سهمیهبندی بنزین از این ماه به طور جدی کاهش یافت
تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۲
در مورد LPG (گاز مایع)، محمودیان گفت که تا ابتدای سال ۱۴۰۲، سالانه معادل ۷ میلیون لیتر بنزین به دلیل جایگزینی LPG در سبد سوخت حملونقل صرفهجویی میشد. اما با افزایش ۱۰ برابری قیمت LPG و تدابیر اتخاذ شده، عملاً این گزینه از چرخه مصرف خارج شد. او پیشنهاد کرد که به جای LPG، از سوختهای جایگزین برای موتورسیکلتها استفاده شود تا بخشی از فشار ناشی از واردات بنزین کاهش یابد.
محمودیان همچنین به طرح توزیع عادلانه بنزین اشاره کرد و پیشنهاد داد که هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال بهطور ماهانه معادل ۲۰ لیتر بنزین با قیمت یارانهای ۲۲۵۰ تومان دریافت کند. افراد فاقد خودرو نیز میتوانند سهمیه خود را در بورس انرژی به فروش برسانند و از این طریق درآمد کسب کنند.
وی افزود که برای جلوگیری از مصرف بیرویه بنزین، باید قیمتگذاری پلکانی را در پیش گرفت. بهطوری که مصرف مازاد بر ۲۰ لیتر سهمیه، تا ۶۰ لیتر، به قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شود.
در نهایت، محمودیان بر لزوم گسترش زیرساختهای حملونقل پاک و ترویج سوختهای جایگزین تأکید کرد. به گفته او، بخش زیادی از انرژی مصرفی در کشور میتواند با بهبود بهرهوری در حوزههای مختلف، بهویژه در تاسیسات خانگی، صرفهجویی شود و این امر به کاهش فشارهای اقتصادی کمک خواهد کرد.
صمصامی درباره آثار تورمی در صورت گرانی بنزین گفت: آثار تورمی گرانی بنزین به این بستگی دارد که با چه نرخی توزیع شود مثلاً اگر نرخ آن لیتری ۵ الی ۶ هزار تومان شود حداقل تورم آن حدود ۱۰% الی ۱۵% خواهد بود.
حسین صمصامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات معاون اجرایی رئیسجمهور مبنی بر اینکه یک لیتر آب از یک لیتر بنزین گرانتر است، گفت: صحبتهای آقای قائمپناه معاون اجرایی رئیسجمهور که گفت یک لیتر آب گرانتر از بنزین است یعنی معمای آب و بنزین را دوباره، اما به نحوی دیگر مطرح میکند لذا الان باید ببینیم این یک لیتر آب چرا گران شده، چون یک بخش مهم علت گرانی آن یک لیتر آب، بطری است که از مواد پتروشیمی تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: مواد پتروشیمی چرا گران شده، چون ارز گران میشود و وقتی با نرخ ارز توافقی قرار است مواد را از بورس بخرند و تولید کنند باعث میشود که قیمت بالا برود درحالیکه قیمت تمام شده هر لیتر آب خیلی کمتر از آن بطری است و هزینه آن بطری خیلی بیشتر از آن مقدار آبی است که در آن است.
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه بحث بنزین را ما نباید یکطرفه ببینیم، اضافه کرد: چرا ما باید سیاستهایمان را طوری وضع کنیم که فقط فشار را بر روی دوش مردم بیاوریم تا بگوییم بنزین ارزان است، اما اگر بنزین ارزان است، خودرو ارزان نیست که دولت باید آن را هم ارزان کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: میانگین مصرف خودرو در ایران بالای ۱۲ الی ۱۳ لیتر در صد کیلومتر است مثلا خودروی سمند در صد کیلومتر ۱۵ لیتر مصرف میکند که باید تکنولوژی خودروها ارتقا یابد و مصرف سوخت را کم کنند و از آن طرف قیمت بنزین خودروها را بالا ببرند یا خودروها را برقی کنند سپس قیمت سوخت را ۵ برابر کنند، اما چیزی که ما بلد هستیم این است که قیمت را بالا ببریم مثلا قیمت ارز یا قیمت نان را بالا ببریم یا اگر ناترازی داریم ناترازی را بالا ببریم، اما به این فکر نمیکنیم ناترازی دلیلش این است که آیا قیمت پایین است یا ناکارآمدی داریم، چون اتلاف منابع بالاست و اگر به هزینههای اتلاف نگاه کنید آمار عجیب و غریبی از اتلاف منابع را مشاهده میکنید که باید اینها را اصلاح کنیم.
صمصامی افزود: بهجای اینکه کارایی را بالا ببریم هزینه ناکارآمدی را از طریق افزایش قیمت از مصرفکننده میگیریم.
وی درباره آثار تورمی در صورت گرانی بنزین گفت: آثار تورمی گرانی بنزین به این بستگی دارد که با چه نرخی توزیع شود مثلاً اگر نرخ آن لیتری ۵ الی ۶ هزار تومان شود حداقل تورم آن حدود ۱۰% الی ۱۵% خواهد بود و این در کنار موارد دیگری است که اتفاق میافتد مثل کاهش ارز کالاهای اساسی و افزایش قیمت ارز که اینها را در کنار یکدیگر بگذارید و سال آینده را تصویر کنید میبینید که وضعیت واقعا نگرانکننده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۴ در بخش فروش فرآوردههای نفتی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان ارقام مربوط به افزایش قیمت فرآوردههای نفتی مثل سوخت و بنزین را گذاشتهاند.
