۰
روحانی در جلسه امروز هیئت دولت

تعداد شاغلان کشور افزایش یافته است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۶
تعداد شاغلان کشور افزایش یافته است
به گزارش عصر تعادل، روحانی در جلسه امروز هیئت دولت ابراز امیدواری کرد سال جدید میلادی برای همه ملت ها بویژه مسیحیان سال مبارک و خوبی باشد.

آقای روحانی با اشاره به اینکه تاریخ همه ملت ها به زندگی انبیا و اولیا گره خورده است گفت: هم مبدا تاریخ میلادی و هم مبدا تاریخ اسلامی میلاد حضرت مسیح (ع) و هجرت پیامبر عظیم الشان اسلام است.

وی افزود: سه تاریخ معروف میلادی ، هجری شمسی و هجری قمری به دو پیامبر عظیم الشان الهی مربوط می شود و این آغاز سال شدن در میان همه ملت ها یک تنبه است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ سرمایه ای بالاتر از سرمایه عمر انسان نیست گفت: گذر ماه ها یک وقت شناسی است برای اینکه بدانیم یک ماه از عمر ، فرصت ها و ظرفیت های ما از دست رفته است.

آقای روحانی افزود: با همین ظرفیت عمر است که می توانیم کشور را آباد، استقلال کشور را تضمین و سعادت مردم را در دنیا و آخرت تضمین کنیم.

رئیس جمهور گفت: معمولا وقتی اول سال می شود در سطح جهان عملکرد اقتصادی، فرهنگی و امنیتی سال قبل بررسی می شود و همه آمارها و ارقام ها متکی به پایان سال است.

رئیس جمهور : افزایش تعداد شاغلان کشور
رئیس جمهور گفت: تعداد شاغلان کشور در آغاز دولت 20 میلیون و 600 هزار نفر بوده که در حال حاضر به حدود 24 میلیون نفر رسیده یعنی مجموعا سه میلیون و 309 هزار بر اشتغال خالص ما افزوده شده است.

آقای روحانی در ادامه جلسه امروز هیئت دولت افزود: در جلسه امروز اخبار خوبی را از مسئولان و وزرا شنیدیم که لازم می دانم ملت بزرگوار ایران نیز از این اخبار خوش باخبر شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: علی رغم فشار دشمن ، فعالیت های اقتصادی ما مثبت و امیدوارکننده است به گونه ای که در 9 ماه گذشته تراز تجاری ما در صادرات غیرنفتی مثبت و 750 میلیون دلار تراز ما مثبت بوده است.

آقای روحانی تصریح کرد: این نشان می دهد که همه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی در سالی که توام با سختی و زحمت بوده است تلاش زیادی انجام داده اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این آمار ، آمار افتخارآمیزی است اظهار داشت: در جلسه امروز از وزیرنفت سوال کردم و بحمدالله فروش نفت ما به همان صورتی که مد نظر بوده در حال ادامه است و مشکلات جزیی وجود دارد که قابل حل است.

آقای روحانی تصریح کرد: باید برای مردم روشن باشد که آمریکایی ها به هیچ عنوان به اهدافشان در زمینه جلوگیری از صادرات نفت ایران، میعانات و یا گاز و فرآورده های نفتی ایران موفق نخواهند شد و انشاء الله ما راهمان را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به آمار بانک مرکزی در زمینه تورم در تولید گفت: براساس آماری که رئیس بانک مرکزی اعلام کرد التهاب قیمت ها در حال کنترل و این آمار بسیار خوب است.

آقای روحانی ادامه داد: آمار بانک مرکزی مربوط به شاخص قیمت های تولیدی در سطح عمده فروشی و مربوط به ماه آذر نسبت به ماه آبان است و نشان می دهد ما منفی چهار و نیم درصد کاهش داریم یعنی این آمار منفی چهار و نیم درصد است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این خبر بسیار خوشحال کننده ای است اظهار داشت: آمار تورم در تولید، پیشخوان اعلام اقتصاد ماه های آینده است و این نشان می دهد که مسیری که دولت و ستاد اقتصادی دولت انتخاب کرده ، مسیر درست و امیدوارکننده ای است و انشاء الله این مسیر ادامه پیدا می کند.

