۰

روحانی:هیچ گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود/ اصل مهم خدمت به مردم است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۴
روحانی:هیچ گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود/ اصل مهم خدمت به مردم است
به گزارش عصرتعادل، آقای روحانی در این نشست خبری که به مناسبت سالگرد اجرای برجام برگزار شد با تشکر از مردم برای حضور در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی و حمایت از دستاوردهای دولت در عرصه های مختلف تصریح کرد: دولت در بسیاری از زمینه ها پیشرفت های خوبی داشته است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نهمین نشست‌خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: خوشحالم که امروز این فرصت در اختیار ما قرار گرفت تا در خدمت فعالان رسانه‌های گوناگون، سوالات و مسائلی که مورد نظر رسانه‌هاست، مطرح شود.
وی با بیان اینکه 700 هزار شغل در طول یک سال ایجاد کرده‌ایم گفت: تلاش دولت در سال جاری رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصدی است و قدم بسیار بزرگی در زمینه اشتغال آفرینی برداشته ایم.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سالگرد اجرای برجام گفت: همه تحریم های هسته ای پس از اجرای برجام برداشته شده است.
وی اضافه کرد: نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی، اخلاق حسنه و شیوه‌هایی که خدا و قرآن به ما توصیه کرده است را به دست فراموشی بسپاریم.
روحانی در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه گفته بودیم همه تحریم‌ها باید بالمرّه برداشته شود، گفت: برجام پیروزی ملت ایران در اخلاق بود، ما به دنیا گفتیم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.
وی با بیان اینکه همه تحریم‌ها علیه ایران از ۲۷ دی ۹۴ برداشته شد، افزود: آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی‌هایی داشت.
رئیس جمهور گفت: برجام تعلق به دولت یازدهم یا به شخص خاصی ندارد. برجام از آن ملت بزرگ ایران است، برجام از آن رهبری مقتدر کشور است، برجام از آن شهیدان از جمله شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران است، برجام نتیجه استقامت یک ملت و یک دستاورد بزرگ ملی است. کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم نسبت به برجام حرف بزند.
وی افزود: برای ما از برجام مهمتر حق و موفقیت یک ملت است چرا در پیشگاه خداوند نسبت به موفقیتمان شاکر نباشیم؟ البته هیچ کس در دنیا مدعی موفقیت صددرصد نیست و هر کاری نقصی و یا عیبی دارد اما برجام یک موفقیت برای ملت بزرگ است.
رئیس شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم آنچه راجع به ایران، نظام، دولت و ملت ایران نسبت به کشتار جمعی گفته می‌شود، دروغ و اتهام است. ما در دنیا به اثبات رساندیم که ملت ایران و نظام ایران، نظام راستگو است و آنها که علیه این نظام به ناروا سخن گفتند، امروز در تاریخ جهان و در پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.
رئیس جمهور ادامه داد: کمتر کسی از صاحب نظران این کشور فکر می‌کرد، موضوع پی ام دی حل شود و آژانس بین‌المللی رسما اعتراف کند که مسائل گذشته ایران پایان یافته و نسبت به آینده، بررسی‌ها را ادامه می‌دهیم. پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود. ما از لحاظ سیاسی پیروز و موفق شدیم. به دنیا گفتیم که ایران نظامی نیست که با او رفتار امنیتی در دنیا شود. ما خواستیم به دنیا بگوییم ایران کشوری است که می‌تواند در مسائل مختلف جهان به عنوان یک بازیگر فعال و سازنده در صحنه باشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: در توافقات جهانی حتی با یک کشور هم که باشد، در اجرا ممکن است اشکالاتی پیش بیاید، مسائلی داشته باشیم. شاید بعضی از موارد، کار به دلخواه پیش نرود، ما نباید حوصله‌مان را از دست بدهیم و باید منافع ملی را مدنظر قرار دهیم.
روحانی ادامه داد: طبیعی است در یک توافق بزرگ با 6 کشور بزرگ و مربوط به سازمان ملل، در بعضی موارد مشکلاتی را داشته باشیم اما در عین حال در برابر بدعهدی‌ها ما با قدرت و مقتدرانه ایستاده‌ایم. مردم مطمئن باشند مقتدرانه عمل کردیم و خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. منافع ملی برای ما اصل است و این منافع را همواره مدنظر قرار خواهیم داد.
پاسخ رئیس‌جمهور به سوال خبرنگاران
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید "در سالگرد برجام که منتقدان دولت دستاوردهای آن را لوکس معرفی می‌کنند، بفرمایید دستاورد برجام برای فقرا و حاشیه‌نشینان چه بوده است؟" گفت: شما از دستاورد برجام برای مردم و فقرا صحبت کردید؛ برجام متعلق به همه ملت و از جمله اقشار مستضعف است. اگر 27 دی سال گذشته برجام اجرایی نمی‌شد، با این تحریم‌هایی که تساعدی افزایش می‌یافت، وضع بد نفتی ما ادامه پیدا می‌کرد. در سال‌های قبل کل درآمد نفتی 32 هزار یا 33 هزار میلیارد تومان بیشتر نبود، اما در سال جاری تا پایان سال با اجرای برجام نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت.
رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر نبود ما این پول را از حقوق چه کسی کم می‌کردیم؟ از حقوق پرستاران، معلمان، بهداشت و درمان؟ مجبور بودیم کارها را زمین بگذاریم. در زمینه کارهای اجتماعی که انجام می‌دهیم، حقوق بازنشسته‌ها را تعطیل کنیم؟ چه کاری انجام می‌دادیم؟ بخش امنیتی و نظامی را حقوق نمی‌دادیم؟ کسانی که نقد می‌کنند، لوکس هم نقد می‌کنند؟ باید بدانند نقد لوکس خیلی جا ندارد. باید به مردم قشنگ بگویند که اگر برجام نبود چه چیزی می‌شد؟
روحانی تاکید کرد: تلاش این کارگرانی که کار می‌کنند سبب شد که صادرات و تولید نفت را به قبل از تحریم رساندیم. چه کسی باعث شد؟ شرایط را چه کسی فراهم کرد؟ در زمستان سرد که برخی گازشان قطع شده، بیش از 700 میلیون مترمکعب در روز مصرف می‌شود و برای مصارف به کار می‌رود؛ اگر نتوانیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم، چطور زندگی مردم تأمین شود؟ ما 11 میلیون از همین حاشیه‌نشین‌ها را بیمه کردیم و بهداشت و درمان به بسیاری از آنهایی که بیمه نبودند، خدمات می‌دهیم.
زمزمه‌های احتمال رد صلاحیت
وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه همه اذعان دارند در فقدان آیت‌الله هاشمی، کشور پشتوانه مهمی را از دست داده است، به همین دلیل، این نگرانی وجود دارد که شما هدف حملات بیشتر تندروها قرار گیرید، به گونه‌ای که امروز نه تنها رئیس دولت اصلاحات حق حضور در برنامه‌های مهمی حتی مراسم ترحیم را هم ندارند، زمزمه‌هایی هم مبنی بر احتمال رد صلاحیت شما در انتخابات آتی شنیده می‌شود. آیا وقت آن نرسیده که بزرگان نظام برای رفع این تندروی‌ها قبل از دست دادن سرمایه‌های کشور چاره‌اندیشی کنند؟ توضیح داد: آیت‌الله هاشمی یک شخصیت بزرگ نظام ما بودند، جای خالی ایشان به نظر بنده هیچ وقت پر نمی‌شود، یک عالم بزرگ که از دنیا برود، جای او پر نمی‌شود، از لحاظ شخصیت آقای هاشمی، جای ایشان خالی است، مثل اینکه جای شهید بهشتی نیز هم‌چنان خالی است، جای شهید مطهری هم هم‌چنان خالی است، جای آیت‌الله هاشمی هم خالی می‌ماند، ولی امیدواریم همه تلاش کنیم بتوانیم تا حدی که امکان‌پذیر است آن کار بزرگی که آن مرد بزرگ انجام می‌داد، هرکدام در انجام وظیفه‌مان کوشا باشیم و بتوانیم آنها را انجام دهیم.
ما را با شورای نگهبان به دعوا نیندازید
وی ادامه داد: ما را با شورای نگهبان به دعوا نیندازید، روابط ما با شورای نگهبان همیشه خوب بوده و باز هم خوب است، اینگونه مسائل شایعات است، نباید به این شایعات خیلی توجه کرد، انتخابات همیشه یک فرایندی دارد، اما هنوز خیلی تا انتخابات باقی مانده است. انتخابات ریاست جمهوری سال آینده قرار است برگزار شود. امروز همه ما باید برای خدمت به نظام، کمربندهایمان را محکم‌تر ببندیم و به جامعه‌مان خدمت کنیم. واقعاً این مردم بزرگ ما در هر حادثه‌ای نشان می‌دهند که چقدر عظمت دارند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حادثه رحلت آیت‌الله هاشمی، مردم نشان دادند که چقدر بزرگوار هستند و باعظمتند. ما باید در برابر این مردم کار کنیم و به آنان خدمت کنیم. ممکن است این جمله به ذهن کسی بیاید، واقعاً از همه چیز مهم‌تر، خدمت به این نظام و مردم است، همه باید تلاش کنیم به ملت خدمت کنیم و تا روز آخر کار کنیم و همه ما باید در صحنه باشیم و امیدوارم نگرانی‌هایی که در بیان شما مطرح شده، روز به روز کاهش یابد، فضایی که امروز در کشور درست شده، فضای وحدت ملی که در رحلت آیت‌الله هاشمی نمود بیشتری داشت، همه واقعاً در تشییع آیت‌الله هاشمی از همه جناح‌ها و افراد مختلف آمده بودند و امیدواریم این وحدت و اتحاد تا آخر حفظ شود.
