۱

حواشی و متن انتخابات در خانه سینما در یک نگاه

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۳
حواشی و متن انتخابات در خانه سینما در یک نگاه
متن و حاشیه‌ این انتخابات و اظهارنظرهای پس از آن را در ادامه گزارش بخوایند:

مجمع عمومی خانه سینما عصر ۱۱ اسفند ماه در تالار سیف‌الله داد این تشکل صنفی برگزار و پس از ارایه گزارش هیات مدیره سابق، انتخاباتی برگزار شد که نتیجه آن به شرح ذیل اعلام شد:

محمدرضا موئینی با ۲۱ رای، ابراهیم مختاری با ۲۰ رای، بهمن اردلان با ۱۸ ،کامران ملکی با ۱۶ ، آتیلا پسیانی با ۱۶ ،شادمهر راستین با ۱۵ رای، خادم با ۱۴ رای هیات مدیره‌ی خانه سینما شدند و علی آشتیانی‌پور با ۱۲ رای و محمدرضا سکوت با ۱۰ رای عضو علی‌البدل و همچنین عبدالله اسفندیاری بازرس اصلی و ایمان کریمیان بازرس علی‌البدل شدند.

در یک اتقاق کم‌سابقه در خانه سینما،نمایندگانی از دو طیف کارگردانان ( نامزد حاضر ابوالحسن داودی) و تهیه‌کنندگان (نامزد حاضر علیرضا داودنژاد) به هیات مدیره خانه سینما راه پیدا نکردند.

در جمع هیأت مدیره جدید «خانه سینما»، سه نفر پیش از این نیز سابقه عضویت در هیأت مدیره را داشته‌اند.

کامران ملکی که برای چهارمین بار به عضویت هیأت مدیره درآمده است پیش از این دوره‌های هفتم، دهم و یازدهم نیز عضو هیأت مدیره بوده که در دو دوره آخر دبیری این جمع را نیز عهده‌دار بوده است.

محمدرضا مویینی تدوین‌گر سینما هم برای چهارمین بار به عضویت هیأت مدیره درآمده و علاوه بر دوره گذشته در دوره‌های ۳ و ۴ نیز در این جمع حاضر بوده است.ابراهیم مختاری دیگر عضو جدید هم در دوره گذشته در هیأت مدیره حاضر بوده است.

مهدی خادم که در دوره گذشته به عنوان بازرس مشغول به فعالیت بوده است در این دوره در جمع اعضای هیأت مدیره حضور دارد. عبدالله اسفندیاری بازرس این دوره یک بار در دوره سوم تجربه حضور در میان اعضای هیأت مدیره را دارد.
بهمن اردلان،‌ آتیلا پسیانی و شادمهر راستین در این دوره برای اولین‌بار حضور در جمع هیأت مدیره خانه سینما را تجربه می‌کنند.

ابراهیم مختاری رئیس هیات مدیره خانه سینما شد

اعضای سیزدهمین هیات مدیره خانه سینما در دومین نشست خود در صبح روز دوشنبه هیجدهم اسفندماه پس از گفتگو و تبادل نظر به اتفاق آرا آقایان ابراهیم مختاری را به عنوان رئیس – محمدرضا موئینی را به عنوان نایب رئیس – آتیلا پسیانی را به عنوان سخنگو و کامران ملکی را به عنوان دبیر هیات مدیره خانه سینما انتخاب کردند.

این نشست با حضور همه اعضا هیات مدیره و بازرس خانه سینما و با دعوت از اعضای علی البدل جهت شرکت در جلسه برگزار شد.

انتخاباتی که به درازا کشیده نشد
پس از برگزاری انتخابات که برخلاف پیش بینی‌ها تا قبل از ساعت ۲۱ به پایان رسید و تا پاسی از شب ادامه پیدا نکرد؛ خبرنگارانی که طبق روال مرسوم مجامع عمومی "خانه سینما" به جلسه راه نیافتند از اعضاء هیات مدیره سابق از جمله فرهاد توحیدی و محمد مهدی عسگرپور نظرشان را درباره نتایج انتخابات پرسیدند و سوال مهم دیگر این بود که ترکیب جدید هیات مدیره خانه سینما،چه کسی را به عنوان مدیرعامل این تشکل صنفی برمی‌گزیند.

