۲

آشتیانی رای عدم اعتماد گرفت!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۳
آشتیانی رای عدم اعتماد گرفت!
جلسه بررسی صلاحیت و رای اعتماد « فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم صبح امروز (سه شنبه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد و وزیر پیشنهادی نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
 
وزیر پیشنهادی علوم:نمایندگان در صحبت‌هایشان بیشتر به حاشیه‌ها پرداختند
 
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری اظهار کرد: متأسفانه مسائل حاشیه‌ای در بیان با موافقان و مخالفان بیشتر مطرح شد و فرصت نشد که به برنامه‌های اجرایی و علمی به چالش کشیده شود.
 فخرالدین دانش آشتیانی که به عنوان وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی امروز مجلس صحبت می‌کرد با اشاره به ضرورت توسعه علمی در کشور، گفت: توسعه علمی نیازمند یک برنامه مدون و تخصصی است تا بتواینم به اهداف پیش‌بینی شده برای نظام آموزشی کشور برسیم و توانمندسازی علم و کارآمدی دانش‌های دانشگاهی و همچنین توانمندی فارغ‌التحصیلان باید در رئوس برنامه‌ها قرار داشته باشد و همچنین توجه به منابع مالی دانشگاه‌ها نیز از اولویت‌های برنامه من است.
وی افزود: کیفی سازی برنامه‌های آموزش عالی و توجه به علوم انسانی و کار بسط آن در توسعه علم، فرهنگی و اقتصادی جامعه بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد و با یک روند منطقی به پیش رفت و همچنین باید توجه داشت که فعالیت‌های علمی تلفیقی با رفتارهای دینی داشته باشد و طوری عمل شود که نیاز جامعه در دانشگاه مرتفع شود و دانشگاهی باید داشته باشیم که برای کشورو منطقه مثمر ثمر باشد.
دانش آشتیانی تأکید کرد: باید طوری عمل شود که دانشگاه کارآفرین ایجاد شود و به طرح توسعه اقتصادی کشور کمک شود که از طریق توسعه شهرک‌های علمی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز تحقیقاتی و این امکان و این هدف شدنی است.
دانش آشتیانی در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: شما نسبت به سابقه‌ی مدیریتی من مطلع هستید می‌دانید که اگر بخواهم در مورد مساله‌ای تمرکز کنم می‌توانم آن کار را انجام دهم. من زمانی در وزارت علوم بودم که دانشگاه‌ها مشکل خوابگاه دانشجویی داشتند؛ آن زمان روی این مساله تمرکز کردم و با ساخت بیش از یک میلیون متر مکعب ساختمان خوابگاه، مشکل خوابگاه‌ها را حل کردم.
وی اضافه کرد: زمانی پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاه‌ها و نیاز کشور به توسعه رشته‌ها نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی بودیم و از طریق سهمیه‌های ارزی هم توان تامین تجهیزات را نداشتیم. من در آن مقطع در تعامل با مجلس 400 میلیون دلار برای تجهیزات دانشگاهی گرفتم و همکاران من می‌گویند که هنوز آثار آن حرکت در دانشگاه‌ها باقی‌ است و اگر این تجهیزات تزریق نمی‌شد تعداد دانش آموختگان رشته‌های ارشد و دکترا این قدر نبود.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی با تاکید بر این که برنامه‌ی وی برای تصدی وزارت علوم با همکاری مجلس و دستگاههای اجرایی قابل اجرا خواهد بود گفت: البته برای این کار باید بستری هم آماده باشد اگر دانشگاه محیط آرام و بانشاطی نباشد و حاشیه‌های سیاسی و یا جناح بندی سیاسی در دانگاهها وجود داشته باشد و دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود این برنامه اجرایی نخواهد بود. بنابراین اصرار من بر این است که برای اجرای این برنامه‌ها دانشگاه باید عاری از این حاشیه‌ها باشد.
وزیر پیشنهادی علوم خاطر نشان کرد: من معتقدم زمانی رسیده که همه دانشجویان و دانشگاه باید بسیج علمی شوند و از پتانسیل و ظرفیت علمی دانشگاهیان استفاده شود تا وزارت علوم بتواند تولید ثروت کند. مطمئنم اگر این همکاری وجود داشته باشد در این مسیر حرکت خواهد شد.
دانش آشتیانی در ادامه یاد آور شد: من در تمام دوران کاری 40 ساله‌ام همیشه سرباز این نظام بوده‌ام و فرزند انقلاب هستم از زمان پیروزی انقلاب هم کارم را در سپاه شروع کردم و زمانی که در دانشگاه بودم توجه خاصی به مسائل جنگ داشتم. من کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم؛ چه از طریق اعزام دانشجو و چه اعزام اساتید برای فعالیت‌های پژوهشی. من نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جبهه برای دانشجو کلاس گذاشتم و آیین نامه‌های آموزشی را که بر اساس آن دانشجو به دلیل حضور در جبهه با مشکل مواجه می‌شد تغییر دادم.
وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به بخش دیگری از سوابق خود گفت: بعد از جنگ رزمندگانی که به دلیل حضور در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند را از طریق سهمیه وارد دانشگاه کردم و برای افزایش کیفیت علمی آنها ردیف بودجه‌ی تقویت بنیه‌ی علمی رزمندگان پیش بینی کردم. آیا کسی که چنین کاری را انجام داده می‌تواند مخالف بسیج باشد؟ من خودم بسیجی‌ام و دست همه بسیجیان را می‌بوسم. اما باید ببینیم چه کسی و با چه روشی به بسیج خدمات می‌کند.
دانش آشتیانی با اشاره به فرمان حضرت امام (ره) برای تشکیل بسیج اظهار کرد: منظور امام بسیج علمی و فرهنگی بود به این معنا که جنگ تمام شده و ما باید برای خودکفایی کشور بسیج شویم و به خود اتکایی در علم برسیم و توان تربیت متخصصین را داشته باشیم. در آن مقطع دفتر بسیجی در دانشگاه نبود که من آن را از دانشگاه بیرون کرده باشم. بعد از جنگ پایگاههای بسیج در بیرون از دانشگاهها بودند و در آن مقطع تصور از پایگاههای بسیج حفظ شهر و منطقه بود.
وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: من آن زمان عنوان کردم که اگر این پایگاه بسیج وارد دانشگاه شود، اعتبار بسیج لطمه می‌بینید نه این که مخالف بسیج باشم. زیرا ممکن بود تقابلی رخ دهد ضمن این که این دستور من نبود. بلکه دو نگاه وجود داشت و این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و شورا مصوب کرد که اکنون صلاح نیست پایگاه‌های بسیج در دانشگاه باشد و ما هم این تصمیم را اجرا کردیم. اکنون هم من نه تنها مخالفتی نداریم بلکه به عنوان نهاد درون دانشگاه نهایت همکاری را با بسیج در جهت توسعه علمی دارم.
 
