نوسانات برق تحت پوشش بیمه نیست؛ پیگیری خسارت از شرکت توزیع برق
تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۱۸
سید مسعود حسینی، مدیر بیمههای مسئولیت بیمه دانا، اظهار کرد که بیش از ۷۰ درصد درخواستهای خسارت به دلیل خرابی وسایل برقی ناشی از نوسانات برق است، اما این خسارات تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرند. بر اساس ماده ۱۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، تنها خسارات مالی، جانی و هزینههای پزشکی ناشی از آتشسوزی، انفجار یا برقگرفتگی ناشی از نقص شبکه یا تأسیسات برقی مشمول بیمه است.
حسینی توضیح داد که قرارداد بیمهای با توانیر در سال ۱۴۰۳ تا مهرماه فعال بود، اما از ابتدای فروردین ۱۴۰۴ هیچ شرکت بیمهگری برای پوشش خسارات مشترکان برق قرارداد ندارد. وی افزود: «خسارات ناشی از نوسانات یا قطع و وصل مکرر برق خارج از تعهدات قرارداد است و تنها حوادثی مانند آتشسوزی یا انفجار ناشی از اتصالات ضعیف یا خرابی عایقها تا سقف یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تحت پوشش قرار میگیرد.»
مشترکان میتوانند خسارات خود را در سامانه «برق من» ثبت کرده و مستندات لازم (مانند گزارش آتشنشانی برای حوادث آتشسوزی یا انفجار) را ارائه دهند. در سال گذشته، حدود ۷۰۰۰ پرونده خسارت ثبت شد که ۵۰۰ پرونده در حال رسیدگی و ۳۱۲ پرونده نیازمند تکمیل مدارک هستند. خسارات مشمول طی دو تا سه ماه پرداخت میشود.
حسینی تأکید کرد که گزارش آتشنشانی مبنای تشخیص علت حادثه است و خسارات ناشی از نوسانات برق به دلیل عدم شمول، از طریق پیامک به مشترکان اطلاعرسانی میشود. وی پیشنهاد داد که با افزایش حق بیمه (۳۰۰ تومان برای واحدهای مسکونی و ۳۰۰۰ تومان برای واحدهای تجاری در ۱۴۰۳)، خسارات نوسانات برق نیز تحت پوشش قرار گیرد.
پیگیری خسارت از شرکت توزیع برق
شرکت توزیع برق علاوه بر قرارداد بیمهای، دارای بیمه مسئولیت است. مشترکان میتوانند با ثبت دادخواست و ارائه مدارک (مانند فاکتور تعمیر یا گزارش معتمد محل)، از بیمه مسئولیت شرکت توزیع برق خسارات خود را پیگیری کنند.
حسینی توضیح داد که قرارداد بیمهای با توانیر در سال ۱۴۰۳ تا مهرماه فعال بود، اما از ابتدای فروردین ۱۴۰۴ هیچ شرکت بیمهگری برای پوشش خسارات مشترکان برق قرارداد ندارد. وی افزود: «خسارات ناشی از نوسانات یا قطع و وصل مکرر برق خارج از تعهدات قرارداد است و تنها حوادثی مانند آتشسوزی یا انفجار ناشی از اتصالات ضعیف یا خرابی عایقها تا سقف یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تحت پوشش قرار میگیرد.»
مشترکان میتوانند خسارات خود را در سامانه «برق من» ثبت کرده و مستندات لازم (مانند گزارش آتشنشانی برای حوادث آتشسوزی یا انفجار) را ارائه دهند. در سال گذشته، حدود ۷۰۰۰ پرونده خسارت ثبت شد که ۵۰۰ پرونده در حال رسیدگی و ۳۱۲ پرونده نیازمند تکمیل مدارک هستند. خسارات مشمول طی دو تا سه ماه پرداخت میشود.
حسینی تأکید کرد که گزارش آتشنشانی مبنای تشخیص علت حادثه است و خسارات ناشی از نوسانات برق به دلیل عدم شمول، از طریق پیامک به مشترکان اطلاعرسانی میشود. وی پیشنهاد داد که با افزایش حق بیمه (۳۰۰ تومان برای واحدهای مسکونی و ۳۰۰۰ تومان برای واحدهای تجاری در ۱۴۰۳)، خسارات نوسانات برق نیز تحت پوشش قرار گیرد.
پیگیری خسارت از شرکت توزیع برق
شرکت توزیع برق علاوه بر قرارداد بیمهای، دارای بیمه مسئولیت است. مشترکان میتوانند با ثبت دادخواست و ارائه مدارک (مانند فاکتور تعمیر یا گزارش معتمد محل)، از بیمه مسئولیت شرکت توزیع برق خسارات خود را پیگیری کنند.