۰

ناآرامي دامنه‌دار عروس خاورميانه

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۳
ناآرامي دامنه‌دار عروس خاورميانه
به گزارش «عصر تعادل»،‌ صباح زنگنه . تحليلگر خاورميانه در یادداشتی نوشت: موضوع خلأ قدرت از قديم در لبنان مطرح بوده است. مدتي است سعد حريري، نخست‌وزير لبنان، بار ديگر استعفا داده و مشخص‌نشدن مأمور جديد تشکيل کابينه‌ مي‌تواند تعميق بحران را رقم بزند. از سوي ديگر بايد توجه داشت که در‌حال‌حاضر، قوه مجريه به صورت ناقص به کار خود ادامه مي‌دهد و آغاز دوباره اعتراضات که در دو شب گذشته رخ داد، مي‌تواند فضاي ناامني را تشديد کند و اينها به این معناست که وضعيت فعلي به سود مردم لبنان نيست. موضوع اصلاحات در ساختار اجرائي لبنان، نيازي جدي بود که امروز عميق‌تر شده است و بايد زودتر از اينها در دستور کار قرار مي‌گرفت. لبنان داراي دشمنان جدي داخلي و خارجي است. در داخل، انواع و اقسام مافياهاي سياسي و اقتصادي باعث شده يکي از زيباترين و قديمي‌ترين کشورهاي منطقه از لحاظ فرهنگي دچار چالش و تنش شود. اگر اين روند ادامه پيدا کند، مجددا اوضاع و احوال به قبل از انتخاب ميشل عون به‌عنوان رئيس‌جمهوري لبنان برمي‌گردد. اما در بعد خارجي نيز‌ مسائل جدي وجود دارد. ايالات متحده و سعودي‌ها علاقه‌مندند علاوه بر بحران سياسي، رگه‌هايي از بحران امنيتي در لبنان مجددا شکل بگيرد تا فشار بر مردم و جريان‌هاي ملي لبنان افزايش پيدا کند. رسانه‌هاي غربي و عربي ‌ مرتب در حال مخابره اين خبر هستند که حزب‌الله لبنان به دنبال حذف دولت فعلي نيست و به‌گونه‌اي مطالب خود را جهت‌دهي مي‌کنند که نشان مي‌دهد مقاومت لبنان طرفدار فساد است. اين تحليل کاملا مهندسي شده و خط و خطوط رسانه‌ها دقيقا از سوي مخالفان سعد حريري و حزب‌الله لبنان مخابره مي‌شود. با‌اين‌حال در لبنان و خارج از آن، طيف زيادي از مردم به حقايق اشراف دارند و جريان مقاومت، جريان مورد حمايت اکثريت لبناني‌هاست. جريان المستقبل و هر گروه سياسي در لبنان بايد به اين جمع‌بندي رسيده باشند که يگانه راه برون‌رفت از وضع موجود که آتش اعتراضات را زنده نگه داشته است، مقابله با فساد فراگير و رانت‌خواري در ميان افراد صاحب‌نفوذ لبنان است. جامعه خود را در فقر و بي‌کاري حس مي‌کند و بايد به ‌‌مطالبات آنان پاسخ‌گو بود.

