۰

عاملان اصلی تخریب علاءالدین

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۱
عاملان اصلی تخریب علاءالدین
در اولین ساعات روز جمعه اتفاقی متفاوت توجه رسانه ها را در تهران جلب کرد. طبقه هفتم پاساژ قدیمی علاء الدین توسط مأموران اجرایی شهرداری پس از طی مراحل قانونی تخریب شد. اتفاقی که به سرعت در رسانه ها منتشر شد.

یک ماه گذشته بود که قناعتی در صحن علنی شورای شهر تهران از تأیید حکم تخریب طبقه هفتم پاساژ خبر داده بود و مورد تأیید اعضای شورا قرار گرفته بود. اما با این وجود کسی گمان نمی کرد این حکم با این قاطعیت به مرحله اجرا در آید. با این حال بعداز ظهر پنج شنبه مغازه داران طبقه هفتم علاءالدین پس از بستن مغازه ها در کنار کرکره های بسته مغازه شان خوابیدند تا شاید بتوانند از مغازه هایشان در مقابل کلنگ های قانون حفاظت کنند.

پاساژ علاءالدین مدت ها مورد توجه شورای شهر و شهرداری تهران بوده است. به گفته قالیباف شهردار تهران به این پاساژ از سالها قبل فرصت داده شده بود و ایمنی و آسایش شهروندان با این تخلفات سلب گردیده بود. وی افزوده بود شخصاً ۱۵ ماه است که این تخلفات را پیگیری می کنم.

از دیگر سو پس از این اتفاق رضا علاءالدین که نقطه اتهام بی قانون در این پاساژ در حال حاضر به سوی او نشانه رفته است با حضور در طبقه هفتم این پاساژ در حضور خبرنگاران از قانونی بودن ساخات این طبقه گفت و وکیلش نیز مستنداتی را در همین زمینه ارائه کرد.

به بهانه این رویداد و حواشی ایجاد شده مواردی را می توان مورد توجه قرار داد که تعدادی از آنها به عنوان نمونه در ادامه خواهد آمد:

لزوم توجه به انعقاد قرارداد مکتوب در اسلام

خداوند در بزرگترین آیه قرآن کریم (سوره بقره آیه ۲۸۲) به موضوع مهمی تحت عنوان قرارداد و لزوم ثبت قرارداد به صورت کتبی اشاره می کند. به گفته کسبه این بازار در قبال تحویل مغازه و پرداخت وجه هیچ سندی دریافت نکرده اند که در صورت صحت این موضوع، مهمترین اشتباه متوجه کسبه این مجتمع است که روال اداری و حقوقی لازم را در دریافت مغازه طی نکرده اند. اتفاقی که شاید در تعداد زیادی از مجتمع های تجاری دیگری در حال رخ دادن باشد و عدم توجه به روال قانونی خرید و فروش به چنین جایی نیز ختم خواهد شد. در این مورد نیز اسلام به دقت قوانین و مقرراتیس را وضع نموده است که با اجرای آن می توان از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری نمود.

یک جای کار می لنگد

بر اساس مدارک ارائه شده توسط رضا علاءالدین و وکیلش، مجوز قانونی از سازمان نظام مهندسی به شهرداری برای ادامه فعالیت عمرانی در این طبقه صادر شده بود که به راحتی می توان نتیجه گرفت که یا تخلفی آشکار در هنگام صدور صورت گرفته است یا تخریب امری غیر قانونی بوده است که بر اساس تصمیم شورای شهر تخریب غیر قانونی نمی تواند باشد.


اقدام تحسین برانگیز شهرداری در اعمال قانون

جسارت و قدرت عمل شهرداری در عمل به قانون و تصمیم گرفته شده مورد تحسین است. به راستی راه دیگری نیز جز قانونمند سازی وجود ندارد. اما کماکان جای این سؤال باقی است که چرا وقوع چنین تخلفی بعد از این همه مدت مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا برای اینکه شهروندانی قانونمدار داشته باشیم نباید در تمام ارکان مسئولیتی قانون مداری سرلوحه قرار گیرد؟ در عین حال چه کسی باید به زیان های کسبه و حتی مشتریان در این روند رسیدگی نماید؟


بازنگری در نحوه اعمال قانون


تخریب مغازه ها با حضور خبرنگاران و عوامل اجرایی بر چه اساسی صورت گرفته است؟ آیا بهتر نبود به جای تخریب کرکره ها از ابزار دیگری برای تخریب بهره گیری شود تا به اموال مغازه فارغ از تخلف صورت گرفته صدمه ای وارد نشود. از دید ناظر این اتفاق چنین اتفاقی بیشتر جنبه تبلیغاتی در رسانه ها می تواند داشته باشد که اگر چنین امری درست باشد حجت کافی بر این امر نخواهد بود.


علاءالدین ها را در شهر پیدا کنید

بازارها و پاساژهای مشابهی کماکان در تهران وجود دارند که بدون سند مغازه ها را واگذار نموده اند و اگر راهی برای جلوگیری از این اتفاق در نظر گرفته نشده باشد باید شاهد اجرای چنین اتفاقاتی به وفور در شهر باشیم که از نظر منطقی صحیح نیست.

مشکلات ایمنی علاءالدین را رفع کنید

چنین پاساژهایی کماکان دارای مشکلات ایمنی و رفاهی فراوانی هستند و بروز کوچکترین اتفاقی همچون اتفاق سال گذشته در مرکز تولیدی خیابان جمهوری یا آتش سوزی هایی که اخیراً در بازار تهران رخ داده می تواند در این مورد نیز تکرار شود. اتفاقی که باید به جای خبر از اعمال قانون در یک پاساژ از داغدار شدن خانواده ها و آخرین خبرها از آتش سوزی در قلب تهران سخن به میان آوریم که برای هیچ کس خوشایند نخواهد بود.
در کنار موضوعات مطرح شده، وبدون توهین یا اتهام به شخص یا گروهی مقوله ای به نام اخلاق در کسب و کار و انصاف یادآوری می گردد. موضوعی که از قدیم در میان کسبه ها رسمی پسندیده بود. موضوعی که متأسفانه کمتر می توان سراغی از آن یافت. وقتی جنگ قدرت و درآمد به میان می آید و انصاف از جامعه رخت برمی بندد تاوانش را کسی جز خودمان نخواهیم پرداخت.
مرجع : فرهنگ نیوز
کد مطلب : ۲۱۹۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.