۰

در سوگ 2 کولبر مريواني

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۷
در سوگ 2 کولبر مريواني
به گزارش «عصر تعادل»،‌ احسان هوشمند در یادداشتی نوشت:   در آستانه آخرين شب‌هاي سرد پاييزي فوت دو کولبر نوجوان اهل روستاي ني مريوان غم جانکاهي بر روح و روان بسياري از ايرانيان برجاي گذاشت. دو برادر جوان و نوجوان مريواني که براي گذران زندگي سخت و مشقت‌بارشان ناچار به کولبري بودند در گردنه ته‌ته در حالي جان به جان‌آفرین تسليم کردند که تقلاي زيادي شد تا بلکه از سرما نجات يابند، يخ نزنند و از رويارويي تلخ با سرما و يخبندان با پيروزي خارج شوند؛ افسوس که چنين نشد و بدن دو برادر در ميان يخ و برف، سرد شد! اين نخستين باري نيست که تن رنجيده و خسته هم‌وطني مرزنشين با مرگ در سرما و يخبندان يا گرما و بي‌آبي دست‌وپنجه نرم مي‌کند. کم نيست روزهايي که خبر تلخ جان‌باختن کولبري يا سوخت‌بري را در مرزهاي غربي يا شرقي کشور نشنويم و افسوس و زنهار بر زبان جاري نشود؛ زنهار براي شرايط سخت و دشوار مرزنشينان کشور!

1-موضوع تجارت مرزي پديده‌اي است با تاريخ طولاني و عمري چند دهه‌اي! نگاهي به تصويب نخستين قانون درباره قاچاق در دوره رضاشاه پهلوي در سال 1312 عمر طولاني تجارت مرزي را نمايان مي‌كند. اما در دهه‌هاي اخير بر ابعاد تجارت غيررسمي مرزي به‌صورت شگفت‌انگيزي افزوده شده است. هزاران نفر از مرزنشينان روي به سوي تجارت مرزي آورده و گروه قابل‌توجهي از آنان کولبري پيشه کرده‌اند! اين وضعيت نشانه آشکاري از مسائل ساختاري اقتصاد کشور است که گروهي از هم‌وطنان را به‌سوي تجارت از نوع کولبري مي‌کشاند! چرا در گذشته راه‌حلي ساختاري و ريشه‌اي براي اين موضوع انديشيده نشده است؟ دستگاه تدبير و نظام برنامه‌ريزي کشور در اين سال‌ها براي ارتقای معيشت مرزنشينان چه اقداماتي انجام داده است؟ 

نتايج اين برنامه‌ها و اقدامات در کاهش شمار کولبران چه بوده است؟
2-درگذشت دو جوان مريواني موجي از همدردي ملي برانگيخت. هزاران کاربر فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي ناراحتي و غم خود را بابت درگذشت اين نوجوانان سرمازده و مرزنشين مريواني پنهان نکردند. بازتاب گسترده اين غم و حرمان در فضاي واقعي و رسانه‌اي و مجازي کم‌سابقه بود!جامعه ايران از روندهاي جاري در مناطق مرزي کشور به‌ويژه غرب کشور راضي نيست. براي بهبود فضاي کسب‌وکار و ارتقای سطح معيشت هم‌وطنان ارجمندمان در غرب و شرق کشور چه برنامه‌اي در دستور کار نهادهاي ذی‌ربط دولتي و حاکميتي قرار دارد؟ آيا تدابير تازه‌اي براي حل‌وفصل ساختاري معضلات و مشکلات اين مردمان رنجديده انديشيده شده است؟
3-ميليون‌ها ايراني براي درگذشت اين دو نوجوان مريواني سوگوار بودند. همان‌گونه که همشهري‌هاي مريواني نيز سخت دلخور و غمبار اين ماجرا بودند. اما در کنار اين همدلي ملي و انساني اهل محل و ساير نقاط کشور، شنيدن اين روايت که درخواست ياري سه کولبر گرفتار در برف يعني زانيار، آزاد و فرهاد از کولبران گذري و حتي آناني که قاطر داشته‌اند، با بي‌مهري و بي‌توجهي روبه‌رو شده و کولبران هم‌پيشه تلاشي نکرده‌اند تا براي نجات اين گرفتاران در سرما گامي بردارند، نشانه‌اي ناخوشايند است؛ جامعه‌اي که حتي به ياري پرندگان گرفتار در سرما برمي‌خاست، چرا گروهي ولو کم‌شمار در برابر درخواست ياري نوجوان گرفتار در سرما و يخبندان ياري‌گري پيشه نمي‌کند؟
4-افزون بر موارد سهمناک نظام تدبير و ديوانسالاري فرسوده کشور چه بر سر نهادهاي فرهنگي کشور آمده است؟ چرا رسانه ملي در اين غم ملي به همدلي با اين مردم رنجديده مرزنشين نمي‌پردازد؟ آيا پخش مستقيم برنامه‌هايي از جست‌وجوي اجساد دو سرمازده مريواني يا تشييع پيکر اين دو برادر فداکار که براي امرار معاش خانوادگي به کوه زده تا از طريق کولبري ناني براي خود و والدين و عزيزانشان دست‌و‌پا کنند، کاري دشوار بود؟ آيا همه ايرانيان سهمي از تأمين بودجه‌هاي دستگاه عريض‌وطويل راديو و تلويزيون کشوري ندارند؟ آيا فلسفه وجودي اين رسانه براي همين ملت نيست؟آزاد و فرهاد خسروي در يخ و سرما جاودانه شدند تا بلکه نهيبي  باشند براي آناني که در اجراي تعهدات و مسئوليت‌هايشان کوتاهي کردند؛ شايد وجدان‌ها به درد آيد و راهي براي زندگي و نان اين مرزنشينان نجيب يافته شود.
مرجع : روزنامه شرق
کد مطلب : ۱۴۶۳۰۶
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}