۰

داده هایی که خودکار پشتیبان گرفته می شوند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۴
پشتیبان گیری یکی از مهم ترین گام‌ها در جهت محافظت از داده ها است. این کار به ما اجازه بازیابی داده ها هنگامی که خطایی رخ داده را می‌دهد، مثلاً وقتی هارددیسک خراب می‌شود، یا موقع حذف تصادفی فایلها، مفقود یا به سرقت رفتن رایانه یا دیسک و حافظه ها، یا آلوده شدن داده ها به ویروس. بر روی راه کارهای تهیه نسخه پشتیبان از داده ها و توسعه یک راهبُرد برای آن که مناسب شرایط شما باشد تمرکز می‌کنیم.
 
در این گزارش بر روی راه کارهای تهیه نسخه پشتیبان از داده ها و توسعه یک راهبُرد برای آن که مناسب شرایط شما باشد تمرکز می‌کنیم و همچنین بررسی میکنیم که از چه داده هایی پشتیبان تهیه  کنیم ؟، و آیا باید به صورت سنتی بر روی وسایل ذخیره سازی فیزیکی نسخه های پشتیبان ذخیره شود و یا بر راه حل مبتنی بر فناوری ابری؟ همچنین بررسی میکنیم شرکت Google تحت پلتفرم اندروید از کدام اطلاعات مان به طور خودکار نسخه پشتیبان میگیرد !!! و همچنین مشخص میکنیم از چه داده هایی  نسخه پشتیبان تهیه نمی شود ، با ما تا پایان گزارش همراه باشید:


bakc up & restore

دو رویکرد عمده در تصمیم گیری در مورد اینکه از چه چیزی پشتیبان بگیریم وجود دارد:


(1) داده های اختصاصی که برای ما مهم است، مانند اسناد، تصاویر، و یا فیلم ها، و غیره

(2) همه چیز، از جمله سیستم عامل رایانه و هر برنامه ای که نصب کرده اید علاوه بر داده های اختصاصی.

رویکرد اول، روند تهیه نسخه پشتیبان را آسان و سریع می‌کند، با این حال رویکرد دوم ساده تر و قابل اعتماد تر است. وقتی بخواهیم از یک خرابی کامل سیستم نجات یابیم و سیستم را به وضعیت اولیه برگردانیم، راه دوم بهتر است. اگر شما مطمئن نیستید که چه چیزی را پشتیبان بگیرید، رویکرد دوم را انتخاب کنید و از همه چیز پشتیبان بگیرید.


نکته بعدی تصمیم گیری در دفعات و زمان‌های پشتیبان گیری از داده ها است. گزینه های معمول و رایج عبارت ‌اند از ساعتی، روزانه، هفتگی و غیره. برای رایانه‌های شخصی مورد استفاده در منازل، نرم افزارهای پشتیبان گیری موجود برای رایانه های شخصی مانند ماشین زمان اَپل یا پشتیبان گیری و بازیابی ویندوز مایکروسافت به شما اجازه یک زمان بندی پشتیبان گیری و بازیابی ساده و خودکار را می‌دهند. یک‌بار تنظیم می‌کنید و دیگر آسوده خاطر هستید که پشتیبان گیری به طور خودکار انجام می‌شود. این نرم افزارها بدون اطلاع شما، از داده ها، در حالی که با رایانه تان کار می‌کنید و یا دور از رایانه‌تان هستید پشتیبان گیری می‌کنند. نرم افزارهایی هم هستند که «حفاظت مستمر» دارند، یعنی فایل های جدید و یا تغییریافته را بلافاصله بعد از بسته شدن پشتیبان می‌گیرند.

چگونه پشتیبان تهیه کنیم؟

به طور کلی دو راه برای پشتیبان گیری از داده ها وجود دارد:

 رسانه های فیزیکی و یا ذخیره سازی مبتنی بر فناوری ابری.

 رسانه های فیزیکی شامل DVD،  حافظه های  USB، و یا درایوهای سخت بیرونی هستند. هنگامی که از پشتیبان گیری فیزیکی استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که فایل های خود را بر روی همان دستگاهی که فایل های اصلی هستند، ذخیره نمی‌کنید. همچنین، مطمئن شوید که برچسبی روی جلد رسانه بزنید به طوری که به راحتی می توانید نسخه ی پشتیبان را بر اساس یک تاریخ و زمان خاص شناسایی و سریع پیدا کنید. مزیت استفاده از رسانه های فیزیکی پشتیبان گیری و بازیابی سریع‌تر است. ولی اشکال آن این است اگر در محل زندگی تان یک فاجعه (مانند آتش سوزی) رخ دهد نه تنها می‌تواند رایانه شما، بلکه نسخه های پشتیبان را نیز از دست بدهید. به این منظور بهتر است که پیش بینی برای ذخیره نسخه های پشتیبان خود در خارج از سایت را داشته باشید. وقتی نسخه های پشتیبان را خارج از سایت نگهداری می‌کنید، حتماً رمزنگاری شده باشند تا در صورتی که داده های خود را از دست دادید و یا به سرقت رفتند، هنوز داده ها محافظت شده باشند. اگر شما پشتیبان ها را رمزنگاری می‌کنید، مطمئن شوید که رمز عبور را در جای امنی نگهداری می‌کنید، تا آن را از دست ندهید و یا آنها را در طول زمان فراموش نکنید.