 
 
 
 
زاکانی: مطهری سعی دارد مجلس نهم را با مجلس ششم مقایسه کند
 
نماینده تهران در مجلس و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی می‌گویید باید تنور گرم کنیم تا نان برای مردم بپزیم. با شرایطی که در معرفی آقای دانش آشتیانی به وجود آمده است آتش بپا می‌شود و همه کشور را می‌سوزاند.
علیرضا زاکانی در مخالفت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری، گفت: ما در فتنه و بهانه‌جویی بسر می‌بریم که نظام سلطه به کشور ما تحمیل می‌کند. دولت و نظام امروز در مبارزه با فتنه‌های جهانی و بهانه‌جویی‌های آمریکای خونخوار است و متأسفانه عده‌ای به دنبال التهاب آفرینی هستند.
نماینده مردم تهران گفت: ما معتقدیم برای توسعه اقتصادی احتیاج به آرامش است اما سپردن مدیریت دانشگاه به فتنه‌گران 88 ضد آرامش است.
وی خطاب به رئیس جمهور با بیان این‌که تعجب می‌کنم چرا پیام ملت را در صیانت از آرمان‌های انقلاب نادیده می‌گیرید، گفت: مجلس نوکر ملت، برآمده از اراده اکثریت ملت و تابع رهبری است. آقای رئیس جمهور شما 20 سال عضو خانواده مجلس بودید. تعجب می‌کنم چرا پیام ملت را در صیانت از آرمان‌های انقلاب نادیده می‌گیرید و پنج نفر را از جریان افراطی یا پیوسته به این جریان به مجلس معرفی کرده‌اید.
وی خطاب به نمایندگان مجلس با بیان این‌که اصرار برای سپردن دانشگاه به یک جریان خاص برای شما تعجب‌آور نیست، گفت: آقای رئیس جمهور آیا حل مشکل وزارت علوم برای شما دشوار است؟ وقتی نمایندگان جواب منطقی برای این سوال پیدا نمی‌کنند احساس می‌کنند دست‌هایی در پشت پرده است. دانش‌ آشتیانی از عوامل گرداننده فتنه است. آیا این، آن راستگویی دولت است؟ بیان شده اگر 10 نفر را هم رد کنید ما باز در همین مسیر حرکت می‌کنیم. این همان چیزی است که مورد اعتراض مجلس است. گفته می‌شود دانش آشتیانی از سیاسی‌کاری به دور است و به دنبال تنازع با مجلس نیست. آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم گذشته بسیار روشن ایشان را نادیده بگیریم. ما نمی‌توانیم در پیشگاه خدای بزرگ رفع مسئولیت کنیم.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: امام خمینی (ره) در آذر 1367 خواستار تأسیس بسیج دانشجویی شدند اما دانش آشتیانی در کتاب تاریخ شفاهی گفته «ما نگذاشتیم بسیج دانشجویی به داخل دانشگاه‌ها بیاید.» در سال 68 نیز مقام معظم رهبری و بسیاری از شخصیت‌های دیگر خواستار حضور بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها شدند، اما آقای دانش آشتیانی در این کتاب می‌گوید «ما ایستادیم و استدلال کردیم و این استدلال مورد قبول قرار گرفت.» اما بعدها همین افرادی که گفته شد استدلال ایشان را پذیرفته‌اند به ایشان گفتند شما خیانت کردید.
زاکانی مدعی بنیان‌گذاری حزب مشارکت از سوی دانش آشتیانی شد و گفت: دانش آشتیانی از مسئولان حزب مشارکت است و بیانیه‌های مختلفی را امضا کرده است. ایشان عضو شورای مرکزی حزب مشارکت است و اسنادش موجود است.
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با انتقاد به بخشی از نطق علی مطهری گفت: مطهری سعی دارد مجلس نهم را با مجلس ششم مقایسه کند؛ تعجب می‌کنم، آقای آشتیانی و 119 استاد دیگر در7 بهمن 82 بیانیه رسمی را امضا و تأکید کردند به نفع متحصنان مجلس ششم روزه سیاسی می‌گیرند. در بیانیه جبهه مشارکت آمده بود تحصن مجلس ششم نقطه عطفی در توسعه سیاسی کشور است و دانش آشتیانی عضو همین جبهه مشارکت است.
وی ادامه داد: در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دو روز قبل از استیضاح فرجی دانا بیانیه‌ای از 128 استاد دانشگاه علیه مجلس منتشر شد که در این بیانیه مجلس به کارشکنی و غوغاسالاری و سهم‌خواهی از دولت متهم شد. آقای رئیس جمهور اسامی سهم‌خواهان را به مردم معرفی کنید. امضای دانش آشتیانی نیز پای این بیانیه است.
نماینده مردم تهران با رد مونتاژ فیلم حضور و تهییج دانشجویان در تحصن دانشگاه امیرکبیر، گفت: به میلی منفرد به دلیل حضور در تحصن سال 88 رأی ندادیم، دانش آشتیانی از دانشگاه دیگر به دانشگاه امیرکبیر آمده بود و در فتنه تحصن دانشجویان دانشگاه امیرکبیر شرکت کرد و از گردانندگان این تحصن بود. در این فیلم که بخش‌هایی از آن در مجلس پخش شد دانش آشتیانی با دو نفر صحبت می‌کند که یکی از آنها دستگیر شده زمان فتنه است و نفر دوم نیز آقای صالحی رئیس دانشگاه علم و صنعت است. بیان تحصن دانشگاه امیرکبیر این بود که همه اساتید بسیج شوند و اعتراض کنند.وی ادامه داد: آقای دانش آشتیانی شما حضورتان را در این تحصن تکذیب می‌کنید؟ آیا این فیلم که در دوره میلی منفرد منتشر شد، مونتاژ است؟
وی گفت: تنها مدرسه‌ای که در زمان فتنه مدیرش در فتنه مشارکت داشت مدیر مدرسه مفید بود که همین آقای دانش آشتیانی است.
مطهری در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: چرا به نفع موسوی و کروبی عمل می کنید ؟ 
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سابقه جبهه و جنگ دانش آشتیانی، گفت: اصرار بر فتنه‌گر بودن افراد در حالی که خود از آن تبری می‌جویند، درست نیست.
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه در جلسه رأی اعتماد به فخر‌الدین احمدی‌ دانش‌ آشتیانی به عنوان موافق اظهار داشت: مجلس ناخودآگاه در حال گام برداشتن در جهت تقویت فتنه سال 88 است.
