۰

​عواقب جدی گرم شدن کره زمین

تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۲
به گزارش عصر تعادل، یک گاز کلیدی گلخانه ای برای گرم شدن سیاره ما، یعنی کربن دی اکسید، نه تنها در هوا  بلکه در اعماق زمین نیز محبوس شده است.
 
 انتشار کربن دی اکسید از خاک

در خاک، کربن دی اکسید طی هزاران سال ساخته شده است، و سطح آن نسبت به فعالیت کند باکتری هایی که از انرژی کربن استفاده می‌کنند، نسبتا ثابت مانده است. دانشمندان بر سر اینکه گرم شدن هوا این روند را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر، مدتی طولانی بحث می کردند. اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این فرض صحیح است.

این مقاله که این هفته در مجله نیچر منتشر شد، می گوید که تغییرات آب و هوایی باعث افزایش فعالیت این باکتری ها شده و در نتیجه کربن وارد هوا می شود.

این خبر خوبی برای سیاره ما نیست، زیرا همان‌طور که تحقیقات گسترده دانشمندان نشان داده اند، افزایش سطح گازهای گلخانه ای باعث گرم شدن کره زمین خواهد شد.

این تحقیق می گوید تولید اضافی گازهای گلخانه ای از زیر زمین می تواند در حجم زیادی انجام شود ، که برابر با کل گازهای تولید شده توسط آمریکا به عنوان بزرگ ترین تولید کننده گازهای گلخانه ای خواهد بود. در حقیقت این مقاله متذکر می شود که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۷ درصد نشر بیشتر به اتمسفر خواهیم داشت.

عمده تولید کربن از زمین هایی می آید که سرد تر و در عرض های بالاتری هستند. این به این دلیل است کربن ذخیره شده در مکان هایی مانند شمالگان و زیر قطب شمال، خاک سرد و یخ زده است. میکروب ها فعالیت کمتری در سرما دارند، از این رو کربن می تواند برای قرن ها در زیر خاک باقی بماند.

با گرم شدن، فعالیت میکروب ها نیز افزایش پیدا می کند و در این هنگام کربن دی اکسید آزاد می شود. توماس کروتر، همکار فوق دکتری در دانشکده جنگل داری و محیط زیست ییل می گوید "نکته ترسناک این جاست که این مناطق سرد مکان هایی هستند که با تغییرات آب و هوایی با گرم شدن مواجه هستند.

این نتایج بر اساس یک تحلیل از ۲۰ سال داده های جمع شده در مورد کربن خاک در مناطق مختلف به دست آمده است. این تیم پیش بینی می کند که هر درجه سلسیوس افزایش دما، حدود ۳۰ پتاگرم(تقریبا ۳۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ کیلوگرم) کربن از خاک آزاد می شود. این وزن تقریبا با وزن ۱۹۰،۰۰۰،۰۰۰ نهنگ آبی برابر است.

توافقنامه آب و هوایی پاریس در نظر دارد جلوی گرم شدن بیش از ۲ درجه سلسیوس کره زمین را بگیرد، اما همین دو درجه باعث افزایش تولید  میزان عظیمی از کربن دی اکسید می شود.

آزاد شدن کربن از خاک تنها پاسخ به گرم شدن کره زمین نیست. چندین روند بیولوژیکی دیگر همچون افزایش سرعت رشد گیاهان نیز می تواند تاثیرات منفی یا مثبت احتمالی انتشار کربن باشد.
کد مطلب : ۹۹۷۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.