۰

سعودی ها و پيام مثبت ايران

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳
به گزارش عصر تعادل، اظهارات منطقي و حساب شده دو تن از مسئولان عاليرتبه جمهوري اسلامي ايران؛ يكي يادداشت محمد جواد ظريف در روزنامه نيويورك تايمز و ديگري اظهارات رحیم صفوي مشاور رهبر معظم انقلاب نشانگر خردورزي و عقلانيت سياست خارجي ايران است. 

اظهاراتي كه مبني بر پرهيز از تنش‌زايي در روابط با عربستان و تاكيد بر رويكردها و سياست‌هاي تعاملي و همگرايانه ايران در مناسبات منطقه‌اي و جهاني، و همچنين دعوت از مقامات رياض براي ورود به ائتلاف جهاني ضد تروريسم است. اينكه هم مقام عاليرتبه ديپلماسي و هم مقام عاليرتبه نظامي جمهوري اسلامي ايران بر راه‌حل تعاملي و باز شدن راه گفت‌وگو تاكيد كردند، بدين معناست كه ايران همواره با حفظ عزت و كرامت خود و با هوشياي و درايت كامل اوضاع جهاني و منطقه‌اي را رصد مي‌كند و خواستار حاكم شدن صلح و ثبات در منطقه است و این رفتار را همواره مبنا قرار داده است. 

مقامات عربستان سعودي بايد اين اظهارات را به فال نيك بگيرند و بدانند كه مواضع تعاملي و سازنده ايران در قبال همسايگان خود از موضع پايين دست نيست بلكه ايران با همسايگانش از موضع برابري و برادري صحبت مي‌كند. مضاف بر اين، مقامات رياض بايد بدانند كه نيت جمهوري اسلامي ايران اين است كه كشورهاي منطقه و به ويژه عربستان تحت تاثير القائات دشمناني قرار نگيرند كه منافع جهان اسلام را به خطر مي‌اندازند تا منافع خود را تامين كنند، جنگ افروزي مي‌كنند تا در محيط ناآرام و بي‌ثبات خاورميانه نيات خود را عملياتي كنند.

 بر اين اساس دولتمردان رياض بايد پيام مثبت ايران كه از سر خيرخواهي و دلسوزي است را به فال نيك بگيرند و تكليف خود را يك‌بار براي هميشه با مساله تروريسم و افراطي‌گري كه بزرگ‌ترين معضل دنياي كنوني است، روشن كنند. همه بايد دست در دست هم دهند براي ايجاد جهاني عاري از خشونت، ترور و افراطي گري. جهاني امن و باثبات و منطقه‌اي كه شهروندان آن در صلح و آرامش به سر مي‌برند و به جاي صرف درآمدهاي كلان در آتش افروزي و تنش، همه امكانات مادي، معنوي و انساني خود را صرف توسعه، رفاه و پيشرفت مسلمانان كنند و نه صرف حذف يكديگر.

 شرايط كنوني جهان و منطقه شرايط خطير و حساسي است كه با تحريكات دشمنان اسلام به نقطه بحراني نزديك مي‌شود و اگر هوشياري و عقلانيت، حاكم بر روابط ميان كشورهاي منطقه نشود، اگر تعامل و همگرايي جانشين واگرايي و تنش نشود و جنگ افروزي دشمنان تداوم يابد، آنكه بيشتر متاثر خواهد شد حاميان افراطي‌گري و در وهله بعد ملت‌هاي مسلمان منطقه هستند. اميد است دولتمردان رياض پيام روشنگرانه جمهوري اسلامي ايران را به موقع دريافت كنند و بدانند پافشاري بر مواضع تفرقه‌ افكنانه و حمايت از كشتار مردم بي‌گناه در جاي جاي خاورميانه براي هميشه نمي‌تواند تدوام يابد و قبل از آنكه دير شود خود را با اقتضائات جهاني مبتني بر صلح و مبارزه با تروريسم هماهنگ كنند.
کد مطلب : ۸۱۸۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.