بالاخره تلویزیون پذیرفت که معصوم نیست و اشتباه میکند
تابناک , 12 تير 1394 ساعت 13:48
این لحن بیسابقه توبیخ یک مسئول ارشد رسانه ملی در نوع خود نشانه یک تغییر رویکرد اساسی است؛ رویکردی که نشان میدهد تیم تازه رسانه ملی در معادلاتش کوشش میکند تا حدودی افکارعمومی را در نظر بگیرد و رویکرد تدافعی در قبال هر نقدی نداشته باشد.
مجموعه رسانه ملی و به خصوص تلویزیون از گذشته تاکنون یک رویکرد ثابت داشت و آن هم عدم توجه به نقدها به خصوص دیدگاههای رسانهها و افکارعمومی بود اما با اتفاق اخیری که پیرامون برنامه «ماه عسل» رخ داد و تذکر علنی که به مدیر شبکه سوم سیما به دلیل اشتباهات فاحش در این برنامه داده شد، ظاهراٌ میتوان از تغییر رویکرد رسانه ملی در مواجهه با افکارعمومی سخن به میان آورد.
برنامه «ماه عسل» با تهیهکنندگی و اجرای احسان علیخانی در چند سال اخیر همواره با حواشی همراه بوده و حتی گاهی اعتراضات وسیع را نسبتاً به مفاهیم این برنامه در پی داشته و کوشش علیخانی در ارائه شوی وطنی مشابه شوی اپرا وینفری، با نقدهای بسیار جدی همراه بوده، به خصوص آنکه این برنامه قبل از افطار از شبکه سه سیما پخش میشود و بنابراین تلخ کامی آوردن برای مردم روزه دار، آن هم به عجیب ترین شیوههای ممکن قابل پذیرش نیست.
«ماه عسل» در رمضان هزار و چهارصد و سی و شش هجری قمری نیز با وجود انتقادات شدید نسبت به رویه سالهای پیشینش روی آنتن رفت اما این بار عدم وجود سوژههایی که لااقل سوز و گدازشان واقعی باشد، «ماه عسل» را به بدترین برنامه مناسبتی تبدیل کرد و حواشی این برنامه آنچنان وسیع شد که طیف حامی علیخانی و برنامهاش برخلاف گذشته در اقلیت مطلق قرار گرفت و تواتر در اشتباهات، کار را برای مدافعین این برنامه نیز دشوار نمود.
بسیاری از قسمتهای «ماه عسل» پیش رو مورد نقد قرار گرفت اما عمده نقدها متوجه سه قسمت بود؛ قسمتی که یک جوان پریده از ارتفاع سه متری برای همسرش را نشان میداد، قسمتی که به صورت تلفنی از یک خانم برای میهمان برنامه خواستگاری کرد و از لطف «شوهر گیر نمیاد» استفاده کرد و قسمتی که چند شخص با مشاغل عجیب نظیر مدل و ساقدوش را به عنوان دارندگان مشاغل دعوت کرد و در بیان این مشاغل، خانم به عنوان پزر بود که بعدها مشخص شد مانکن هم بوده است!
رویکرد سابق تلویزیون، سکوت در قبال این نقدها بود اما این سکوت نه در راستای پیگیری و حل موضوع، بلکه در راستای نادیده گرفتن افکارعمومی بود و در واقع افکارعمومی به زعم برخی مدیران پیشین رسانه ملی تنها در نظرسنجیهای رسانه ملی از مردم خلاصه میشد. ظاهراً این رویکرد نیز در این راستا در دستور کار قرار گرفته بود که تصور میشد، اگر با افکارعمومی همراه شد، این تصور برای رسانههای مکتوب پیش میآید که رسانه ملی با اعتراضات حاضر به تغییر موضع است و همین عقب نشینی منجر به خواسته های بیشتر میشود.
کد مطلب: 48613
آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/report/48613/بالاخره-تلویزیون-پذیرفت-معصوم-نیست-اشتباه-می-کند