ترورها در کرکوک پیش زمینه اجرای طرح تقسیم عراق است

17 آذر 1394 ساعت 13:04

نماینده سابق پارلمان عراق هدف ترورهای رخ داده در کرکوک را فراهم کردن زمینه اجرای طرح تقسیم عراق دانست.


«فوزی اکرم» نماینده سابق ترکمن پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، نسبت به ادامه عملیات ترور در استان کرکوک که منطقه مورد اختلاف بغداد و اربیل شمرده می‌شود، هشدار داد.

نماینده سابق پارلمان عراق با بیان اینکه هدف این ترورها فراهم کردن زمینه تقسیم عراق با افزایش و تعمیق اختلاف‌ها و شکاف‌های طوایف و گروه‌های عراقی است، افزود: در پس ترور «محمد الجبوری» شبکه‌ها و طرف‌های خارجی قرار دارند که تلاش می‌کنند، مناطق مورد اختلاف بین اربیل و بغداد را از نخبگان و مخالفان تقسیم کشور خالی کنند.

اکرم با اشاره به اینکه طرف‌های خارجی درصدد تقسیم عراق به سه کشور کردستان و شیعستان و سنیستان هستند، گفت: برخی از طرف‌های داخلی در عراق همسو با این طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کرده و با هدف تحقق منافع خود حتی اگر به زیان مردم عراق باشد، زمینه توسعه و گسترش نفوذ و بهره برداری این طرف‌ها در کشور را فراهم می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: کرکوک اکنون شاهد ترورهای سریالی است که هدف در آنها شخصیت‌های سیاسی و امنیتی و نظامی معروف مانند افسر سازمان اطلاعات عراق «ایدن حسین» و نخبگان منطقه و شخصیت‌های برجسته ترکمن و عرب است.

اکرم با زیر سوال بردن نقش و جایگاه دولت مرکزی و نیروهای امنیتی جهت کنترل اوضاع و اداره امور در کرکوک و دیگر مناطق مورد اختلاف بین اربیل و بغداد، خاطرنشان کرد که مسئولیت پرونده امنیتی تمام مناطق عراق بر عهده دولت مرکزی است.

نماینده سابق دارلمان عراق گفت:‌ عملیات ترور الجبوری در چارچوب ترورهای هدفمندی قرار می‌گیرد که شبکه‌های بین‌المللی دست به آن می‌زنند و تاکنون شخصیت‌های بی‌شماری را ترور کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این شبکه‌ها در ترور شخصیت‌های سیاسی میانه‌رو و افسران ارشد عرب و ترکمن و خالی کردن مناطق مورد اختلاف از نخبگان سیاسی و اجتماعی و نظامی است، از اقدامات طرف‌هایی پرده برداشت که تلاش می‌کنند، از بحران پیش آمده به سود خود بهره برداری کنند.


کد مطلب: 65996

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/65996/ترورها-کرکوک-پیش-زمینه-اجرای-طرح-تقسیم-عراق

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir