۰
صف طویل سیاسیون برای مقابله با استفاده ابزاری از نفوذ؛

استفاده ابزاری از کلمه نفوذ برای ضربه زدن به برجام

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۷
استفاده ابزاری از کلمه نفوذ برای ضربه زدن به برجام
«نفوذ»!کلمه ای که مقام معظم رهبری دلسوزانه نسبت به آن هشدار دادند و فرمودند:« مذاکره با آمریکا ممنوع است. مذاکره آمریکا با ایران یعنی نفوذ. می خواهند راه را باز کنند برای تحمیل؛ در همین مذاکرات هسته ای، هرجا فرصت پیدا کردند یک نفوذی کردند.» اما هنوز چند روزی از این اظهارات نگذاشته بود که سوء برداشت های همیشگی در این مورد شروع شد. اظهارنظرهای متعددی از سوی مخالفان همیشگی دولت منتشر شد که شاکله همه آن ها را عبارت "برجام یعنی نفوذ" تشکیل می داد؛ این استفاده ابزاری به قدری زیاد بود که برخی چهره های محافظه کار را نیز مجبور به واکنش کرد.

واکنش رئیس جمهوری

به گزارش «ندای ایرانیان»، در کنار این اظهارنظرهای سوء استفاد گرانه اما حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت با بیان این که رهنمودها و نکاتی که رهبر معظم انقلاب مطرح می کنند با هدف استحکام قدرت ملی و برای این است که ملت ایران در برابر نفوذ بیگانگان صف واحدی بوده و در برابر توطئه‌ها هوشیار و بیدار باشند، خاطرنشان کرد: نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوء استفاده کنند و اینطور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.

روحانی افزود: مردم به درستی معنای نفوذ، استکبار و تاریخ و نحوه رفتار نادرست آمریکا با این کشور و ملت را می‌دانند و منافع ملی و آینده کشور را به خوبی تشخیص می‌دهند. باید به طور واقعی و جدی با هر گونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده ای با کلمه "نفوذ" بازی کنند.

صف طویل سیاسیون برای مقابله با استفاده ابزاری از نفوذ

اما این اظهارنظرهای رئیس جمهوری فتح بابی شد تا شخصیت های محتلف دربرابر این نوع اقدامات سودجویانه که مسبوق به سابقه هم بوده موضع گیری کنند. علي مطهري با بيان اينکه خطر نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از ابتدای انقلاب وجود داشته و چیز تازه‌ای نیست، در پيامي نوشت:« افرادی می‌خواهند کلمه نفوذ را مانند کلمه فتنه وسیله‌ای برای ایجاد خفقان کنند و کسانی را به این بهانه بازداشت و آزادی بیان را محدود کنند و البته مردم به آنها اجازه نخواهند داد. حیات سیاسی این افراد در گروی ایجاد محدودیتهاست و در فضای آزاد قادر به رقابت با رقبای خود نیستند، لذا صحبت از فتنة پس از برجام و فتنه چهارم به میان می‌آورند، در حالی که همه اینها خیالات شیطانی خود آنهاست و واقعیت ندارد.»

احمد توکلی نیز از جمله کسانی بود که دربرابر دستگیری چند خبرنگار واکنش نشان داد و نوشت:« این سوال ایجاد می شود که تا پیش از طرح نفوذ از سوی رهبری چرا این اقدام صورت نگرفته است؟ تهدید نفوذ که مساله امروز و دیروز ما نبوده است.»

همچنین اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری، درباره واژه «نفوذ» و تذکر رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه برخی با این واژه بازی می‌کنند، اظهار کرد: «مواردی که آقای دکتر روحانی مطرح کردند کافی است ولی به نظر من، برخی از این افرادی که از واژه نفوذی استفاده می‌کنند مبنا و منطقی درباره حرف‌هایشان ندارند.»

وی درباره برخورد امنیتی و انتظامی با مسئله نفوذ تاکید کرد: این موضوع هم می‌گذرد. استفاده افراطیون و دلواپسان از واژه نفوذی مقطعی است و آنها در زمان انتخابات دکان و سوژه جدیدی خواهد داشت.»

