۰
ظریف:

نتانیاهو با تخریب برجام هرج و مرج در منطقه ایجاد کرد/ اروپا به تعهداتش عمل نکرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۳۵
نتانیاهو با تخریب برجام هرج و مرج در منطقه ایجاد کرد/ اروپا به تعهداتش عمل نکرد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران، در یادداشتی برای وبگاه شبکه الجزیره انگلیسی با عنوان «ساختن ثبات منطقه‌ای از دل خاکسترهای جنگ نتانیاهو علیه برجام» نوشت که ۱۰ سال پس از امضای برجام، اقدامات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، علیه این توافق به هرج و مرج در غرب آسیا منجر شده است. او تأکید کرد که منطقه باید با اتحاد به این تهدید پاسخ دهد.

ظریف در این یادداشت، برجام را دستاوردی بی‌نظیر در دیپلماسی خواند که به بحرانی غیرضروری پایان داد، اما نتانیاهو و رژیم اسرائیل، که به گفته او صلح را تهدیدی وجودی می‌دانند، به طور علنی برای نابودی این توافق تلاش کردند. وی اسرائیل را به دلیل حملات به تأسیسات هسته‌ای ایران، هدف قرار دادن غیرنظامیان، کودکان، دانشمندان و رهبران ملی محکوم کرد و این اقدامات را تلاشی برای بی‌ثباتی منطقه دانست.

ظریف با انتقاد از آمریکا به دلیل حملات غیرقانونی به تأسیسات هسته‌ای ایران پس از خروج یکجانبه از برجام، اظهار داشت که این اقدامات در راستای حمایت از اسرائیل و در بحبوحه مشکلات انتخاباتی این رژیم انجام شده است. او همچنین کشورهای اروپایی عضو برجام (فرانسه، آلمان و بریتانیا) و اتحادیه اروپا را به دلیل عدم اجرای تعهدات اقتصادی و مالی برجام در هفت سال گذشته و تهدید به استفاده از «مکانیسم حل اختلاف» (به اشتباه «اسنپ‌بک» نامیده شده) مورد انتقاد قرار داد.

وی با استناد به نامه ۱۴۰ صفحه‌ای خود به سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ (منتشرشده به‌عنوان اسناد A/۷۵/۹۶۸ و S/۲۰۲۱/۶۶۹)، استدلال کرد که سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا با رد رکن اصلی برجام، یعنی پذیرش برنامه غنی‌سازی صلح‌آمیز ایران، عملاً وضعیت خود به‌عنوان اعضای برجام را پایان داده‌اند و نمی‌توانند به مکانیسم حل اختلاف متوسل شوند.
کد مطلب : ۱۶۸۹۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

اَمیرُالمُوْمِنینَ عَلِیُّ بْنُ اَبیطالب(علیه السلام):
لاَ تَتَّخِذَنَّ عَدُوَّ صَدیقِکَ صَدیقًا فَتَعْدی صَدیقَکَ.
با دشمنِ دوستت دوست مشو که [با این کار]با دوستت دشمنی میکنی.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}