۰

جنگ آینده برسر ثروت‌ قطب جنوب

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۲
جنگ آینده برسر ثروت‌ قطب جنوب
قطب جنوب یعنی ۹۰ درصد ذخیره آب شیرین، حجم عظیم نفت و گاز و ماهی. به زبان ساده، هر آنچه برای انسان لازم است. انسانی که تقریبا تمام ذخایر دم دست را « مصرف کرده» است و حالا کم مانده « قلک» را بشکند و خرج «ذخیره دست نخورده» را آغاز کند. فعلا پوشش ضخیم یخ و توافق‌های بین المللی رسیدن به قطب جنوب را دشوار می کند. اما آیا این اقدامات دفاعی مدت زیادی دوام خواهد آورد؟

در قطب جنوب و فلات آن حدودا ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن نفت و بیش از ۴ تریلیون متر مکعب گاز وجود دارد. البته برای رسیدن به این ذخایر باید در شرایط آب و هوایی طاقت فرسا، دهها متر یخ را حفاری کرد. این هدفی فوق العاده گران قیمت است. اما وقتی دیگر ذخایر مواد انرژی « ته بکشند»، انسان به معادن قطب جنوب رو خواهد آورد.

ولادیمیر لیتوینینکو رئیس دانشگاه معدن و مواد معدنی در این خصوص گفت: اکنون همه از وجود نفت و گاز شیل با خبرند. همه می دانند که استخراج آنها خیلی گران است، با وجود این به استخراج آنها می پردازند. به استخراج معادنی می پردازند که دسترسی به آنها دشوار است. این اولین علامت پایان ذخایر موجود است. دیگر نفت و گازی که بتوان راحت آن را استخراج کرد وجود نخواهد داشت. از اینرو بسیاری از کارشناسان اعلام می دارند که نسبت به جستجوی معادن نفت و گاز در قطب جنوب ابراز توجه خواهد شد.

اما ضروری ترین چیز برای انسان پس از اکسیژن آب شیرین است که به حد زیاد در قطب جنوب وجود دارد، آنهم در سطح زمین و اصلا نیازی به حفاری ندارد. طرح هایی برای رساندن قالب های یخ به کشورهایی وجود دارد که با کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند.

در آبهای قطب جنوب یک چیز مفید دیگر برای انسان وجود دارد – ماهی. به دلیل صید زیاد ماهی و از جمله صید غیر قانونی، مقدار ماهی تجاری با شدت تمام کاهش می یابد.

الکساندر باگین، رهبر علمی انستیتوی اقتصاد منابع طبیعی در این خصوص گفت: شایان ذکر است که ذخایر ماهی به دلیل استفاده شدید از ذخیره اقیانوس جهانی سالها در پی یکدیگر کاهش یافته است. بعلاوه، ماهی صید شده در قطب جنوب، ماهی پاک از نظر اکولوژیکی است، زیرا چنین ماهی فقط در آبهای پاک رشد می کند.

به ارزیابی کارشناسان، ذخیره آب شیرین زمین پس از ۲۰ سال ممکن است به پایان برسد. نفت و گاز برای ۵۰ سال دیگر کافی خواهد بود. از اینرو، ثروت قطب جنوب ممکن است در آینده خیلی نزدیک برای حیات انسان لازم شود. فعلا قاره ششم محلی برای تحقیقات علمی و ناحیه طبیعی باقی می ماند. اما کارشناسان معتقدند که درآینده نزدیک ممکن است نبردهای جهانی واقعی بر سر قطب جنوب در بگیرد.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۳۰۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.