۰

سرنوشت پرونده «امیرکبیر» چه شد؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۳
به گزارش عصر تعادل، فرزند عبدالرحیم جعفری موسس فقید انتشارات امیرکبیر از سرنوشت پرونده این موسسه انتشاراتی گفت.

محمدرضا جعفری در این‌باره به ما گفت: این پرونده از سال  ۱۳۶۳  تا به امروز در حال پیگیری است. از آن زمان تا به حال نهادهایی چون شورای عالی قضایی، دادستانی عالی قضات، دیوان عالی کشور، دادگاه عالی انقلاب اسلامی، و هیات پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اساسی که زیر نظر رئیس قوه قضاییه است همگی به وجود اشکال در رای صادرشده برای انتشارات امیرکبیر رای دادند و اعلام کردند که این پرونده باید دوباره رسیدگی شود.  
 
سرنوشت پرونده «امیرکبیر» چه شد؟

او افزود:‌ این رای‌ها از سال ۱۳۶۷ به تناوب صادر شده است، اما در حال حاضر پرونده در دادگاه اصل ۴۹ قانون اساسی بایگانی شده و نتیجه‌ مشخصی به ما اعلام نشده است. هر وقت هم خواستار نتیجه می‌شویم به ما گفته می‌شود پرونده در حال بررسی است.  

جعفری سپس از تدوین کتابی با  عنوان «معناگر صبح» درباره عبدالرحیم جعفری به کوشش حمیدرضا محمدی خبر داد و گفت:‌ این کتاب نزدیک به ۹۵ مقاله دارد که نویسندگان، مترجمان و روزنامه‌نگاران درباره پدرم نوشته‌اند. همچنین خلاصه پرونده انتشارات امیرکبیر، تمام آرایی که نهادها مختلف درباره پرونده داده‌اند، نامه‌هایی که پدرم برای دادخواهی نوشته است و محکومیت و دفاعیات پدر در این کتاب آمده است.  

 او افزود: این کتاب برای کسب مجوز نشر به وزارت ارشاد رفته است.

 عبدالرحیم جعفری بنیان‌گذار و مدیر اسبق انتشارات امیرکبیر  ۱۱ مهر ماه سال گذشته از دنیا رفت. او متولد سال ۱۲۹۸ در تهران بود. سال ۱۳۲۸ پس از ازواج با دختر برادر مدیر چاپخانه علی‌اکبر علمی، در اتاقی در طبقه دوم چاپخانه آفتاب، واقع در خیابان ناصرخسرو، انتشارات امیرکبیر را پایه‌گذاری کرد.

جعفری در سال‌های فعالیتش می‌کوشید تا در حوزه‌های مختلف، کاستی‌های موجود در زمینه کتاب را مرتفع سازد. از فعالیت‌ها و افتخارات او می‌توان به تأسیس چاپخانه بزرگ بخش خصوصی، ۳۰ سال خدمت به چاپ و نشر کتاب در مؤسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ ۲۸۰۰ عنوان کتاب، تأسیس ۱۲ کتاب‌فروشی و دریافت لوح تقدیر از «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی اشاره کرد.

کتاب «در جست‌وجوی صبح» به خاطرات عبدالرحیم جعفری اختصاص دارد که سال ۸۳ در دو جلد و ۱۲۲۴ صفحه در انتشارات روزبهان منتشر شد. جعفری در بین کتاب‌هایی که منتشر کرده، همچنین ناشر کتاب‌های طلایی برای کودکان در مؤسسه انتشارات امیرکبیر بوده است.
کد مطلب : ۸۶۳۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.