فرصت ۴۵ روزه‌ای که هیات مدیره جدید دارد
رئیس سابق هیات مدیره خانه سینما درباره انتخاب مدیرعامل خانه سینما گفت: طبق اساسنامه جدید خانه سینما،هیات مدیره جدید ۴۵ روز فرصت دارد تا مدیرعامل انتخاب کند و لازم است که مدیرعامل خارج از ترکیب هیات مدیره باشد.

فرهاد توحیدی ترکیب هیات مدیره‌ی جدید این تشکل را ترکیبی امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: اعضاء انتخاب شده افرادی کاری هستند و حضور صنوف مختلف باعث قدرت بیشتر خانه سینما می‌شود. وی افزود: همه کسانی که انتخاب شدند،افرادی هستند که بیشترین فعالیت صنفی را داشتند.

رئیس سابق هیات مدیره خانه سینما با اشاره به دشواری کاری این هیات مدیره ادامه داد: عضویت در هیات مدیره مدالی نیست که به سینه بزنیم بلکه نشان خدمت به خانه سینماست و این کار طاقت‌فرسایی است که به اعصاب فولادین و کفش آهنی نیاز دارد.

توحیدی درباره‌ی حضور نداشتن تهیه‌کننده در ترکیب جدید هیات مدیره خانه سینما گفت:خوشبختانه آقای عبداالله اسفندیاری که به عنوان بازرس انتخاب شده، تهیه‌کننده است. او همچنین از احتمال نامزدی عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه سینما خبر داد.

عسگرپور:به صلاح نمی‌بینم باز هم مدیرعامل بشوم
اما محمد مهدی عسگرپور در پی انتخاب هیات مدیره جدید این تشکل صنفی گفت:به صلاح نمی‌بینم باز هم مدیرعامل خانه سینما بشوم.
مدیر عامل خانه سینما درباره احتمال حضور دوباره‌اش به عنوان مدیرعامل خانه سینما توضیح داد:به طور طبیعی بعد از تغییر هیات مدیره‌ هر نهادی، برای تعیین مدیرعامل معمولا مدت زمانی لازم است. من به دوستان گفتم در اولین فرصت ممکن به این موضوع رسیدگی کنند، به هر حال امیدوارم مدیرعاملی مناسب دوره پیش رو انتخاب کنیم که بتوانیم اهداف خانه سینما را پیگیری کنیم.

این فیلمساز یادآور شد: از قبل هم مشخص بود یا من یا هر کس دیگری که مدیرعامل اینجاست، باید این مسئولیت را تا زمان انتخاب مدیرعامل بعدی برعهده داشته باشد تا مسائل حقوقی مالی‌ و دیگر امور خانه سینما روی زمین نماند.

عسگرپور در پاسخ به این پرسش که اگر هیات مدیره جدید بار دیگر شما را انتخاب کند، چه تصمیمی می‌گیرید‌؟ با لحنی طنز گفت: به هر حال این پنجاه درصد قضیه است‌ اما واقعیت این است من به صلاح مجموعه خانه سینما نمی‌بینم که خودم دوباره حضور داشته باشم. البته دوستان دیگری که اهل کار صنفی هستند‌، در چند روز گذشته نکاتی را به من گفتند که بهتر است برای تداوم حرکتی که شروع شده و معلوم هم نیست بتوانیم به سرعت آن را به نتیجه برسانیم‌، شاید بهتر باشد که این انتقال تجربه در مدت طولانی‌تری اتفاق بیفتد. چون بخشی از این موضوع، به تعاملات بین خانه سینما و نهادهایی مانند مجلس، وزارت ارشاد و مجموعه نهادهایی که تصمیم گیرنده هستند، بر می‌گردد.