وی افزود: وقتی افراد با سابقه درخشان را فتنه‌گر معرفی می‌کنیم، این سؤال ایجاد می‌شود که این چه فتنه‌ای است که شخصیت‌های با سابقه نظام همه در آن دخیل هستند.
وی با یادآوری سابقه جبهه و جنگ وزیر پیشنهادی علوم، گفت: خیلی از حرف‌های برخی نمایندگان به نفع موسوی و کروبی تمام می‌شود.
مطهری با تأکید بر لزوم زمینه‌سازی برای تعامل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل برای تحقق شعار اعتدال تصریح کرد: البته دولت چندان در تحقق شعار خود موفق نبوده است.
وی از ضرورت نقد نمایندگان نسبت به خود سخن گفت و ادامه داد: اینکه بعضی از نمایندگان می‌گویند ما باید وزیر پیشنهادی را معرفی کنیم و دولت قبول کند، خلاف قانون اساسی است، همچنان که اصرار بر فتنه‌گر بودن گزینه‌های پیشنهادی در حالی که خود از آن تبری می‌جویند، درست نیست.
مطهری با تأکید بر اینکه نمایندگان باید بنیان کار خود را بر یک پایه و اساس محکم گذارند گفت‌: تا زمانی که حجت بر ما تمام نشده است نباید رأی مثبت یا منفی بدهیم.
وی با یادآوری سه مقطع ورود خود به عنوان طراح استیضاح وزیر کشور دولت سابق، وزیر کار دولت سابق و سؤال از رئیس‌جمهور به واسطه دلایلی چون دروغ و قانون‌ستیزی اظهار داشت: در ماجرای سؤال از رئیس‌جمهور سابق ایشان به صراحت اعلام می‌کرد که هر قانونی را که تشخیص بدهم با قانون اساسی منطبق نیست اجرا نمی‌کنم و این یعنی مجلس یک ساعت هم نباید به او اجازه ماندن در این پست بدهد چه آقای احمدی‌نژاد باشد چه آقای روحانی.
نماینده مردم تهران در مجلس روش بعضی نمایندگان در مورد گزینه‌های وزارت علوم را ناپسند عنوان کرد و با اشاره به اینکه نفس حساسیت‌ها بر روی وزارت علوم را قابل تقدیر می‌داند، گفت:‌ به جز بعضی نگرانی‌ها بر روی تساهل‌های اصلاح‌طلبان من سایر نگرانی‌ها را درست نمی‌دانم.
وی با یادآوری سوابق درخشان گزینه‌های قبلی وزارت علوم و وزیر استیضاح‌شده این وزارتخانه در دوران دفاع مقدس در مورد مسئله نقش‌آفرینی افراد در فتنه گفت: باید مشخص شود که چه کسانی زمینه فتنه را آفریده‌اند و بر اساس عدالت همه مورد رسیدگی قرار گیرد.
مطهری با بیان اینکه سه روز پس از انتخابات 88 در سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر شده و ضمن رد تقلب در آرا عنوان کرد که مبادی و مقدمات آرای آقای احمدی‌نژاد دچار خلأ است، گفت: مسئولان سیما به من گفتند از هرکس از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دعوت می‌کنیم می‌گوید چون در مورد نتایج شک دارم گفت‌وگوی تلویزیونی انجام نمی‌دهم.
نماینده مردم تهران در مجلس، خاطرنشان کرد: حضور آقای دانش‌آشتیانی در جلسه تحصنی صورت گرفته است که پس از حمله به کوی دانشگاه بوده است که رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن فرمودند دل انسان را خون می‌کند؛ این جلسه به دعوت وزیر وقت علوم و با حضور نماینده ولی فقیه برگزار شد تا دانشجویان اعتراض خود را به خیابان‌ها نبرند؛ البته آقای دانش‌آشتیانی در این جلسه یک جمله‌ای هم گفته است که نباید مطرح می‌شد.
وی با اشاره به سخنرانی‌های متعدد خود در دانشگاه‌ها در طول یک سال و نیم گذشته و شعارهای دانشجویان در حین این سخنرانی‌ها، گفت: شعار طبیعت دوران جوانی است؛ کاری نکنیم که خاطره بدی از مجلس نهم در اذهان بماند و این مجلس مانند مجلس ششم از نوع اصولگرا شود.
مطهری تصریح کرد: آقای دانش آشتیانی در زمان تحصن مجلس ششم اصلاً معاون وزیر نبوده است و پای هیچ بیانیه‌ای را هم امضاء نکرده و استعلام‌ها در مورد ایشان مثبت بوده است.وی افزود: وزیر پیشنهادی علوم فتنه را محکوم می‌کند اما همه عوامل فتنه را، کاری نکنیم که برای ما طنز درست کنند که وزیر پیشنهادی علوم باید پس از فتنه به دنیا آمده باشد.
نماینده مردم تهران به سابقه آشنایی خود با دانش آشتیانی در دبیرستان علوی اشاهر کرد و با یادآوری تلمذ وی در محضر شهید رجایی، اداره دبیرستان مفید با تقدیم 65 شهید در دفاع مقدس و 16 سال خدمت او در وزارت علوم، گفت:‌ آقای دانش آشتیانی پیش از آنکه به آقای معین منسوب باشد به آقای دکتر فرهادی منسوب است و از سال 64 و در دوره وزارت ایشان معاون وزیر علوم شد.
مطهری دانش آشتیانی را نقطه اتصال آموزش عالی با دفاع مقدس خواند و بیان داشت: رتبه خوب علمی تجربه مدیریتی و مجری طرح‌های دانشگاه و اجرای طرح‌های دانشگاه‌ها در جبهه‌های جنگ از جمله امتیازات ایشان است. بعلاوه ایشان تدوین‌کننده مقررات برای دانشجویان شاهد و ایثارگر بوده است.وی به تجاری کردن علم و اسلامی کردن دانشگاه‌ها به عنوان دو محور برنامه‌های دانش آشتیانی اشاره کرد و ادامه داد: ایشان عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بوده است و به تهذیب اخلاقی دانشگاهیان توجه دارد و آن نگرانی که در مورد تساهل فرهنگی اصلاح‌طلبان وجود دارد در مورد ایشان نیست چرا که ایشان مخالف برگزاری اردوهای مختلط است.
نماینده مردم تهران در مجلس تیپ شخصیتی دانش آشتیانی را متفاوت با امسال میلی‌منفر خواند و گفت:‌ ایشان زمانی که حزب مشارکت قانونی بوده است در آن عضو غیرمؤثر بوده، و نمی‌توان در این مورد گفت که ایشان عضو حزب منحله است چرا که مانند این است که بگوییم هرکس عضو حزب جمهوری اسلامی بوده چون بعداً امام فرمودند این حزب منحل شود پس او هم عضو حزب غیرقانونی بوده است.
 
