وزیر آموزش و پرورش:
برنامههای پرورشی و فرهنگی باید در مدرسهمحوری بازطراحی شوند
تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۵۱
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، روز دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر، بر لزوم تحول و بهروزرسانی برنامههای پرورشی و فرهنگی تأکید کرد. وی با اشاره به افزایش آسیبهای اجتماعی، خواستار تغییر رویکرد و تزریق ظرفیتهای جدید در این حوزه شد.
کاظمی با بیان اینکه ایران در حوزه علمی جایگاه مطلوبی در جهان دارد، اما در آزمونهای بینالمللی مانند تیمز و پرلز وضعیت مناسبی ندارد، بر ضرورت حرکت در مسیر صحیح تربیتی و پرورشی تأکید کرد. او از معاونان پرورشی خواست الگویی برای رفتار و گفتار دانشآموزان تراز باشند و فراجناحی عمل کنند.
وزیر آموزش و پرورش، توسعه عدالت و کیفیت را اولویت اصلی این وزارتخانه دانست و مدرسه را کانون تحول در کیفیتبخشی معرفی کرد. وی از معاونت پرورشی خواست با ارائه طرحهای خلاقانه و مطالبهگری، نقش فعالتری در سیاستهای کلان آموزش و پرورش ایفا کند.
کاظمی همچنین بر تقویت توانمندی مربیان پرورشی از طریق دورههای ضمن خدمت، مشارکت فعال آنها در برنامهها و بهرهگیری از خلاقیت دانشآموزان تأکید کرد. او خواستار تدوین برنامههای پرورشی در دو سطح عمومی (تقویت هویت ملی و دینی) و تخصصی (پرورش استعدادها) شد و گفت اجرای این برنامهها در مدارس میتواند آسیبهای اجتماعی را به حداقل برساند.
وی در پایان با اشاره به توجه ویژه دولت به آموزش و پرورش، این موضوع را فرصتی استثنایی برای تحول در نظام تعلیم و تربیت دانست و تأکید کرد که برنامههای پرورشی باید بهصورت مدرسهمحور طراحی شوند و جایگاهی در برنامههای درسی مدارس داشته باشند.
کاظمی با بیان اینکه ایران در حوزه علمی جایگاه مطلوبی در جهان دارد، اما در آزمونهای بینالمللی مانند تیمز و پرلز وضعیت مناسبی ندارد، بر ضرورت حرکت در مسیر صحیح تربیتی و پرورشی تأکید کرد. او از معاونان پرورشی خواست الگویی برای رفتار و گفتار دانشآموزان تراز باشند و فراجناحی عمل کنند.
وزیر آموزش و پرورش، توسعه عدالت و کیفیت را اولویت اصلی این وزارتخانه دانست و مدرسه را کانون تحول در کیفیتبخشی معرفی کرد. وی از معاونت پرورشی خواست با ارائه طرحهای خلاقانه و مطالبهگری، نقش فعالتری در سیاستهای کلان آموزش و پرورش ایفا کند.
کاظمی همچنین بر تقویت توانمندی مربیان پرورشی از طریق دورههای ضمن خدمت، مشارکت فعال آنها در برنامهها و بهرهگیری از خلاقیت دانشآموزان تأکید کرد. او خواستار تدوین برنامههای پرورشی در دو سطح عمومی (تقویت هویت ملی و دینی) و تخصصی (پرورش استعدادها) شد و گفت اجرای این برنامهها در مدارس میتواند آسیبهای اجتماعی را به حداقل برساند.
وی در پایان با اشاره به توجه ویژه دولت به آموزش و پرورش، این موضوع را فرصتی استثنایی برای تحول در نظام تعلیم و تربیت دانست و تأکید کرد که برنامههای پرورشی باید بهصورت مدرسهمحور طراحی شوند و جایگاهی در برنامههای درسی مدارس داشته باشند.