مدیر عامل خانه سینما افزود: اما واقعیت این است خود من و هیات مدیره پیشین اعتقاد داریم و خیلی هم تلاش کردیم مسئولیت واگذار شود و این انتقال صورت بگیرد. حالا هم تلاش می‌کنم انتقال مدیرعامل هم اتفاق بیفتد و مشخص شود یک نهاد صنفی چگونه در این گردش‌ها می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. هرچند دوره سختی در پیش داریم.

عسگرپور درباره حضور کمرنگ نماینده‌ای از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در ترکیب جدید هیات مدیره خانه سینما تصریح کرد: ترکیبی که الان انتخاب شده، همه از افراد بسیار خوش‌نام سینما و کسانی هستند که سال‌هاست کار می‌کنند و تعاملات حرفه‌ای را به خوبی می‌شناسند. بخش قابل توجهی کسانی هستند که کار صنفی را می‌شناسند و اینها گرانقیمت است که نباید نادیده بگیریم.

وی در عین حال افزود: نکته‌ای که درباره حضور کارگردانان و تهیه کنندگان وجود دارد، بنده هم مثل بقیه دوستان و حتی کسانی که انتخاب شده‌اند، معتقدیم بهتر می‌بود حتما یک نفر از کانون کارگردانان و یک نفر از شورای عالی تهیه کنندگان در این ترکیب حضور می‌داشت ولی مجمع عمومی تعیین کننده این شرایط است. واقعیت این است این شرایط طوری نیست که بخواهد باب میل بنده حرکت کند، شرایطی است که گاهی اوقات نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر روشن کرد به هر حال مجمعی که برگزار شده، تعیین کننده است.

عسگرپور اضافه کرد: به نظر من کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه کنندگان اگر معتقدند چنین نقصی در هیات مدیره وجود دارد، تمام تلاششان را بکنند و کمک کنند این نقص، در تعاملاتشان برطرف شود و با این تعاملات، به اعضای منتخب کمک کنند. با روحیه‌ای که از بخش قابل توجهی از کانون کارگردانان و تهیه کنندگان سراغ دارم، احتمال می‌دهم که به این ماجرا کمک کنند.

کارگردان « قدمگاه» در عین حال با اشاره به بروز برخی از حاشیه‌های احتمالی، ادامه داد: ممکن است بعضی از دوستان درگیر بعضی حواشی بشوند که امیدوارم این موضوع را به حداقل ممکن برسد. همچنان که در چند روز گذشته دیدیم یکی دو نفری که در یکی دو سال گذشته خیلی برای انهدام خانه سینما تلاش و با دولت قبل خیلی مشارکت کردند و متاسفانه حتی از آبروی خودشان خیلی مایه گذاشتند تا تیشه به ریشه خانه‌ای بزنند که اتفاقا خودشان جزو بنیان گذاران آن بودند، چه مسایلی را ایجاد کردند.

عسگرپور یادآور شد: به نظر من همکاران ما باید این دقت را داشته باشند که اولا به بعضی از این دوستان کمک کنند از این حالت خارج شوند. چون حالتی که در این یکی دو روزه، در مورد یکی دو نفر از همکارانمان دیدم، برای خودشان خوب نیست. اینها با این اظهار نظرهایی که می‌کنند، گویا دچار مشکلات جدی شده‌اند و یک تنه ایستاده‌اند و از تمام آبرویشان مایه می‌گذارند تا با یک نهاد صنفی که اتفاقا تاثیرگذار است، مقابله کنند.