 
روحانی در جلسه بررسی صلاحیت دانش آشتیانی: فضای دانشگاهها به دور از سیاسی کاری است/در انتخاب وزیر فشار پذیر نیستم
 
رئیس جمهور گفت: برخلاف آنچه که برخی از رسانه ها و سایت ها شایعه می کنند در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه یا شخصیتی نه بوده ام و نه هستم.
حسن روحانی امروز (سه شنبه 27 آبان ماه) با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز به عنوان چهارمین نوبت است که برای درخواست رأی اعتماد جهت وزیرعلوم پیشنهادی خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رسم، گفت: البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب و فرصتی که بنده در خدمت نمایندگان محترم باشم مغتنم است اما امیدوارم فرصت های آینده عمدتا برای همفکری و تعاون برای رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه در زمینه مسائل اقتصادی مردم، اشتغال، رشد و توسعه  کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ در جامعه باشد.
رئیس جمهور بر همین اساس تصریح کرد: وزارت علوم، وزارت بسیار حائز اهمیتی است از این دیدگاه که میلیون‌ها دانشجو و ده‌ها هزار عضو هیأت علمی، اساتید، محققان و پژوهشگران در چارچوب قوانین و مقررات این وزارتخانه سرنوشت فعالیت علمی آنها با این وزارتخانه در ارتباط است.
وی با تأکید بر اینکه آنچه برای ما مهم است پیشرفت علم، دانش و پژوهش در ایران اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و در آینده حتی در سطح جهان است، عنوان کرد: همانطور که امروز در برخی موارد علوم جدید و های تک در رده ای هستیم که می توانیم در آینده نزدیک با کشورهای پیشرفته و بزرگ در صحنه رقابت قرار گیریم.
روحانی همچنین دغدغه دولت و مجلس را یک دغدغه دانست و یادآور شد: هدف ما هم یکی است و آن این است که علم و دانش ما در خدمت مردم و در خدمت فرهنگ اسلامی و ایرانی ما باشد، هدف ما این است که دانشگاه های ما مراکز فعالیت علمی و پژوهشی باشند و ضمن اینکه با سیاست های داخلی، منطقه ای و جهانی کاملا آشنا هستند فضای دانشگاه عمدتا فضای علمی و فرهنگی باشد و نه آنکه عمدتا فضای سیاسی و یا خدای ناکرده فضای سیاسی کاری باشد.
 
در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروهی نیستم
 
رئیس دولت یازدهم افزود: برخلاف آنچه که برخی از رسانه ها و سایت ها شایعه می کنند من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروهی یا هیچ شخصیتی نه بوده ام و نه هستم و نه من کسی هستم که در این زمینه ها فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی و یا فشار گروهی انتخابی را انجام دهم.
وی در ادامه با بیان اینکه همه ما در پیشگاه خداوند بزرگ مسئولیم، گفت: در پیشگاه ملت عزیز ایران و در پیشگاه وجدانمان و این سه دادگاه هیچ زمان ما را رها نخواهد کرد بنابراین رئیس جمهور بر اساس وظایفی که قانون اساسی بر دوش او گذاشته و بنا بر وعده‌هایی که در دوره انتخابات به مردم دادم، در اداره کشور و در انتخاب افراد بدون مشورت با صاحب نظران قدمی بر نمی دارم.رئیس جمهور گفت: در تمام مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی تا امروز بدون مشورت با صاحب نظران و متخصصان به نام آن رشته تصمیمی اتخاذ نکردند در زمینه انتخاب وزیر همانطور که قانون اساسی به صراحت می گوید رئیس جمهور می تواند فردی را به عنوان وزیر تعیین کند وبرای  اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند آنجا که حق و وظیفه من است تعیین یک فرد برای پذیرش یک وزارت است البته این نکته را بگویم در شرایط سختی برای اداره کشور هستیم آنچنان نیست که داوطلبان برای به دوش گرفتن بار مسئولیت آنچنان زیاد باشد ما گاهی برای برخی از مسئولیت ها در رده پایین تر از وزیر با تعدادی از افراد صحبت و از آنها می خواهیم مسئولیت را بپذیرید.
 
در دانشگاه به دنبال قانون گرایی و نشاط علمی هستیم
 
روحانی ادامه داد: نسبت به وزارت علوم اعتقاد به این است که وزیری اولا مسئولیت وزارتخانه را بپذیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در سطح قابل قبولی باشد، عالم به معنای واقعی کلمه باشد، در رشته خود صاحب نظر باشد، به تعبیر ما در رشته خود مجتهد باشد، در رشته خود گریدهای علمی لازم را طی کرده و مقالات علمی لازم را نوشته  باشد و به عنوان چهره علمی محسوب شود برای این وزارتخانه مهم، شخصیتی می تواند این مسئولیت را بپذیرد که از دید دانشگاهیان و جامعه یک عالم فرهیخته و صاحب نظر باشد در رشته مورد نظری که تحصیل کرده باشد.رئیس جمهور افزود: ثانیا معیار و شاخص برای معرفی وزیر آن است که فردی باشد که در دانشگاه دارای مقبولیت و هم در میان اساتید و هم در میان مجموعه دانشجویان چهره مقبول و قابل قبولی باشد، شما خود قبول دارید که چهره مقبول راحت تر می تواند مدیریت کند چهره مقبول بهتر می تواند حرف حق خود را به کرسی بنشاند، چهره مقبول بهتر می تواند تعالی دستگاه را آماده کند.
روحانی افزود: از طرفی دیگر قولی که به مردم در انتخابات 24 خرداد داده شد این بود که برای دانشگاه و محیط دانشگاه ما به دنبال قانون گرایی و نشاط علمی هستیم با تعالی فرهنگ اسلامی و اخلاق اسلامی، البته که ما به وعده خود عمل می کنیم و به وعده ای که به مردم دادیم باید عالم باشیم اینکه برخی رسانه ها کلمه لجبازی را برای رئیس جمهور و مجلس به کار می برند، به نظر من این واژه، واژه ای مناسب نه برای مجلس و برای دولت است.
 