استفاده ابزاری از سخنان مقام معظم رهبری البته امری جدید نیست. واقعیت آن است که در مسئله برجام، هدف از این همه جارو جنجال چیزی جز تخریب دولت نبود و حالا نفوذ دالانی شده است تا بازهم این اتفاقات و اهداف پشت پرده پیگیری شود. شاید شاکله اصلی تمام قیل و قالهایی که علیه دولت در حوزه آموزش عالی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسائل اقتصادی و معیشتی و .. به راه افتاده است، تنها عبارت "ضربه زدن به دولت" باشد و برجام، نفوذ، تک خوانی زنان و ... همه تنها ابزاری برای اعمال این سیاست باشند.

اما عجیب ترین استفاده ابزاری از این سخنان، اظهارات رحیم پور ازغدی که مدعی شده بود "آمریکا در نهادهای جمهوری اسلامی آدم دارد".

ناصر قوامی: برجام از دالان نفوذ پیگیری می‌شود

ناصر قوامی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفاده ابزاری از کلمه نفوذ برای ضربه زدن به برجام توسط یک عده خاص تصریح کرد: اینها نگران منافع خود هستند و نگرانیشان هیچ نسبتی با منافع ملی ندارد. این عده خیل عظیم جوانان بیکار را نمی بینند که در اثر این تحریم و عدم ارتباط با دنیا پدید آمده است؛ جوانان تحصیل کرده ای که قائدتا باید بلافاصله پس از تحصیل وارد بازار کار شوند. متاسفانه سخنان مقام معظم رهبری خیلی وقت است که ابزاری برای کاسبی یک عده خاص شده است.

قوامی در گفتگوی خود با «ندای ایرانیان» همچنین افزود: بسیاری از این افرادی که دلواپس همیشگی بحث برجام هستند به صورت ساماندهی شده و تغذیه شده از منابع خاص وارد می شوند. دست های پشت پرده وجود دارد که به این نوع تنش ها دامن می زند. و الا خود دلوپسان هم می دانند که پرونده برجام دیگر بسته شده است؛ مراحل قانونی خود را طی کرده و در مجلس مملو از نمایندگان مخالف برجام نیز تصویب شده  و از سوی دیگر شورای عالی امنیت ملی هم بر آن صحه نهاده است.

وی تاکید کرد: بنابراین برجام یک امر قانونی است که همه کسانی که به نظام و قانون معتقد باشند، مخصوصا خود نمایندگان باید بدان احترام بگذارند.

این نماینده پیشین مجلس با ریشه یابی استفاده ابزاری از تصریحات مقام معظم رهبری همچنین اظهار داشت: اما اینکه این بحث هنوز هم جمع نشده و حالا از دالان نفوذ پیگیری می شود به این دلیل است که این مسائل، همه به عنوان ابزار استفاده می شود.. معلوم نیست یک عده قلیل چقدر از این تحریم ها منافع داشتند که حالا تا این حد برای باقی ماندن ان تلاش می کنند. اما در اخر باید دوباره تاکید کنم این ها ریشه های عمیقی دارد و اینطور نیست که یک سری خودسر دست به اقدامات تخریبی زده باشند. و الا هیچ گاه نمی توانند در حضور مقام معظم رهبری به رئیس جمهور و رئیس مجلس توهین کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب جریان سازی های این چنینی بر سر کلمه «نفوذ» را هشداری برای شورای نگهبان تلقی کرد و گفت: این خطر برای شورای نگهبان با توجه به عملکرد پیشین خود، وجود دارد که تحت تاثیر این جریان سازی ها قرار گیرد. در دوره انتخابات مجلس هفتم ما شاهد بودیم که حدود 170 نماینده شاخص مجلس رد صلاحیت شدند.

وی اضافه کرد: اگر این رویه شورای نگهبان تغییر نکند قطعا مجلسی همتراز مجلس پیشین پدید می آید که البته تغییر رفتار شورای نگهبان چندان محتمل نیست. اگر منافع ملی در این قضیه در نظر گرفته شود قطعا برای حضور همه جریان ها در انتخابات بستر سازی خواهد شد. اگر شورای نگهبان قانونی عمل کند قطعا مجلس مطلوبتر و مناسبتری پدید خواهد آمد.

کد مطلب : ۶۳۵۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.