۰

آل‌سعود به دنبال تلويزيون فارسي زبان

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۶
پس از سياست‌هاي ايجاد محدوديت و ممنوعيت براي شبكه‌هاي ايراني، دولت سعودي جنگ رسانه‌اي را در فاز ايجاد شبكه تلويزيوني فارسي زبان دنبال خواهد كرد. 
در پي جنگ‌طلبي‌هاي منطقه‌اي دولت سعودي و دخالت مستقيم نظامي در چند كشور منطقه و حمايت از تروريسم، اين بار دولت سعودي به دنبال ايجاد جنگ رسانه‌اي است. اين اقدام پس از آن صورت مي‌گيرد كه سعودي‌ها نسبت به رسانه‌هايي كه اخبار تجاوزگري‌هاي اين دولت را منتشر مي‌كردند، مواضع خصمانه‌اي اتخاذ و با قطع فركانس‌ها و ارسال پارازيت روي اين شبكه‌ها دسترسي به آنها را مختل كرده است. 
در جديد‌ترين اقدامات سعودي در محدوديت عليه شبكه‌هاي خبري، شبكه الميادين لبنان مورد غضب دولت رياض قرار گرفت. اين شبكه كه گزارش‌هاي خبري‌اش از صحنه نبرد در سوريه شهرت فراواني پيدا كرده است، در خبري نوشت: عربستان پس از تلاش براي توقف پخش شبكه الميادين، اين بار پايگاه اينترنتي و همه صفحات اين شبكه را در پايگاه‌هاي ارتباط اجتماعي فيلتر كرد. شركت عرب ست اخيراً پخش شبكه الميادين را بدون هيچ توجيهي و به دستور عربستان و همدستي رژيم صهيونيستي قطع كرد. اين در حالي است كه «غسان‌بن‌جدو» رئيس اين شبكه خبري اعلام كرد كه در مقابل اين اقدام دست بسته نخواهد نشست. بن جدو همچنين تأكيد كرد كه از وي خواسته شده است كه اخبار جنايات ائتلاف ضديمن را در تجاوز به اين كشور بازتاب ندهد. گفتني است فعاليت گسترده اين شبكه لبناني درخصوص بازتاب دادن جنايات رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي و جنگ يمن موجب ناخرسندي رياض و تل آويو و تلاش آنها براي توقف فعاليت اين شبكه شده است. 
سعودي‌ها در تلاش براي جلوگيري از نشر اخبار در مورد جنگ در يمن شبكه ايراني العالم را مورد هجمه قرار دادند. عربستان، بحرين و امارات كه ائتلاف سعودي عليه مردم يمن را تشكيل مي‌دهند سايت اين شبكه را از دسترس مخاطبان خارج شده است. 
سايت خبري شبكه العالم با اعلام اين خبر به نقل از گاردين انگليس نوشت: عربستان سعودي با نگراني از فعاليت شبكه خبري العالم، اين شبكه را مورد هدف قرار داده است. 

سعودي‌ها به شبكه فارسي نياز دارند!
دولت‌هاي عربي حاشيه جنوبي خليج فارس چند سالي است كه با سرمايه‌گذاري‌هاي سنگين مالي تلاش دارند كه در جريان خبري و توليد اخبار مؤثر واقع شوند. دولت‌هايي كه اكثر پايين‌ترين سطح دموكراسي را در كشورهايشان دارند، تلاش داشته‌اند رسانه را كه يكي از نماد‌هاي دموكراسي است، توسعه دهند و از آن در راستاي اهداف خود استفاده كنند. دولت سعودي كه پيش از اين سايت‌هاي خبري به زبان فارسي با هدف ايجاد تفرقه قوميتي در داخل كشورمان و ترويج فرقه‌گرايي و جدايي‌طلبي راه‌اندازي كرده بود، امسال فعاليت خود را در زمينه رسانه‌هاي فارسي زبان با راه‌اندازي شبكه تلويزيوني حج گسترده‌تر كرد. اما قرار نيست اقدامات رسانه‌اي دولت سعودي تنها به همين ميزان باقي بماند و اين دولت برنامه‌هاي ديگري را نيز براي فارسي زبان‌ها و به خصوص ايران در نظر دارد.
شبكه العالم طي گزارشي به يكي از اين تلاش‌ها اشاره كرده است. يك مبلغ افراطي سعودي از كشورهاي عربي و اسلامي خواست شبكه‌هايي را به زبان فارسي راه‌اندازي كنند. العالم نوشت: محمد العريفي در نشست «رسانه هدفمند» در پايتخت قطر مدعي شد: «ايران با در اختيار داشتن بيش از 100 شبكه ماهواره‌اي به زبان‌هاي مختلف، در حال نشر تشيع در كشورهاي عربي از راه‌هاي گوناگون است.» شبكه قطري «العرب» تأكيد كرد كه العريفي از كشورهاي عربي و اسلامي خواست براي تحت تأثير قرار دادن مردم ايران، شبكه‌هايي را به زبان فارسي راه‌اندازي كنند. وي افزود: بدون شك امروز رسانه تأثير بزرگي بر تفكر و زندگي مردم و جهت دادن و رشد تفكرات آنان دارد. 
الاتحاد چاپ امارات نيز با انتشار مطلبي به قلم محمد خلفان الصوافي نوشت: وقتي موقعيت جغرافيايي ما را مجبور كرده كه نزديك ايران باشيم، اين امر به معناي آن نيست كه دولت‌هاي عربي مطالب مطرح شده از سوي رسانه‌هاي ايران را بپذيرند. وي خاطرنشان كرد شماري از مفتیان عرب اعتقاد دارند كه بايد دولت‌هاي عربي كانال‌هايي را به زبان فارسي راه‌اندازي و حمايت مالي كنند و اين يكي از راهكارهاي امكان‌پذير براي مقابله با ايران است. 
اين نويسنده اماراتي مدعي شد كه با اين كار، سياست‌هاي كنوني ايران تغيير خواهد كرد. 
عربستان بزرگ‌ترين مبلغ فرقه وهابيت به شمار مي‌رود و اين دولت قطعاً در كنار اهداف سياسي ترويج وهابيت در بين فارسي زبانان را نيز مدنظر خواهد داشت. امسال دولت عربستان به طور گسترده در ميان حجاج بيت‌الله الحرام بروشورهايي به زبان فارسي و با محتواي تبليغ وهابيت منتشر كرد. راه اندازي شبكه فارسي زبان توسط دولت‌هاي حاشيه خليج فارس اقدامي دور از ذهن نيست و زمزمه‌هاي آن به گوش مي‌رسد، اقدامي كه با هدف ضربه زدن به امنيت كشورمان پيگيري خواهد شد.
مرجع : روزنامه جوان
کد مطلب : ۶۳۶۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.