back up

راه حل های مبتنی بر فناوری ابری متفاوت است. در این سرویس فایل ها بر روی رایانه هایی (در ابر=جایی در اینترنت) ذخیره شده اند. بسته به اینکه چه مقدار داده می خواهید پشتیبان تهیه کنید، ممکن است این خدمات نیاز به هزینه باشد. این سرویس با نصب یک برنامه بر روی کامپیوترتان کار می کند که پس از آن به صورت خودکار پشتیبان گیری از فایل ها را برای شما انجام میدهد.
گوگل‌داریو، فایل‌های شما را با سرورهای کلود (ابری) خود در میان می‌گذارد و از هر کامپیوتری می‌توانید این فایل‌ها را دریافت نمایید (بدون نیاز به جابه‌جایی فیزیکی). البته باید بر روی سیستم برنامه گوگل‌درایو کلاینت نصب شده باشد. این برنامه به سرور ابری گوگل متصل شده و فایل‌های شما را به آن کامپیوتر منتقل می‌کند.

سیستم‌عامل‌های کنونی که گوگل درایو آن‌ها را حمایت می‌کند عبارتند از:

    ماکروسافت ویندوز 10
    ماکروسافت ویندوز 8
    ماکروسافت ویندوز 7
    ماکروسافت ویندوز Vista
    ماکروسافت ویندوز XP
    اپل Mac Os
    اپل iOs
    گوگل اندروید

همچنین افزونه گوگل‌درایو برای مرورگر کروم نیز طراحی و ساخته شده‌است.
 مزیت این راه حل این است که شما لازم نیست که نگران مشکلات مربوط به ذخیره سازی فایلها باشید، و فکر همه چیز شده است. اشکال آن این است که در پشتیبان گیری و بازیابی ابری، سرعت می تواند بسیار آهسته تر باشد، به خصوص اگر شما مقدار زیادی داده داشته باشید.

فراموش نکنید که از داده های روی دستگاه های تلفن همراه خود پشتیبان تهیه کنید. در حالی که بخش عمده ای از داده های روی دستگاه تلفن همراه شما در حال حاضر در ابر ذخیره میشوند، از قبیل ایمیلها و یا رویدادهای تقویم، برخی از داده هایی که بر روی دستگاه تلفن همراه شما میماند اختصاصی است، از قبیل عکس و یا فیلم هایی که اخیرا گرفته اید و باید از آنها پشتیبان بگیرید. آیفون/آی پد می تواند برروی هر کامپیوتر که نرم افزار iTune نصب شده و یا بر روی iCloud  اپل نسخه پشتیبان تهیه کند. برای دستگاههای تلفن با سیستم Android  یا انواع دیگر از دستگاه های تلفن همراه، گزینه های پشتیبان گیری به تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمات بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است شما باید برنامه های تلفن همراه که به طور خاص برای پشتیبان گیری طراحی شده اند را بخرید.
 
بازیابی داده ها

پشتیبان گیری از داده ها تنها نیمی از کار است، باید مطمئن باشید که می توانید آنها را بازیابی کنید. هر ماه درستی عملیات نرم افزار تهیه پشتیبان خود را بررسی کنید. حداقل سعی کنید یک فایل را بازیابی و صحت محتویات بازیابی شده را بررسی کنید. علاوه بر این، حتماً یک نسخه پشتیبان کامل از سیستم قبل از ارتقاء عمده (مانند خرید یک رایانه نو) و یا تعمیر عمده (مانند جایگزین کردن یک هارددیسک) تهیه کنید و کنترل کنید که داده ها قابل بازیابی هستند.
نکات کلیدی

فرآیند تهیه پشتیبان را تا آنجا که ممکن است خودکار کنید. اما بررسی کنید که آن به درستی اجرا میشود.

هنگامی که کل سیستم را از نسخه های پشتیبان بازیابی می‌کنید، حتماً پس از آن، آخرین وصله های امنیتی را اعمال کنید و سیستم را قبل از بکارگیری آن به روز رسانی کنید.

