۰

قرقیزستان خواستار برچیدن پایگاه روسیه شد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۷
به گزارش عصرتعادل، رییس جمهوری قرقیزستان خواستار برچیدن پایگاه روسی کانت در این کشور پس از پایان قرارداد آن در سال جاری میلادی شد
 
الماس بیک آتامبایف در کنفرانس مطبوعاتی گفت: پایگاه نظامی روسیه در قرقیزستان باید پس از پایان یافتن مدت اعتبار موافقت نامه برچیده شود.
 
 
رسانه های روسیه از جمله خبرگزاری روسیا سگودنیا و اسپوتنیک روز پنجشنبه به نقل از آتامبایف نوشتند: قرقیزستان برای خروج پایگاه روسیه از بیشکک تلاش می کند.

رئیس جمهوری قرقیزستان به عنوان نمونه به تعطیلی پایگاه آمریکایی در ماناس قرقیزستان در سال 2009 اشاره کرد و گفت که تصمیم برای بستن این پایگاه درست بود.

وی افزود: باید بر نیروهای خود تکیه کنیم و این مساله مربوط به پایگاه کانت روسیه نیز می شود.

رئیس جمهوری قرقیزستان ابراز امیدواری کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز این موضع بیشکک را درک کند.

اتامبایف با اشاره به اینکه مدت اعتبار موافقت نامه پایگاه کانت سال 2016 پایان می یابد، گفت: پیشتر موافقت کرده بودیم پایگاه نظامی روسیه در حومه بیشکک 15 سال دیگر دایر باشد.

پایگاه هوایی کانت در 20 کیلومتری شرق شهر بیشکک محل حضور 400 نظامی، مرکز استقرار یک اسکادران جنگنده بمب افکن های سوخو و همچنین چند فروند بالگرد نظامی ام.آی-8 نیروی هوافضای روسیه است.

روسیه این پایگاه را برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه آسیای مرکزی برپا کرده است.

مسکو و بیشکک شهریور ماه سال 1391 توافق توسعه استفاده از پایگاه هوایی کانت و دیگر تاسیسات نظامی روسیه در قرقیزستان را تا سال 2032 امضا کردند که امکان تمدید آن به مدت پنج سال پس از تاریخ یاد شده نیز وجود دارد.
کد مطلب : ۹۷۹۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.