۰

​افزایش نرخ ارز کسری بودجه را جبران می کند؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۲
به گزارش عصر تعادل، یک اقتصاددان می‌گوید: افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر نمی‌تواند به دلیل دستکاری دولت رخ داده باشد چراکه اولا بخش عمده‌ای از ارز مورد استفاده دولت مبادله‌ای است و دوم اینکه دولت که بر دستاورد کاهش نرخ تورم مانور بسیاری می‌دهد طبیعتا نمی‌خواهد با دستکاری‌های این‌چنینی دستاورد خود را مخدوش کند.

غلامرضا سلامی درباره دلایل افزایش نرخ ارز اظهار کرد: طبیعتا یکی از دلایلی که هر سال در چنین زمانی بر افزایش نرخ ارز تاثیر می‌گذارد سفر مردم به کربلاست، ولی همه افزایش نرخ ارز در شرایط کنونی به دلیل موضوع تقاضا برای سفر مردم به کربلا پیش نیامده است.

وی افزود: به نظر من اکنون مشکلات ساختاری وجود دارد که افزایش نرخ ارز از آن ناشی شده است. به این ترتیب اعتماد مردم نیز نسبت به نظام بانکی کمتر شده و به سمت بازارهای ارز رجوع کرده‌اند. در ماه‌های اخیر که سرکشی سازمان امور مالیاتی به حساب‌های بانکی مطرح شد، احتمال ورود مردم به بازار ارز نیز بار دیگر مطرح شد که به نظر من این موضوع اکنون از عوامل افزایش نرخ ارز است.

رییس پیشین شورای عالی حسابداران خبره ایران همچنین بیان کرد: از سوی دیگر کاهش سود بانکی تا ۱۵ درصد در عین حال سود بین بانکی در حدود ۲۲ درصد ممکن است مردم را به این نتیجه رسانده باشد که بانک‌ها به یکدیگر ۲۲ درصد سود می‌دهند ولی به مردم ۱۵ درصد و به همین ترتیب پشتوانه لازم را ندارند و به سمت بازارهای ارزی گرایش پیدا کرده باشند.

سلامی درباره‌ی روی کار آمدن ترامپ و تاثیر آن بر بی‌اعتمادی نسبت به آینده برجام نیز توضیح داد: بعد از برجام ثباتی ایجاد شد که با روی کار آمدن ترامپ و صحبت‌های وی اکنون جو روانی ایجاد شده است که دستاوردهای برجام چه خواهند شد در نتیجه این موضوع نیز در کنار عوامل دیگر دست به دست همدیگر داده تا نرخ ارز را بالاتر ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت به دلیل مشکلاتی مانند کسری بودجه خود دست به نرخ ارز می‌زند، گفت: من فکر نمی‌کنم که در این مقطع زمانی چنین کاری کند، چون اولا که بخش عمده‌ای از ارزی که دولت با آن مبادله می‌کند دلار مبادله‌ای زیر ۳۲۰۰ تومان است و تغییرات در ارز آزاد کمک چندانی به آن نمی‌کند، ضمن این‌که در شرایطی که دولت در صدد کنترل تورم است خودش عمدا دست به قیمت ارز نمی‌زند که دستاوردهای خود را خدشه‌دار کند بنابراین به نظر من چنین احتمالی بسیار ضعیف است.

رییس پیشین شورای عالی حسابداران خبره ایران افزود: به نظر من دولت باید در این زمینه به فکر راهکاری عاجل باشد، در غیر این صورت اگر راهکاری برای کنترل وضعیت موجود به فکر نیاید اثرش بر نرخ ارز تداوم خواهد یافت و ممکن است نوسانات به سوی دارایی‌هایی مانند مسکن هم برود و بازارهای سفته‌بازانه و سخت‌گیرانه ایجاد کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری گفت: البته به نظر من نکته‌ای که نباید از آن غافل ماند این است که نرخ ارز باید در میزان تعادلی خود قرار گیرد و با توجه به تورمی که از سال ۱۳۹۱ تاکنون تجربه کردیم باید نرخ ارز بالاتر از آن می‌بود که در ماه‌های گذشته تجربه کردیم، ولی این موضوع باید با مدیریت دولت انجام گیرد.

سلامی تصریح کرد: اگر نرخ ارز با مدیریت دولت به رقم واقعی برسد اثر مثبت هم دارد جلوی واردات بی‌رویه را می‌گیرد و به صادرات کمک می‌کند و خود به رونق بخشیدن تولید کمک می‌کند. این در حالی است که وقتی نرخ ارز پایین می‌ماند طبیعتا واردات به صرفه و صادرات گران می‌شود. بنابراین به نظر من اگر نرخ ارز به وضعیت تعادلی خود برسد برای اقتصاد ایران بهتر خواهد بود البته همان‌طور که گفتم این موضوع باید با مدیریت انجام گیرد.
کد مطلب : ۹۷۶۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.