۰

عملکرد سرافراز در سریال‌سازی

میراث مدیران قبلی در دست خالی برنامه‌ریزان فعلی
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲
عملکرد سرافراز در سریال‌سازی
عملکرد ۱۰ ماهه محمد سرافراز در مقام رئیس سازمان صدا و سیما از آن جهت بیشتر حائز اهمیت می نماید که او در زمان روسای پیش رسانه ملی هم یکی از مهمترین قدرت های تلویزیون جهت ارتقای کیفیت این رسانه و تحولات اصلی سازمان به حساب می آمد و حال که او سکان ریاست مهم ترین سازمان رسانه ای کشور را برعهده گرفته است انتظار می رود با تجربه و شناختی که در صدا و سیما دارد بتواند بزرگترین رسانه کشور را کارآمدتر و البته نزدیکتر به اهدافی که نظام جمهوری اسلامی برای آن تعریف کرده است، اداره کند.

گرچه عملکرد سرافراز در همه بخش ها و زیرمجموعه ها نیاز به ارزیابی دقیق دارد ولی مساله تولید سریال ها به عنوان پربیننده ترین آثاری که از این رسانه پخش می شود جایگاه ویژه دارد. همین اهمیت و جایگاه باعث شکل گیری مرکز تولیدات نمایشی سیما شده که برای اولین بار در سازمان صدا و سیما به بار نشسته تا تکلیف بسیاری از سریال های تولید شده، در دست تولید و حتی مجموعه هایی را که پخش شان در هاله ای از ابهام قرار دارد، مشخص کند.

پیش از اینکه در تلویزیون مرکزی با عنوان تولیدات نمایشی سیما به مدیریت محمودرضا تخشید وجود داشته باشد سریال های تلویزیون نماینده تصمیمات مدیران هر شبکه بودند و البته «سیما فیلم» سابق هم اگرچه در سال های اخیر به دلایل مالی و کمبود بودجه بیشتر به ساخت تله فیلم گرایش داشت اما یکی از مراکز مهم تولید سریال محسوب می شد.

از همان روزهایی که سرافراز و مدیرانش مسئولیت های خود را تحویل گرفتند مساله ساخت سریال های ماه رمضان روی میزشان قرار گرفت و اولین کارهایی بودند که زمزمه تولیدشان در دوره جدید مدیریت رسانه ملی به گوش رسید. دو سریال «پایتخت» و «دردسرهای عظیم» پیشتر امتحانشان را پس داده بودند بنابراین موافقت ساخت سری جدید اتفاق پیچیده ای نبود و خیلی زود هم به چرخه تولید درآمدند اما مناسبت های زودتر از ماه مبارک رمضان پیش رو بود و باید تلویزیون هرچه زودتر برای کنداکتور نوروز برنامه ریزی می کرد.

تفاوت نوروز ۹۴ با سال های پیش تقارن ایام فاطمیه با عید نوروز بود به همین دلیل جدول پخش سریال ‌‌ها در شبکه‌ های سیما دچار تغییر شد و برخی از این آثار از ۶ فروردین روی آنتن رفتند. به این ترتیب هفته اول سال نو مینی سریال های مناسب با ایام فاطمیه پخش شدند و بعد از آن بود که همه نگاه ها به این سو رفت که مدیر جدید رسانه ملی در بخش سریال سازی چه برنامه ها و اهدافی دارد ولی طبیعتا سرافراز هنوز زمان کافی برای سیاست گذاری و ریل گذاری در تولید سریال ها نداشت از سوی دیگر او میراث دار سریال هایی از دوره قبل بود که باید روی انتن می رفتند.

شرایط مذکور باعث شد از ابتدای سال جاری تا الان بقایای آنچه از تصمیمات مدیران قبلی باقی مانده بود در کنار مجموعه آثاری که از نیمه دوم سال گذشته تا کنون مورد تایید و تولید قرار گرفتند روی آنتن شبکه های مختلف جا خوش کنند. با این حساب نیمه نخست سال، ۱۹ مجموعه تلویزیونی روی آنتن رفت که ۱۰ اثر از دوره پیش و ۹ مجموعه محصول برنامه ریزی دوره جدید بوده است.

در این بین برخی از سریال های دوره پیش اگرچه تنها پخش شان به این زمان رسید اما به خاطر شائبه ها و اما و اگرهایی که وجود داشت همین روی آنتن رفتن شان یک امتیاز موثر در کارنامه سرافراز محسوب می شود. به طور مثال احتمال زیادی وجود داشت که آثاری مانند «در حاشیه» و «شمعدونی» در رفت و آمد مدیران قدیم و جدید بلاتکلیف باقی بمانند اما علی اصغر پورمحمدی معاون فعلی سیما توبیخ ها و حرف و حدیث ها را به جان خرید و راه را برای یک مسیر شفاف تر هموار کرد.

در ادامه این گزارش نگاهی داریم به بررسی عملکرد محمد سرافراز و مدیرانش در زمینه تولید و پخش مجموعه های شبانه و اینکه سریال های پخش شده از نوروز تا کنون چه میزان در جذب مخاطب بیشتر تاثیرگذار بوده و چه حاشیه هایی به دنبال داشته اند.

