۲
دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو!

از پاستور تا بهارستان؛ چراغ‌هایی که پشت سرهم روشن شدند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۱
از پاستور تا بهارستان؛ چراغ‌هایی که پشت سرهم روشن شدند
تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از ۹ ماه باقی مانده است احزاب، تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی تا حدی وارد گود انتخابات شده‌اند و کم و بیش عرض اندامی کرده‌اند اما در این میان اظهارنظرهای بودار روحانی و تیمش گوی سبقت را از جناح‌های سیاسی ربوده است و حاکی از فعالیت انان برای انتخابات پیش رو دارد.

زنگ اول حسین مرعشی
زنگ اول را حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران سازندگی زد وی در گفتگویی جنجالی با یکی از رسانه‌ها خبری را داد که مورد واکنش جناح‌های سیاسی واقع شد.
مرعشی گفت: قاعدتاً آقای نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود می‌کنند اخیراً هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به‌عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند.
این اظهارنظر مرعشی آغازی بود تا دولتی‌ها نیز به نوبت به اظهارنظرات جنجالی پیرامون ترکیب مجلس آتی بپردازند پیش از مرعشی چراغ اول را علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور روشن کرد وی نخستین کسی بود که رسماً از تلاش‌های دولت برای کسب کرسی‌های مجلس دهم پرده برداشت.
این دستیار جنجالی روحانی که هر بار موضع گیری‌هایش هجمه انتقادات را روانه پاستور می‌کند این بار در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته بود که: ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شده است و این به زیان دولت است ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نه تنها باید منسجم باشند بلکه از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.

چراغ دوم؛ نوبخت دبیرکل کل حزب اعتدال و توسعه که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تمام قد پشت سر روحانی ایستاد و از وی حمایت کرد بعد از آغاز به کار دولت تدبیر و امید حمایتش بی جواب نماند و روحانی دو پست مهم یعنی معاونت سازمان برنامه و بودجه و سخنگویی دولت را به وی محول کرد نوبخت که نشان داده در فضاهای سیاسی به خوبی می‌تواند صحنه را مدیریت کند این بار هم روحانی را تنها نگذاشت و در همین راستا ۳۰ بهمن ۹۳ اولین استارت فعالیت‌های انتخاباتی خود را زد و همایش جوانان حزب اعتدال و توسعه در دانشگاه امیرکبیر و با حضور برخی وزاری دولت همچون محمود واعظی وزیر ارتباطات، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد.
روحانی: دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است
چراغ سوم را رئیس جمهور در پیام نوروزی آغاز سال ۹۴ خود روشن می‌کند وی تلویحاً تلنگری به مجلس می زند و می‌گوید: دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است.

چراغ چهارم را معاون اول روشن کرد
اسحاق جهانگیری که معاون اول روحانی است ۶ اردیبهشت ماه سال جاری با اظهارنظری جنجالی به خبر روز تبدیل می‌شود وی ضمن حضور در جمع اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که در سعدآباد گرد هم جمع شده بودند با تاکید بر اینکه کارگزاران دارای دو ویژگی مثبت است می‌گوید: اولین ویژگی آن کار حزبی قوی است این حزب در این امر تجربیات خوبی دارد. دومین ویژگی هم ارتباط و نزدیکی آن به دولت است. کارگزاران تا پیش از این تلاش می‌کرد که نقش می‌انجی را در معادلات سیاسی ایفا کند. به نظر می‌رسد کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود.
نوبخت اما در جواب دیدار جهانگیری و اظهارات انتخاباتی وی، ضمن اینکه این مسئله را کاملاً طبیعی عنوان می‌کند، می‌گوید: آقای جهانگیری به دوستان خود سر زده است!
صحبت‌های اسحاق جهانگیری و به میدان آمدن رسمی او در عرصه اظهار نظر انتخاباتی در جایگاه رئیس شورای مرکزی یک حزب سیاسی به نوعی آماده باش انتخاباتی دولت به طرفداران و حامیان خود به شمار می‌رود چرا که فردی در جایگاه معاون اول رئیس جمهور و هماهنگ کننده اصلی دولت اکنون از موضوع مدیریت انتخابات و لزوم روی کار آمدن مجلسی همسو با دولت سخن به میان می‌آورد البته همه دولت‌های قبل نیز در زمان حضورشان در خیابان پاستو نیم نگاهی به فتح صندلی‌های خانه ملت داشته‌اند اما بیشتر ترجیح می‌دادند در لوای جلسات محفلی و غیر علنی به انجام این موضوع بپردازند اما ظاهراً دولت یازدهم باکی ندارد که این فعالیت‌های را به صورت علنی ادامه دهد.

پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان درباره سخنان اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم در جمع اعضای حزب کارگزاران سازندگی، می‌گوید: اظهارات آقای نوبخت نگران‌کننده‌تر از اظهارات آقای جهانگیری است؛ از این نظر که این فعالیت‌های حزبی و انتخاباتی را در حالی که فرد قدرت داشته و در مقام دولتی قرار دارد را یک امر مضموم ندانسته بلکه یک امر ممدوح و لازم می‌دانند.
وی معتقد است: در اینجا این سؤال مطرح است که اگر قرار باشد که یک فردی با یک منصب دولتی در انتخاباتی که فراگیری دارد و ملی است، بخواهد با همان کسوت دولتی خود کار حزبی کند، چطور می‌شود جلوی رانت و سوءاستفاده از موقعیت و مکان‌های دولتی را گرفت.
سروری ادامه داد: به طور مثال، همین جلسه اخیر واقعاً چه جایگاهی دارد که فردی در یک مکان دولتی یک جلسه حزبی بگذارد، و بر جایگاهی نشسته و بررسی‌های حزبی کند چرا که، هم آن زمانی که می‌گذارد و هم آن مکانی که استفاده می‌کند، شبهه‌ناک است.
به گفته وی، نوبخت فعالیت‌های انتخاباتی، سیاسی و حزبی را با عناوین دولتی نهادینه می‌کند، که این مسئله قابل تأمل یا حداقل شبهه‌ناک است.
قائم‌مقام جمعیت رهپویان ادامه می‌دهد: بنده این موضوع را نگران کننده تر از صحبت‌های آقای جهانگیری می‌دانم چرا که ایشان نه تنها از موضع نفی موضوع بر نیامدند بلکه با جسارت و شجاعت خاصی گفتند، کار حزبی کردن که امر قبیحی نیست؛ مگر ما گفتیم که قبیح است بلکه خودمان هم داریم کار حزبی می‌کنیم اما اینکه یک فردی در یک مقام تأثیرگذار دولتی آن هم معاون اول رئیس جمهور که حکم نفر دوم دولت را دارد به طور صریح،‌ روشن و بی‌پرده در یک مکان دولتی جلسه حزبی می‌گذارد و موضوعات حزبی را مورد بحث قرار می‌دهد و موضع‌گیری حزبی می‌کند و بعد معاون رئیس جمهور آمده و بر روی آن صحه می‌گذارد، به نظرم دغدغه‌آمیز است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای جلوگیری از این موارد باید چه تدابیری اندیشید، بیان کرد: دولت باید در این نگاه خود تجدید نظر کند، چرا که اگر در دولت‌های قبلی، تحرکات جناحی و حزبی می‌شد به صورت پنهان صورت می‌گرفت و همه آن را نهی و رد می‌کردند، اما الان دولت این موضوع را علناً دارد ترویج می‌کند و می‌گوید که عناصر مسئول دولتی می‌توانند کار حزبی در مقام دولتی خود انجام دهند.
سروری ادامه داد: اقدامی که آقای جهانگیری انجام داد، نشان دهنده آن است که می‌شود از امکانات دولتی هم استفاده کرد به همین منظور دولت باید در این نگاه خود، تجدید نظر کند حتی رسانه‌ها هم باید به این موضوع به صورت جدیدتری بپردازند چرا که این موضوعی است که باید به یک گفت‌وگوی ملی تبدیل شود که آیا واقعاً نگاهی که آقای نوبخت دارد یک نگاه منطقی و قابل قبولی است.
وی افزود: نقش رسانه‌ها در این موضوع و بازکردن و به چالش کشیدن آن و ایجاد گفت‌وگوهای مختلف در قالب موافق و مخالف حتی، اساسی است یعنی جا دارد که این موضوع توسط رسانه ملی هم مورد بررسی قرار گیرد که آیا واقعاً مسئولان دولتی مجاز به استفاده از امکانات دولتی در رابطه با موضوعات حزبی، جناحی یا گروهی هستند.
قائم‌مقام جمعیت رهپویان گفت: امسال، سال انتخابات است، مسئولان دولت فعلی از کسانی بودند که بیشترین حجم انتقادات را به دولت قبلی در رابطه با سوءاستفاده‌هایی از امکانات دولتی داشتند، هر چند که دولت سابق این را رد کرد اما این‌ها با هر بهانه‌ای این موضوع را عنوان می‌کردند.
وی تصریح می‌کند: حال سؤال این است، شما که وقتی در قدرت نبودید و مسئولیت‌های دولتی نداشتید و به شدت نسبت به حجم استفاده‌های امکانات دولتی حساسیت نشان می‌دادید، چطور امروز نه تنها حساس نمی‌شوید بلکه آن را امری عادی، قابل قبول و ممدوح می‌دانید این به نظر بنده جای بررسی دارد.
کد مطلب : ۳۸۲۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.