آقای روحانی در ادامه با اشاره به خبر خوش اشتغالزایی در کشور گفت: براساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه ، اشتغال در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته به طور خالص 623 هزار نفر بوده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: درست است که این رقم برای ما خیلی مطلوب نیست و ما به دنبال ارقام بالاتر هستیم اما با شرایط کشور به نظر من رقم بسیار مطلوبی است، برخی از مراکز تولیدی ما مشکل دارند اما برخی از مراکز فعال می شوند و سرجمع خبر بسیار امیدوارکننده ای است.

آقای روحانی تصریح کرد: به ملت عزیز ایران اعلام می کنم که برای اولین بار آمار تعداد افراد شاغل در کشور و خالص اشتغال در مرز 24 میلیون نفر قرار دارد و این در تاریخ ایران اولین بار است.

رئیس جمهور ادامه داد: در آغاز دولت تعداد شاغلان کشور 20 میلیون و 600 هزار نفر بوده است و در حال حاضر به حدود 24 میلیون شاغل رسیده یعنی مجموعا سه میلیون و 309 هزار بر اشتغال خالص ما افزوده شده است.

آقای روحانی با بیان اینکه این موضوع به این معناست که می توانیم بیکاری را مهار کنیم اظهار داشت: البته هنوز در بیکاری مشکل داریم، در این آمار جدید تعداد بیکاری در 15 استان کاهش داشته اما در بعضی استان ها نیز شاهد افزایش بیکاری بوده ایم اما در مجموع، در شرایط فعلی بسیار خوب و امیدوارکننده است.

رئیس جمهوری: تقویت بنیه دفاعی از اهداف مهم دولت است
رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم و دوازدهم یکی از اهداف بلندش تقویت بنیه دفاعی بوده و همه آمار و ارقام نشان می دهد که این دولت نسبت به دولت های قبل در این زمینه پیشتاز بوده است. 

آقای روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به گزارش امروز وزیر دفاع در دولت درباره دستاوردهای موشکی خاطر نشان کرد: گزارش بسیار خوبی درباره پیشرفت هایی که در زمینه موشک ها داریم چه در موشک های برد بلند و متوسط و موشک های هوا به هوا، زمین به دریا، دریا به دریا داده شد همچنین در پهپادها کار بسیار خوبی صورت گرفته است. 

وی افزود: ما در زمینه دفاع از کشور و قدرتمند شدن در زمینه دفاع از سرزمین مان هیچگاه تردید نمی کنیم و علی رغم اینکه بعضی ها می گویند دولت چشم به شرق و غرب دوخته چشم مان اول به خداوند بزرگ است که رحمت از اوست و دوم به بازوان پرتوان ملت ایران.

رئیس جمهوری گفت: البته ما از هر فرصتی استفاده می کنیم اما معنی اش این نیست که امید ما به دیگران باشد.

رئیس جمهور: مسئولیت بودجه مستقیماً​ در اختیار رئیس جمهور است
رئیس جمهور تأکید کرد: طبق اصول 52 و 126 قانون اساسی، مسئولیت برنامه و بودجه کشور و مسائل اداری و استخدامی مستقیماً​ در اختیار رئیس جمهور است و اگر این دو اصل با هم دیده نشود ممکن است مسیر غیر دقیقی را انتخاب کنیم.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیأت دولت خطاب به وزرا و نمایندگان مجلس گفت: ما امسال در شرایطی که تا حدی مشکلات اقتصادی داشتیم بحمداللّه موفق شدیم بودجه را به هنگام تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم که این کار بسیار مهمی است.

وی با اشاره به تلاش قابل توجه سازمان برنامه و بودجه، وزرا و معاونانشان در تهیه لایحه بودجه افزود: از مجلس شورای اسلامی خواهش می کنم که به دو اصل قانون اساسی یعنی اصول 52 و 156 توجه کنند که اگر این دو اصل با هم دیده نشوند ممکن است مسیر غیر دقیقی را انتخاب کنیم. 

