۳
/اختصاصی تعادل/

برند، جایگزین هویت ایرانی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۶
برند، جایگزین هویت ایرانی
احمد نظری، پژوهشگر مسائل اجتماعی بابیان اینکه دولت در توسعه صنعت پوشاک و ترویج لباس‌های جایگزین می‌تواند نقش اساسی داشته باشد تصریح کرد: پوشاک داخلی نیازمند برند سازی است تا بتواند مطرح شود و این کار نیازمند ضوابط خاص است اما وجود مشکلات فراوان در مسیر راه تولیدکننده، باعث شده تا آن‌ها تمایلی به برند سازی نداشته باشند.

وی افزود: دلیل دیگر عدم علاقه تولیدکننده به رقابت با محصولات خارجی، وجود کارگاه‌های دوم در داخل خود کشور است که با زدن برند کشوری دیگر و قبول نداشتن محصول داخلی، انگیزه تولید را از تولیدکننده می‌گیرند. دلیل دیگر هزینه‌های تحمیلی در قالب مالیات از طرف دولت است. زمانی که در کشور تولیدکننده‌ای دارای برند مخصوص می‌شود، به‌جای قرار گرفتن در سبد حمایت دولت، انواع هزینه‌های همچون مالیات را بر او تحمیل می‌کنند.

احمد نظری در خصوص دلیل تمایل جوانان به برندهای رایج به‌جای تمایل به تولیدات داخلی عنوان کرد: با توجه به این‌که بسیاری از تولیدات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما متأسفانه در فرهنگ ما استفاده از برندهای خارجی بسیار جاافتاده است. در تفکر عام، داشتن مارک خارجی بر لباس نشان از کیفیت و خوب بودن لباس بدون در نظر گرفتن کیفیت آن است که دلیل آن خلأ نبود لباس مرغوب و عدم توجه به تولیدکننده داخلی است.

پژوهشگر مسائل اجتماعی در خصوص رابطه پوشاک و رابطه اجتماعی آن بیان کرد: در بسیاری از جوامع با تغییر پوشاک یک جامعه، رفتار اجتماعی و معیشت آن‌ها نیز دچار تغییر می‌شود. اتحادیه پوشاک باید به دنبال شرایطی برای راحتی هم‌وطنان با شرایط مد اسلامی و ایرانی برای جلوگیری از پیروی جوانان از مدهای غربی باشد. امروزه نقش و اهمیت پوشاک به حدی است که به‌راستی می‌توان تمامی فرهنگ و هنر هر کشوری را در پوشاک مردم آن سرزمین جلوه‌گر دانست.

وی درباره سطح کیفی تولیدات اظهار کرد: در حال حاضر صنعت پوشاک کشور در موقعیت خاصی قرار دارد، تولیدکنندگان داخلی باید با ارتقاء سطح کیفی محصولات تولیدی خود و جلب اعتماد مشتری، مصرف‌کننده را از کیفیت تولید خود مطمئن کنند، به‌جای این‌که برای فروش بیشتر اجناس خود و ترغیب خریدار از مارک‌های خارجی استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: صنعت پوشاک کشور برای مطرح‌شدن و توسعه نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، رسانه مکتوب و صداوسیما است. هم‌چنین باورپذیری مردم جامعه، اطمینان به تولید داخلی و فرهنگ استفاده از اجناس داخلی نقش به سزایی در طی کردن به مرحله خودکفایی دارد.

نظری در خاتمه بابیان اینکه رقابت عامل تعیین‌کننده واصلی برای قیمت کالا در بازار است، اظهار کرد: زمانی که عرضه پوشاک محدود شود، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر دولت قیمت را رها کند، رقابت شکل می‌گیرد و قطعاً قیمت‌ها ارزان‌تر می‌شوند. تولیدکننده می‌داند کیفیت و قیمت عامل اصلی فروش است، به همین دلیل سعی در افزایش کیفیت و کاهش قیمت خواهد کرد.

قابل‌ذکر است برگزاری نمایشگاه‌های بهاره از ششم تا شانزدهم اسفندماه در سراسر کشور برگزار است. بازرسان اتاق اصناف، سازمان تعزیرات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در مدت ۱۰ روز برگزاری این نمایشگاه‌ها، هرگونه تخلفی را رصد می‌کنند. هم‌چنین قیمت‌گذاری در این نمایشگاه‌ها توسط کارشناسان اتحادیه‌های صنفی که درواقع به کارشناسان صنعت و معدن متصل هستند، انجام می‌شود و تمام دستگاه‌ها در زمان شروع نمایشگاه در محل حاضر خواهند بود.
کد مطلب : ۲۹۳۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.