عربستان مشکل را خودش آغاز کرد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درارتباط با روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و بخصوص عربستان سعودی گفت : اساس دولت یازدهم روابط نزدیک با کشورهای همسایه بخصوص کشورهای اسلامی است.
وی افزود: عربستان سعودی مشکل را خودش آغاز کرد از حمله به یک کشور همسایه که اصلا مبنایی نداشت و ندارد. به نفع عربستان است که این حملات به یمن را قطع کند. مداخلات در بحرین و موضوع تروریزم در منطقه را قطع کند.
وی گفت : عربستان بعنوان یک کشور همسایه مشکلی نداریم که بخواهیم حل کنیم مشکل ما به تجاوز عربستان به یمن مداخلات این کشور در منطقه و بحرین است اما اینکه ما با عربستان در گذشته مذاکراتی داشتیم تا مسئله اعدام شیخ نمر و مسئله سفارت پیش آمده و آن ها یک جانبه روابط را قطع کردند. کشورهای مختلفی خواستند بین ایران و عربستان میانجی گری کنند. کویت و عراق از این جمله هستند شاید هفت تا هشت کشور دیگر هم هستند. ما امیدواریم ریشه های مسئله بتواند حل شود.
رئیس جمهوری تاکید کرد : ما خواستار صلح و ثبات در منطقه هستیم. ایران نه قصد مداخله در مسائل داخلی عربستان دارد و نه می خواهد که عربستان از صحنه ساسی منطقه حذف شود و نه اینکه نقشی که می تواند داشته باشد حذف شود.
وی گفت : امیدوارم مسئولان عربستان راه درستی را در این زمینه انتخاب کنند و اگر عربستان تصمیم درستی اتخاذ کند ما حاضریم در مسئله یمن و منطقه به عربستان کمک کنیم.
آینده سوریه به خواست مردم سوریه بستگی دارد
رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه الجزیره در رابطه با ایده‌های ایران برای حل بحران سوریه در نشست آینده «آستانه»، اظهار داشت: مسائل منطقه ما به ویژه سوریه بسیار مهم است؛ این درگیری‌ها از پنج سال گذشته شروع شده و ما در مجموع خوشحالیم که درباره یک آتش‌بس توافق شد و این یک شروع مثبت است که بین دولت و برخی گروه‌های مسلح آتش‌بس برقرار شده است؛ البته دو گروه داعش و النصره تروریست بوده و خارج از این موضوع هستند.
روحانی تأکید کرد: این آتش‌بس باید حفظ شود و نگذاریم آتش جنگ دوباره شعله‌ور شود؛ همچنین قبلاً هنگامی که صحبت مذاکره می‌شد، یک عده خارج‌نشین می‌آمدند و صحبت می‌کردند و می‌رفتند، اما امروز مذاکره بین دولت و گروه‌های مسلحی است که آتش‌بس را پذیرفته‌اند؛ این می‌تواند زمینه مذاکره واقعی باشد.
وی خاطرنشان کرد: سه کشور ایران، روسیه و ترکیه تلاش بسیاری را برای اجلاس «آستانه» انجام داده‌اند و اساس این اجلاس نیز مذاکرات سوری ـ سوری است.
تلاش برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
رییس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در مورد اقدامات ویژه و جهشی دولت در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی توضیح داد:‌ اقتصاد مقاومتی برای همه کشور حائز اهمیت است و در تلاش برای تحقق همه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله برجام فضای فعالیت را برای اقتصاد مقاومتی آسان تر کرده است، تصریح کرد: برجام یک سرمایه گذار یا تولیدگر نیست بلکه برجام فضا راآماده می‌کند و موانع را بر می دارد و همه باید در چنین فضایی دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل خاطر نشان کرد: موضوع نفت و گاز امسال بسیار مورد توجه قرار گرفت و در شرایط برجام توانستیم تولید نفت را از دو میلیون بشکه به سه میلیون برسانیم. همچنین صادرات نفت از یک میلیون و 100 هزار بشکه به بالای دو میلیون رسید که کار آسانی نبود و صنعت نفت در این زمینه اقدامات بزرگی انجام داد.