آنچه مسلم است سریال هایی که در چند ماه اخیر روی آنتن شبکه های مختلف سیما رفته اند اغلب نظر مثبت کارشناسان و منتقدان را کسب نکرده اند و در قبال این انتقادها درباره برخی از این سریال ها مدیران فعلی تلویزیون اینگونه از خود دفاع کرده اند که این آثار حاصل سیاست گذاری مدیران قبلی هستند و سازمان چاره ای جز پخش آنها ندارد و حال ما در این گزارش سعی داشته ایم ضمن مرور سریال هایی که از ابتدای سال تاکنون روی آنتن رفته اند و راه پیش رو تا پایان سال، این سوال را مطرح کنیم که آیا همچنان می توان کیفیت نازل سریال ها را به مدیران قبلی نسبت داد؟

*آغاز سال نو با سریال های ویژه ایام فاطمیه در هفته اول

 شبکه یک «فوق سری»

سریال «فوق سری» به کارگردانی مهدی فخیم زاده برای نوروز در نظر گرفته شد که به دلیل همخوانی موضوع آن با ایام فاطمیه،  از اولین روز سال جدید روی آنتن رفت. تولید این مجموعه از دوره قبل در دستور کار قرار گرفت اما ظاهرا به خاطر مسایل مالی نیمه راه تصویربرداری متوقف شد  هر چند که بعد از مدتی کار از سر گرفته و سرانجام  پخش آن به دوره جدید رسید. این مجموعه ابتدا «عملیات فوق سری» نام داشت بعدها به «قورباقه و قناری» تغییر نام داد اما سرانجام با نام «فوق سری» روی آنتن رفت.

پشت صحنه سریال فوق سری

سریال طنز و پلیسی «فوق سری» با بازی مهدی فخیم‌ زاده، حبیب دهقان نسب، بیوک میرزایی، فریبا کوثری، شقایق فراهانی به منظور نحوه پیشگیری و برخورد با عاملان فروش مواد مخدر و همچنین آگاهی بخشیدن به خانواده‌ها درخصوص چگونگی نفوذ تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد مخدر در بین جوانان تولید شد.

اگرچه این سریال مرداد سال پیش با حضور سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا کلید خورد اما فخیم‌ زاده پس از پخش سریالش با اعلام نارضایتی گفت تلویزیون و نیروی انتظامی علیرغم اعمال نظارت طی ساخت و موافقت اولیه، این سریال را پس از ساخت به شدت سانسور کرده‌ اند.

«فوق سری» از جمله آثاری بود که نتوانست در بوته نقد جایگاه مناسبی کسب کند.

شبکه دو «بزم آخر»

مجموعه «بزم آخر» ساخته سجاد شهریاری و از تولیدات دوره ضرغامی، به تهیه کنندگی جمال گلی از ۱ تا ۴ فروردین ۹۴ به مناسبت همزمانی نوروز با ایام فاطمیه روی آنتن رفت.

«بزم آخر» در چهار قسمت داستان زندگی رضوان با بازی الهام چرخنده دختر سیداحمد و دانشجوی تئاتر را روایت می‌کرد که این دختر در حال تحقیق در مورد تعزیه است. رضوان در این راه با اتفاقات عجیب و غریبی روبرو می‌شود که همین اتفاقات باعث پی بردن او به حقایقی از گذشته پدرش منجر شده و... . این مجموعه سال گذشته تولید شد.

شبکه سه «مهر طوبی»

سریال «مهر طوبی» که پیش از این قرار بود با نام «کوچه های خواب» روی آنتن برود توسط سید مجید موسویان کارگردانی شد و حمید رحیمی نادی آن را تهیه کرد. این مینی سریال در ۵ قسمت ۴۵ دقیقه ای روایت عادل کیایی است که وصیت می‌ کند پس از مرگش فرزندش محسن زنی به نام طوبی طاهریان را پیدا کند...

«مهرطوبی» اگرچه در دوره جدید کلید خورد اما جزو اولین تولیدات مرکز امور نمایشی محسوب نمی شود چون سریال های مناسبتی رمضان پیش از این در مسیر تولید قرار گرفته بودند.

*آغاز فاز دوم سریال های نوروزی

شبکه دو «کلاه قرمزی»

همیشه برنامه هایی که امتحانشان را پس داده اند اگر حب و بغضی در کار نباشد و مخاطب در درجه اول اهمیت قرار بگیرد تکلیف روند تولیدشان هم زودتر مشخص می شود. مجموعه «کلاه قرمزی» در هر دوره ای محبوب است و به خاطر کمترین حاشیه هایی که دارد از آن می توان به عنوان امتیاز مثبت در کارنامه مدیران در هر دوره ای یاد کرد.

«کلاه قرمزی۹۴» به تهیه کنندگی حمید مدرسی و کارگردانی ایرج طهماسب با تایید مدیران جدید تولید شد و ده روز پس از تعطیلات عید همچنان در کنداکتور شبکه دو قرار داشت و جزو پربیننده ها بود.

کلاه قرمزی 94

این مجموعه گرچه مثل گذشته در نظر منتقدان نمره مثبتی گرفت ولی شاید موفقیت آن را همچون سال های قبل لازم است به پای تیم تولید آن گذاشت و اینگونه نیست که سیاستگذاری های مدیران تاثیر چندانی در محتوا و ساختار این مجموعه داشته باشد.

شبکه سه «در حاشیه»

سریال تلویزیونی طنز «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری بعد از چهار سال دوری این کارگردان پرطرفدار از تلویزیون در نوروز ۹۴ روی آنتن رفت. این مجموعه در ۹۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ ای ابتدا برای شبکه تهران تهیه شد ولی در نوروز ۱۳۹۴ از شبکه ۳ سیما به نمایش درآمد و تنها نکته راضی کننده آن استقبال گسترده مردم بود. این سریال از زمان نگارش و تولید در دوره ضرغامی لحظه لحظه با موانع دست و پنجه نرم کرد تا زمان پخش در دوره سرافراز که سازمان نظام پزشکی مجدانه و مصرانه از تلویزیون خواست «در حاشیه» از آنتن برداشته شود.

اگرچه ظاهرا این اتفاق نیفتاد ولی همینکه ۹۰ قسمت که قرار بود پشت سر هم روی آنتن برود به سه کار سی قسمتی مبدل و داستان با تغییر جهت در سری های بعد مواجه شد یعنی سازمان نظام پزشکی به خواسته خود رسید. این سریال در عین حال که پر بیننده شد اما رفته رفته مخاطب را دلسرد کرد و نتوانست نمره قابل قبولی برای مدیری باشد. عوامل این سریال کاملا بااین موضع موافق هستند و دلیلش را هم چوبی می دانند که تلویزیون لای چرخ فیلمنامه و تولید گذاشت.

شبکه پنج «سر به راه»

مجموعه «سربه راه» با تصمیم مدیریت جدید به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه ‌کنندگی ایرج محمدی پیشتر به عنوان سریال نوروزی شبکه سه سیما معرفی شده بود اما طبق آخرین تصمیمات معاونت سیما، این سریال از شبکه پنج روی آنتن رفت.

قصه خوب و شیرینی که با حضور مسعود کرامتی، شهین تسلیمی، افسانه چهره‌آزاد، شقایق دهقان، ارژنگ امیرفضلی، محسن کیایی، سیاوش خیرابی و الناز حبیبی روایت شد در بحبوحه حضور «در حاشیه» و «کلاه قرمزی» نتوانست آنطور که باید قد علم کند ولی در هر حال می توان آن را یکی از آثار قابل قبول در تصمیم گیری های سریال سازی در دوره مدیریت سرافراز دانست.

شبکه افق «آسمان من»

علاوه بر شبکه های اصلی سیما که همیشه رقابت سریال ‌های تلویزیونی بین شان برقرار است، امسال یک سریال تلویزیونی افتتاح کننده رسمی شبکه ای با نام «افق» شد؛ شبکه ای که از اولین روز سال جاری به طور جدی فعالیت خود را آغاز کرد.

«آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج محصولی از سازمان هنری رسانه ‌ای اوج با حضور ۷۵ بازیگر از جمله امین حیایی، حامد بهداد، پژمان بازغی، سروش صحت و... قرار است به زودی و دوباره از شبکه ۳ سیما هم روی آنتن برود.

این سریال امنیتی هم آنطور که باید و شاید ساختار مناسبی نداشت و باز هم نتوانست برگ برنده ای در کارنامه تلویزیون باشد. البته باز هم جای دفاع برای سرافراز و مدیرانش بود زیرا این سریال هم در آخرین زمان مدیریت ضرغامی تولید شده بود.

آسمان من

*پایان تعطیلات و سری جدید سریال ها

شبکه یک «میکائیل»

سیروس مقدم مخاطبانش را عادت داده بود شب های عید نوروز «پایتخت» را ببینند اما امسال سنت شکست نه عید آمد نه «پایتخت» را آورد. او با سریال «میکائیل» در شب های بعد از نوروز خبرساز شد. مجموعه ای که به اندازه «پایتخت» محبوب نشد و به عنوان یکی از آخرین سریال های به جا مانده از میراث ضرغامی کار متوسط روبه ضعیف به حساب آمد. «میکائیل» به قلم سعید نعمت الله مضمونی پلیسی داشت و پاییز سال گذشته با مشارکت معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و شبکه یک سیما در گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبکه یک تولید شده بود.

این مجموعه درباره یک مامور سخت کوش پلیس به نام میکائیل است که برای استقرار نظم و آرامش بیشتر تلاش می‌کند اما در ماجرایی به اشتباه قربانی توطئه اشرار می‌شود و ...

کامبیز دیرباز، بهنوش طباطبایی، کامران تفتی، علیرضا خمسه، پرویز پورحسینی،کاوه سماک باشی، مجید واشقانی، علی دهکردی .... در این اثر مقابل دوربین رفتند.

