خشم های زهرآلود با چاشنی مرگ

ایرنا , 8 مهر 1394 ساعت 11:14

خشم های زهرآلود که تراژدی مرگ را خلق می کند در سرزمین خراسان شمالی تنها پس از یک مشاجره کوچک و آن هم بخاطر پایین بودن آستانه تحمل ایجاد می شود.


این معضل در خراسان شمالی با قومیت های کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ بحدی است که همه ساله شاهد نزاع های دسته جمعی بی شماری در این خطه هستیم.
به همین خاطر و به گفته مسئولان امنیتی خراسان شمالی این استان ۸۶۷ هزار نفری رتبه نخست کشور را در این زمینه طی سال گذشته کسب کرد.
به عنوان مثال نزاع دسته جمعی که در یکی از روستاهای شیروان در اواخر خردادماه امسال بر سر نحوه آب دادن به گوسفندان صورت گرفت یک نفر کشته شد و شماری زخمی شدند.
با بررسی آماری در خراسان شمالی و همچنین گزارش دادگستری
استان، از میان ۱۰ اتهام اول در سال ۹۳ حدود هفت هزار و ۷۰۰ مورد آن مربوط به ضرب و جرح عمدی بوده است.
این آمار نشان می دهد که در هشت شهرستان استان نیز ضرب و جرح بالاترین آمار پرونده ها را در سال گذشته داشته است.
این آمار همچنین بیانگر تشکیل ۱۰۸ هزار پرونده قضایی در دادگستری این استان در سال ۹۳ دارد که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن حدود پنج درصد رشد دارد.
براساس اعلام پزشکی قانونی خراسان شمالی، روزانه ۲۰ نفر بر اثر درگیری و نزاع در این استان مصدوم می شوند.
براساس این گزارش پارسال هفت هزار و ۱۸۲ نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که پنج هزار و ۱۱۰ نفر مرد و دو هزار و ۷۲ نفر زن بودند.
حتی روند افزایش نزاع و درگیری در استان طی چهار ماه نخست امسال نیز مشهود است به طوری که در این مدت آمار پرونده های نزاع و درگیری در پزشکی قانونی این استان به نسبت مشابه پارسال حدود ۴.۲ درصد بیشتر شده است.
تعداد پرونده های وارده ناشی از نزاع و درگیری به پزشکی قانونی استان در این مدت حدود دو هزار و ۹۳۸ پرونده بوده که از این میزان یک هزار و ۹۹۴ پرونده مربوط به آقایان و حدود ۹۴۴ پرونده نیز مربوط به بانوان است.
به نظر می رسد برای استانی مانند خراسان شمالی که دارای قومیت ها با فرهنگ های مختلف است باید راهکارهای در زمینه نحوه ارتباط گیری افراد و بالا بردن آستانه تحمل مردم اتخاذ کرد.
رشد خشم در خراسان شمالی بحدی است که با کمترین مشکل،
نزاع و درگیری بین دو نفر سر می گیرد که به دنبال آن و به دلیل طایفه ای بودن این خطه، قشون کشی قبیله ای به راه می افتد.
افزایش آمار تشکیل پرونده در پزشکی قانونی خراسان شمالی نشان می دهد که برای چاره اندیشی این معضل بایدکلینیک های تخصصی در زمینه موضوعات اجتماعی تاسیس و کلاس های آموزشی برای افزایش آستانه تحمل مردم برگزار شود.
به اعتقاد کارشناسان، علل پایین آمدن ظرفیت تحمل مردم ناشی از وجود فشارهای روانی، بیکاری و نبود سلامت اجتماعی در جامعه است که بخشی از آن مربوط به شرایط شخصی و بخشی هم ناشی از شرایط اجتماعی است که باید ریشه یابی شود.
باید دید که چرا حال مردم این دیار از کشورمان که میهمان نوازی و خونگرمی آن ها زبانزد است، خوب نیست.
هرچند افرادی که درگیری فیزیکی پیدا کرده اند بعدا از نحوه رفتار خود پشیمان شده اند ولی آسیب های اقتصادی، اجتماعی و معلولیت های افراد ناشی از این درگیری ها را چه باید کرد؟


* سیدحسین قدسی - دبیر ایرنا در خراسان شمالی


کد مطلب: 59766

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/note/59766/خشم-های-زهرآلود-چاشنی-مرگ

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir