۶
اختصاصی/ با نگاهی به چینش اکران نوروزی؛

آیا برای تمام طول سال ۹۴ فیلم پرفروش داریم؟

مریم احمدی
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹
آیا برای تمام طول سال ۹۴ فیلم پرفروش داریم؟
برخی از فیلم‌ها در چینش نوروزی سال ۹۳ سوختن و قربانی شدند. فیلم‌هایی مثل «خط ویژه» که به تنهایی می‌توانست یک فصل اکران را نجات دهد اما قرار گرفتن این اثر در کنار آثار پرمخاطب دیگری مانند «چ» و یا «طبقه حساس» سقف فروش آن را پایین آورد.

فروش فوق‌العاده برخی از فیلم‌ها مانند «درباره الی...» و «اخراجی‌ها» در چند نوروز به صورت پیاپی رقابت تهیه‌کننده‌ها را برای به دست آوردن اکران نوروزی چند برابر کرد تا جایی که دیگر اکران‌های مهم سال به فراموشی سپرده شدند و افت شدید فروش و مخاطب را برای اکران‌های مانند عیدفطر به همراه آورد چراکه برنامه‌ریزان تحت تاثیر فروش فوق العاده عید قرار گرفتند و شاکله امر از دست‌شان خارج شد.

در واقع با نداشتن برنامه طولانی مدت برای تعیین چشم‌انداز درست اکران و فراهم کردن بستر برای دیده شدن همه فیلم‌ها، بتدریج اکران عید فطر از گردونه فصل‌های گرم سینما خارج شده و با ادامه این برنامه‌ریزی این زمان خوب، عملاً به فصلی مرده تبدیل می‌شود.

و مدت‌هاست جملاتی مانند اکران بی‌رمق پایان سال و یا اکران سرد پس از جشنواره فیلم فجر را می‌شنویم اما با وجود کارشناسان صاحب نظر در عرصه مدیریتی سینما، هنوز برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده نشده و طرح و یا راهی برای بیرون آمدن از این شرایط ارائه و یا حداقل امتحان نمی‌شود. چندی پیش «سامان سالور» طی یک مصاحبه‌ای درباره اکران فیلم درآخرین فصل سال گفت: «تهیه‌کننده‌ها فیلم‌شان را آتش بزنند بهتر از آن است که درچنین زمانی به نمایش برسانند»

اما مثل آنکه اعضاء شورای صنفی وقت، یک اشتباه را دو بار انجام نمی‌دهند چراکه امسال تمام فیلم‌های پرمخاطب را روی دایره اکران نوروزی نریخته‌اند و به فکر رفتن مخاطب در ماه‌ها و فصل‌های سال و افزایش فروش یک فیلم را هم کرده‌اند.

این گونه شد که تقریبا نیمه اسفندماه از میان ۱۰ فیلم متقاضی اکران، «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی، «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی، «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی، «روباه» بهروز افخمی و «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی برای بهار ۹۴ انتخاب شدند.

اما اگر شورای صنفی نمایش می‌خواست مانند سال قبل احساسی رفتار کند باید فیلم‌هایی مانند «دوران عاشقی» و «عصر یخبندان» و یا «کوچه بی‌نام» را به جای «استراحت مطلق» و «روباه» قرار می‌داد اما گویا قرار است شاهد اکران تابستان و عید فطر موفقی باشیم.

امسال گروه هنر و تجربه به اکران نوروزی اضافه شده است. که به گفته امیرحسین علم‌الهدی؛ دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمای هنر و تجربه «سینمای هنر و تجربه سینمایی برای فروش نیست بلکه امکان دیده شدن فیلم‌هاست»

این سینما که مخاطبان خاص خود را دارد در طول شش ماهی که از تولدش می‌گذرد توانسته موفق ظاهر شود و در میان مخاطبان جا باز کند. اما آثاری که از این گروه در اکران نوروزی خواهیم دید عبارتنداند از:

«پریدن از ارتفاع کم» حامد رجبی، «روز مبادا» فائزه عزیزخانی، «مردی که اسب شد» امیرحسین ثقفی، «صحنه‌های خارجی» علیرضا رسولی‌نژاد، «دختر مادر دختر» پناه‌ بر خدا رضایی، «آتلان» معین کریم الدینی، «جایی برای زندگی» محسن استادعلی، «همشهری کین» اورسن ولز، «گاو» داریوش مهرجویی و  نگاهی به آثار سیف‌الله صمدیان. 

با توجه به افزایش سالن‌های سینما و تولید فیلم‌های خوب می‌توان به فروش سینماها در سال ۹۴ امید داشت.

سعیدی‌پور: فیلم‌های مخاطب پسند یکجا اکران نشوند
«سعیدی‌پور» مدیر پردیس سینمای آزادی دراین باره به بانی فیلم گفته است: «اگر فیلم‌هایی که من در جشنواره فیلم فجر ۳۳ دیدم به همراه فیلم‌هایی که آقای رضا داد به آنها اشاره کرده است و در جشنواره حضور نداشتند، اکران شوند، می توانند در گیشه موفق شوند.»

وی افزوده است: «فیلم‌هایی مثل «عصر یخبندان»، «رخ دیوانه»، «ایران برگر» و «دوران عاشقی» می‌توانند در اکران موفق باشند. اما کنار این فیلم‌ها باید آثاری که به جشنواره نرسیدند، به توصیه آقای رضا داد، قرار بگیرند تا طبق پیش‌بینی ما در جذب مخاطب و گیشه موفق باشیم. او بیان کرد: من فیلم‌های تولید شده که در جشنواره حضور نداشتند را ندیده‌ام و طبق گفته‌های آقای رضاداد گیشه سال ۹۴ را پیش‌بینی می‌کنم.»

«اگر همه اهالی و عوامل سینما در کنار یکدیگر قرار بگیرند می‌توان به اکران موفق فیلم‌ها امید بست. اما باید در شورای صنفی برنامه اکران فیلم‌ها طوری تنظیم شود که یکجا اکران نشوند و به صورتی باشد که گیشه در تمام طول سال به اصطلاح داغ باشد.»

اسماعیلی: باید برای روشن نگهداشتن چراغ سینما در کل سال تدبیر کرد
حبیب اسماعیلی؛ تهیه‌کننده سینما هم در گفتگو با ایران دراین باره گفته است: «با وجود رفاقت و دوستی‌هایی که به جای خود نیکوست تمام عوامل فیلم از تهیه‌کننده و پخش‌کننده تا کارگردان تلاش‌ و خواسته‌شان این است که تنوع بهتری در ارائه تبلیغات داشته باشند و سینماهای بهتری هم در اختیار داشته باشند. این رقابت سازنده در مجموع به نفع سینمای ایران است.»

وی در ادامه افزوده است: «ممکن است برخی دوستان که فیلم‌های‌شان فرصت اکران نوروزی را از دست داده‌اند اعتراض و گلایه‌هایی داشته باشند مبنی بر اینکه فیلم‌های بهتری برای اکران نوروز وجود داشت، بله اما نمی‌شود که همه فیلم‌های پرمخاطب را در نوروز اکران کرد و باید برای روشن نگهداشتن چراغ سینما در کل سال تدبیر کرد.»
کد مطلب : ۳۲۱۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.