محمودیان همچنین به طرح توزیع عادلانه بنزین اشاره کرد و پیشنهاد داد که هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال بهطور ماهانه معادل ۲۰ لیتر بنزین با قیمت یارانهای ۲۲۵۰ تومان دریافت کند. افراد فاقد خودرو نیز میتوانند سهمیه خود را در بورس انرژی به فروش برسانند و از این طریق درآمد کسب کنند.
وی افزود که برای جلوگیری از مصرف بیرویه بنزین، باید قیمتگذاری پلکانی را در پیش گرفت. بهطوری که مصرف مازاد بر ۲۰ لیتر سهمیه، تا ۶۰ لیتر، به قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شود.
در نهایت، محمودیان بر لزوم گسترش زیرساختهای حملونقل پاک و ترویج سوختهای جایگزین تأکید کرد. به گفته او، بخش زیادی از انرژی مصرفی در کشور میتواند با بهبود بهرهوری در حوزههای مختلف، بهویژه در تاسیسات خانگی، صرفهجویی شود و این امر به کاهش فشارهای اقتصادی کمک خواهد کرد.
صمصامی درباره آثار تورمی در صورت گرانی بنزین گفت: آثار تورمی گرانی بنزین به این بستگی دارد که با چه نرخی توزیع شود مثلاً اگر نرخ آن لیتری ۵ الی ۶ هزار تومان شود حداقل تورم آن حدود ۱۰% الی ۱۵% خواهد بود.
حسین صمصامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات معاون اجرایی رئیسجمهور مبنی بر اینکه یک لیتر آب از یک لیتر بنزین گرانتر است، گفت: صحبتهای آقای قائمپناه معاون اجرایی رئیسجمهور که گفت یک لیتر آب گرانتر از بنزین است یعنی معمای آب و بنزین را دوباره، اما به نحوی دیگر مطرح میکند لذا الان باید ببینیم این یک لیتر آب چرا گران شده، چون یک بخش مهم علت گرانی آن یک لیتر آب، بطری است که از مواد پتروشیمی تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: مواد پتروشیمی چرا گران شده، چون ارز گران میشود و وقتی با نرخ ارز توافقی قرار است مواد را از بورس بخرند و تولید کنند باعث میشود که قیمت بالا برود درحالیکه قیمت تمام شده هر لیتر آب خیلی کمتر از آن بطری است و هزینه آن بطری خیلی بیشتر از آن مقدار آبی است که در آن است.
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه بحث بنزین را ما نباید یکطرفه ببینیم، اضافه کرد: چرا ما باید سیاستهایمان را طوری وضع کنیم که فقط فشار را بر روی دوش مردم بیاوریم تا بگوییم بنزین ارزان است، اما اگر بنزین ارزان است، خودرو ارزان نیست که دولت باید آن را هم ارزان کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: میانگین مصرف خودرو در ایران بالای ۱۲ الی ۱۳ لیتر در صد کیلومتر است مثلا خودروی سمند در صد کیلومتر ۱۵ لیتر مصرف میکند که باید تکنولوژی خودروها ارتقا یابد و مصرف سوخت را کم کنند و از آن طرف قیمت بنزین خودروها را بالا ببرند یا خودروها را برقی کنند سپس قیمت سوخت را ۵ برابر کنند، اما چیزی که ما بلد هستیم این است که قیمت را بالا ببریم مثلا قیمت ارز یا قیمت نان را بالا ببریم یا اگر ناترازی داریم ناترازی را بالا ببریم، اما به این فکر نمیکنیم ناترازی دلیلش این است که آیا قیمت پایین است یا ناکارآمدی داریم، چون اتلاف منابع بالاست و اگر به هزینههای اتلاف نگاه کنید آمار عجیب و غریبی از اتلاف منابع را مشاهده میکنید که باید اینها را اصلاح کنیم.
صمصامی افزود: بهجای اینکه کارایی را بالا ببریم هزینه ناکارآمدی را از طریق افزایش قیمت از مصرفکننده میگیریم.
وی درباره آثار تورمی در صورت گرانی بنزین گفت: آثار تورمی گرانی بنزین به این بستگی دارد که با چه نرخی توزیع شود مثلاً اگر نرخ آن لیتری ۵ الی ۶ هزار تومان شود حداقل تورم آن حدود ۱۰% الی ۱۵% خواهد بود و این در کنار موارد دیگری است که اتفاق میافتد مثل کاهش ارز کالاهای اساسی و افزایش قیمت ارز که اینها را در کنار یکدیگر بگذارید و سال آینده را تصویر کنید میبینید که وضعیت واقعا نگرانکننده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۴ در بخش فروش فرآوردههای نفتی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان ارقام مربوط به افزایش قیمت فرآوردههای نفتی مثل سوخت و بنزین را گذاشتهاند.