شبکه دو «شهر من شیراز»

با پایان «کلاه قرمزی ۹۴» در آخرین هفته فروردین پخش مجموعه «شهر من شیراز» که این هم حاصل برنامه ریزی دوره قبل بود به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد بنایی آغاز شد. سریالی که نه تنها بر اساس نظر مخاطب که طبق گفته برخی بازیگران کار خیلی کار قوی و جالب توجهی نبود. در این قصه چهار دوست قدیمی نشان داده می‌شوند که ۲ نفر از آنها با نام‌های نرگس با بازی زیبا بروفه و فرزانه با بازی حدیث فولادوند محور اصلی این سریال هستند و گره‌ هایی در داستان رخ می‌دهد که به نوعی با این چهار دوست مرتبط می‌شود.

شبکه سه «شمعدونی»

سریال «شمعدونی» به کارگردانی سروش صحت و تهیه کنندگی محسن چگینی قرار بود زودتر از این‌ها روی آنتن رود اما پخش آن به تعویق افتاد چون صاحب نظران دوره قبل آن را مناسب سبک زندگی ایرانی اسلامی نمی دانستند. این سریال بهار امسال هم در شرایطی روی آنتن رفت که دو هفته پس از پایان پخش علی‌اصغر پورمحمدی معاون سیمای سازمان با تذکر جدی محمد سرافراز روبرو شد و در آخر مثل همیشه با انداختن تقصیر گردن مدیران قبلی این ماجرا لابلای سایر اخبار، کمرنگ و ناپدید شد.

این اثر با بازی آتنه فقیه نصیری، محمدرضا داوودنژاد، محسن قاضی مرادی، حسن معجونی، رویا میرعلمی، نگار عابدی، امیر کاظمی‌، محمد نادری...قصه دو خانواده است که عطا و هوشنگ سرپرستی آن را برعهده دارند. عطا فرزندی دارد که برای او بسیار عزیز و دوست داشتنی است اما او کودکی کنجکاو است و بنیان قصه هم بر درگیری عطا با فرزند خود استوار است.

شبکه پنج «خاتون»

مجموعه «خاتون» به کارگردانی مرتضی آتش ‌زمزم پخش خود را بعد از تعطیلات نوروز آغاز کرد و دستاورد تاثیرگذاری هم برای دوره قبل محسوب نمی شد. «خاتون» محصول شبکه اصفهان لهجه ‌های شیرازی، آبادانی، گیلکی و اصفهانی را با بازی مریم امیرجلالی، هوشنگ حریرچیان، شهرام قائدی، مجید یاسر، مونافرجاد، مارال فرجاد، حسن اکلیلی، مهدی باقربیگی، محمد فیلی و مهران غفوریان مورد استفاده قرار داد اما در جذب مخاطب چندان اثرگذار نبود.

*نوبت به رمضان رسید

شبکه یک «پایتخت ۴»

سری جدید «پایتخت» اگرچه به عقیده خیلی ها کار ضعیفی بود اما وقتی خبر تولید سری جدید آن در دوره جدید شنیده شد رسانه های بسیاری واکنش مثبت نشان دادند و مردمی که از عید پیگیر بودند بی صبرانه ساعات بعد از افطار را در انتظار این مجموعه از سر می گذراندند. سیروس مقدم قرار بود ابتدا «علی البدل» را به تولید برساند اما الهام غفوری تهیه کننده به خاطر شرایط دشوار تولید «پایتخت» را ترجیح داد. به هر حال این سریال را شاید بتوان تنها اثری دانست که نمره قبولی را در کارنامه مدیران دوره جدید تلویزیون ثبت کرد.

شبکه دو «گاهی به پشت سر نگاه کن»

مجموعه «گاهی به پشت سر نگاه کن» به تهیه‌ کنندگی رضا انصاریان و کارگردانی مازیار میری با محوریت حمایت از تولیدات داخلی و اعتماد به نخبگان جوان ایرانی و توجه ویژه به سبک زندگی ایرانی اسلامی مقابل دوربین رفت و موبه مو آنچه که دولت قبلی در دستور کارتلویزیون قرار داده بود به خوبی اجرا کرد. فیلمنامه این سریال به قلم محمود محمد سلطانی و مسعود کرمی نوشته شد و به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه دو به تولید رسید.

این سریال نیز از جمله آثار به جا مانده از دوران ضرغامی بود.

شبکه سه «دردسرهای عظیم ۲»

آخرین ساخته برزو نیک نژاد به تهیه کنندگی مهران مهام قرار بود مثل سری اول بدرخشد اما در رقابت مجموعه های چند فصلی این «پایتخت» بود که نگاه مخاطب را به خودش جلب کرد. مهدی هاشمی عملا حضور چشمگیر و موثری نداشت و روند قصه شاید مثل فصل اول چندان مخاطب پسند از آب در نیامد. مهدی هاشمی، جواد عزتی، الناز حبیبی، مریم سعادت، پرستو گلستانی، فریده سپاه منصور، زهره فکور صبور، مهران رجبی، امیرحسین صدیق، مه لقا باقری، اشکان اشتیاق و ... بازیگران این مجموعه بودند.

«دردسرهای عظیم ۲» با نقدهای منفی ای که گرفت حاصل برنامه ریزی دوران سرافراز بود.

