۰

حمله به شورای نگهبان به چه قیمتی؟

تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۹
هر چند وقت یکبار و با نزدیکی انتخابات، عده ای به هر بهانه به شورای نگهبان حمله می کنند و در تلاشند با القائات مختلف اینطور وانمود کنند که برداشت های شورای نگهبان شخص محور و فاقد وجاهت های لازم قانونی است. موضوعی که اخیرا نیز از زبان تعدادی از مسئولان شنیده شد و بحرانی در نظام ایجاد کرد. به واقع دو قطبی سازی جامعه را می توان بطور مشهود در این سناریو دنبال کرد و مشاهده نمود. بر همین اساس علاوه بر رد این شبهات که نهادها و رسانه های مختلفی به آن پرداختند، بایستی چند نکته مورد توجه قرارگیرد. موضوعاتی که در سناریوی دشمن و جریانات معارض به طور حتم دنبال می شود.

۱. دربدترین حالت مجلس دهم، مجلسی اصلاح طلب و همسو با مجلس ششم خواهد بود. موضوعی که می تواند سرنوشت تاریخی مجلس ششم را به وجود آورد و در داخل کشور فتنه ای جدیدی را دامن زند. اما با این حال این مجلس زمانی می تواند اثرگذار برای جریان خاصی باشد که قوانین مصوبه آن از فیلتر شورای نگهبان عبور نکند. تطابق قوانین با شرع و قانون اساسی طبق اصل ۶۹ با شورای نگهبان است. به واقع شورای نگهبان حریم امن قانون و شرع است و این شورای نگهبان است که می تواند مصوبات مجلس شورای اسلامی را تشخیص دهد مطابق با شرع و یا قانون اساسی است یا خیر. لذا تخریب شورای نگهبان علاوه بر انتخابات که به روال عادی بعضی از جریانات به ویژه اصلاح طلب ها تبدیل شده است، در حال حاضر به مسئله مهمترین به نام پسا انتخابات و سد مستحکم قوانین مرتبط می شود. تا زمانی که شورای نگهبان باشد، نه تنها قوانین مورد نیاز بعضی از جریانات تصویب نمی شود بلکه اسلامیت قوانین نیز ضربه ای نمی بنید. بر همین اساس تضعیف شورای نگهبان یکی از مهمترین دلایلش محدودیت این شورا برای عملکرد پس از انتخابات است تا بتوانند هر نوع قانونی را تصویب کنند. امام راحل در این باره به شورای نگهبان می فرماید : « شما باید ناظر بر قوانین مجلس باشید، و باید بدانید که به هیچ وجه ملاحظه نکنید. باید قوانین را بررسی نمایید که صددرصد اسلامی باشد. به هیچ‏وجه گوش به حرف عده‏ای که می‏خواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقی هستند،[ندهید]قاطعانه با اینگونه افکار مبارزه کنید..... اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همۀ آنها حرفی می‏زنند که بر خلاف حکم قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه تمام بر شما بشورند. انبیا هم همین‏طور عمل می‏کردند؛ »(۱)

۲.وظیفه اصلی شورای نگهبان پاسداشت اسلامیت قوانین و نهادهایی است که به وسیله قوانین حکم و اجرای قوانین میکنند. زمانی که شورای نگهبان زیر سوال برود و دقت شرعی و قانونی آنان مورد تضعیف قرار گیرد یعنی این شورا دقت لام برای تطابق قوانین با شرع را نداشته است. یقینا اسلامیت کشور مورد هدف قرار گرفته و همان چیزی که بعضی از گروهک ها از ابتدای انقلاب دنبال حذف اسلامیت از جمهوری اسلامی ایران بودند. القای شبهات اولیه در خطای شورا می تواند بسیار خطرناک باشد و این سناریو را به افکار عمومی منتقل کند « خطا بخشی از ذات انسانی است و شورای نگهبان بارها با اعمال سلیقه توانسته خطا کند» پس چگونه می توان به این شورا اعتماد کرد و قوانین اسلامی باشد؟ چنین شبهه ای اساس اسلامیت کشور را زیر سوال میبرد و نشان می دهد تضعیف کنندگان شورای نگهبان خواسته یا ناخواسته در حال بازی در زمین دشمن و بیش از یک انتخابات را دنبال میکنند.

۳. یکی دیگر از دلایل تضعیف شورای نگهبان، استحاله از درون در نظام اسلامی است. رخدادی که در مشروطیه صورت گرفت و سبب شد عدالت خانه تبدیل به مشروطه فاقد مشروعیت شودو از دل آن دیکتاتوری به نام رضاخان پهلوی خارج شود. در واقع افرادی که می خواهد شورای نگهبان را تضعیف کنند به نوعی علاوه بر اقدامات دو بند فوق می خواهند نظام را از درون استحاله کنند و سلایق شخصی بر حدود اسلامی مسلط نمایند. امام راحل در موضوعی به این امر اشاره می فرماید و ابراز می دارد: « من به این آقایان هشدار می‏دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‏شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‏نماید. »(۲)

آنچه مهم است باید گفت، اقدامات افرادی که در دایره تضعیف شورای نگهبان قرار دارند صرفا یک اقدام پروپاگاندای رسانه ای برای ورود به مجلس یا دیگر انتخابات نیست. اساس این اقدام راهبرد و سناریوی تضعیف اسلامیت و استحاله از درون این شورای حافظ اسلامیت و قانون اساسی کشور است. خواسته یا ناخواسته افرادی که دست به تحریف و تضعیف شورای نگهبان می زنند و شبهاتی پیرامون خطای شورا مطرح می کنند دایره ای را هدف قرار دادند که اگر کمی فکر کنند خواهند فهمید چه خطری نظام اسلامی را تهدید میکنند. به عبارت دیگر ایکاش بعضی از مسئولان به جای حمایت از گروه و جریان خاصی و دو قطبی سازی در شرایط حساس کشور، توجهی به حرفهایشان داشته باشند تا موجب بهم ریختن فضای درون کشور نباشند و در نهایت دشمن از آنها بهره برداری ننموده و راه نفوذ دشمن را هموار نکنند.

۱)۳۰/۴/۱۳۵۹

۲) ۲۵/۲/۱۳۶۳
مرجع : پارس
کد مطلب : ۵۶۹۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.