۰
معمای ملبورن و مانیل روی صفحه شطرنج!

نزدیک شدن به جام جهانی با «گامبی دانمارکی»

تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۱
نزدیک شدن به جام جهانی با «گامبی دانمارکی»
بسکتبال کلاب- یاسر سماوات- بسکتبال از آن دسته ورزش‌هایی است که در کسری از ثانیه سرنوشت یک گروه را تغییر می‌دهد. حتی در بسیاری مواقع دیده شده سرنوشت تیم‌ها چند هزارم یا چند صدم و دهم ثانیه پس از پایان وقت قانونی بازی رقم زده شده و همین موضوع بسکتبال را به رشته‌ای هیجان‌انگیز، تماشایی و پرشور تبدیل ساخته است. حال اگر این بازی در بُعد بین‌المللی برگزار شود و حالت انتخابی داشته باشد، آرزوهای یک ملت را به دست‌ها و قلب‌های 12 بازیکن یک تیم گره می‌زند. اتفاقی که نظیر آن بارها برای بسکتبال ایران هم رقم خورده است.
 
تیم ملی بسکتبال ایران در حالی گام به پنجره پنجم مسابقات انتخابی جام جهانی 2019 چین می‌گذارد که در گروه F فعلا با 6 برد و دو شکست اوضاع خوبی دارد و در رتبه دوم قرار گرفته است. در این پنجره حساس اما بلندقامتان کشورمان باید دو بازی سخت خارج از خانه انجام دهند.
 
تیم ملی پس از اردوی چند روزه در قطر و برگزاری دو دیدار برابر تیم ملی این کشور که با برتری روحیه‌بخش ملی‌پوشان کشورمان توام شد،  امروز راهی نیمکره جنوبی و سرزمین کانگوروها شدند. تیم ایران باید جمعه نهم  آذر (30  نوامبر) در سالن مارگارت کورت آرنای ملبورن به مصاف قهرمان آسیاکاپ برود. ملبورن، شهری که شنیدن نام آن ناخواسته ما را به یاد خاطره‌ای خوش می‌اندازد. به واقع، حماسه ملبورن و صعود تاریخی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 1998 فرانسه، بعد از 20 سال، به بخشی از تاریخ این مرز و بوم تبدیل شده است. حالا اما 21 سال از روزگار می‌گذرد. ملبورن این‌بار میزبان تیم ملی بسکتبال ایران است و البته که این دیدار برای میزبان مانند مسابقه دو دهه پیش فوتبال بین دو کشور بازی مرگ و زندگی نیست. استرالیایی‌ها با هفت پیروزی و یک شکست که آن هم در اوضاعی ویژه مقابل ژاپن رقم خورد، در صدر گروه F جا خوش کرده‌اند اما همان باخت نشان داد که تیم استرالیا شکست ناپذیر نیست. هرچند اوضاع تیم ملی ایران و ژاپن هم البته با هم قابل مقایسه نیست و ژاپن به لطف  حضور نیکولاس فازکاس (ستاره آمریکایی خود) در کنار روی هاشیمورا، دیگر ستاره سامورایی‌ها، موفق شد در رقابتی شانه به شانه و با حضور تماشاگران پرشور خود، 79 بر 78 استرالیای مدعی را شکست دهد و به جدول بازگردد. حالا ایران در اوضاعی متفاوت و در خانه حریفه به مصاف استرالیایی می‌رود که بی‌گمان سرسخت‌ترین تیم این دوره از مسابقات است.
 
بسکتبال ایران همواره نشان داده در اوضاع سخت به نتایجی دور از ذهن رسیده و شاید بتوان قهرمانی تیم بسکتبال پتروشیمی بندرامام با هشت بازیکن در جام باشگاه‌های آسیا را یکی از این موفقیت‌ها دانست.  تیم ایران با بضاعت موجود خود و با بازیکنان جوان و جویای نام توان ارائه نمایشی غرورانگیز را دارد. به هرحال همه کارشناسان بسکتبال و تک تک بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم ملی هم به خوبی می‌دانند بازی با استرالیا، اوضاع و احوال خاص خود را دارد. متاسفانه برنامه‌ریزی برگزاری مسابقات به گونه‌ای است که بازیکنان ایران در این پنجره باید سفری طولانی به استرالیا داشته باشند. این موضوع به یقین روی عملکرد بازیکنان تیم ایران تاثیرگذار خواهد بود. از طرف دیگر تیم ایران بلافاصله باید راهی مانیل شود تا سه روز دیگر مقابل فیلیپین، دیگر مدعی صعود به جام جهانی و یکی از رقبای سنتی ایران در بسکتبال آسیا رو در رو شود.
 
تیم ایران از طرفی برخی ستاره‌های خود مانند حامد حدادی، ارسلان کاظمی، سجاد مشایخی و صمد نیکخواه بهرامی را به دلایل مختلف در این پنجره همراه خود ندارد. اتفاقی که در فرصت مناسب باید واکاوی شود  اما نکته مهم چیزی است که پیش روی پسران ایران در ملبورن و مانیل قرار دارد.
 
آن‌ها که با بازی شطرنج و تاک‌تیک‌های گشایش در این بازی آشنا هستند، بی‌گمان با نام بازی گامبی دانمارکی یا  گامبی شاه و وزیر آشنا هستند. نوعی گشایش در شطرنج که در آن مهره سفید در ظاهر چند پیاده به حریف خود می‌دهد اما با حفظ سوارهای خود و قرار دادن آن‌ها در موقعیت‌های کاملا مناسب، پوزیشن بسیار خطرناکی در بازی به دست می‌آۀورآورد. با این توضیح و از آنجا که به نظر می‌رسد مهران شاهین‌طبع و دیگر اعضای کادر فنی تیم ملی هم خوب می‌دانند بازی با فیلیپین، از جهاتی بازی بسیار مهمی برای ما محسوب می‌شود، شاید با توجه به فشردگی مسابقات و برای جلوگیری از تحلیل قوای تیم ایران تاکتیک ویژه‌ای برای این دو بازی بیاندیشند. تیم ایران در هیچ دیداری از پیش باخته نیست اما حالا در وضعی هستیم که باید موقعیت را خوب بسنجیم و با آگاهی کامل از توانایی‌ها و ضعف‌های خود به نبردهایی سرنوشت‌ساز گام بگذاریم.
 
 اوضاع و احوال تیم ملی بسکتبال کاملا شبیه شطرنجبازی است که باید با زیرکی از موقعیت‌ها بهره کافی را ببرد و در زمان مقتضی ضربه کاری را بزند. اتفاقی که می‌تواند در مانیل برای ایران رخ دهد. تیم ایران اگر بتواند در فیلیپین، میزبان خود را شکست دهد (اتفاقی که با توجه به بازی‌های اخیر دو تیم دور از دسترس نیست) گام بزرگی به سوی جام جهانی 2019 برداشته است. ایران برای این کار اما نیاز به جادوی فکر بزرگ و حفظ انرژی خود دارد.
 
حضور تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی 2019 اتفاقی فرخنده برای تک تک اعضای خانواده بسکتبال ایران، از بازیکن و مربی و پیشکسوت گرفته تا کارشناس و خبرنگار و حتی هواداران تیم ملی است. اتفاقی که با اتخاذ تاکتیکی مناسب و با اتکا به جوانان غیور بسکتبال ایران هرگز دور از ذهن و دست نیست. چنین باد.
 
انتهای پیام//
 
کد مطلب : ۱۴۴۴۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.