وی با اشاره به حضور پررنگ اصناف خانه سینما در انتخابات این تشکل صنفی تاکید کرد: نمی‌دانم چه عقل سلیمی است که می‌خواهد خود را درگیر این موضوعات کند؟! بعضی از همکاران ما مسائل چند سال اخیر خانه سینما را درست رصد نکرده‌اند. یعنی این خانه سینما را با خانه سینمای ۱۰ سال پیش اشتباه گرفته‌اند در حالیکه خانه سینما از جهت مسائل صنفی خیلی متفاوت شده است و فکر می‌کنم اتفاقی در معادلات صنفی افتاده که نمودش در مجمع عمومی خانه سینما خود را نشان داد.

عسگرپور خاطرنشان کرد: این اتفاق را باید فهمید به جای اینکه با آن مقابله یا تحقیرش کرد، یا برایش حاشیه ایجاد کرد. اول باید بفهمند که چرا موضوعات اینگونه پیش می‌رود و بعد کمک کنند.

وی با اشاره به جلساتی که برای برگزاری هر یک از مجامع عمومی برپا شده است، خاطرنشان کرد: به بعضی دوستان هم گفتم از سال گذشته برای برگزاری هر یک از این مجامع عمومی، چندین جلسه با حضور روسای اصناف تشکیل شده‌ است. اسم این را چه می‌گذارید؟! آیا آن را لابی می‌دانید،‌ این چه جوی لابی است که شامل اعضای تمام اصناف است؟ لابی پنهان می‌دانیدش؟! در حالی که آنها آشکارا به همکاران خود می‌گویند بیاییم تشریک مساعی کنیم.

کارگردان «مهیمان داریم» متذکر شد: این شیوه گفتگو خیلی بهتر است تا اینکه افراد بدون گفت‌وگو با یکدیگر به مجمع عمومی بیایند و آنجا تازه با هم دعوا کنند،بنابراین برای برگزاری هر مجمع عمومی، نزدیک دو سه ماه جلسه می‌گذارند و نتیجه این می‌شود که سی نفر حضور دارند تا در یک مجمع عمومی آرام، انتخابات را برگزار کنند.

عسگرپور این مجمع را منحصر به فرد خواند و توضیح داد: این مجمع منحصر به فرد بود که افراد در فرصت بسیار موجز و مختصر با متانت کامل و همه افراد حرفه‌ای و قدیمی سینما دور هم بنشینند و به جمع بندی برسند. این موضوع را نباید با اینکه بعضی از افراد مورد استقبال مجمع قرار نگرفتند ‌، بیامیزیم.

مدیرعامل خانه سینما در پایان درباره دوام آوردن این ترکیب و مقاومت آن در برابر حاشیه‌هایی که بر سر راه خانه سینما وجود دارد، توضیح داد: حرکت هیات مدیره خانه سینما با تعامل هیات مدیره با برجستگان هر یک از اصناف زیرمجموعه بستگی تام دارد. اگر این ارتباط برقرار باشد که در هیات مدیره فعلی خانه سینما این روحیه را به شدت می‌بینم، اساسا در این شکل چرا هیات مدیره موفق نباشد؟ اما گاهی همه مجهولات همین نیست و پارامترهای دیگری هم ممکن است، تعیین کننده باشد.

عسگرپور خواستار کمک دولت به خانه سینما شد و به ایسنا گفت: واقعا از بدنه دولتی سینما درخواست دارم به خانه سینما کمک کند و این نهاد صنفی را سرپا نگه دارند. البته سابقه به ویژه در چند سال گذشته نشان داده هیات مدیره خانه سینما متوجه شده‌اند چگونه باید در مواقع ضروری از پتانسیل‌های موجود در اهالی سینما استفاده کنند و این هیات مدیره هم چنین دیدگاهی دارد.

از پیام تبریک داودی تا تحلیل داودنژاد
پس از انتخاب هیات مدیره‌ی "خانه سینما"، ابوالحسن داودی که نامزد کانون کارگردانان در این انتخابات بود به اعضای جدید هیات مدیره این نهاد صنفی تبریک گفت.
این کارگردان و یکی از نامزدهای هیات مدیره خانه سینما در این پیام که در اختیار ایسنا قرار داده، اظهار کرده است:«بسیار خوشحالم، هم برای خودم بعنوان عضوی که وظیفه‌اش را در قبال صنف به انجام رسانده و هم برای خانه سینما که بالاخره به همت هیات مدیره سابق بعد از سال‌ها مشکلات، ترکیب و اندازه واقعی خودش را پیدا کرد و به مسیر آینده قدم گذاشت.»

