۱

کنایه‌های اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان و صداوسیما+ جدول

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۲
کنایه‌های اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان و صداوسیما+ جدول
به گزارش «عصر تعادل»، احتمال عقب نشینی اصلاح طلبان از ارائه لیست در انتخابات ۹۸، نگرانی ها از بابت نظارت استصوابی شورای نگهبان، ضرورت رایزنی مستقیم اصلاح طلبان با رهبری انقلاب و نقد رویکرد انتخاباتی صداوسیما از مهمترین موضوعاتی بودند که در دو نشست اصلاح طلبانه امروز مطرح شدند.

 اولین پنج شنبه زمستان ۹۸ برای اصلاح طلبان همراه شد با دو نشست مهم انتخاباتی؛ از یک سو دومین نشست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با رابطان استانی برگزار شد و از سوی دیگر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با حضور چهره های شاخص اصلاح طلب علم سومین کنگره خود را بالا برد.

در هر دو نشست برگزار شده پالس های مهمی از سوی اصلاح طلبان به سوی بدنه رأی شان، هیات های اجرایی انتخابات، شورای نگهبان و احزاب اصلاح طلب فرستاده شد. آنجا که محمدرضا عارف از نوع برخورد هیات های اجرایی با کاندیداهای اصلاح طلب گلایه هایی جدی را مطرح کرد و البته گریزی نیز به حوادث آبان ماه زد و ضمن دلجویی از خانواده آسیب دیده‌گان، تاکید کرد؛«حوادث آبان ماه باعث شرمندگی همه مسئولان شد.»

اما احتمال عقب نشینی اصلاح طلبان از ارائه لیست در انتخابات ۹۸، نگرانی ها از بابت نظارت استصوابی شورای نگهبان، ضرورت رایزنی مستقیم اصلاح طلبان با رهبری انقلاب، نقد رویکرد انتخاباتی صداوسیما و ...از دیگر موضوعات مهمی بودند که در خلال اظهارات مطرح شده از سوی چهره های اصلاح طلب در هر دو نشست مذکور مورد بررسی و واکاوی قرار گرفتند.

آنچنان که مجید انصاری با نقد نظارت استصوابی شورای نگهبان، اظهار داشت؛ «مگر در مجلس اول نظارت استصوابی وجود داشت؟ به اذعان کارشناسان مجلس اول بهترین مجلس ما بوده است؛ با اینکه اولین تجربه بود. پس چرا این سیر قهقرایی طی شد؟» او حتی به اظهارات برخی اعضای شورای نگهبان که گفته بودند در بررسی صلاحیت ها ممکن است از نظرات مراجع فراتر از مراجع چهارگانه استعلام شود نقدهایی وارد کرد و گفت؛« ای کاش صلاحیت‌ها فقط بر اساس استعلام چهارگانه بود. ما شاهدیم که از یک همسایه ارمنی در مورد یک قاضی یا عمامه‌به سر می‌پرسند که آیا او نماز می‌خواند؟»

نگرانی اصلاح طلبان از رویگردان شدن بدنه رأی شان از حضور در پای صندوق های رأی نیز از نظر دور نماند، آنچنان که در بیانیه ای که در کنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی قرائت شد به این نکته اشاره شده و تاکید شده است؛«به راستی هیچ فکر کرده‌ایم که کلام تامل برانگیز سید محمد خاتمی که گفت من اگر تکرار هم کنم... مردم دیگر رای نخواهند داد یک پیام بازدارنده است یا کلامی هشداردهنده ؟ آیا از آن بایستی نتیجه گرفت که بنشینیم و دست روی دست بگذاریم یا رسالت سنگین تری در آن نهفته است؟»

