۰

​اعلام اسامی رقابت‌ کنندگان برای صلح نوبل

تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۷
به گزارش عصر تعادل، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم هازل وارد نوشت: امدادگران سوریه که همه خطرها را برای نجات غیرنظامیان سوری به جان می‌خرند یکی از نامزدهای دریافت صلح نوبل هستند.

در این گزارش آمده است: چهره هایی که میانجی‌گر توافق هسته‌ای ایران شدند نیز در میان رقابت‌کنندگان برای کسب جایزه نوبل صلح در روز جمعه هستند.

تیم پنج‌نفره انتخاب این جایزه در نروژ تصمیم خود را راس ساعت 9 به وقت گرینویچ اعلام می‌کند.

کارشناسان و سایتهای اینترنتی ابتدا تصور کردند این جایزه نصیب یکی از طرفین توافق آتش‌بس در کلمبیا خواهد شد که بعد از 52 سال درگیری منعقد شد اما بعد از اعلام نتایج همه‌پرسی و ردشدن توافق صلح با شورشیان فارک با دولت مرکزی، آنها از گردونه رقابت حذف شدند.

اکنون 376 نفر در فهرست رقابت‌کنندگان هستند.

برخی معتقدند جزیره‌نشینان یونان که به کمک هزاران آواره در دریا آمده‌اند شانس خوبی برای بردن این جایزه دارند.

برخی دیگر از دنیس ماکوگ پزشک کنگویی نام می‌برند که به زنان این کشور کمک کرده است تا بر اندوه خشونت‌های جاری در کشور جمهوری دمکراتیک کنگو فائق آیند.

از داوطلبان کلاه‌سفید در سوریه نیز به عنوان برنده احتمالی نام می‌برند آن هم به خاطر تلاش‌هایشان در نجات غیرنظامیانی که در جنگ پنج‌ساله در این کشور گرفتار شده‌اند.

در عین حال، از نظر کریستیان برگ هارپویکن، مدیر موسسه تحقیقات صلح اسلو در صدر رقبا اسوتلانا گانوشکینا فعال حقوق بشر روس قرار دارد که ده‌ها سال است در خدمت آوارگان جهان است.

نادیا مراد زن ایزدی که ماه‌ها در چنگال داعش اسیر بود و ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات آمریکا نیز در این فهرست دیده می‌شوند.

اگر دستاوردهای دیپلماتیک موضوع اعطای این جایزه شود این جایزه به یکی از مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 خواهد رسید.

آنها شامل جان کری وزیر خارجه آمریکا، محمدجواد ظریف همتای ایرانی وی، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا ،علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌باشند.
کد مطلب : ۸۶۷۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.