۰
پس از سال‌ها

چین تاسیساتی رادیویی، 5 برابر نیویورک ساخت

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲
چین تاسیساتی رادیویی، 5 برابر نیویورک ساخت

به گزارش عصر تعادل و به نقل از  دیلی میل شایعاتی مبنی بر اینکه ساخت این آنتن رادیویی آزمایشی ۱۳ سال به طول انجامیده است و اینکه آنتن مذکور می‌تواند با زیردریایی‌های نظامی ارتباط برقرار کند، وجود دارد.

"امواج رادیویی با بسامد بس پایین"(ELF waves) از طریق یک دستگاه که پیام‌ها را تا صدها متر زیر آب به زیردریایی ارسال می‌کنند، منتشر می‌شوند.

پروژه الکترومغناطیسی بیسیم(WEM) به طور رسمی برای استفاده در زمین لرزه و تشخیص مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما استفاده اصلی آن در زمینه‌های نظامی است.

چین اخیرا بسیار به دنبال فناوری امواج رادیویی با بسامد بس پایین بوده است و اکنون که این تأسیسات، بر روی زمینی با مساحت ۱۴۰۰ مایل مربع(۳۷۰۰ کیلومتر مربع) قرار دارد، نقطه اوج این فناوری است.

پروژه الکترومغناطیسی بی‌سیم از یک جفت خط تامین کننده برق ولتاژ بالا ساخته شده است که از ۱۰۰ کیلومتری با شبکه فولادی ۶۰ کیلومتری از سراسر منطقه عبور می‌کند.

این فرایند، تابش الکترومغناطیسی را قادر می‌سازد تا هزاران مایل از طریق هوا و یا از طریق پوسته زمین عبور کند. تخمین زده می‌شود که برد رادیویی این تاسیسات به ۳۵۰۰ کیلومتر برسد. "سازمان جهانی بهداشت"(WHO) قبلا گفته است که امواج رادیویی با بسامد بس پایین برای انسان سرطان زا هستند.

"سازمان جهانی بهداشت" ادعا می‌کند که امواج رادیویی با بسامد بس پایین روی اعصاب انسانی تأثیر می‌گذارد و انتقال‌های سیناپسی را تحریک می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که با ایجاد یک فلاش نور، سلول‌های شبکیه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

"هوانگ ژیوی"(Huang Zhiwei)، استاد گروه مهندسی برق دانشگاه Nanhua گفت : امواج رادیویی با بسامد بس پایین به دلیل طول موج بسیار بلندش، که می‌تواند بیش از هزار کیلومتر باشد، بعید است که آسیب جدی به بدن انسان وارد کند. پژوهشگران همچنان اعتراف کردند که این امواج می‌تواند با اندام‌های حسی مداخله داشته باشد.

پژوهشگران می‌گویند سیگنال‌های امواج رادیویی با بسامد بس پایین در فرکانس بین ۰.۱ و ۳۰ هرتز تولید می‌شوند و ممکن است برای زیردریایی‌هایی که صدها متر زیر آب هستند، قابل تشخیص باشد.

مقامات چینی محل دقیق تسهیلات را برای عموم منتشر نکرده‌اند اما افراد بر این باورند که در منطقه Huazhong، قرار دارد.

یکی از پژوهشگران این پروژه در گفتگو با "South Morning Post" گفت: اگر جنگ آغاز شود، از این تجهیزات استفاده خواهد شد.

اعتقاد بر این است که این پروژه پس از اتمام یک پروژه دیگر که در سال ۲۰۰۹ به پایان رسیده است، آغاز شده است. نخستین ایستگاه نظامی انتقال فرکانس فوق العاده پایین در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید و یک سال بعد توانست با یک زیردریایی ارتباط برقرار کند.

به گفته محققان و منابع نزدیک این پروژه، کاربرد نظامی این فناوری تنها در استفاده از ماشین آلات نیست. از امواج بلند این فناوری می‌توان برای شناسایی و مطالعه ذخایر معدنی و نفت نیز استفاده کرد.

امواج رادیویی با بسامد بس پایین را می‌توان برای شناسایی تغییر شکل خاص سنگ‌ها نیز استفاه کرد. شناسایی تغییر شکل خاص سنگ‌ها می‌تواند در شناسایی زلزله‌های پیش رو کمک کند.

بسامد بس‌پایین
بسامد بس‌پایین در تقسیم‌بندی اتحادیه بین‌المللی مخابرات به تابش الکترومغناطیس با بسامد میان ۳ تا ۳۰ هرتس گفته می‌شود که طول موجی میان ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر دارند. بسامد بس‌پایین را با عبارت اختصاری ELF نشان می‌دهند. در علوم جوی، بسامد بس‌پایین در بازه ۳ تا ۳۰۰۰ هرتس درنظر گرفته می‌شود. این امواج در میان یونوسفر و سطح زمین به صورت طبیعی وجود دارند. امواج با بسامد بس پایین در برقراری ارتباطات مخابراتی نظامی و همچنین الکترومغناطیس‌درمانی کاربرد دارند.
از عوارض در معرض قرار گرفتن برای این امواج بر سلامتی موجودات زنده نیز گزارش‌هایی وجود دارد.
کد مطلب : ۱۴۵۱۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.