 اگر جامعه لبنان به چشم خود مجازات متخلفان را مشاهده کند، بيروت مي‌تواند از اين وضعيت خارج شود. اينها نشان مي‌دهد که استعفاي دولت، چاره حل مشکل نبوده و نيست. حريري چند روز پيش از استعفا، طرح اصلاحات مد‌نظر خود را ارائه داد و اعلام شد کابينه به دنبال اصلاح روندهاي جاري در لبنان است. براي اولين بار بود که بودجه لبنان دستخوش تغيير شد و براي نخستين بار حذف ماليات در اين کشور اعلام شد. پيشنهاد نخست‌وزير مستعفي اين بود که ماليات سوخت، اينترنت و بسياري از مسائل ديگر که فشار اقتصادي بر مردم را باعث شده، برداشته شود. همچنين اختيارها و حقوق ماهانه مقام‌هاي طراز اول لبنان کاهش پيدا کند. تمام اين مسائل باعث شد اميدها براي بهبود اوضاع دوباره تقويت شود؛ اما با افزايش تظاهرات و تعميق نارضايتي اقتصادي و معيشتي مردم، فضاي اعتراض‌ها از بحث اقتصادي به محور سياسي کشيده شد. حريري چند روزي مقاومت کرد. او از حمايت ميشل عون، جنبش امل و حزب‌الله لبنان برخوردار بود؛ اما با تمام حمايت‌هايي که از او صورت گرفت، استعفا داد. مشخص بود که فشارهاي خارجي و بيروني به نخست‌وزيري لبنان، افزايش بسياري يافته است. عربستان سعودي و ايالات متحده از ماه‌ها قبل اقدام به سنگ‌اندازي در لبنان کرده بودند و حتي در بحث واردات دارو، مسائل و مشکلاتي براي بيروت به وجود آورده بودند. اين روند تا به امروز ادامه دارد و حال که بار ديگر صحبت از تشکيل کابينه از سوی حريري است، مردم لبنان نگران هستند که او با تمام توان به صحنه نيايد و بعد از مدتي، دوباره لبنان دستخوش ناآرامي شود. مردم لبنان با وجود استعفاي نخست‌وزير، در هفته‌هاي اخير، تجمع‌هاي اعتراضي برپا کردند. از سوي ديگر ورود ارتش به خيابان‌ها نشان مي‌دهد اعتراض‌ها گسترده شده و روند عادي زندگي در بيروت، طرابلس و دیگر شهرها را مختل کرده است. شنيده شده انحلال پارلمان در دستور کار مداخله‌کنندگان خارجي قرار دارد. نکته‌اي که  بايد مد‌نظر قرار بگيرد، اين است که الحريري استعفا داده؛ اما به‌عنوان نخست‌وزير موقت، گرداننده اوضاع و کنترل‌کننده دولت است. اينکه رئيس‌جمهوري لبنان استعفاي او را مي‌پذيرد، به دليل اوضاع و احوال کشور امري طبيعي است؛ اما بايد توجه داشت که زمام امور به دست حريري است و حتي احتمال دارد با توجه به کناره‌گيري گزينه‌هاي ديگر نخست‌وزيري، او بار ديگر مأمور تشکيل دولت شود. در‌اين‌بين سناريويي که از سوی سعودي‌ها پيگيري مي‌شود، بحث انحلال پارلمان و دولت خواهد بود. رياض به دنبال آن است تا آرايش حزبي در قوه قانون‌گذار بيروت بر‌اساس سياست‌هاي سعودي شکل بگيرد و همه اين اقدام‌ها نشان مي‌دهد اگر تصميم عاجلي براي حل مشکلات لبنان از طرف جريان‌هاي سياسي داخلي اين کشور گرفته نشود، مداخله‌کنندگان خارجي و نارضايتي داخلي مي‌تواند شرايط بي‌دولتي در لبنان را طولاني و خاورميانه را نيز با نگراني‌هاي ناشي از اين بي‌ثباتي، همراه کند.

موضوع خلأ قدرت از قديم در لبنان مطرح بوده است. مدتي است سعد حريري، نخست‌وزير لبنان، بار ديگر استعفا داده و مشخص‌نشدن مأمور جديد تشکيل کابينه‌ مي‌تواند تعميق بحران را رقم بزند. از سوي ديگر بايد توجه داشت که در‌حال‌حاضر، قوه مجريه به صورت ناقص به کار خود ادامه مي‌دهد و آغاز دوباره اعتراضات که در دو شب گذشته رخ داد، مي‌تواند فضاي ناامني را تشديد کند و اينها به این معناست که وضعيت فعلي به سود مردم لبنان نيست. موضوع اصلاحات در ساختار اجرائي لبنان، نيازي جدي بود که امروز عميق‌تر شده است و بايد زودتر از اينها در دستور کار قرار مي‌گرفت. لبنان داراي دشمنان جدي داخلي و خارجي است. در داخل، انواع و اقسام مافياهاي سياسي و اقتصادي باعث شده يکي از زيباترين و قديمي‌ترين کشورهاي منطقه از لحاظ فرهنگي دچار چالش و تنش شود. اگر اين روند ادامه پيدا کند، مجددا اوضاع و احوال به قبل از انتخاب ميشل عون به‌عنوان رئيس‌جمهوري لبنان برمي‌گردد. اما در بعد خارجي نيز‌ مسائل جدي وجود دارد. ايالات متحده و سعودي‌ها علاقه‌مندند علاوه بر بحران سياسي، رگه‌هايي از بحران امنيتي در لبنان مجددا شکل بگيرد تا فشار بر مردم و جريان‌هاي ملي لبنان افزايش پيدا کند. رسانه‌هاي غربي و عربي ‌ مرتب در حال مخابره اين خبر هستند که حزب‌الله لبنان به دنبال حذف دولت فعلي نيست و به‌گونه‌اي مطالب خود را جهت‌دهي مي‌کنند که نشان مي‌دهد مقاومت لبنان طرفدار فساد است. اين تحليل کاملا مهندسي شده و خط و خطوط رسانه‌ها دقيقا از سوي مخالفان سعد حريري و حزب‌الله لبنان مخابره مي‌شود. با‌اين‌حال در لبنان و خارج از آن، طيف زيادي از مردم به حقايق اشراف دارند و جريان مقاومت، جريان مورد حمايت اکثريت لبناني‌هاست. جريان المستقبل و هر گروه سياسي در لبنان بايد به اين جمع‌بندي رسيده باشند که يگانه راه برون‌رفت از وضع موجود که آتش اعتراضات را زنده نگه داشته است، مقابله با فساد فراگير و رانت‌خواري در ميان افراد صاحب‌نفوذ لبنان است. جامعه خود را در فقر و بي‌کاري حس مي‌کند و بايد به ‌‌مطالبات آنان پاسخ‌گو بود.
مرجع : روزنامه شرق
کد مطلب : ۱۴۶۱۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}