رئیس جمهور بار دیگر تأکید کرد: طبق اصل 126 قانون اساسی، مسئولیت برنامه، بودجه و مسائل اداری و استخدامی مستقیماً در اختیار رئیس جمهور است؛ نه مسائل و بودجه دستگاه های اجرایی که بودجه همه کشور، مربوط به هر کجا که می خواهد باشد؛ تمام برنامه و مسائل اداری و استخدامی کشور طبق قانون اساسی صرفاً​ به عهده شخص رئیس جمهور است و رئیس جمهور یا شخصاً تصمیم می گیرد یا نماینده ای را در این زمینه انتخاب می کند. ​

آقای روحانی افزود: باید توجه داشته باشیم که اینها مخلوط نشود؛ البته طبق اصل 52 قانون اساسی لایحه بودجه سالانه به مجلس می رود و نمایندگان آن را بررسی و تصویب می کنند اما اصل برنامه و بودجه ریزی کار دولت و دستگاه اجرایی است. 

رئیس جمهور با اشاره به سابقه خوب همکاری و هماهنگی مجلس و دولت ابراز امیدواری کرد: که امسال با همکاری سریع تر، لایحه بودجه به تصویب برسد و در اختیار دولت قرار بگیرد.

روحانی:  آمریکایی ها جرات حضور در میان مردم عراق، سوریه و لبنان را ندارند
رئیس جمهور گفت: آمریکایی ها جرات ندارند در میان مردم عراق، سوریه، لبنان و یمن ظاهر شوند و سوال اینجاست که شما در میان کدام ملت منطقه محبوب هستید؟

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت افزود: آمریکایی ها از سال 2003 مدعی بودند که نجات دهنده مردم عراق و افغانستان بوده اند اگر واقعا این چنین است و عراق را نجات داده اید چرا سفر رسمی و علنی انجام ندادید؟

رئیس جمهور گفت: بیایید در خیابان های بغداد و بصره تا ببینید مردم عراق چطور از شما استقبال می کنند؛ اینکه شب تاریک و مخفیانه وارد یک پایگاه کوچک نظامی می شوید و با چند نظامی عکس می گیرید و صحبت کوتاهی می کنید و یکی دو ساعت بعد هم پرواز می کنید و از عراق خارج می شوید این به معنای شکست شماست و به معنای این است که شما موفق نبودید.

 روحانی افزود: این به آن معناست که مردم عراق از شما ناراضی هستند و شما جرات آن را ندارید در میان مردم عراق ظاهر شوید؛ سوریه را که اصلا جرات ندارید؛ لبنان و یمن را هم همینطور؛ پس شما در میان کدام ملت منطقه محبوب هستید؟

رئیس جمهوری گفت: من امیدوارم کاخ سفید در سال 2019 از این موارد درس بگیرد و از مداخله در زندگی ملت ها به ویژه ملت فلسطین و موضوع قدس شریف که متعلق به جهان اسلام است دست بردارد و در چارچوب قانون عمل کند تا شاهد منطقه ای امن و با ثبات باشیم.

آقای روحانی افزود: ما می خواهیم مردم در یک مردم سالاری که به دست خودشان، حکومتشان برقرار شود زندگی کنند.

چهار استاندار با رأی قاطع وزیران انتخاب شدند
رئیس جمهور گفت: امروز چهار استاندار استان های خراسان رضوی، فارس، قم و یزد با رأی قاطع هیأت وزیران انتخاب شدند.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه هیأت دولت با اشاره به اتحاد و همبستگی ملت ایران از اقدام وزارت امورخارجه در انتخاب یک خانم بلوچ از اهل سنت به عنوان سفیر تقدیر کرد و افزود: این اقدام بسیار با اهمیت و خوبی برای همبستگی ملی است.

رئیس جمهوری گفت: شاید برای اولین بار است که در تاریخ ایران یک خانم از اهل سنت مسئولیت سفارت یک کشور اسلامی را بر عهده می گیرد و این بدان معناست که در کشور ما کُرد، بلوچ، ترکمن، عرب و آذری ها همه در کنار هم با زبان، لهجه، مذهب و سلیقه های متفاوت، یکپارچه برای اهداف بلندمان حرکت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز چهار استاندار استان های خراسان رضوی، فارس، قم و یزد با رأی قاطع هیأت وزیران انتخاب شدند، افزود: سه استان خراسان رضوی، فارس و قم مقصد زیارتی است طوری که در سال، بیش از سی میلیون زائر به این سه استان سفر می کنند و استان یزد هم یکی از مقاصد گردشگری مهم است.