مجلس و دولت هر دو اهل تعامل هستیم
 
رئیس جمهور گفت: اینجا جای دعوابه معنای مفهوم معروف نیست ما تنازع نداریم ما دو قوه هستیم که نمی خواهیم روبرو هم بایستیم و هر دو اهل تعامل هستیم و می خواهیم مسائل کشور را حل کنیم.
روحانی با بیان اینکه من فکر نمی‌کنم پیام مردم برای دولت و مجلس دو نوع پیام باشد،‌ گفت:‌ اینطور نیست که یک نوع پیام مردم برای مجلس و یک نوع برای دولت داشته باشند، ملت پیام واحدی برای منتخبان و نمایندگان خود ارسال می‌کنند و این پیام برای دولت و مجلس که منتخب مردم محسوب می‌شوند، یکی است.
وی افزود: مردم از ما خدمت و تعالی کشور را می‌خواهند. مردم می‌خواهند دانشگاهی داشته باشیم که از لحاظ فرهنگی و اخلاقی برای فرزندان عزیزشان دانشگاه امنی باشد و دختران و پسرانشان در دانشگاه‌ها علم، اخلاق و فرهنگ بیاموزند و در کنار آن با سیاست و مسائل جهانی آشنا شوند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم می‌خواهند فرزندانشان عالم شوند، تصریح کرد: مدرک‌گرایی مورد هدف نظام و خانواده‌ها  نیست، باید دانشگاه‌ها را از مسئله مدرک‌گرایی و اینکه هر کسی دنبال کاغذی باشد به عنوان مدرک جدا کنیم. ما دنبال عالم و محقق هستیم، عالم و محققی که هنوز ترم آخر تحصیل کارشناسی‌اش تمام نشده ده‌ها موسسه دنبال جذب او باشند.
وی گفت: بی‌تردید با رونق گرفتن اقتصاد (ما منتظر تصویب لایحه خروج از رکود هستیم که تقدیم مجلس کردیم و هر چه زودتر این لایحه به دست ما برسد) ما در این راه بسیار مهم که خواست ملت است، می‌توانیم گام‌های سریع‌تری برداریم، چون مسائل مهم کشوری از جمله خروج از رکود و رسیدن به رونق، وظیفه هر همه ما مسئولان کشور است.
رئیس دولت یازدهم افزود: مسئولان باید دست به دست هم دهند تا این امر مهم محقق شود و به نقطه‌ای برسیم که زندگی مردم ما توأم با رفاه و عزت باشد. اگر می‌خواهیم به توسعه و رونق برسیم باید پایه دانشگاه‌های ما اقتصاد باشد،‌ باید علم پایه اقتصاد باشد و باید اقتصاد دانش‌بنیان باشد.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز اقتصاد سنتی قدرت رقابت با منطقه و جهان را ندارد،‌ تصریح کرد: ما باید بتوانیم با منطقه و جهان از لحاظ اقتصادی رقابت کنیم و پیشتاز باشیم و این در صورتی ممکن است که اقتصاد ما دانش‌بنیان باشد و آن زمانی محقق می‌شود که اقتصاد ما دنبال مدرک نباشد و محیط دانشگاه آرام باشد.
روحانی بیان کرد:‌ من مفتخرم که به ملت عزیز و نمایندگان مجلس اعلام کنم در طول این یکسال و چند ماهی که از عمر دولت یازدهم گذشته علاوه بر اینکه جلسات، ‌انجمن‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها و نشست‌ها در دانشگاه‌های ما به مراتب از سال‌های پیش بیشتر شده به همان نسبت آرامش هم بیشتر شده است. برای ما افتخار است که انواع جلسات و کنفرانسها در مسائل سیاسی، فرهنگی و... برگزار شود و اخلاق در آنها حاکم باشد.
 
مهم‌ترین خط قرمز جمهوری اسلامی ایران اخلاق است
 
وی ادامه داد: آنچه در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهمترین خط قرمز مطرح است،‌ اخلاق بوده و این خط قرمز از همه خطوط قرمز که در سیاست‌های خارجی و هسته‌ای و... مطرح می‌کنیم بالاتر است. برای ما مهمتر از اینکه وزیر چه مقدار رأی بیاورد این است که همه ملت ما شاهد آن باشند که دولت، مجلس و سایر مسئولان در سراسر کشور معیارهای دینی و اخلاقی را همواره مدنظر دارند.
روحانی با تأکید بر اینکه ما نخواهیم گذاشت این خط قرمز خدشه دار شود افزود: آنچه که اسلام به ما گفته این است که نسبت به افراد احترام، شخصیت و کرامت آنها را مدنظر داشته باشیم، تجسس هایی که گوشه و کنار، بالا و پایین در زندگی فردی صورت می گیرد و بگردیم به این قصد که حتما یک نقطه ضعفی در این گوشه و کنارها بیابیم و بعد ذره بین را روی آن نقطه ضعف گذاشته و آن را بزرگ و بزرگتر کنیم که ثم ماذا؟! می خواهیم چه بکنیم؟ بحث این است که همه ما باید به وظیفه خود عمل کنیم ما باید کاری کنیم که تریبون مجلس ما، دولت ما و همه تریبون های کشور ما خیابان ما، بازار ما و مدرسه ها و دانشگاه های ما همه ببینند که کشور اسلامی است.
وی تصریح کرد: کشور اسلامی نه به ظاهر و نه به لباس است بلکه اساس چنین کشوری بر مبنای اخلاق، قانون، رفتار و اصول است و مهم این است که همه ما وفادار به اخلاق و اصول باشیم و مردم هم همین انتظار را دارند، انشاءالله خدا هم به ما توفیق می دهند تا این مسیر را کامل تر و دقیق تر طی کنیم و بتوانیم انجام وظیفه کنیم.
 
اصولگرا و اصلاح طلب هر دو فرزندان انقلاب و خادمان این انقلابند
 
رئیس جمهور در خصوص معرفی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی گفت: اولین کسانی که دانش آشتیانی را برای وزارت علوم معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان که اتفاقا از دوستان پر و پا قرص اصولگرا هستند بودند و در مرحله اول هیچ فرد اصلاح طلبی با من صحبت نکرد اگر چه از نظر من اصولگرا و اصلاح طلب هر دو فرزندان انقلاب و خادمان این انقلابند و هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب وجود ندارد.وی ادامه داد: هر کس که به جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی، رهبری معظم، خدمت به مردم، منافع و مصالح ملی معتقد است ما به همه آنها احترام می گذاریم و این حزب و آن حزب برای این است که گفت تنوری گرم شود و صحنه گرم شود تا نانی از آن برآید و مردم بتوانند از این نان ارتزاق کرده و زندگی کنند و الا اینکه این جناح و آن جناح چه فرقی می کند.
روحانی تأکید کرد: همه ما افتخار می کنیم که مسلمان و ایرانی هستیم و در صندلی قرار داریم که مردم ما را برای خدمت فرستادند و خدمت کردن به مردم برای ما یک افتخار است.
 
آشناییم با دانش آشتیانی به دوران دفاع مقدس بر می گردد
 
رئیس جمهور با یادآوری اینکه آشناییم با دانش آشتیانی به دوران دفاع مقدس بر می گردد افزود: از سال 1365 شورای عالی پشتیبانی جنگ که بنده هم یکی از اعضای آن شورا بودم کمیسیون و ستادی را به عنوان ستاد پشتیبانی جنگ تشکیل داد که آن شورای عالی بنده حقیر را به عنوان رئیس ستاد پشتیبانی جنگ برگزید و به طور طبیعی ما با همه وزارتخانه ها و دستگاه ها در ارتباط بودیم و از هر وزارتخانه یک معاون به ستاد معرفی می شد که در آن زمان دانش آشتیانی که احتمالا در سپاه پاسدارن خدمت می کرد و تازه به وزارت علوم آمده بود به عنوان رابط بین جنگ و دانشگاه به ستاد پشتیبانی جنگ رفت و آمد داشت.وی با بیان اینکه دوستان و عزیزانی که برای اولین بار ما با آنها در جبهه و دوران دفاع مقدس و یا در مبارزات انقلابی با آنها آشنا شده ایم در نظر ما یک احترام ویژه ای دارند چرا که هم انقلاب و هم زمان جنگ عطر و بوی خاص خود را دارد بسیاری از نمایندگانی که الان به عنوان نماینده اینجا هستند هم در جنگ و جبهه بوده اند و مسئولیت داشتند و خدمت کرده اند و همه آنها هم عطر و بوی دانشگاه و هم عطر و بوی جبهه و جنگ را حس کرده اند.
وی ادامه داد: دانش آشتیانی شخصیتی که در دوران دفاع مقدس خدمت‌گزار این نظام بوده و سال‌ها در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده است؛ وی همواره تلاش داشته تا تمام مدارج علمی را طی کند وی در دوران مسئولیت‌های مختلف خود هم در وزارت علوم و هم درگروه‌ها و ستادهای مختلف به ویژه شورایی که برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها فعال بوده عضویت داشته است.
 
آشتیانی قبل از آنکه عنصری سیاسی باشد مدیر اجرایی است
 
رئیس جمهور با بیان اینکه دانش آشتیانی مدتی در شورای گسترش نیز عضو بوده است، یادآور شد: وی در هیات امنای دانشگاه‌ها فعال بوده و در مقاطعی سرپرستی برخی از دانشگاه‌ها را عهده‌دار بوده است؛ همه تحقیقات این را به من گفت که آشتیانی قبل از آنکه یک عنصر سیاسی باشد یک عنصر مدیر اجرایی است و سوابق آن نیز گویای چنین واقعیتی است.
روحانی یادآور شد: دکتر دانش‌آشتیانی به من اعلام کرد که برای وی سیاست به معنای این جناح و آن جناح تفاوتی ندارد و بیشتر در کارهای فرهنگی و اجرایی و عملیاتی حضور دارد.
وی تاکید کرد: برای من نیز مهم نیست که سوابق سیاسی  فرد کدام حزب و جناح است بلکه مهم وفادار بودن به انقلاب اسلامی، نظام، رهبری معظم انقلاب، قانون اساسی و خدمت به مردم است؛ شاید بعضی از نمایندگان قدیمی مجلس به خاطر داشته باشند که پدر دکتر دانش آشتیانی از علمای بزرگوار بود و سال‌ها در مجلس شورای اسلامی در خدمت ایشان بودیم؛ پدر بزرگوار وی عالمی فرهیخته و متواضع بود که نشان می‌دهد دکتر آشتیانی در یک خانواده باعلم و روحانیت بوده و از جوانی در مدارس و دبیرستان‌هایی که عمدتا فعال مذهبی بودند رشد یافت و در انقلاب حضور داشته و سپس در دفاع مقدس و سپاه خدمت کرده است.
 
آشتیانی می‌تواند دانشگاه را اسلامی‌تر و اخلاقی‌تر کند
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانش آشتیانی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آشنایی کامل دارد، تصریح کرد: وی مسئولیت‌های فراوان و خدمات زیادی داشته است و در رشته علمی خود تجربیات بسیار فراوانی دارد که مجموعه این ها به ما نشان داد که وی می‌تواند دانشگاه را اسلامی تر و اخلاقی‌تر کند.
روحانی یادآور شد: دانش آشتیانی می‌تواند باعث توسعه فرهنگ اسلامی و انقلابی باشد و به آرام‌تر شدن دانشگاه‌ها و پرنشاط‌ تر  بودن آن کمک کند؛ بدون‌شک دانشگاه باید از کمیت به سمت کیفیت حرکت کرده و کشور را به تولید متصل کند و بتواند نیازهای امروز را برطرف سازد.
 
امروز در دانشگاه نیازمند نشاط دانشجو هستیم
 
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در دانشگاه نیازمند نشاط دانشجو هستیم، گفت: در دانشگاه آزادی علم و پژوهش برای اساتید می‌خواهیم و باید فضایی درست کنیم که هم دانشجو از آن لذت ببرد و هم استاد بتواند در آن فضا خدمت کند که همه این ها از ویژگی‌هایی است که دانش آشتیانی می‌تواند آن را به خوبی برآورده کند.
 