در مورد داده های پشتیبان قدیمی یا منسوخ شده دقت کنید تا کاربران غیرمجاز به آنها دسترسی نداشته باشند. لذا در صورت عدم نیاز به آنها، بهتر است که داده های قدیمی نابود شوند.

اگر شما از یک راه حل ابری استفاده می‌کنید، سیاست ها و اعتبار شرکتی که خدمات ابری را برای شما فراهم کرده اند را مطالعه کنید و مطمئن شوید که آنها نیازهای شما را برآورده میسازند. برای مثال، آیا آنها داده های شما را هنگام ذخیره کردن رمزگذاری می‌کنند؟ چه کسی دسترسی به پشتیبان داده های شما دارد؟ آیا آنها از تأیید هویت قوی استفاده می‌کنند؟

در صورت امکان، قابل اعتماد ترین روش برای پشتیبان گیری از داده ها، ممکن است ترکیبی از هر دو روش رسانه های فیزیکی و خدمات ابری باشد.


داده هایی که خودکار پشتیبان گرفته می شوند



گوگل از چه نوع داده هایی به صورت خودکار نسخه پشتیبان تهیه می کند؟


به طور پیشفرض گوگل از اکثر داده های حساس و مورد نیاز شما نسخه پشتیبان تهیه می کند. البته شما می توانید به این نوع داده ها فقط از طریق وب دسترسی پیدا کنید.حال اجازه دهید تا به معرفی این نوع داده ها بپردازیم :

مخاطبین، پست های الکترونیکی، سیستم تقویم :

مخاطبین ذخیره شده تحت پلتفرم اندروید شما با سرویس آنلاین Google Contacts همسان(همگام سازی)می شوند.شما می توانید از طریق جیمیل یا در Google Contacts مخاطبین خود را زیر نظر داشته باشید.همچنین پست های الکترونیکی شما به طور امن در حساب جیمیل شما ذخیره شده و رویدادهای تقویم هم با Google Calendar همسان می شوند.

داده های مرورگر کروم :

اگر شما از مرورگر کروم استفاده می کنید بوک مارک های شما با حساب کاربریتان در Chrome sync همسان می شوند.



وقایع و ذخیره های چت شما در Google Talk :

وقایع چت های شما در Google Talk تحت حساب کاربری شما در جیمیل ذخیره می شود.البته فرض ما بر این است که شما chat logging را در جیمیل خود غیرفعال نکرده اید.


برخی از تنظیمات سیستمی :

جالب است بدانید اندروید به صورت خودکار برخی از تنظیمات سیستمی را نیز همسان می کند. به عنوان مثال اندروید passphrase های شما را برای شبکه های وای فای ذخیره کرده و سپس آنها را روی هر دستگاه اندرویدی که استفاده کنید بازیابی می کند.


برنامه ها و دیگر محتویات خریداری شده :

هر برنامه ای که شما بخرید یا تحت پلتفرم اندروید خود نصب کنید با حساب کاربری گوگل شما پیوند می خورد.حال زمانی که شما یک دستگاه اندروید جدید به دست می گیرید یا اینکه بعد از ریست کردن گوشی خود به تنظیمات پیشفرض کارخانه, وارد حساب کاربری خود می شوید ,سیستم عامل اندروید به شما لینک برنامه هایی که قبلا نصب کرده بودید را می دهد تا در صورت تمایل دوباره آنها را دانلود و نصب کنید.همچنین اگر شما محتویاتی را از Google Play خریداری کنید در حساب کاربری گوگل شما ذخیره می شود.


داده برنامه های Third-Party :

برنامه های جداگانه, اغلب(نه همیشه) داده های خود را با سرویس های وب همسان می کنند.اگر شما برنامه ای داشته باشید که داده های آن برای شما بسیار مهم است قبل از اینکه گوشی را بفروشید یا به کسی به عنوان هدیه بدهید مطمئن شوید که داده های برنامه به صورت آنلاین همسان سازی می شوند.

این لیست کامل نبود اما باید آنقدر خوب بوده باشد که به شما بفهماند چه نوع داده هایی به صورت خودکار ذخیره می شوند.همانطورکه دیدید از مهمترین داده ها به صورت پیشفرض نسخه پشتیبان تهیه می شود. بنابراین جای نگرانی من بابت از دست دادن مخاطبین,پست های الکترونیکی,برنامه ها و یا حتی passphrase های وای فای وجود ندارد.


back up




چگونه به صورت خودکار از تصاویر خود نسخه پشتیبان تهیه کنیم :


اگر شما حساب کاربری گوگل خود را به گوگل پلاس ارتقاء داده اید می توانید برنامه گوگل پلاس را باز کرده و ویژگی Instant Upload برای تصاویرتان را فعال کنید.بعد از این کار هر زمان که شما توسط گوشی خود عکسی بگیرید این عکس به صورت خودکار به یک آلبوم شخصی در حساب Google+ Photosتان منتقل می شود.
نـکتـــــه :

Google+ Photos نام جدید برای سرویسی است که قبلا با نام Picasa Web Albums شناخته می شد.