بازدید پورمحمدی، تخشید و میرحسینی از دردسرهای عظیم

*تولیدات تازه سازمان در لیالی قدر

شبکه یک «نیاز»

مینی سریال «نیاز» به کارگردانی حسین سهیلی زاده شب های احیا پخش شد. این مینی سریال که در دوره جدید تولید شد درامی اجتماعی درباره سبک زندگی ایرانی اسلامی است که در داستان آن مضامین اخلاقی و معنوی مطرح می شود و تاثیر دعا و توسل را در زندگی به تصویر می کشد. بهاره افشاری، حدیث میرامینی، شهرزاد کمال ‌زاده، عمار تفتی، پندار اکبری از جمله بازیگران این سریال بودند.

«گاهی به پشت سر نگاه کن» به خاطر محتوای مناسب سریال در لیالی قدر هم روی آنتن رفت.

شبکه سه «ساعت صفر»

مینی سریال «ساعت صفر» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌ کنندگی حسین آقاهرندی در این دوره تولید شد و در شب های اول ماه رمضان با بازی امین زندگانی، سیاوش خیرابی، نگین صدق گویا، محسن افشار و الهام نامی جلوی دوربین رفت. «ساعت صفر» قصه زندگی سام شکرچیان مردی ۴۵ ساله است که به واسطه ناکامی در یک معامله کلان به شدت عصبانی و آشفته است. این آشفتگی باعث می شود تا در راه شمال، با یک وانت تصادف کند  و این آغاز ماجراست...

* فصل تابستان رسید

شبکه یک «تعبیر وارونه یک رویا»

آخرین ساخته فریدون جیرانی از سوم مرداد روی آنتن شبکه یک رفت و مثل اغلب سریال های ایرانی یک ایده خوب فدای پایان بندی مایوس کننده شد.

این سریال شاید اگر در همان دوره قبلی پخش می شد یکی از سریال های قابل اعتنا در دوره ضرغامی به حساب می آمد ولی در این دوره که انتظار می رفت مدیران جدید حرف تازه و برگ برنده داشته باشند دیگر آنچنان چنگی به دل نمی زد.

«تعبیر وارونه یک رویا» به تهیه‌ کنندگی سیدکمال طباطبایی، محصول گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما از یک روایت جاسوسی که فیلمنامه آن بر مبنای اطلاعات واقعی و ماجراهای رخ داده در ایران با اضافه کردن تعلیق داستانی و روابط خانوادگی قهرمانان قصه و حتی قهرمانان خارجی داستان نوشته شد. امیر جعفری، پانته ‌آ بهرام، داریوش ارجمند، فرهاد قائمیان، قاسم زارع و ... در این سریال بازی کردند.

سریال تعبیر وارونه یک رویا

شبکه سه «تنهایی لیلا»

مجموعه «تنهایی لیلا» به سفارش مرکز فیلم و سریال معاونت برون‌ مرزی به کارگردانی محمدحسین لطیفی در دوره فعلی تولید شد. مینا ساداتی اولین تجربه تلویزیونی خود را با نقش اول این سریال بدست آورد و علیرغم جذابیت هایی که قبل از پخش با اطلاع رسانی های مختلف تصور می شد نتوانست مورد پسند طیف وسیعی از مخاطبان قرار بگیرد.

بهروز شعیبی، اکبر زنجان‌ پور، حسن پورشیرازی، آفرین عبیسی، نسرین مقانلو، برزو ارجمند دیگر بازیگران این سریال بودند.

شبکه سه «آقا و خانوم سنگی»

سریال «آقا و خانوم سنگی» به کارگردانی شاهد احمدلو بعد از «تنهایی لیلا» روی آنتن رفت. سریالی که پیش از این «زشت و زشت تر» نام داشت در آخرین روزهای دوره قبل تصویربرداری شد و این شب ها از شبکه سه پخش می شود اما کمتر کسی به دیدن آن روی خوش نشان داده است.

گزارش سنگی

*تلویزیون برای آینده چه دارد؟

شبکه یک «نفس گرم» یا «بی قرار ۲»

شبکه یک سیما به تازگی دو سریال تولید کرده که زمزمه پخش شان در ایام محرم به گوش می رسد. ابتدا خبر مجموعه «بی قرار ۲» به تهيه کنندگی مشترک محمدعلی تفکر و مجيد اوجی و نويسندگی و کارگردانی فلورا سام رسانه ای شد. بخش اول این سریال سال گذشته در همین مناسبت روی آنتن رفت. تصویربرداری سری دوم «بی قرار» اواخر بهار در فرانسه به پایان رسید و این روزها برای پخش آماده شده است.

تصویربرداری سریال تلویزیونی «نفس گرم» ساخته محمدمهدی عسگرپور که از ماه رمضان کلید خورد این روزها ادامه دارد. محمد احسانی مدیر شبکه یک سیما زمان بازدید از پشت صحنه این مجموعه پخش سریال را در دهه محرم پیش بینی کرده بود. «نفس گرم» دارای مضمونی اجتماعی است و داستان حول محور زندگی زنی میانسال و مؤمن به نام ملیحه روایت می‌شود. مرجانه گلچین، رحیم نوروزی، رؤیا تیموریان، حامدکمیلی، سیما تیرانداز، نیلوفرخوش خلق، محمود پاک نیت و رامین راستاد از بازیگران اصلی سریال هستند.

خیلی ها منتظر پخش این سریال هستند که کارگردان آن از سینماگران مطرح است و البته سوابق سریال سازی اش هم موفق بوده است.

*پاییز به انتظار سریال های الف  و الف ویژه

شبکه یک «معمای شاه»

«معمای شاه» را می توان محصول هردو دوره نامید. بر اساس آنچه تا امروز اعلام شده تصویربرداری بخش اعظم کار انجام شده و قرار است این سریال بعد از دهه اول محرم جمعه هر هفته روی آنتن برود. این سریال در ۴۵ قسمت ۵۰ دقیقه ای به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌ کنندگی علی لدنی تهیه شده و زندگی محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت از سوئیس در سال ۱۳۱۵ تا زمان مرگ به تصویر خواهد کشید. یکی از نکات جالب توجه این مجموعه حضور کاراکترهای سیاسی فرهنگی و هنری دوره پهلوی است.

شبکه دو «کیمیا»

مجموعه الف «کیمیا»، طولانی ترین سریال تلویزیونی ایرانی به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی جواد افشار محصول دوره قبل را قرار است فصل آینده در تلویزیون ببینیم. مجموعه ای که در ۴۰۰ لوکیشن مختلف فیلمبرداری شد و به شهر و کشورهای مختلف سفر کرد تا بازیگران مطرحی چون مهراوه شریفی نیا، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، پوریا پورسرخ، مهدی پاکدل، نیکی کریمی و… قصه زندگی بانوی جوانی به نام «کیمیا» را در سه مقطع زمانی قبل و حین انقلاب، آغاز‌ جنگ ، دوران دفاع مقدس و زمان حال روایت کنند.

شبکه سه «آمین»

پیش بینی می شود ۱۳ مهر سریال «آمین» با آغاز هفته نیروی انتظامی روی آنتن رود؛ هر چند که هنوز هیچ تیزر و آنونسی از آن دیده نشده است. این مجموعه که تولید آن در آخرین روزهای دوره قبل آغاز شد از حاشیه دور نبود. کارگردانی این سریال را منوچهر هادی آغاز کرد اما با وقفه ‌ای که در تولید کار ایجاد شد از ساخت این سریال انصراف داد و جواد نوروزبیگی، تهیه‌ کننده سریال کارگردانی ادامه آن را به بهرنگ توفیقی سپرد. «آمین» که به سفارش مرکز سیما فیلم و مشارکت ناجی هنر تولید شد، داستانی پلیسی دارد و بازیگرانی مانند امین حیایی، داریوش فرهنگ، آشا محرابی، هادی ساعی و بهناز جعفری در آن نقش ‌های اصلی را ایفا می‌ کنند.

*زمستان

هنوز هیچ مجموعه ای برای این فصل مشخص نشده اما از آنجا که سریال «کیمیا» از تولیدات بلند محسوب می شود پخش آن در زمستان هم ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه اگر پخش «آمین» هم قطعی شود احتمال اینکه تا زمستان ادامه داشته باشد زیاد است.

*دهه فجر

«پروین»، «یادداشت های یک زن خانه دار»، «سرزمین کهن» و «باب المراد»

جلیل سامان فیلمنامه نویس و کارگردان قصد دارد سریال جدید خود را با عنوان «وقتی که هیولا آمد» یا «پروین» بسازد. کارگردان قصد دارد بعد از تولید «ارمغان تاریکی» و «پروانه» در دوره قبل این بار با ساخت «پروین» سه گانه خود را در ژانر سریال های عاشقانه در فضای انقلاب اسلامی تکمیل کند. البته زمان ساخت و پخش این سریال مشخص نیست.

 علاوه بر آثار مذکور سریال تلویزیونی «یادداشت های یک زن خانه دار» نیز از دور قبل باقی مانده است. این مجموعه سال ۹۲ مراحل پیش تولید خود را آغاز کرد و ابتدا قرار بود از شبکه چهار سیما و در ایام نوروز پخش شود اما به دلایلی تولید به تعویق افتاد. پس از تأخیر بیش از یک سال و نیم، مسعود کرامتی کارگردان این مجموعه تلویزیونی خبر از کلید خوردن مجدد آن داد و با توجه به تغییر ساختار تلویزیون و رئیس سازمان صدا و سیما قرار شد این سریال از شبکه پنج روی آنتن رود.

سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی که به نظر برخی با توهین و تحریف تاریخ ایل بختیاری همراه بود موجی از اعتراض در مناطق بختیاری‌ نشین در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و لرستان، همچنین شخصیت‌های تاثیرگذار را در پی داشت و به بهانه بازنگری در پوشش بازیگران زن و همچنین نارضایتی مسئولان صدا و سیما از کم ‌رنگ بودن نقش جریان های اسلامی در پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، پخش این مجموعه متوقف شد تا برخی صحنه‌ ها مجدداً جلوی دوربین برود.