انتخاب وزیر علوم موجب استقرار آرامش بیشتر می شود
 
روحانی در ادامه با اشاره به اتمام دوره سه ماهه سرپرستی وزارت علوم، عنوان کرد: از طرف دیگر آن دوران سه ماهه ای که ما می توانستیم با سرپرست این وزارتخانه را اداره کنیم رو به اتمام است و با اینکه موجب افتخار ماست که خدمت مجلس برسیم اما امیدوارم دیگر برای وزیر علوم به مجلس دعوت نشویم.رئیس دولت یازدهم ادامه داد: امیدوارم به کمک یکدیگر دانش آشتیانی بتواند رأی اعتماد را از شما کسب کند چرا که دانشگاه ما منتظر است برای اینکه از این حالت اداره توسط سرپرست ولو اینکه سرپرست خوب و دردآشنا و عمل آشنا مثل دکتر نجفی باشد اما می خواهد یک وزیر دائم داشته باشد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری موجب استقرار آرامش بیشتر می شود، گفت: با انتخاب وزیر علوم قلب ها در خصوص اداره وزارتخانه و دانشگاه ها مطمئن می شود لذا مجلس و دولت دست به دست هم دهیم تا ان شاءالله وزیر را امروز تعیین کنیم و بتوانیم شاهد نشاط بیشتر در دانشگاه ها باشیم.روحانی در ادامه با اشاره به نامه ها و نظرسنجی های صورت گرفته در خصوص دانش آشتیانی، یادآور شد: نتیجه نظرسنجی ها در دانشگاه ها و نامه اساتید به من نشان می دهد دانش آشتیانی نزد دانشجویان و اساتید مورد قبول است و من مطمئن هستم وجود این شخصیت بی حاشیه در مجلس برخی حاشیه های مطرح شده را نیز به کنار می راند و دانشگاه بهتر از گذشته می بتواند ادای وظیفه کرده و خادم مردم باشد.رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و تمام عزیزانی که به بررسی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند و همچنین پیشاپیش از رأیی که به وزیر پیشنهادی خواهید داد تشکر می کنم./
 
انتخاب وزیر از گروه خاص/نمایندگان به دنبال تصدی وزارت نیستند
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه تصادفاً همه وزرای پیشنهادی از یک گروه آن هم از گروه جناب آقای معین و مجموعه‌اش معرفی می‌شوند، گفت: معاون پارلمانی شما گفته است که از اول آقای روحانی هیچ مبنایی برای استفاده از نمایندگان مجلس جهت تصدی وزارتخانه نداشته است، حال این سوال پیش می‌آید که چه کسی از مجلسی‌ها طالب بوده که وزیر شود؟
قاسم جعفری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 27 آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فخر‌الدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امیدوارم نتیجه جلسه امروز به نفع کشور باشد، گفت: آقای رئیس جمهور، شما صحبت از اعتدال می‌کنید و چپ و راست براساس صحبت‌های شما فرق نمی‌کند، حال ای کاش اصولگرا و اصلاح‌‌طلب نبود و همه حق‌طلب می‌شدیم. اما چه شده که تصادفاً همه وزرای پیشنهادی از یک گروه آن هم از گروه جناب آقای معین و مجموعه‌اش معرفی می‌شوند.
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای معین همین دو سه روز پیش گفت که باج‌خواهی مجلس در 35 سال اخیر بی‌سابقه است، حال آیا آقایان نماینده، شما باج‌خواهی کرده‌اید؟ اگر این موضوع درست است، چرا معین یا هر شخص دیگری این افراد را معرفی نمی‌کنند؟
وی افزود: من دیروز در جلسه درس تفسیر سوره آیت‌الله جوادی آملی حاضر بودم که در این جلسه در یکی از آیات سوره مطرح شد، من را متولی خزینه کن که من حفیظ و آگاه هستم، حال آقای رئیس جمهور شما هم علت حضور در مجلس خبرگان حفیظ هستید؟ از این‌رو برادر بزرگوار و رئیس جمهور محترم، اینجا جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی است و اعتماد یک امر قلبی بوده و باید برای نماینده اعتماد حاصل شود، چون قرآن به این موضوع تاکید نموده است.
جعفری با تاکید بر اینکه موضوع امانتداری وزیر پیشنهادی باید برای نمایندگان محرز شود، گفت: شاید وزیر پیشنهادی شخصیت محترم و ارزش والایی در پیشگاه خداوند نسبت به بنده حقیر داشته باشد، اما امروز بنده حقیر این دکمه‌ای که فشار می‌دهم، باید برای آن در دادگاه خداوند، ملت و وجدان پاسخگو باشم.
این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: آقای رئیس جمهور، معاون پارلمانی شما در چند روز اخیر در رابطه با وزیر پیشنهادی و رویکرد مجلس انبوه مصاحبه‌هایی را انجام داده است، حال ما این سوال را داریم که آیا وی برای وصل کردن آمده یا اینکه با مصاحبه‌ها به دنبال فصل کردن است؟ زیرا معاون پارلمانی شما گفته است که از اول آقای روحانی هیچ مبنایی برای استفاده از نمایندگان مجلس جهت تصدی وزارتخانه نداشته است، حال این سوال پیش می‌آید که چه کسی از مجلسی‌ها طالب بوده که وزیر شود؟ زیرا همه در جریان سفیر شدن یکی از نمایندگان بودند که در آن زمان نمایندگان مجلس چقدر با مضایقه در این رابطه برای اینکه یک همکار را از دست ندهند، رفتار کردند.
 
***
بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد ابتدا رییس جمهوری اظهارات خود را مطرح خواهد کرد و سپس دو مخالف و دو موافق وزیر پیشنهادی علوم به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه می توانند صحبت کنند. 
 
نمایندگان موافق و مخالف می توانند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان دیگر قرار دهند.
در این جلسه قاسم جعفری نماینده بجنورد و علیرضا زاکانی نماینده تهران به عنوان سخنران مخالفت وزیر پیشنهادی علوم صحبت می کنند. همچنین سخنرانان موافق دانش آشتیانی، محمد باقر شریعتی نماینده بهبهان ، عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده میناب، محمد رضا تابش نماینده اردکان و علی مطهری نماینده تهران هستند. پس از پایان سخنرانی مخالفان و موافقان، وزیر پیشنهادی علوم حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد از برنامه های خود دفاع کند و به پرسش های نمایندگان پاسخ دهد. سپس نمایندگان رای اعتماد یا عدم اعتماد خود به وزیر پیشنهادی را با رای خود اعلام می کنند. رییس جمهوی سه شنبه 20 آبان ماه «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید به مجلس معرفی کرد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نخستین بار جعفر میلی منفرد را به مجلس نهم معرفی کرد که مجلسی ها به او رای اعتماد ندادند. سپس جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم تعیین شد و سرانجام رییس جمهوری رضا فرجی دانا را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کرد که وی موفق به کسب رای اعتماد شد. فرجی دانا پس از حدود 9 ماه فعالیت به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل برخی انتصاب ها استیضاح شد و رییس جمهوری نیز محمد علی نجفی مشاور خود را که پیش از آن به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ابتدای دولت یازدهم نتوانسته بود از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد به سرپرستی این وزارتخانه معرفی کرد و به وی ماموریت داد تا موضوع بورسیه ها را با جدیت پیگیری کند. رییس جمهوری چهارشنبه (30مهرماه) در نامه ای به «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، نیلی احمدآبادی را در راستای اصل 133 قانون اساسی به مجلس برای اخذ رای اعتماد معرفی کرده ولی نیلی احمد آبادی نیز نتوانست رای اعتماد از مجلس نهم بگیرد. 
امروز باید دید مجلس نهم در آزمون تعامل با دولت یازدهم بر سر چهارمین وزیر پیشنهادی علوم چگونه عمل خواهد کرد؟ 
 
 
 
** چهارمین وزیر پیشنهادی علوم کیست؟ 
 
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی متولد 1334 در آشتیان و دارای دو فرزند دختر و یک پسر است. او دارای دیپلم متوسطه از مدرسه علوی رشته ریاضی سال 1352 و دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر رشته مهندسی راه و ساختمان سال 1358 است. 
 
