قدیمی‌ترین بازی‌های ویدئویی را می‌شناسید؟

26 آذر 1398 ساعت 13:08

بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری طرفداران بسیار زیادی دارند. این نوع بازی‌ها از دهه 1970 در آمریکا ساخته شد و بعد از آن کشورهایی مثل ژاپن به ساخت بازی‌های مختلف پرداختند. بازی تنیس، جنگ فضایی و بازی کهکشان از اولین بازی‌های تاریخ بودند.


به گزارش «عصر تعادل» صنعت بازی‌های کامپیوتری به صنعتی میلیارد دلاری تبدیل شده است و این روند همچنان ادامه دارد. برخی منابع خبر داده‌اند که ارزش این صنعت در سال 2022 به بیش از 230 میلیارد دلار می‌رسد. شاید باور کردن این موضوع مشکل باشد، اما صنعت بازی‌های کامپیوتری بیش از 50 سال قدمت دارد.

این صنعت در دهه 50 میلادی شروع به کار کرد، اما دهه 70 دوران اوج شکوفایی آن بود. علاقه به بازی‌های ویدئویی بیشتر و بیشتر شد تا جایی که اکنون به پرطرفدارترین صنعت دنیا تبدیل شده است. قدیمی‌ترین بازی‌ها عبارت‌اند از:

 1- تنیس 2 نفره (Tennis for Two)
سال انتشار: 18 اکتبر 1958

 سازندگان: ویلیام هگینباتم (William Higinbotham)

کشور سازنده: آمریکا

ژانر: ورزشی

 سبک: چند نفره

 این بازی قدیمی‌ترین بازی دنیا شناخته شده و در کامپیوتری که تنها برای بازی و نه تحقیقات علمی ساخته شده بود کار می‌کرد. بازی تنیس 2 نفره را فیزیکدان آمریکایی ویلیام هگینباتم که در آزمایشگاه بروک‌هون (Brookhaven Laboratory) کار می‌کرد ساخت. او پس از خواندن دستورالعمل کامپیوتر آنالوگ Donner Model 30 ایده خلق این بازی را در سر پروراند.

 
2- جنگ فضایی (Spacewar)
 
سال ساخت: 1962

 سازندگان: استیو راسل (Steve Russell) با همکاری مارتین گراتز و وین ویتانن (Martin Graetz, Wayne Wiitanen)

 کشور سازنده: آمریکا

ژانر: مبارزه فضایی

سبک: چند نفره

 جنگ فضایی یکی از اولین بازی‌ها و شاید تاثیرگذارترین بازی تاریخ بود. این بازی بین برنامه‌نویس‌های دهه 60 بسیار معروف و محبوب شد و الهام‌بخش اولین بازی‌های تجاری در کلوپ‌های بازی بود. جنگ فضایی آن‌قدر بازی مهمی بود که جزئی از کتابخانه کنگره آمریکا شد.

 
3- بازی فضایی کامپیوتر (Computer Space)
 
سال ساخت: 1971

سازندگان: نولان بوشنل (Nolan Bushnell) و تد دبنی (Ted Dabney) با همکاری شرکت مهندسی سیزیجی (Syzygy)

 کشور سازنده: آمریکا

 ژانر: شبیه‌سازی مبارزه فضایی

سبک: تک نفره و چند نفره

 بازی فضایی کامپیوتر نخستین بازی در کلوپ‌های ویدئویی و اولین بازی تجاری بود. این بازی فضایی در تست‌های اولیه موفق بود به طوری که شرکت ناتینگ 1500 واحد از این بازی را سفارش داد و سیزیجی تمام 1500 بازی را فروخت. البته این بازی آنچنان که شرکت سازنده فکر می‌کرد موفق نبود، اما به اولین بازی‌های ویدئویی تاریخ پیوست.