رئیس شورای صنفی نمایش اضافه کرده است: «به اعضای هیئت مدیره جدید خانه سینما تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت برایشان می‌کنم. امیدوارم با اتحاد بدست آمده و یکدست شدن مدیریت و انتخاب یک گروه همفکر و همراه، مشکلات قانونی، مالی ، صنفی و رفاهی اعضاء هرچه سریعتر به انجام برسد.»

علیرضا داودنژاد هم نامزد شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما در انتخابات بود، در پی مجمع‌ عمومی شامگاه ۱۱ اسفند ماه خانه سینما که منجر به انتخاب هیات مدیره‌ی جدید این تشکل صنفی شد،متنی را منتشر کرد.

در متن این کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران که در اختیار ایسنا، قرار گرفته آمده است: « خانه سینما با مجموعه‌ای از گرایشات مختلف صنفی شکل گرفته که در طول سالیان با هم کار کردند و طبیعتا به ارزیابی‌ها و نتیجه‌گیری‌های مختلفی از یکدیگر رسیده‌اند. در وضعیت موجود به نظر می‌رسد که اکثریتی از آرای صنفی با هم به توافق رسیدند و مصمم هستند که مسیر خود را همچنان از اصناف کارفرمایی و خدماتی مثل تهیه‌کنندگان و سینماداران جدا نگه دارند و حتی در مجمع عمومی یکی از بندهای دستور جلسه را که مربوط به رسیدگی تقاضای تشکیل صنف پخش‌کنندگان بود، کنار بگذارند.

چنین اتفاق آرایی طبیعتا برای صاحبان آن فرصت‌ها و تهدید‌های تازه‌ای را ایجاد خواهد کرد. رسیدن به وحدتی از رویه‌ها در برخورد با اصناف دیگر و اتخاذ مواضع مشترک صنفی و رفاهی برای اکثریت نیروهای کار می‌تواند از مزایای چنین نقشه راهی باشد. اما این گرایش در ادامه مسیر خود ناگزیر با این سوال نیز مواجه خواهد بود که ایجاد هیأت مدیره بدون حضور رسمی و قانونی تهیه‌کننده، سینمادار و پخش‌کننده که حتی کانون کارگردان‌ها به آن راه ندارد آیا همچنان می‌تواند هیأت مدیره آن جایی باشد که ما تحت عنوان خانه سینما می‌شناسیم و آن را جامعه اصناف سینمای کشور نامگذاری کرده‌ایم؟

به هر حال بهتر است واقعیت این مرزبندی‌های جدید به رسمیت شناخته شود و متناسب با آن، اصناف تهیه و توزیع و نمایش نیز به دنبال بازتعریف تازه‌ای از عناوین، تعاریف و مناسبات صنفی خود باشند. آنچه مسلم است هم تهیه‌کنندگان در بخش خصوصی و هم آن‌هایی که در بخش‌های دیگر به تهیه فیلم مشغول هستند قرار است با همین نیروها که نمایندگان آن‌ها در این هیأت مدیره جمع آمده‌اند کار کنند، بنابراین بهتر است که به این رویداد صنفی از جهات مثبت آن بنگریم و به روش‌هایی بیاندیشیم که می‌تواند به شفاف‌تر شدن مواضع و فراهم شدن فرصت‌های سازنده برای همکاری و تعامل منجر شود.»

دو پیام حجت‌الله ایوبی پس از انتخابات
حجت الله ایوبی "از رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد. دکتر "حجت الله ایوبی " طی نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک، از همراهی‌ها و همدلی‌های کمیسیون فرهنگی مجلس در جریان به سامان شدن وضعیت خانه سینما تشکر و قدردانی کرد.

رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در پیامی دیگر همچنین خطاب به "محمد مهدی عسگرپور" مدیرعامل پیشین خانه سینما، از تدبیر و صبوری‌های وی و نیز دیگر اعضای هیات مدیره اسبق خانه سینما در سال‌های پر حادثه،تقدیر و تشکر کرد.

مرد شماره یک خانه سینما کجا می‌رود؟
اما فرهاد توحیدی سخنگوی هیات مدیره سابق خانه سینما که در این سالهای پر حاشیه خانه سینما به قولی مرد شماره یک این تشکل صنفی در رسانه‌ها بود،هرچند در انتخابات جدید این تشکل کاندیدا نشد اما گفت مانند یک عضو معمولی در کنار هیات مدیره جدید خواهد بود و هر کمکی که بتواند به آنان می کند.

توحیدی در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که آیا حاشیه‌های به وجود آمده برای خانه سینما باعث شد تا بار دیگر کاندیدا نشود‌، گفت: نه حاشیه‌ها تاثیرگذار نبود.

وی در عین حال تایید کرد که خسته شده و ترجیح می‌دهد سراغ فعالیت‌های هنری‌اش که همان نوشتن فیلم نامه است، برود.

این فیلمنامه نویس یادآور شد: تقریبا شش سال است فعالیت حرفه‌ای‌ام تحت شعاع کار صنفی قرار گرفت همانطور که می‌دانید کار هیات مدیره داوطلبانه است و بابت آن دستمزدی نمی‌دهند در حالی که گذران زندگی، نیازمند کار است.

توحیدی پیش از این رئیس هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان هم بوده است‌، خاطرنشان کرد: تقریبا ۱۰ سال است به طور متوالی کار صنفی انجام داده‌ام.او در عین حال تاکید کرد که حتما به هیات مدیره جدید کمک می‌کند.
توحیدی گفت: فارغ از اینکه چه کسانی اعضای هیات مدیره باشند، هرجا لازم باشد، مانند یک عضو ساده در کنارشان خواهم بود. او درباره ارزیابی‌اش از هیات مدیره جدید خانه سینما توضیح داد: این ترکیب، یک،ترکیب کاری است.البته فکر می‌کنم شاید اگر یکی دو نفر دیگر در این ترکیب داشتند بهتر بود، اما به هر حال خانه سینما هیات مدیره‌ منسجم می‌خواهد و همه دوستان منتخب، اعضای ارزشمندی هستند که چه در دوره تعطیلی و چه در زمان فعالیت خانه سینما، بیشترین فعالیت صنفی را داشته اند. هرچند می‌دانم دوستان چه کار سختی در پیش خواهند داشت.

هیات مدیره سابق خانه سینما را فرهاد توحیدی(رییس)، امیر اثباتی، ابراهیم مختاری، محمد سریر، محمدرضا موئینی، مریلا زارعی و تورج منصوری تشکیل می‌دادند که در ترمیم هیأت مدیره سیروس الوند و مرتضی رزاق کریمی به عنوان دو عضو علی‌البدل جایگزین زارعی و منصوری شدند.

بازرس سابق هم سید مهدی خادم بود که به هیات مدیره راه یافت. انتخابات خانه سینما شامگاه گذشته ۱۱ اسفند ماه با حضور چهره‌های چون کمال تبریزی،ابوالحسن داودی،مجید برزگر،غلامرضا موسوی،رسول صدرعاملی،محسن امیر یوسفی،سیروس الوند، محمد مهدی عسگرپور،مجتبی میرطهماسب،شادمهر راستین،رضا میرکریمی،نازنین مفخم،مرتضی رزاق کریمی،نجف فتاحی،بهروز شعیبی،کاوه سجادی حسینی و... برگزار شد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۳۱۴۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.