۰
نامه اعتراضی امیریوسفی به دبیر گروه هنر و تجربه؛

سانسور در گروه هنر و تجربه جایگاهی نداشته باشد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
سانسور در گروه هنر و تجربه جایگاهی نداشته باشد
در متن این نامه خطاب به امیر حسین علم‌الهدی آمده است:

«با سلام وتشکر از زحمات جنابعالی و همکاران محترمتان به خاطر اکران موفق مستند «کهریزک چهار نگاه» در گروه هنر و تجربه، لازم دانستم درباره نشست مطبوعاتی این مستند مورخ ۱۰ بهمن ۹۳ در خانه هنرمندان که با حضور خانم رخشان بنی‌اعتماد، آقای پیروز کلانتری و من برگزار شد، اعتراض خود را نسبت به سانسور قسمتی از صحبت‌های خودم در سایت رسمی هنر و تجربه بیان کنم.

این نشست با حضور موثر آقایان امیرپوریا و کیوان کثیریان به خوبی و با استقبال خوب مخاطبان برگزار شد و طبق توافق قبلی متن صحبت‌ها روز بعد برای من و دیگر کارگردان‌ها ارسال شد که پس از تصحیح جزئی صحبت‌های هر کارگردان توسط خودش برای رفتن روی سایت آماده شد، ولی با کمال تعجب قسمتی از صحبت‌های من در جواب سئوال مطرح‌شده، از متن حذف شده بود که ابتدا تصور کردم اشتباهی پیش آمده و موضوع را به یکی از مسئولان سایت اطلاع دادم ولی تصحیح انجام نشد و در پیگیری‌های بعدی متوجه شدم دوستان سایت هنر و تجربه صلاح ندانستند این پاراگراف در صحبت‌های من باشد و آن را تدوین جملات دانستند؛ نام علمی سانسور!

آقای علم الهدی، از بد حادثه این دوستان تازه وارد به گروه هنرو تجربه در همان روزهای نخست کارشان این جملات حرفه‌ای و شیک در مورد تدوین مجدد!! را به کسی زدند که در۱۲ سال گذشته و در سه دولت آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی سه فیلم سینمائی ساخته که هر سه توقیف شد‌اند و حالا پس از سالها یک «ربع مستند بلند» به نام «هملت در کهریزک» از او روی اکران محدود گروه هنر و تجربه رفته که در کنار سه کارگردان عزیز دیگر ساخته شده است.

تصور کنید این همه سال با وزارت ارشاد و ۱۰ جای دیگر به عنوان کارگردان، نویسنده و تهیه کننده کلنجار رفته باشی و جواب پس داده باشی و داغ ممیزی اصلاحات و اصولگرائی و اعتدال به تنت خورده باشد و حرفی نزده باشی و حالا چهار خط مصاحبه ساده‌ای از تو بی‌اطلاعت حذف می‌شود که سانسورچی محترم... ببخشید تدوینگر اجباری! قیچی‌اش را برداشته و مثل علف هرز جملات مرا حذف کرده! و آنقدرهم شیک و مهرورزانه حرف می‌زنند که فکر میکنی چقدر شانس داریم که در زمان ایشان زندگی می‌کنیم و از لطف قیچی ایشان نصیب می‌بریم!

به هرجهت در این مدت نزدیک به سه هفته که از تدوین! جملات بنده گذشته چند بار با حضرتعالی و همکاران محترم‌تان صحبت کردم تا موضوع بی سروصدا و دوستانه حل شود و قول مساعد داده شد ولی مثل اینکه دوستان برای قیچی سانسور خود هاله نوری متصور هستند! و قصد پذیرفتن اشتباه خود را ندارند، گفتم هاله! راستی می‌خواهید جملات حذف شده را برایتان بخوانم؟

در اواخر نشست در مورد اپیزود «هملت در کهریزک» از چگونگی شکل گیری شخصیتهای فیلم و اینکه ایده‌های آن از محیط کهریزک آمده یا من آنها را ساخته‌ام سئوال کردند که من هم بی اطلاع از وجود قیچی تدوین! بادی به غبغب انداختم و گفتم: یکبار خبرنگاری از من پرسید در سکانسی که هملت بحث یارانه‌ها رامطرح کرد، این ایده شما بود یا آقای بختیاری (بازیگر هملت)؟ من درجواب گفتم: هیچکدام، دراصل ایده آقای احمدی‌نژاد بود!! (خنده شدید حضار) حالا در مورد دیگر ایده‌های اپیزود «هملت در کهریزک» هم چنین حالتی وجود دارد....همین!!

آقای علم الهدی من توهم توطئه ندارم ولی اگر هم کسی عُلقه‌ای به آقای احمدی نژاد دارد چرا باید آن را با قیچی نشان دهد؟! به حضرت عباس(ع) این ظلم است به دکتر! راستی متوجه شدید که «هاله» کجای جملات حذف شده من بود؟!

به هر حال با لبخندی صبورانه می‌گویم بنابر وظیفه خودم پای این چهار خط ساده ایستادم و از شما هم می‌خواهم که اجازه ندهید با حذف این چهار خط از سایت هنر و تجربه، سانسور وارد این گروه سینمائی محبوب و مردمی بشود. همانطور که می‌دانید من همواره از مدافعین هنر و تجربه بوده‌ام و خواهم بود حتی اگر قیچی شوم! ولی قاطعانه پای حرفم ایستادم و اجازه نمیدهم سانسور به این شکل آرام و خزنده وارد گروه هنر تجربه وارد شود.

این تفکری است که به بهانه تدوین مجدد مصاحبه‌های ساده فیلمسازها، سانسور را ابتدا از سایت هنر و تجربه شروع می‌کند و اگر امروز اعتراضی به تدوینش! ندید به سراغ تدوین مجدد فیلم‌های این گروه هم می‌آید! اتفاقی که برای فیلم‌های سینمائی در تلویزیون و رسانه‌های تصویری افتاده و حالا روالی کاملا عادی شده است! از تفکر قیچی به دست بترسید مخصوصا وقتی شیک و حرفه‌ای باشد!

آقای علم الهدی همانطور که می‌دانید گروه هنر و تجربه حاصل سال‌ها صبوری و تحمل رنج عدم اکران فیلم‌های گروه زیادی از فیلمسازان جوان و خلاق سینمای ایران است و تشکیل آن بهترین اتفاق در دوران آقای ایوبی است لذا به عنوان یک علاقمند و مدافع این گروه، صبورانه منتظر رفع سریع این مشکل توسط جنابعالی می‌مانم.»

*محسن امیریوسفی
مرجع : پانا
کد مطلب : ۲۸۱۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.