۰

​پشت پرده حقوق های نجومی وزارت بهداشت

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۳
به گزارش عصر تعادل، فیش‌های حقوقی نجومی و درآمدهای چندده و چندصد میلیونی برخی افراد در بدنه دولت و بویژه درآمد‌های نجومی برخی پزشکان اخباری است که در چند ماهه گذشته سلامت روانی جامعه را به بازی گرفته است. نکته قابل تامل اینجاست که افشاگری درباره درآمدهای 150 تا 190 میلیونی پزشکان متخصص آن هم در بخش دولتی از سوی شخصی صورت گرفته که خودش از نزدیک دستی بر آتش دارد و از قضا در سال‌های نه چندان دور بر صندلی وزارت بهداشت تکیه داشته است.  با وجود این، اظهارات «مسعود پزشکیان» نایب‌رئیس مجلس و فوق‌تخصص قلب درباره درآمد 7 برابری پزشکان ایرانی نسبت به آمریکایی با واکنش جدی وزارت بهداشت و نظام پزشکی مواجه شده است به‌گونه‌ای که نظام پزشکی یکبار دیگر با صدور بیانیه‌ای این اظهارات را محکوم کرده و شخص وزیر و قائم‌مقام وزارت بهداشت هم با رد سخنان پزشکیان از وی خواسته‌اند برای اثبات این ماجرا مدرک رو کند.
 
اسنادی برای حقوق‌های نجومی
 
این گزارش اما درپی آن است تا به اسناد مربوط به درآمدهای نجومی پزشکان بپردازد؛ اسنادی که اگر عزمی برای رسیدگی به آنها وجود داشته باشد پیدا کردن‌شان کار سختی نیست. هرچند به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اصل را بر پنهان کردن این اسناد گذاشته‌اند! پزشکیان، وزیر اسبق بهداشت پیش از این نیز درباره درآمد 7 برابری پزشکان ایرانی نسبت به همکاران آمریکایی خود خبر داده بود. بنا به تاکید وی، چنین مقایسه‌ای براساس سرانه درمان است. سرانه بهداشت و درمان در آمریکا 8 هزار دلار است، بر این اساس سهم پزشک از 8 هزار دلار در سال 150 الی 600 هزار دلار است که 30 درصد چنین درآمدی هم بابت مالیات به دولت بر خواهد گشت. این در حالی است که به گفته پزشکیان در سیستم دولتی ما برخی پزشکان ماهانه 150 میلیون تومان تا 190 میلیون تومان پول می‌‌گیرند. 
 
به باور وی، اگر این میزان را به سال برسانید و با دلار و درآمد پزشکان در آمریکا مقایسه کنید، درمی‌یابید چگونه درآمد یک پزشک ایرانی با در نظر گرفتن سرانه 7 برابر پزشک آمریکایی است، چراکه سرانه بهداشت و درمان ما 300، 400 دلار است و هزار دلار نمی‌شود.  پزشکیان معتقد است در بخش خصوصی افرادی را داریم که بالای میلیارد در ماه درآمد دارند و پول یک‌سال آمریکا را عده‌ای در عرض یک ماه در ایران در می‌آورند.  آن هم در شرایطی که یا مالیات نمی‌دهند یا کم می‌دهند. از نگاه نایب‌رئیس مجلس شورای اسامی چنین چالش‌هایی به دلیل نبود سیستم داده و اطلاعات است. این اظهارات وزیر اسبق بهداشت با واکنش تند پزشکان مواجه شد و سازمان نظام پزشکی همچون همیشه دست به قلم شد و بیانیه‌ای در این‌باره صادر کرد تا از شرایط مالی بد پزشکان بگویند.
 
درآمد 5 برابری پزشکان ایرانی نسبت به آلمانی 
 
اظهارات پزشکیان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این پروفسور «علی گرجی» رئیس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان نیز درآمد 5 برابری پزشکان ایرانی نسبت به پزشکان آلمانی را مطرح کرده بود آن هم در شرایطی که پزشکان ایرانی به اندازه 5 درصد پزشکان آلمانی هم به بیماران خود سرویس ارائه نمی‌کنند. این اظهارات نیز با واکنش صنف نظام پزشکی مواجه شد تا آنجا که از پرفسور گرجی شکایت کردند. مقایسه این متخصص ایرانی دانشگاه مونستر آلمان نیز مقایسه‌ای براساس سرانه بود.
 
