اتمام عملیات مرمت مسجد وکیل شیراز

27 دی 1395 ساعت 19:50

عملیات مرمت مسجد وکیل شیراز با اختصاص اعتباراتی بالغ بر15 میلیاردریال به پایان رسید.


به گزارش عصر تعادل، مسئول فنی اداره‌کل میراث فرهنگی استان فارس امروز (دوشنبه 27 دی‌ماه) در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند مرمت مسجد وکیل گفت: پروژه مرمت مسجد وکیل از سال 88 آغاز شد و با مشارکت اداره کل اوقاف فارس در قسمت‎های سنگفرش و کف‌سازی، تعمیر سقف و پشت بام و مرمت کاشی کاری‌ها به اتمام رسید.

«سیامک بصیری» ادامه داد: با توجه به تخریب و خوردگی سنگفرش‏‌ها بر اثر عوامل شیمیای و فیزیکی سنگ‏‌هایی که قابلیت باز پیرایی داشته مرمت و آنهایی که تخریب شده بودد جایگزین شد.

وی گفت: امسال 100 پروژه مرمتی در استان فارس در زمینه های بناهای تاریخی، اشیاء موزه‏ای، ثبت آثار تاریخی، تعیین حریم آثار تاریخی و مطالعات پژوهشی با اعتبار 113 میلیارد ریال شروع شده است.

مسئول فنی میراث فرهنگی فارس هم‌چنین با تأکید بر جایگاه ویژه بافت فرهنگی تاریخی درهویت معماری اسلامی - تاریخی این استان گفت: در بافت تاریخی 17 هزار پلاک مسکونی موجود است که تاکنون بیش از 380 خانه تاریخی از آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده و میراث فرهنگی استان در راستای قانون حمایت از مالکین و متصرفین بناهای تاریخی با مالکین 40 خانه ثبتی تفاهمنامه‌ای در قالب مشارکت 50 درصدی و کمک‎های بلاعوض دولتی امضا کرده است.

بصیری یادآور شد: از مجموع 40 خانه ثبتی مورد اشاره، 30 خانه در بافت تاریخی شیراز و 10 خانه در سطح استان فارس مانند شهرستان‎های نی ریز، لار و استهبان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مسجد وکیل یکی از مجموعه بناهای تاریخی دوره زندیه است که به دستور کریمخان زند در زمینی به مساحت 9 هزار و 414 متر مربع بنا شد.


کد مطلب: 107245

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/107245/اتمام-عملیات-مرمت-مسجد-وکیل-شیراز

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir