۰
جهانگیری در اختتامیه جشنواره فارابی:

گفت و گوی مردم و حکومت نیاز جدی است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۶
گفت و گوی مردم و حکومت نیاز جدی است
 اسحاق جهانگیری صبح امروز در آیین اختتامیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی  فارابی گفت: در این برنامه به طور طبیعی قرار بود دکتر روحانی برای تقدیر از دانشمندان و عالمان حضور پیدا کنند، اما طبق برنامه‌های پیش آمده امکان حضور ایشان فراهم نشد.

وی با بیان اینکه امیدوارم همیشه دستاوردهای بیشتر و مهمتری برای علوم انسانی و جامعه انسانی و اسلامی را شاهد باشیم، گفت: من به لحاظ تخصصی بیشترین دوران زندگی‌ام در حوزه اجرا، صنعت و مهندسی کار کرده‌ام. هرچه بیشتر در این بخش‌ها حضور پیدا کردم، نیاز مبرم به علوم انسانی و اجتماعی را  برای پشیبرد وضعیت کشور رابیشتر احساس کردم. احساس می‌کنم این بخش از علم در همه مواقع به خصوص در زمان‌های خاص بسیار کارساز برای عبور از مشکلات است. هرچه می‌گذرد نیاز ما به علوم انسانی بیشتر می‌شود.

وی افزود: گاهی اوقات نه تنها مشکلات حل نمی‌شود، بلکه پیچیدگی آنها بیشتر هم می‌شود. انتظار تمام مدیران و سیاست‌گذاران از نهادهای علمی به خصوص دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی این است که به دولتمردان و به شهروندان کشورمان در فهم درست مسائل و ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از آنها کمک کنیم.

جهانگیری ادامه داد: در حال حاضر شناخت و درک صحیح از مشکلات پیش نیاز هر اقدامی است. اگر ما به مسئله و مشکلی خوب اشراف نداشته باشیم و ندانیم مشکل کجاست، هر چه راهکار ارائه دهیم آن راهکارها به مقصد مورد نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و دشواری‌هایی تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم  و از گردنه‌های سختی عبور کرده‌ایم. اگر نگاهی به عقب بیندازیم می‌بینیم که خیلی از دوران‌های ما دوران‌های استثنایی در تاریخ کشور است مثل جنگ تحمیلی ۸ ساله که هنوز آثارش در منطقه هویدا است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: امروز به فضل الهی فرصت‌های زیادی در اختیار داریم همچنین تنگناها و تهدیدهای مختلف علیه ماست. تهدیدهایی که امروز ما با آن روبه‌رو هستیم در مقابل داشته‌هایی که اندوخته‌ایم قابل حل است. علاوه بر توجه به این نکته یک موضوع مهم و اساسی که اکنون به آن نیاز داریم این است که نسبت به آینده کشور و نظام افق‌گرایی کنیم.

جهانگیری اشاره کرد: آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی علیه ایران را همزمان با جنگ روانی آغاز کرد. هدف آنها این بود که مردم را نسبت به آینده ناامید کنند و به تعبیر خودشان جوری وانمود کنند که آینده روشن نیست و تردید و نگرانی نسبت به آینده را تشدید کنند لذا به همین دلیل باید تلاش گسترده‌ای انجام داد. اگر ایران در سوریه دست به کار نمی‌شد، امروز گروهک تروریستی داعش در منطقه قدرت و دولت داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: امروز زمان ایجاد گفت‌وگو و اعتماد به خود و نظام است. مهمترین سرمایه‌ای که در اختیار ملت ایران برای عبور از دوران سخت چهل سال گذشته بوده سرمایه اجتماعی بوده که همواره ملت ایران را کمک کرده تا از آن شرایط دشوار عبور کند. این سرمایه اجتماعی نتیجه برداشت دینی و قرائت دینی بوده که امام بزرگوار از اسلام ارائه کردند که ملت و مردم در حکومت نقش تعیین‌کننده دارند.

جهانگیری اضافه کرد: برای ترمیم سرمایه اجتماعی کشور به سمت عالمان و پژوهشگران اجتماعی ایران دست دراز می‌کنیم. من فکر می‌کنم گفت‌وگو میان دولت و دانشگاه در مراحل مختلفی آغاز شده است. سال گذشته سعی کردم موضوع گفت‌وگوی ملی به عنوان نیاز مردم ایران در همه‌جا مطرح شود و فکر می‌کردم با تنگناهایی که قابل پیش‌بینی است مأموریت ما این است که برای عبور از تنگناها با توجه به مسائل داخلی از راهکار گفت‌وگو استفاده کنیم.

وی بیان کرد: امروز وقت آن نیست که نخبگان نسبت به سرنوشت کشور بی‌توجه باشند. لازم است که نخبگان هم گفت‌وگو کنند و در جاهایی که نیاز است هشدار بدهند. گفت‌وگو بین حکومت و مردم نیاز جدی است. مردم حتی اگر اعتراضی دارند اعتراضشان باید با گفت‌وگو مطرح شود. در مقطعی هستیم که اگر مردم دست به کار شوند می‌توانیم تنگناها را حل کنیم از این رو مردم باید با نخبگان کشور ارتباط بهتری برقرار کنند.

معاون اول رییس‌جمهور در پایان تصریح کرد: نخبگان نقش واسطه دارند و می‌توانند وارد عمل شوند تا تنگناها را توسط گفت‌وگو با مردم حل کنیم. امیدوارم صاحب‌نظران و نواندیشان ما در رشته‌های مختلف علوم انسانی شرایط فعلی کشور را درک کنند و نوع درک آن را به دیگران بیاموزند. کشور ایران توانمندی‌های زیادی دارد و صاحب نظران و نیروی انسانی توانمند زیادی در ایران وجود دارد و اگر با هم باشیم می‌توانیم این دوره را پشت سر بگذرانیم.

پایان پیام//
کد مطلب : ۱۴۵۳۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.