۰

اختراع جدید برای تولید برق از آب گرم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۳
به گزارش عصرتعادل، به تازگی موتور جدیدی ساخته شده است که می تواند از آب گرم تلف شده در صنایع مختلف، برق تولید کند و باعث کاهش مصرف انرژی و انتشار گاز دی اکسید کربن در صنایع مختلف شود؛ از صنعت کشتی رانی گرفته تا مراکز داده ها.
 
طبق اطلاعات منتشر شده، شرکت ایرلندی Exergyn که طراح و سازنده این موتور جدید است، قصد دارد نخستین آزمایشات صنعتی خود را در سال آینده برای بررسی عملکرد این موتور آغاز کند.

این شرکت تخمین زده است که میزان انرژی گرمای تلف شده در آبی که در صنایع مختلف در سراسر جهان به خاطر فعالیت های مختلف مصرف می شود، تقریبا دو برابر انرژی نفت و گاز استخراج شده در عربستان سعودی در هر سال است.

آلن هیلی، مدیر عامل این شرکت اذعان کرد: "هر سال آب زیادی در جریان صنایع مختلف گرم می شود و حتی در برخی از صنایع انرژی زیادی برای سرد کردن این آب، مصرف می شود”.

کاهش دی اکسید کربن

وقتی کشتی ها در آب حرکت می کنند، سیستم هایی که در آن ها تعبیه شده است، برای خنک شدن موتور، آب گرم شده اطراف آن را از طریق لوله هایی به بیرون پمپاژ می کنند و در مراکز داده ها نیز فن های بزرگی برای کاهش دمای بسیار زیاد سرورها به کار گرفته می شوند. یافتن روشی کارآمد برای بهره گیری از این انرژی اتلاف شده هم می تواند هزینه تولید انرژی را کاهش دهد و هم می تواند میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در هوا را کاهش دهد.

شرکت Exergyn آلیاژی با خواص خاص از نیکل و تیتانیوم ساخته است و آن را نیتینول نامیده است. ساختار این آلیاژ به صورتی است که هنگامی که حرارت می بیند، تغییر شکل می دهد و سپس به ساختار اصلی بلوری خود باز می گردد. این خاصیت آلیاژ نیتینول باعث شده است که قابلیت استفاده در موارد مختلف را داشته باشد که شامل استفاده های پزشکی، ساخت عینک آفتابی نشکن و همچنین استفاده از آن در ساخت مریخ نورد ناسا می شود، ویژگی دیگر منحصر به فرد و عجیب آلیاژ نیتینول این است که بر خلاف فلزات دیگر، هنگام سرد شدن درست مانند آب در هنگام یخ زدن، منبسط می شود

لَنگان، سرپرست این پروژه اذعان کرد که مواد زیادی در جهان از این دو ویژگی برخوردار نیستند.

موتور شرکت Exergyn نیز بر پایه و اساس این دو ویژگی آلیاژ نیتینول ساخته شده است. در این موتور تعدادی از سیم های بلند ساخته شده از آلیاژ نیتینول به یک پیستون متصل شده اند و آب گرم و سرد به صورت نوبتی هر ۱۰ ثانیه یک بار اطراف این سیم ها پاشیده می شود که باعث می شود سیم ها در اندازه ای به ضخامت ۴ سانتیمتر منبسط و منقبض شوند. این کار باعث می شود پیستونی که به سیم ها متصل شده است، بالا و پایین برود و یک سیستم هیدرولیک تعبیه شده درون موتور نیز این حرکت خطی را به حرکت چرخشی تبدیل می کند و این حرکت چرخشی یک ژنراتور را به حرکت در می آورد. این موتور قادر است از هر ۲۰۰ کیلووات انرژی حرارتی، ۱۰ کیلووات برق تولید کند.

انرژی رایگان

اگر چه انرژی گرمایی ایجاد شده در آب گرم شده در صنایع مختلف، به میزان زیادی نیست؛ اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که این انرژی رایگان است و در صورتی که از آن استفاده نشود، به آسانی هدر می رود. علاوه بر این در برخی از صنایع، انرژی و هزینه زیادی برای سرد کردن این آب مصرف می شود و در صورت استفاده از گرمای آب، دیگری نیازی به صرف هزینه و انرژی زیاد برای این کار نیست.

شرکت Exergyn برای طراحی عالی و اصلاح مواد به کار گرفته شده در این موتور، سه سال وقت صرف کرده است و این موتور می تواند میلیون ها بار مورد استفاده قرار گیرد. شورای اتحادیه اروپا سال گذشته در راستای برنامه افق ۲۰۲۰، برای توسعه فناوری این موتور و تجاری سازی آن ۲٫۵ میلیون یورو بودجه اختصاص داد و خود شرکت Exergyn نیز قصد دارد در سال ۲۰۱۷ سه طرح آزمایشی در یک فرودگاه و دو مکان دفع زباله اجرا کند. این شرکت در نظر دارد در هر سه مکان از آب گرم با دمای ۹۰ درجه سانتیگراد یا کمتر که با فعالیت یک موتور گازی در فرودگاه و از ژنراتورهای دو مکان دفع زباله، که با استفاده از گاز زیستی حرکت می کنند، ایجاد می شود در موتور خود برای تولید برق استفاده کند.

این شرکت قصد دارد علاوه بر تولید برق از گرمای آب، به فناوری هایی برای استفاده از انرژی زمین گرمایی نیز دست پیدا کند. در حال حاضر تولید برق با استفاده از انرژی زمین گرمایی به صورت موثر و کارآمد، نیازمند آب بسیار داغ با فشار بسیار بالا است و دستیابی به چنین هدفی، مستلزم حفر چاه های عمیق با قطر زیاد است که حفر آن ها نیازمند هزینه زیادی است.

سرپرست پروژه موتور شرکت Exergyn به بیان این مطلب پرداخت که این شرکت قصد دارد با استفاده از یک فناوری، مکان هایی برای تولید انرژی برق از انرژی زمین گرمایی ایجاد کند که با جریان آبی با حرارت و فشار کمتر، نیز عملکرد خوبی دارند.

برخی از افراد معتقدند که این فناوری های جدید شرکت Exergen بسیار کارآمد هستند و می توانند کاربردهای زیادی داشته باشند؛ اما تنها در صورتی این فناوری ها فرصت رشد و ترقی پیدا می کنند که با قیمتی مناسب در اختیار عموم افراد قرار گیرد. لَنگان عنوان کرد که عدم نیاز این موتور جدید به سوخت های فسیلی و همچنین ساده بودن ساختار آن موجب شده است هزینه استفاده از آن کاهش پیدا کند. هزینه تولید برق با استفاده از این موتور، ۴۰ یورو برای هر مگاوات برق است که ارزان تر از تولید برق با استفاده از گاز و زغال سنگ است.
کد مطلب : ۹۵۸۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.