۱۱
یادداشت اختصاصی؛

تهران، گرفتار بی تدبيری مسئولان

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
تهران، گرفتار  بی تدبيری مسئولان
مدت‌هاست که آلودگی هوا میهمان دائمی تهران و دیگر شهرهای کلان ایران گردیده و همیشه حضور دارد؛ فرقی ندارد که زمستان باشد و با علت وارانگی دما و یا تابستان باشد و بی علت!

محیط زیست هم که همیشه، مقصر حضور این میهمان ناخوشایند است، در تلاش برای بهتر کردن بنزین مصرفی خودروهایی که به صورت قارچ گونه تولید می‌شود و در دست مشتریان قرار می‌گیرد، هست اما گویی تلاش بی ثمر است که می‌توان به چند نکتهٔ اصلی آن اینگونه اشاره کرد:

۱- بی کیفیتی خودروهای تولید شده که تضمین قطعات کارخانه ای آن‌ها، تنها چند ماه است و به علت شاید گرانی و صرفه جویی در قیمت تمام شده خودرو برای مشتری، قطعات فرع چین جایگزین اصل کشور تولیدی می‌گردد و همین علت اولیه آلودگی هوا را رقم میزند.

اینکه از کیفیت اصلی یک محصول برای ارزان‌تر تمام شدن آن، برای خریداران صرف نظر می‌شود و جایگزین آن را قطعاتی می‌گیرند که مدت محدودی می‌تواند به مشتری خدمات دهد، یعنی علاوه بر از بین بردن سرمایه ای که برای این خودرو هزینه می‌شود، مشتری خریدار خطرات رانندگی برای خود و خانواده خود می‌شود.

۲- نبود نظارت برای فروش خودرو به هموطنان عزیز، علت دومی است که نفس شهرهای ایران را تنگ کرده است.

زمانی که هر فردی، به راحتی قادر به خرید یک الی دو خودرو با شرایطی که سازمان‌ها برای فروش خودرو ارائه و باعث آسان تر شدن خرید گردیده‌اند، باید انتظار داشت که در تهرانی با مساحتی بالغ بر ۷۳۰ کیلومتر مربّع و جمعیتی که گفته شده ۱۲ میلیون نفر است، هوا روی آبی به خود نبیند و همواره در هاله ای از گرد و غبار فرو رود.

اگر فروش خودرو، با تدبیر بیشتری صورت می‌گرفت و تفکر مردم را به سوس استفاده از دوچرخه سوق می‌دادند، امروزه برای بهبود بخشی به شرایط هوا، هزینه کمتری در نظر گرفته می‌شد.

۳- با شرایط بهتری که شهرداری برای خدمت رسانی از طریق حمل و نقل عمومی می‌تواند فراهم کند، قادر است که باری از روی دوش محیط زیست بردارد. علت عمده ای که مردم تمایل به استفاده از خودروهای شخصی خود دارند، کمبودهایی است که در حمل و نقل عمومی و هزینه‌های گران احساس می‌شود.

اگر این نمونه‌هایی که، تنها اندکی از عوامل آلودگی هوا هستند را مسئولین مرتبط با همکاری دیگر ارگان‌هایی که به‌نوعی در این موضوع دخیل هستند را حل کنند، می‌شود به‌راحتی در تمام شهرها نفس کشید و از بودن در کشور زیبایی‌ها لذت برد.

*ح-ا
کد مطلب : ۳۶۴۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.