احمدی دانش آشتیانی دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر رشته سازه سال 1370 و دکترا از دانشگاه امپریال کالج انگلستان رشته مهندسی زلزله سال 1375 است . 
 
**مشاغل اجرایی: 
 
دفتر فنی سپاه پاسداران از سال 1359 تا 1364 به عنوان مهندس محاسب و مسئول بخش سازه به صورت نیمه وقت و مأمور به وزارت آموزش و پرورش 
 
* مدیر کل طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 1364 تا 1368 
 
* معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی ازسال 1366 تا 1368 
 
* همکاری با قرارگاه خاتم الانبیا در امور مهندسی رزمی جنگ 
 
* مسوول ستاد پشتیبانی جنگ دانشگاه ها از سال 1366 تا 1368 
 
* مسوول برقراری ارتباط اساتید دانشگاه با مسئولان دفاع مقدس برای حل مسایل پژوهشی جنگ 
 
* مسوول اعزام دانشجویان طرح 6 ماهه برای حضور در جبهه ها و به کارگیری آنها در حوزه های تخصصی جنگ با هماهنگی فرماندهان لشگرها و قرارگاه ها 
 
* برگزارکننده دوره های «دانشگاه در جبهه» برای جبران عقب افتادگی آموزشی دانشجویانی که در جبهه حضور داشتند 
 
* معاون امور عمرانی و دفاعی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 1368 تا 1372 
 
* معاون اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 1376 تا 1380 
 
* معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر از سال 1380 تا 1382 
 
* عضو شورای گسترش آموزش عالی از سال 1376 تا 1382 
 
* عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال1376 تا 1382 
 
* عضو شورای تدوین برنامه پنج ساله چهارم علم و فناوری آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 
 
* عضو شورای برنامه ریزی سازمان سنجش آموزش کشور از سال 1376 تا 1382 
 
* رییس مجتمع آموزشی مفید 
 
**مشاغل دانشگاهی: 
 
* دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی عمران 
 
* عضو هیأت امنای دانشگاه های خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس 
 
* ریاست کمیسیون هیأت امنای دانشگاه های تربیت مدرس، هنر تهران، صنعتی اصفهان، اصفهان، هنر اصفهان، شهید چمران اهواز 
 
* سرپرست دانشگاه ایلام همزمان با مسئولیت در وزارت به منظور ارتقای جایگاه دانشگاه بعد از جنگ 
 
* مدیر گروه زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از سال 1383 تا 1387 
 
* عضو کمیته منتخب بررسی صلاحیت علمی اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران از سال 1383 تاکنون 
 
**فعالیت ها و مطالعات پژوهشی: 
 
* تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، انجام پروژه های مختلف ، بیش از 40 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری، چاپ بیش از 60 مقاله علمی- پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی و کنفرانس های بین المللی و... 
 
* برنامه ریزی و مدیریت تأمین خوابگاه های دانشجویی سراسر کشور (اجرای بیش از یک میلیون متر مربع) 
 
* برنامه ریزی و تأمین منابع ارزی و مدیریت طرح تأمین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه ها (400 میلیون دلار اختصاص ارز که موجب نوسازی تجهیزات آزمایشگاه ها گردید.) 
 
* برنامه ریزی و مدیریت رفع مشکل استیجاری ساختمان های وزارت علوم و مدیر پروژه ساخت ساختمان مرکزی وزارت علوم 
 
* مجری پروژه مقاوم سازی پل های فلزی تهران (قرارداد دانشگاه با شهرداری تهران) 
 
* مجری پروژه مقاوم سازی ساختمان وزارت کار و امور اجتماعی (قرارداد دانشگاه با وزارت کار و...) 
 
* مجری پروژه مقاوم سازی ساختمان سازمان تأمین اجتماعی (قرارداد دانشگاه با سازمان تأمین اجتماعی) 
 
* مدیر پروژه مقاوم سازی ساختمان های بانک کشاورزی در استان سمنان 
 
* مطالعه پروژه مقاوم سازی ساختمان مرکزی بانک ملی 
 
* مطالعه آسیب پذیری ساختمان های فلزی در برابر زلزله (قرارداد دانشگاه با اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان) 
 
* مطالعه رفتار اتصالات سازه های فولادی در ساختمان های فلزی و ارایه طرح های جایگزین (قرارداد با شهرداری تهران) 
 
* مدیر پروژه مقاوم سازی دانشگاه مفید قم 
 
* مسوول پروژه ارزیابی سیستم آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی 
 
* مسوول پروژه تدوین شاخص های آموزشی- پژوهشی برای ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی 
 
* مسوول پروژه ارائه مدل و سیستم آموزش ارتقای کارکنان در دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی 
 
* مسوول پروژه پیاده سازی مدیریت استراتژیک در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 
 
* مسوول پروژه مهندسی مجدد فرایندهای جذب؛ استخدام و ارتقای اعضای هیأت علمی 
 
* تدوین برنامه استراتژیک آموزشی 
 
* تدوین سیستم جامع ارزیابی آموزشی و پیاده سازی آن 
 
* تدوین شاخص های ارزیابی سیستم آموزشی و مدیریتی و پیاده سازی آن 
 
* مسوول پروژه تدوین سیستم نظرسنجی از عملکرد مدیران 
 
* همکاری با مؤسسه پژوهشی علوم شناختی به منظور اجرا و پیاده سازی سیستم آموزشی مبتنی بر فلسفه شناختی آموزشی 
 
* راه اندازی و برگزاری دوره آموزشی روش آموزشی سیستم مونته سوری برای مدرسان 
 
* مطالعات سیستم های مختلف آموزشی در اروپا، کانادا و آسیای شرقی 
 
* مطالعه بر روی سیستم آموزشی مهارتی و بازدید از مراکز آنها در سایر کشورها 
 
* مسوول پروژه تدوین محتوای آموزشی مبتنی بر آموزش شناختی 
مرجع : مثلث
کد مطلب : ۹۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.