اسنادی که بارها منتشر شده
 
سند درآمدهای چندده و چندصد میلیونی پزشکان بارها منتشر شده است، نمونه‌اش برنامه «ثریا» که با حضور دکتر پزشکیان برگزار و در آن اسنادی از درآمدهای نجومی پزشکان رو شد. این برنامه نیز با واکنش‌های تندی مواجه شد و تا تعطیلی پیش رفت، چنانچه تا مدت‌ها شاهد توقف پخش برنامه ثریا بودیم. محسن مقصودی، کارشناس برنامه ثریا با اشاره به آماری درباره نسبت درآمد پزشکان به سرانه درآمدی در چند کشور در مقایسه با درآمد پزشکان در کشورمان، ادعای پایین بودن درآمدهای پزشکان در کشورمان را به چالش کشیده و رد کرد. به گفته وی، میزان درآمد پزشکان به سرانه درآمدی در کشورهای  آلمان 6/1، دانمارک 2، اسپانیا 4/2، ایتالیا 6/2 و انگلستان 1/3 است و این در حالی است که نسبت درآمد پزشکان به درآمد سرانه در ایران رقم تعجب‌برانگیز 37 برابر است که تفاوت بسیار بالایی با سایر کشور‌ها دارد. معیار این اظهارات اسناد مربوط به درآمد پزشکان در یکی از بیمارستان‌های معتبر سازمان تامین اجتماعی است.
 
آنطور که مقصودی گفت در برخی اخبار اعلام شد ما 300 پزشک در کشور داریم که بالای یک میلیارد تومان در ماه درآمد دارند و بخش اعظمی از آنها مالیات هم پرداخت نمی‌کنند، همچنین حدود 2 هزار پزشک داریم که بالای 500 میلیون تومان در ماه درآمد دارند و پزشکانی هم داریم که به صورت معدود و شاخص- به شهادت برخی افراد مطلع و امین- روزی 100 میلیون تومان درآمد دارند.  
 
براساس اسناد و آمار متوسط درآمد ساعتی پزشکان متخصص در بخش‌های گوناگون براساس درآمد آنها در 6 ماه اول سال 87 (6 سال پیش) در یکی از بیمارستان‌های بزرگ تامین اجتماعی در تهران به شرح ذیل است:  
 
متوسط درآمد یک ساعت یک پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب: 174 هزار تومان، متوسط درآمد یک ساعت یک پزشک متخصص جراحی قلب و عروق: 103 هزار تومان، درآمد متوسط یک ساعت یک پزشک متخصص ارتوپدی: 132 هزار تومان، گوش و حلق و بینی: 87 هزار تومان، زنان و زایمان: 83 هزار تومان، متخصص چشم: 81 هزار تومان و... بوده است.  پس از این نیز برخی رسانه‌ها اسنادی را از فیش‌های حقوقی چندده و چندصد میلیونی برخی پزشکان منتشر کردند که این‌بار هم با شکایت مواجه شدند. انتشار این اسناد لااقل باعث شد سخنگوی وزارت بهداشت متوسط دریافتی پزشکان را اندکی جابه‌جا کند و از 5/5 میلیون به 14 میلیون و در نهایت 17 میلیون برساند. در نهایت در حالی که «ایرج حریرچی» سخنگوی وزارت بهداشت دریافتی‌های بالای 100 میلیون در وزارت بهداشت را دروغ 13 خوانده بود، پذیرفت تنها 20 نفر حقوق بالای 100 میلیون دارند و درباره حقوق 700 میلیونی و فیش‌هایی که منتشر شد نیز این دریافتی‌ها را از شیر مادر حلال‌تر دانست و از تعیین سقف 80 میلیون تومانی برای کارانه پزشکان در برخی دانشگاه‌ها خبر داد.
 
وقتی ذی‌نفع‌ها تصمیم می‌گیرند
 
از این دست اسناد کم نداریم اسنادی که اظهارات پزشکیان را تایید می‌کند و شخص وزیر و رؤسای نظام پزشکی خود بهتر از همه به این موضوع واقفند اما زمانی که افراد ذی‌نفع در جایگاه تصمیم‌گیری قرار بگیرند شاید بهتر از این شرایط را نباید انتظار داشت!
کد مطلب : ۹۰۳۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.