۰

35 هزارنفر در لیست انتظار اهدای عضو

تاریخ انتشار
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۵
به گزارش عصر تعادل،ساعاتی پیش سیزدهمین دوره جشن نفس با حضور خسن هاشمی وزیر سازمان بهداشت، سلامت و آموزش پزشکی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، نوبخت رییس هیات مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو و بسیاری از مسئولان دیگر و هنرمند های کشور و همچنین جمعی از خانواده های اهدا کننده و گیرنده اعضا برگزار شد.

35 هزار نفر در لیست انظار اهدا عضو

نوبخت در ابتدا این جشن گفت: پیوند اعضا به عنوان یکی از پیشرفت ترین راه های پزشکی برای نجات افراد شناخنه شده است، ایران هم دستاورد عظیمی در زمینه پزشکی دارد و یکی از این ها هم پیوند اعضا است که در این زمینه در جهان شناخته شده ایم.

نوبخت ادامه داد: سالانه 20 تا 25 هزار نفر در حوادث خیابانی آسیب می بینند و 5 تا 8 هزار آنها مرگ مغزی می شوند، بر اساس مطالعات ما و دیگر کشور ها حدود 50 درصد این افراد یعنی 4 هزار نفر می توانند اهدا عضو کنند اما در سال گذشته 800 مورد اهدا عضو در این رابطه داشته ایم.

او ادامه داد: حدود 35 هزار نفر در لیست انتظار گرفتن اعضا حیاتی مثل قلب و کبد هستند، اهدا کلیه به یک شکلی در ایران حل شده است، 56 درصد کسانی که در ایران کلیه گرفته اند از مرگ ناشی از مرگ مغزی بوده است اما باید در رابطه با کلیه هم روند ما ادامه داشته باشد.

او در رابطه با پیشینه اهدا عضو گفت: قبل از انقلاب مقداری پیوند در ایران به انگلیس ارجاع داده می شد و 15 تا 30 هزار پوند هزینه داشت، پس از آن مسائل پیوند اعضا ابتدا در کلیه و سپس در اعضا دیگر در ایران راه افتاد.

او افزود: سپس در ابتدا تشکیل دولت تدبیر و امید از آقای هاشمی خواستیم شورای عالی پیوند اعضا ساخته شود و آقای هاشمی این شورا را تشکیل دادند.

نوبخت همچنین گفت: کافی نیست که به افراد از طریق رسانه ها بگوییم اهدا عضو کنند، باید از طریق روش های دیگری استفاده کنیم و برای این موضوع عم به آموزش هایی لازم داریم.

گفتنی است در این مراسم از اهدا کنندگان اعضا هم تشکر شد و وزیر بهداشت مدال افتخاری بر گردن مادر یکی از اهدا کننده عضو انداخت.

پدر یکی از اهدا کنندگان گفت: روزی که امیدی به زنده ماندن دخترم نداشتم و دکتر من را به شیراز راهنکایی کردند و در آنجا عمل پیوند انجام شد.

تجهیزات زیاد است اما هدا عضو کم

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه پیشرفت های علمی باعث شده خیلی ها به دلیل پیوند عضو زنده بمانند، در ایران عزیر ما هم با وقفه ای از سال 63 مجددا این کار در آغاز شد.

او ادامه داد: و امروز افتخار می کنیم که ضمینه اهدا عضو در دنیا جزو کشور های سرآمد در جهان و پیشرفته ترین کشور در منظقه هستیم.

او درباره آمار پیوند های مختلف گفت: تا به حال 43 هزار پیوند کلیه، 4 هزار پیوند کبد، 800 پیوند قلب، 133 پیوند ریه،  بیش از 8000 هزار مورد پیوند مغز و استخوان و بیش از 5000 پیوند در زمینه چشم داشته ایم.

هاشمی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید شورای عالی اهدا عضو تشکیل شد، که به نظر من قدم بسیار موثری بود. واحد فراهم آوری اعضا هم تشکیل شد که بی نظیر است؛ 50 مرکز در کشور مشغول این کار هستند، همچنین تشکیل شورای ملی سلول های بنیادی خون ساز هم از اعمال مهم دولت تدبیر و امید بود.

او ادامه داد: اگر این اتفاق ها رخ نمی داد 1 میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه پیوندی بود که باید در خارج از کشور انجام می شد.

او اضافه کرد:  با این وجود که تجهیزات زیادی داریم تعداد منتظران انجام عمل پیوند کلیه بسیار زیاد هستند و ما 10 درصد آنها را می توانیم حمایت کنیم زیرا فرهنگسازی انجام نشده است.

او بیان کرد: شاید بتوان 800 مورد اهدا را به 3 تا 4 هزار افزایش دهیم.

او گفت: من فکر می کنم فرهنگسازی بخشی از کاری است که باید انجام شود به ویژه توسط صدا و سیما و هنرمندان.

جهانگیری

معاون اول  رئیس جمهور هم در جشن نفس با تشکر از خانواده ها گفت: شما حیات اخلاقی یک جامعه را زنده می کنید.

او ادامه داد: این شاید مهمترین جلسه زندگی من بود که ببینیم انسان های فداکار چگونه کار های خود را انجام می دهند.

جهانگیری گفت: یکی از نگرانی ها در جامعه نگرانی نسبت به رشد برخی از بیماری ها است، شاید در گذشته مرگ و میر به علت بیماری های واگیر بوده اما الان پیرامون بیماری مضون و تصادف های جاده ای است. البته باید قبول کنیم درمان این بیماری ها به عوامل فذهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی وابسته است.

او افزود: بنیان های مردم های مردم نهاد می توانند برخی از نیاز های جامعه را بر طرف کنند، این که ما جامعه را تشویق کنیم به سمت اهدا عضو بروند بودن کاری مردمی انجام نمی شود.

جهانگیری عنوان کرد: با کار فرهنگی می توان یک کار معجزه آسا انجام داد، یعنی بتوانیم یک خانواده در سخت ترین شرایط وقتی عزیزش را دارد از دست می دهد به نقطه ای برسانیم که بهترین تصمیم گیری در تاریخ را انجام دهد.

او در پایان گفت: مردم ما توجه کنند دولت با محدودیت بودجه ای روبرو است اما امیدواریم این بخش را به خوبی حل بکنیم و مشکل برطرف باشد.
کد مطلب : ۸۴۰۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.