 
4- بازی کهکشان (Galaxy Game)
 
سال ساخت: 1971

سازندگان: بیل پیتز و هاگ تاک (Bill Pitts, Hugh Tuck)

 کشور سازنده: آمریکا

ژانر: شبیه‌سازی مبارزه فضایی

 سبک: چند نفره

این بازی از 2 بازی دیگری که ژانر فضایی داشتند کمتر شناخته شده بود. سازندگان بازی کهکشان در زمان تحصیل‌شان در دانشگاه استنفورد (تقریباً همزمان با سیزیجی) این بازی را ساختند. آنها حدود 65 هزار دلار برای ساخت 2 نمونه اولیه بازی خرج کردند و این 2 کنسول را در دانشگاه گذاشتند. پیتز و تاک بیشتر به جنبه‌های مهندسی اهمیت می‌دادند و به همین علت نیز از لحاظ تجاری فروش چندانی نداشتند. یکی از کنسول‌هایی که این 2 نفر ساختند هنوز با سکه کار می‌کند و در موزه تاریخ کامپیوتر قرار دارد.

 
5- بازی ادیسه بزرگ (Magnavox Odyssey Games)
 
سال ساخت: سپتامبر 1972

 سازندگان: گروه کوچکی که سرپرست آن رالف بائر بود.

 کشور سازنده: آمریکا

 ژانر: گوناگون

 سبک: تک نفره و چند نفره

 بازی ادیسه اولین بازی‌ای بود که کنسول خانگی داشت. ایده کنسول بازی متعلق به رالف بائر بود و او چندین سال با همکارانش روی نمونه اولیه بازی کار کرد.

 
6- پانگ (Pong)
 
سال ساخت: نوامبر 1972

 سازندگان: الن الکورن (Allan Alcorn)

 کشور سازنده: آمریکا

 ژانر: ورزشی

 سبک: تک نفره و چند نفره

 بازی پانگ باعث شد صنعت بازی بیش از پیش فعال شود. این بازی اولین بازی تجاری موفق تاریخ بود. این موفقیت باعث شد شرکت‌های دیگر نیز بازی‌هایی شبیه آن بسازند. شرکت آتاری با تأسی از پانگ نسخه خانگی این بازی را در کریسمس 1975 وارد بازار کرد.

 
7- مسابقه فضا (Space race)
 
سال ساخت: جولای 1973

سازندگان: آتاری (Atari)

 کشور سازنده: آمریکا

 ژانر: مسابقه‌ای

 سبک: چند نفره

 این بازی پس از پانگ دومین بازی‌ای بود که آتاری آن را وارد بازار کرد. کار روی این بازی از تابستان 1972 شروع شد و نام اولیه آن سیارک (Asteroid) بود. ایده بازی را موسسان آتاری، تد دبنی و نولان بوشنل (Ted Dabney, Nolan Bushnell) پروراندند.


 8- گرن تِرک 10 (Gran Trak 10)
 
سال ساخت: مه 1974

سازندگان: آتاری

 کشور سازنده: آمریکا

 ژانر: مسابقه‌ای

 سبک: چند نفره

 آتاری پس از شکست بازی مسابقه فضایی تصمیم گرفت دومین بازی مسابقه‌ای خود را با نام «گرن ترک 10» وارد بازار کند. این بازی اولین بازی‌ای بود که در آن ماشین‌ها مسابقه می‌دادند و کنسول فرمان، گاز، ترمز و همچنین دنده داشت. شرکت آتاری در محاسبات مالی این بازی اشتباه کرده بود و همین امر موجب شد این شرکت در یک سال مالی 500 هزار دلار از دست بدهد، اما این بازی در کل موفق بود.

 
9- تانک (Tank)
 
سال ساخت: نوامبر 1974

سازندگان: کی گیمز (Kee Games) زیرمجموعه آتاری

کشور سازنده: آمریکا

 ژانر: معمایی

سبک: چند نفره

 کی گیمز که زیرمجموعه آتاری بود این بازی را وارد بازار کرد. بازی تانک کاملاً خلاقانه بود و استیو بریستو (Steve Bristow) آن را طراحی و لایل رینز (Lyle Rains) ساخته و پرداخته کرد.

 
10- مبارزه با تفنگ (Gun Fight)
 
سال ساخت: 1975

سازندگان: توموهیرو نیشیکادو (Tomohiro Nishikado)

 کشور سازنده: ژاپن

 ژانر: تیراندازی چندجانبه

 سبک: 2 نفره

 این بازی که با نام تفنگ غربی نیز در ژاپن و اروپا معروف شد، یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ بود که تایتو، شرکت بازی‌های ویدئویی ژاپنی، آن را ساخت.


کد مطلب: 146103

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/report/146103/قدیمی-ترین-بازی-های-ویدئویی-می-شناسید

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir