۰

نیوزیلند 250 بار لرزید؛ دو نفر کشته شدند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۲
به گزارش عصر تعادل، نیوزیلند پس از زلزله 7.4 ریشتری شب گذشته بیش از 250 بار لرزید و ساعتی پیش زلزله سهمگینی به بزرگی 6.8 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بار دیگر این کشور در منطقه اقیانوسیه را به لرزه در آورد.
 
این زلزله که قدرت آن 6.2 ریشتر اعلام شد، پس از زلزله قوی تری رخ داد که ساعت 12 و 2 دقیقه بامداد دوشنبه باعث کشته شدن دستکم دو نفر و آسیب رساندن به ساختمان های زیادی در سواحل شرقی جزیره جنوبی نیوزیلند شد.

آخرین زلزله بزرگ ساعت 13 و 45 دقیقه امروز دوشنبه به وقت محلی نیوزیلند در عمق 10 کیلومتری و در فاصله 120 کیلومتری شهر 'کرایست چرچ' رخ داد.

با توجه به شدت زلزله شب گذشته، ساکنان سواحلی شرقی این کشور با هشدار سونامی و درخواست برای ترک خانه هایشان مواجه شدند، به گونه ای که شهر 'ولینگتون' خالی از سکنه شد و آب در برخی مناطق این کشور به دلیل تکان های شدید همراه با گل و لای زیادی در دسترس مردم قرار می گرفت.

براساس گزارش رسانه های محلی نیوزیلند، از شب گذشته تاکنون دستکم 250 پس لرزه باعث هراس بیشتر ساکنان نیوزیلند شده که قدرت 33 مورد آن بیش از 5 ریشتر، 3 مورد بیش از 6 ریشتر و بقیه کمتر از 5 ریشتر گزارش شده اند.

اگرچه هشدار سونامی برای همه مناطق توسط دولت لغو شده است، اما همچنان فضایی از رعب و ترس در این کشور حاکم است و مردم با روش های مختلف درتلاش برای رساندن خود به اماکن مرتفع هستند.

'جان کی' نخست وزیر نیوزیلند نیز پس از وقوع این زلزله سفر خود را به آرژانتین لغو کرد و تصمیم در مورد حضور در نشست سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اَپک) که قرار است در 'پرو' برگزار شود به بعد موکول کرد.

نیوزیلند کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است که از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده است. این کشور فاصله زیادی با دیگر خشکی‌های کره زمین دارد، به طوری که استرالیا نزدیکترین همسایه این سرزمین در دو هزار کیلومتری آن قرار گرفته است.

این کشور از جمله مناطق زلزله خیز جهان است که هر ساله شاهد زلزله های سهمگینی است به گونه های که از ابتدای امسال تاکنون چند زلزله از جمله دو زلزله هفت ریشتری را تجربه کرده است.

پیش از زلزله بامداد امروز که باعث کشته شدن دو نفر شد، آخرین زلزله ای که در نیوزیلند تلفات جانی در پی داشت مربوط به زلزله سال 2011 شهر 'کرایست چرچ' بود که در آن 185 نفر جان خود را از دست دادند.

نیوزیلند شهریور ماه امسال نیز شاهد زلزله بزرگ 7.1 ریشتری به همراه چند پس لرزه که بزرگی آنها نزدیک به 6 ریشتر گزارش شد، بود. پس از این زلزله هشدار سونامی صادر شد.
کد مطلب : ۹۴۳۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.