رئیس جمهور از حوزه علمیه قم به عنوان یکی از بزرگترین حوزه های علمیه جهان اسلام یاد کرد و گفت: محققان، استادان و شاگردان زیادی در این حوزه علمیه تحقیقات ارزشمند انجام می دهند به‌طوریکه چشم همه مردم جهان در فقه، اصول، تاریخ، فلسفه، کلام، تفسیر و حدیث در بُعد تشیع به حوزه علمیه قم دوخته شده است.

آقای روحانی افزود: همچنین در اصفهان، شیراز، تبریز و یزد حوزه های علمیه بسیار قدرتمندی داریم.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان های فارس، یزد و خراسان رضوی ابراز امیدواری کردکه استان قم علاوه بر ظرفیت زیارتی، بتواند بعدها دارای ظرفیت گردشگری نیز بشود.

وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم مسأله آب را در استان قم حل کنیم.

رئیس جمهور: اگر برنامه ریزی کنیم مشکل آب نخواهیم داشت
رئیس جمهور گفت: اگر برنامه ریزی درست داشته باشیم هیچ وقت در کشور مشکل آب نخواهیم داشت. 

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیأت دولت افزود: یکی از مسائل مهم استان های فارس، یزد، خراسان رضوی و قم مشکل آب است و همه باید با آب بیشتر زندگی و کشاورزی را برای مردم این چهار استان احیا کنند و باید برای آب فکر جدی کرد و آقای اردکانیان در این زمینه برنامه ریزی کند. 

رئیس جمهور گفت: در مورد مسئله محیط زیست هم تقریباً​ همه این استان ها در حاشیه کویر قرار گرفته اند و اگر چه کویر نعمتی بزرگ و جایی مهم برای گردشگری است و منابع و معادن بسیار غنی دارد اما باید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مهار گرد و غبار و شن های روان تلاش کنند و امیدواریم وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی در سال آینده برنامه ها و افتتاح های خوبی در این زمینه داشته باشند. 

وی افزود: ما حتماً​ در غرب کشور قدم های بسیار خوبی در زمینه تحول در آب کشاورزی خواهیم برداشت و درباره فلات مرکزی ایران هم باید فکر کنیم که صرفه جویی انجام شود و باید آب وارد شود چرا که بعید است منابع موجود بتواند کفایت کند و باید به سمت مدرنیزه کردن کشاورزی و حاکم شدن سامانه های نوین آبیاری حرکت کنیم.

رئیس جمهور گفت: اگر بخواهیم در کشاورزی سرمایه گذاری کنیم در قدم نخست باید در زمینه آب سرمایه گذاری کرد و کشت گلخانه ای صرفه جویی خوبی برای ما ایجاد می کند و باید همین روش ها را انتخاب کنیم و اگر آب دیگری نیاز بود وارد استان ها کنیم. 

آقای روحانی افزود: خداوند به ما آب فراوان داده است و ایران در هیچ زمانی مشکل آب پیدا نخواهد کرد و تا دریای عمان، خلیج فارس و خزر هست هیچگاه مشکل آب پیدا نمی کنیم یعنی باید با کار و تلاش آب را شیرین کنیم و در سراسر ایران بیاوریم. 

رئیس جمهور گفت: قطعاً​ با برنامه ریزی درست هیچ وقت مشکل آب نخواهیم داشت به شرط آنکه دست روی دست نگذاریم و مرتب نگوییم که امسال باران کم آمد و خشکسالی شد. 

وی افزود: خداوند این صندلی را در دولت به ما داده است تا خدمت کنیم و باید برنامه ریزی و فکر کرد و باید ببینیم همه دنیا چه کار کرده اند و همین کشورهای جنوب خلیج فارس از آب دریا استفاده می کنند و آن را شیرین کرده اند. 

رئیس جمهور گفت: ما هم باید این کار را بکنیم و البته شاید راه های دیگری هم باشد که ما آن را نفی نمی کنیم و شاید کسی بگوید که در ایران آب های ژرف هم وجود دارد که اشکالی هم ندارد در این باره هم تحقیق می کنیم. 

آقای روحانی افزود: مسئله گردشگری هم بسیار مهم است و در زمینه بافت های فرسوده و حاشیه نشینی که معضلی برای شهرهای بزرگ ما مخصوصاً​ مشهد شده است باید ورود جدی کنیم. 

وی گفت: خوشبختانه استاندارانی که انتخاب شده اند سوابق خوبی دارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
کد مطلب : ۱۴۵۲۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.