شما می توانید اندروید را طوری تنظیم کنید که عکس ها فورا به حساب کاربری تان منتقل شوند یا اینکه منتظر بمانند تا شما به یک شبکه وای فای متصل شوید.

شما می توانید برای دسترسی به عکس های ذخیره شده در حساب کاربریتان از برنامه Gallery تحت پلتفرم اندروید استفاده کنید.به طور کلی اگر شما از ویژگی Instant Upload استفاده می کنید هیچ جای نگرانی من بابت از دست دادن عکس ها وجود ندارد.

البته دقت داشته باشید که گوگل پلاس تنها برنامه ای نیست که این ویژگی را ارائه می کند.جالب است بدانید شما همچنین می توانید از برنامه های Dropbox یا Facebook برای ذخیره خودکار عکسها تحت حساب کاربریتان در Facebook یا Dropbox نیز استفاده کنید.به هر حال انتخاب برنامه مورد نظر برای ذخیره خودکار عکسها به شما بستگی دارد.
گوگل از چه نوع داده هایی نسخه پشتیبان تهیه نمی کند :


پیشتر نوع داده هایی که گوگل از آنها نسخه پشتیبان تهیه می کند ذکر شد حال قصد داریم نوع داد هایی را که به صورت خودکار ذخیره نمی کند بیان کنیم :

پیام ها یا همان SMS ها :

سیستم عامل اندروید به طور پیشفرض از پیام های متنی شما نسخه پشتیبان تهیه نمی کند به هر حال اگر پیام های متنی یا SMS ها برایتان مهم هستند کافی است در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا روش پشتیبان گیری از پیام های متنی را برایتان مختص سایت ورد آی تی قرار دهیم.


داده های هویت شناسی گوگل :

برای برخی دلایل امنیتی ,گوگل کدهای Google Authenticator را به صورت آنلاین همسان نمی کند.اگر شما گوشی خود را از دست بدهید در واقع شما قابلیت هویت شناسی دو مرحله ای(two-step authentication) را نیز از دست خواهید داد.البته شما می توانید هنوز از طریق SMS یا یک کد هویت شناسی ,مرحله هویت شناسی را پشت سربگذارید و بعد یک دستگاه جدید با کدهای جدید Google Authenticator برقرار کنید.


پیشرفت مراحل بازی ها :

گوگل دارای یک ویژگی با نام Android Backup Service است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از داده های خودشان نسخه پشتبیان تهیه کنند و در آینده به صورت خودکار آنرا دوباره بازیابی کنند.شاید شما به برنامه هایی برخورد کنید که از این ویژگی استفاده نمی کنند.اگر شما بازی های مانند Angry Birds یا Cut the Rope را بازی می کنید حال اگر شما یک گوشی جدید تهیه کنید یا تنظیمات را به پیشفرض کارخانه تغییر دهید باید بدانید که تمامی مراحل پیشفرض این بازی ها از بین خواهند رفت و شما مجبورید از ابتدا شروع کنید.به طور کلی بعضی بازی ها از مراحل پیشرفت خود کپی می گیرند و البته بعضی ها هم نه!


لوگین ها :

هر زمان که شما پلتفرم جدیدی را تهیه می کنید باید برای ورود به برنامه مورد نظر اطلاعات حساب کاربری را وارد کنید.به عنوان مثال گوگل رمزعبور Netflix را نگه نمی دارد.به این ترتیب شما مجبورید هر زمان که دستگاه جدیدی تهیه می کنید یا تنظیمات را به پیشفرض کارخانه تغییر می دهید اطلاعات حساب کاربری خود را وارد کنید.


تنظیمات برنامه :

از خیلی تنظیمات برنامه ها به صورت پیشفرض نسخه پشتیبان تهیه نمی شود.خواه آن تنظیم در بخش preferences برنامه مربوطه باشد یا آلارم هایی که در برنامه clock ایجاد کرده اید باشد.این تنظیمات احتمالا به صورت آنلاین نیز ذخیره نمی شوند.تعدادی از برنامه ها وجود دارند که قابلیت ذخیره تنظیمات را به کاربر می دهند اما به هر حال این روش نیز دستی می باشد و کاربر باید خود برای ذخیره تنظیمات اقدام کند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۶۲۲۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.