این سریال را می توان محصول دو دوره نامید اما با توجه به اینکه محمودرضا تخشید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه دوره ضرغامی بود شاید بیراه نیست اگر «سرزمین کهن» را در کارنامه محمدسرافراز موثرتر بدانیم. گروه تولید این روزها در تدارک اجرای فاز ۳ این مجموعه هستند.

سریال «باب المراد» به تهیه کنندگی کمال بحرانی و کارگردانی فهد میری با حمایت ضیاء الدین مدیر شرکت مدل آرت پروداکشن و ناظر کیفی کار، قصه سیره و زندگی امام جواد (ع) است که با همکاری شش کشور در ایران ساخته شد. عوامل این مجموعه از اواسط تولید در حال رایزنی هستند تا نسخه فارسی آن از تلویزیون پخش شود. بیشتر بازیگران از دو کشور سوریه و ایران هستند.

همچنین مرکز امور نمایشی با همکاری معاونت برون مرزی این روزها در تدارک تولید سریال های دیگری هم هستند تا با توجه به روند آغاز شده سال آینده کارنامه شفاف تری از مدیریت تازه تلویزیون ارائه کنند. سریال هایی که تا الان خبرساز شده اند به شرح زیر است:

*شبکه یک

«دور دست ها»

ساخت سریال «دوردست ها» به کارگردانی جواد ارشاد و تهیه‌ کنندگی فریبا توکلی به تازگی آغاز شد. درخلاصه داستان این سریال که با مشارکت گروه فیلم و سریال شبکه یک و سازمان استاندارد ایران ساخته می شود، آمده است: کارخانه روغن سازی رسول و شریکش صادق مدتی است دچار بحران مالی شده است. صادق که فعالیتی دیگری راه انداخته، سهام خود را می‌فروشد. حبیب به پیشنهاد عماد که مورد اعتماد و همه کاره اوست سهام کارخانه را می‌خرد و ... دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی، هومن برق نورد، بهرام ابراهیمی، کورش سلیمانی از بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

«پشت بام تهران»

بهرنگ توفیقی که مجموعه «آمین» را در انتظار پخش دارد این روزها فیلمنامه سعید نعمت اله را به تهیه کنندگی زینب تقوایی جلوی دوربین برده است. کامبیز دیرباز، آزاده صمدی، ثریا قاسمی، لیندا کیانی، بهزاد فراهانی، کریم اکبری مبارکه، خسرو شهراز، علیرضا آرا، نوید خداشناس، علی صالحی و مجید واشقانی و (با حضور) اندیشه فولادوند و لعیا زنگنه گروه بازیگران سریال «پشت بام تهران» را تشکیل می‌دهند. 

«لیسانسه ها»

سریال «لیسانسه ها» به خاطر «شمعدونی» به نوعی قربانی شد و شرایط تولیدش به تعویق افتاد. این مجموعه را که در طرح «مربع، مثلث، دایره» نام داشت قرار است سروش صحت کارگردانی کند. «لیسانسه ها» داستان چهار جوان لیسانسه را که از طبقات مختلف جامعه هستند در قالبی طنز روایت می کند. تهیه کننده این سریال رضا جودی خواهد بود.

«شیوع»

حسین تبریزی در اولین خبر رسمی منتشر شده درباره سریال «شیوع» به عنوان کارگردان معرفی شد اما شنیده ها حاکی از آن است که این مجموعه به کارگردانی محمود معظمی جلوی دوربین خواهد رفت. بازیگرانی که تا به حال معرفی شدند لیلا اوتادی، سید مهرداد ضیایی، حسن جوهرچی و ... هستند که ممکن است در حضور آنها هم تردید وجود داشته باشد. بیژن شیرمرز تهیه کننده این سریال خواهد بود.

* شبکه دو

«زیرنور شمع»

مجموعه ای با نام «زیر نور شمع» به تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی و ابراهیم فروزش قرار است با اقتباس از رمان هوشنگ مرادی کرمانی برای نوجوانان جلوی دوربین برود.

«شکوه یک زندگی»

سریال تلویزیونی «شکوه یک زندگی» به تهیه کنندگی امیر عباس کنی و کارگردانی داریوش یاری در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای پخش از آنتن شبکه ۲ تولید می‌شود. این مجموعه به زندگی شکوفه ابراهیمی همسر شهید اسماعیل یعقوبی می پردازد. بازیگران هنوز مشخص نیستند.

« باغ سردار»

 سپهر محمدی قرار بود چند ماه پیش در مقام تهیه کننده و کارگردان «باغ سردار» را جلوی دوربین ببرد اما عوامل تصمیم به بازنویسی دوباره گرفتند.

«هشت و نیم دقیقه»

طرح یک ملودرام خانوادگی با نام «هشت و نیم دقیقه» در ۲۶ قسمت درباره عبور خانواده‌ای از بحرانی ناخواسته و ناگهانی ارائه شده که هنوز کارگردان مشخص نیست اما بهروز مفید آن را تهیه خواهد کرد. علی دادرسی و آزیتا ایرایی هم فیلمنامه را با محور سبک زندگی اسلامی ایرانی نوشته‌اند.

