محمد صادقی از نقشهای تاریخی ماندگار تا دوری از بازیگری:
خاطرات «ولایت عشق» و «ابراهیم خلیلالله»
تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۴۲
محمد صادقی، بازیگر سرشناس سریالهای تاریخی چون «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «امیرکبیر» و «ابراهیم خلیلالله»، در آستانه ۶۹ سالگی از دلایل کمرنگ شدن حضورش در عرصه بازیگری و خاطرات نقشآفرینیهای ماندگارش سخن گفت. او که این روزها بیشتر مشغول تدریس است، درباره دوری از بازیگری توضیح داد: «چند سال به دلیل تحصیلات پسرم خارج از کشور بودم و سپس به دلیل شیوع کرونا گرفتار شدیم. پسرم زودتر به تهران بازگشت و من نیز پس از مدتی مراجعت کردم.»
صادقی درباره جذابیت نقشهای تاریخی اظهار کرد: «نقشهای تاریخی لحظههای عطف تاریخ را بازسازی میکنند که فراموشنشدنی هستند. وقتی در «امیرکبیر» کنار دیوار حمام فین کاشان بازی میکردم، حس سنگینی آن لحظه را احساس کردم. یا در «ابراهیم خلیلالله»، صحنه رها کردن هاجر و اسماعیل در بیابان بسیار تکاندهنده بود.»
او خاطرهای از پشت صحنه «ابراهیم خلیلالله» تعریف کرد: «در صحنهای که باید حس عمیقی برای رها کردن هاجر و اسماعیل میداشتم، تمرکزم به دلیل شوخیهای عوامل مختل میشد. اما حرکت بداهه فرزند کوچک کارگردان، که نقش اسماعیل را بازی میکرد و از ترس دامنم را گرفت، در یک ثانیه حس لازم را به من منتقل کرد و صحنه با موفقیت ضبط شد.»
صادقی درباره نقش مأمون در «ولایت عشق» گفت: «این نقش دو روز مانده به فیلمبرداری به من پیشنهاد شد و به دلیل حساسیتها و دشواریهایش، با ترس آن را پذیرفتم.» او این سریال را به همراه «ابراهیم خلیلالله» و «امیرکبیر» از آثار مورد علاقهاش دانست. صادقی همچنین از سختی گریمهای سنگین در «ابراهیم خلیلالله» سخن گفت که گاهی تا سه ساعت طول میکشید.
این بازیگر درباره ایفای نقش پیامبران توضیح داد: «بازی در نقش حضرت ابراهیم (ع) ترسناک بود. ابتدا قرار بود نقش نمرود را بازی کنم، اما اصرار کردم که نقش حضرت ابراهیم را گریم و تست کنند. خوشبختانه نتیجه خوب بود و این نقش را پذیرفتم.»
صادقی درباره تجربه حضور در «مختارنامه» که شش سال با آن همکاری داشت و «ستاره خضراء» که لحظهای تکاندهنده از زندگی یک راهب نصرانی را به تصویر میکشید، نیز صحبت کرد. او صحنه جام زهر در سریال «امام رضا (ع)» را از دیگر لحظات تأثیرگذار کارنامهاش دانست.
این بازیگر که اکنون مشغول تدریس است، درباره اهمیت آموزش بازیگری گفت: «بازیگری یک علم پیچیده و بینالمللی است. هنرجویان ایرانی گاهی عجله دارند و میخواهند یکشبه به موفقیت برسند، اما ماندگاری در بازیگری دشوار است و نیاز به ۲۰ سال تلاش و تجربه دارد تا بازیگر پخته و فرهیخته شود.»
صادقی در برنامه «۱۰۰۱» شبکه نسیم افزود: «ورود به بازیگری باید با هدف رشد باشد، نه شهرت. اگر هدف شهرت باشد، تزلزل ایجاد میشود، اما اگر برای رشد باشد، بازیگر از آموزش تا اجرا لذت میبرد و تکامل پیدا میکند.»
صادقی درباره جذابیت نقشهای تاریخی اظهار کرد: «نقشهای تاریخی لحظههای عطف تاریخ را بازسازی میکنند که فراموشنشدنی هستند. وقتی در «امیرکبیر» کنار دیوار حمام فین کاشان بازی میکردم، حس سنگینی آن لحظه را احساس کردم. یا در «ابراهیم خلیلالله»، صحنه رها کردن هاجر و اسماعیل در بیابان بسیار تکاندهنده بود.»
او خاطرهای از پشت صحنه «ابراهیم خلیلالله» تعریف کرد: «در صحنهای که باید حس عمیقی برای رها کردن هاجر و اسماعیل میداشتم، تمرکزم به دلیل شوخیهای عوامل مختل میشد. اما حرکت بداهه فرزند کوچک کارگردان، که نقش اسماعیل را بازی میکرد و از ترس دامنم را گرفت، در یک ثانیه حس لازم را به من منتقل کرد و صحنه با موفقیت ضبط شد.»
صادقی درباره نقش مأمون در «ولایت عشق» گفت: «این نقش دو روز مانده به فیلمبرداری به من پیشنهاد شد و به دلیل حساسیتها و دشواریهایش، با ترس آن را پذیرفتم.» او این سریال را به همراه «ابراهیم خلیلالله» و «امیرکبیر» از آثار مورد علاقهاش دانست. صادقی همچنین از سختی گریمهای سنگین در «ابراهیم خلیلالله» سخن گفت که گاهی تا سه ساعت طول میکشید.
این بازیگر درباره ایفای نقش پیامبران توضیح داد: «بازی در نقش حضرت ابراهیم (ع) ترسناک بود. ابتدا قرار بود نقش نمرود را بازی کنم، اما اصرار کردم که نقش حضرت ابراهیم را گریم و تست کنند. خوشبختانه نتیجه خوب بود و این نقش را پذیرفتم.»
صادقی درباره تجربه حضور در «مختارنامه» که شش سال با آن همکاری داشت و «ستاره خضراء» که لحظهای تکاندهنده از زندگی یک راهب نصرانی را به تصویر میکشید، نیز صحبت کرد. او صحنه جام زهر در سریال «امام رضا (ع)» را از دیگر لحظات تأثیرگذار کارنامهاش دانست.
این بازیگر که اکنون مشغول تدریس است، درباره اهمیت آموزش بازیگری گفت: «بازیگری یک علم پیچیده و بینالمللی است. هنرجویان ایرانی گاهی عجله دارند و میخواهند یکشبه به موفقیت برسند، اما ماندگاری در بازیگری دشوار است و نیاز به ۲۰ سال تلاش و تجربه دارد تا بازیگر پخته و فرهیخته شود.»
صادقی در برنامه «۱۰۰۱» شبکه نسیم افزود: «ورود به بازیگری باید با هدف رشد باشد، نه شهرت. اگر هدف شهرت باشد، تزلزل ایجاد میشود، اما اگر برای رشد باشد، بازیگر از آموزش تا اجرا لذت میبرد و تکامل پیدا میکند.»