در جدول زیر به اهم اظهارات مطرح شده از سوی چهره های اصلاح طلب در دو نشست اصلاح طلبانه امروز اشاره شده است؛
نام/ سمت اظهارات
محمد رضا عارف/ رئیس شورای عالی سیاست گذاری  * حوادث آبان ماه باعث شرمندگی همه مسئولان شد و در اجرای تغییر نزخ بنزین بی تدبیری صورت گرفت. حرف و حدیث های فراوانی درباره حوادث آبان ماه وجود دارد که متاسفانه تاکنون هیچ مرجع رسمی در این خصوص پاسخگو نبوده است.
* از هیات های اجرایی که با محوریت دولت شکل گرفته اند برای رد صلاحیت کاندیدهای شاخص جریان اصلاح طلب گلایه جدی داریم، هیات نظارت جبران کند.
* هیات های اجرایی و نظارت انتخاب را  به مردم واگذار کنند و در تایید صلاحیت ها باید مر قانون رعایت شود.در برخی استانها در رد صلاحیت ها افراط صورت گرفته است.
 عبدالواحد موسوی لاری/ وزیر کشور دولت اصلاحات  *اکثریت جامعه ما خواستار تغییر و اصلاح است. لیست دادن در این انتخابات منوط به این است که ما کاندیدا داشته باشیم.این یک حرف کاملا منطقی است و جای تفسیر ندارد.
*متأسفانه این دوره از انتخابات وزارت کشور و هیأت های اجرایی بسیار بد عمل کردند.اینکه ما احراز نکردیم چه حرفی است؟
*همیشه هم گفتیم  اصلاح طلبان با صندوق های رأی قهر نمی کنند اما این قهر کردن به معنی آن نیست که روز  رأی یک چیزی در صندوق می اندازیم ، خیر می خواهیم صندوق های موثر باشد. دوستان بدانند که باید تلاش کنیم و امید دهیم .
 *اگر کاندیدا داشتیم شرکت می کنیم و اگر نداشتیم به طور طبیعی لیستی نخواهیم داشت.
 الیاس حضرتی/ قائم مقام حزب اعتماد ملی  * نظارت استصوابی به یک معضل و به چالش مفصل تبدیل شده است. نظارت استصوابی یعنی چه؟ آیا لازم است یا خیر؟ نظارت استصوابی که اکنون شورای نگهبان صورت می‌دهد به طرز شدیدتر بی‌رحمانه‌تری در خود احزاب وجود دارد. ما به این چسبیده‌ایم که حتما باید ۱۲ نفر کلی پرونده را بررسی کنند. این شیوه حکومت کردن است؟
 *ما نباید با ناامیدی و شلختگی با مسائل برخورد کنیم و اصلاح‌طلبی را تنها راه ممکن از بن‌بست موجود می‌دانیم.
* برخی از عناصر داخلی می‌خواهند در سکوت چند جوان تند عقده‌ای را وارد مجلس کنند.
 * از پالرمو یکسال گذشته و وقتش تمام شده و هیچ کاری نشد. سی‌اف‌تی نیز یک ماه دیگر بیشتر وقت ندارد. 
حسن رسولی/ رئیس ستاد مرکزی انتخابات شورای عالی اصلاح‌طلبان  * من طرفدار «طرح سرا» هستم. همان طور که آقای عارف گفت برد، باخت و حذف در انتخابات وجود دارد که ما هر سه را دیدیم.
*ما یک جریان ریشه‌دار هستیم که بیش از ۳ دهه در نهادهای انتخاباتی نقش داشته است نباید از موضع  یک مستأجر با حاکمیت برخورد کنیم. ما به لحاظ موانع با هیچ کمبودی برخوردار نیستیم اما پایان شب سیه، سپید است.
 مصطفی کواکبیان/ دبیرکل حزب مردم سالاری  * خبرگزاری رویترز آماری را به دروغ درباره تعداد کشته شدگان اغتشاشات اخیر اعلام کرده است لذا باید پاسخی به آن بدهیم و آمار کشته شدگان اعلام شود؛ خیلی هم خجالت نکشید که ۳ لشکر فقیر و حاشیه‌نشینی و غیره این حوادث را رقم زدند و به دنبال لشکر صهیونیسم، فلان و غیره هم نگردید.
* صدا و سیما از همین الان می خواهد جریانی را قالب و مطرح کند؛ خیلی انتظار هم نداریم اگر آنها به ما فحش بدهند بیشتر رای می‌آوریم اما حداقل ظاهر را حفظ کنند.
* اگر اصلاح طلبان اجازه می‌دهند از سمت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و اگر هم نه از سوی خانه احزاب با رهبر معظم انقلاب ملاقات داشته باشیم. چرا که ایشان با گروه ها و اقشار مختلف جلسه می‌گذارند اما تاکنون هیچ جلسه با احزاب نداشتند.
مجید انصاری/ عضو مجمع روحانیون مبارز * دو ماه به انتخابات مجلس مانده، ما سی شبکه ملی و سی و چند شبکه استانی و فرامرزی داریم، اما چقدر بحث انتخابات و رای مردم مطرح است؟ ای کاش صداوسیما یک دهم تبلیغات عالیس را به انتخابات اختصاص می‌داد.
* حوادث اخیر و ناآرامی‌ها و فجایعی که در کشور رخ داد زخمی را بر دل مردم نشاند و خانواده‌های زیادی را عزادار کرد و خانواده انقلاب را به شدت اندوهگین کرده است. این صدا به اندازه کافی رسا بود که کسانی از خواب بیدار شوند. عوامل متعددی هم در آن دخیل بود ولی مهمترین عامل بی‌توجهی به رکن اساسی مردم‌محوری و میزان بودن رأی ملت است.
* مگر در مجلس اول نظارت استصوابی وجود داشت؟ به اذعان کارشناسان مجلس اول بهترین مجلس ما بوده است؛ با اینکه اولین تجربه بود. پس چرا این سیر قهقرایی طی شد؟ مجلس دهم قاعدتا باید از حیث اقتدار و کارایی ده برابر بهتر از مجلس اول بود اما چرا مردم مجلس را در رأس امور نمی‌بینند؟
 * ای کاش صلاحیت‌ها فقط بر اساس استعلام چهارگانه بود. ما شاهدیم که از یک همسایه ارمنی در مورد یک قاضی یا عمامه‌به سر می‌پرسند که آیا او نماز می‌خواند؟ 
جواد امام/دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب * بحث وحدت و همدلی بسیار مهم است. فلسفه وجودی ما در انتخابات است اما این که کاندید ای نداشته باشیم قرار باشد کاندیدای دیگران را با خودشان رقابت دهیم تا امروزعقلمان تائید نکرده است.
*با وجه به انتظارات جامعه معتقدیم مسیر ناصوابی که هیات های اجرایی رفتند اصلاح شود.
آذر منصوری/سخنگوی حزب اتحاد ملت *تقریبا اکثریت کاندیداهای شاخص در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده اند، میزان مشارکت پایین است، با اینکه هوا بس ناجوانمردانه سرد است، ادامه می دهیم تا ببینیم آیا دراین دوره ⁧مفهوم انتخابات  شکل می گیرد یا نه؟ 
۲۷۲۱۵ 
مرجع : خبرآنلاین
کد مطلب : ۱۴۶۴۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}