«پارادوکس»

سریال «پارادوکس» پیش از این «شبانگاهان» نام داشت و قرار بود هادی انباردار تهیه کننده این مجموعه به کارگردانی علی عطشانی باشد اما انگار قرار است عطشانی با تهیه کننده دیگری کار را کلید بزند. فیلمنامه این سریال به قلم امیرعباس پیام و مهدی شیرزاد به سرپرستی پیمان قاسم‌خانی در ۲۶ قسمت به روایت پشت صحنه یک برنامه تلویزیونی به نام «شبانگاهان» می ‌پردازد.

* شبکه سه

«سایبری»

سریالی که پیش از این با نام «مدار بسته» ساخته می شد، مجموعه ای به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی سعید کمالی است. این مجموعه ۲۶ قسمتی با عنوان «سایبری» به سفارش مرکز بسیج صدا و سیما و با مشارکت معاونت اجتماعی ناجا و پلیس فتا تهیه شده است. این مجموعه تلویزیونی دارای قصه های جداگانه است و هر قسمت ماجرایی مستقل روایت می کند. در این سریال روح‌الله کمانی نقش سروان فروزان، قاسم زارع نقش سرهنگ ذوالقدر، شهروز ابراهیمی نقش سهراب، سجاد دیرمینا نقش سروان فخیم، نیلوفر شهیدی نقش شهره، سارا منجزی نقش دکتر معتمد، علیرضا ثانی‌فر نقش مهندس کامیار، علی جلالی نقش پیمانکار، نازنین پیرکاری نقش مونا، مهرآسا صمدی نقش همسر سروان فروزان، سیامک راشدی نقش باجناق سروان فروزان، عرفان قاسمی نقش سروان مظفری و شهاب شادانی نقش سهیل را با‌زی می‌کنند.

«پریا»

اسماعیل عفیفه به کارگردانی حسین سهیلی زاده مجموعه «پریا» را تهیه می کند. این مجموعه از مضمونی اجتماعی برخوردار است و داستان آن درباره دختری به نام پریا است که در مسیر زندگی با ماجراهایی روبه‌رو می‌شود، ضمن اینکه در این سریال به تبعات ایدز پرداخته می شود. در کنار کاراکتر اصلی، مادر شخصیت پریا نیز جزو کاراکترهای اصلی است و دیگر نقش اصلی سریال نیز پسر جوانی است که عاشق پریاست. بازیگران سریال هنوز معرفی نشده اند.

«در حاشیه ۲»

احتمالا سری دوم مجموعه «در حاشیه» با همان گروه همیشگی مهران مدیری ساخته می شود. طبق گفته عوامل تا کنون ۴ قسمت در اختیار سازمان قرار گرفته و احتمال تولید آن زیاد است. این مجموعه در صورت تولید مثل اکثر کارهای این کارگردان از شبکه سه پخش می شود.

«ستایش ۳»

زمزمه هایی بر تولید فصل سوم «ستایش» وجود دارد اما هیچ خبری از قطعیت تولید نیست.

«ویلا»

سریال جدید مرضیه برومند به تهیه کنندگی مهران مهام این روزها در انتظار جواب مرکز امور نمایشی سیماست تا امسال تولید را از سرگرفته و نوروز آینده روی آنتن برود.

«پژمان ۲»

گمانه زنی تولید سری دوم مجموعه «پژمان» زیاد است. مهراب قاسمخانی بارها اعلام کرده که فصل دوم در حال نگارش است اما محسن چگینی تهیه کننده هنوز خبر رسمی از تولید این مجموعه را رسانه ای نکرده است. ضمن اینکه نام کارگردان هم به طور قطعی مشخص نیست.

چمران

جلیل سامان مدت ها است با ساخت سریال «چمران» خبرساز است. پیشتر قرار بود تهیه کار را مسعود ردایی به عهده بگیرد اما خبرهای تازه تر بر تغییر تهیه کننده بحکایت دارد.

آنچه در این گزارش به آن پرداخته شد مروری بود بر تصمیمات و عملکرد مدیران فعلی که از ابتدای سال در قالب پخش سریال‌ها به عنوان ویترین سیما در اختیار مردم گذاشته شد و البته اجمالا به معرفی برخی سریال های مطرح آینده نیز پرداختیم اما قطع به یقین ریاستی را که قرار است ۱۰ سال به طول بی انجامد نمی توان در ۱۰  ماه اول به طور کامل مورد قضاوت قرار داد.

تمرکز یافتن تولید مجموعه ها تحت نظر یک نهاد مشخص، سر و سامان دادن به تغییر و تحولات اجرایی شبکه هایی که در کمترین مدت تعدادی رو به افزایش داشته‌اند و جابه جایی های گسترده ای که در سیستم داخلی مدیریت اعمال شد نیاز به زمانی بیش از ۱۰ ماه دارد ولی سرافراز و مدیران عالی‌رتبه‌اش باید به این نکته توجه داشته باشند که فضای رقابتی بسیار تنگاتنگ است و البته در این میان نباید به بهانه رقابت با ماهواره‌های فارسی‌زبان و سریال‌هایشان در دام ساخت آثار سطحی افتاد.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۵۸۵۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.