وی همچنین به جهش های انجام شده در حوزه پتروشیمی و افتتاح پروژه های پتروشیمی اشاره کرد و گفت:‌اقتصاد مقاومتی به معنی بالای رفتن تولید، صادرات و اشتغال است و در این راستا در حوزه کشاورزی تحولات بسیار خوبی داشتیم و به خودکفایی در تولید گندم رسیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی از 95 میلیون تن به 117 میلیون تن رسیده است که جهش بزرگی به حساب می آید افزود: در صنعت ماشین سازی و تولید خودرو جهش هایی در ماه های اخیر داشتیم و خودروهایی با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی تا پایان اسفند به تولید خواهد رسید که 30 درصد آن صادر خواهد شد.
تاثیر خرید هواپیما در حوزه گردشگری
رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات خوب انجام گرفته در حوزه گردش گری اظهار کرد: خرید هواپیما در حوزه گردشگری بسیار تاثیرگذار خواهد بود و برای همه مردم از جمله رانندگان تاکسی، هتل داران، مغازه دار ها و همه کسانی که به نحوی با حوزه گردشگری ارتباط دارند نتیجه بخش خواهد بود.
روحانی باتاکید بر اینکه صنعت هوایی از پایه های گردشگری است، گفت:‌ در سال بالای 4 میلیارد دلار پول به شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه می دهیم و چه اشکال دارد این پول را شرکت های داخلی به دست آورند.
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه چه اشکال دارد مردم ما یک هواپیما سالم و تمیزسوار شوند گفت: انگار برخی می خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند خب کهنه اش را هم داریم، آن‌ها سوار شوند.
رئیس‌جمهور همچنین به اتصال ریل به پنج استان کشور تا پایان امسال و سال آینده گفت: به نظرم اقدامات خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده و باید تلاش هایمان را بیشتر کنیم تا به اهداف مدنظر مردم و رهبری دست یابیم.
منشور حقوق شهروندی و ضمانت اجرایی آن
رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوالی در مورد منشور حقوق شهروندی و ضمانت اجرایی آن و همچنین عدم تحقق برخی مفاد آن از جمله جلوگیری از حضور محمد خاتمی در مراسم آیت‌الله هاشمی به عنوان یک حق شهروندی گفت:‌ حقوق شهروندی از وعده های من در سال 92 بود که در صد روز اول فعالیت دولت متن ابتدایی آن را منتشر کردیم و با دریافت نظرات مختلف منشور خوب و جامعی حاصل شد که البته ممکن است بعدها کامل تر هم بشود.
روحانی با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی متکی به قانون اساسی و به خصوص فصل سوم قانون اساسی است خاطر نشان کرد: منشور حقوق شهروندی را به تک تک دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهم کرد البته نکته ای که وجود دارد این است که حقوق شهروندی تنها به دستگاه اجرایی تعلق ندارد و اگر دولت آن را اجرا کند قوای دیگر نیز باید در این مسیر به دولت کمک کند و امیدواریم دو قوه دیگر در کنار قوه مجریه در اجرای حقوق شهروندی همراهی لازم را داشته باشد.
روحانی افزود: اینکه در مقام عمل برخی از موارد حقوق شهروندی امروز هنوز عملیاتی نمی شود، متاسف هستم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: به عنوان رئیس جمهور همواره مسائل حقوق شهروندی را دنبال می کنم و با وزیر دادگستری که پیوند بین قوه قضاییه و مجریه هستند به طور کتبی و شفاهی همواره این موارد را به طور منظم دنبال می کنم.
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: برخی مسائل وجود دارد که حل آن زمان بر است اما ما همه تلاشمان را می کنیم وحتی می خواهیم برخی از امور همین امشب اجرا شود و نه فردا اما در عین حال تلاش و توان ما در حدی است که نیازمند به کمک دیگران هستیم و در برخی موارد نیز نیازمند به اجماع نظام هستیم و من بسیار به آینده امیدوار هستم که همه تلاش هایمان به ثمر بنشیند.
هیچ گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود
رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آمدن ترامپ چه تاثیری بر انتخابات ایران می گذارد و آیا تائید می کنید که برای انتخابات آینده حضور می یابید یا نه، اظهار کرد: راجع به قسمت آخر سوال جواب دادن سخت است.
وی ادامه داد: وجود رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید تاثیر خاصی در انتخابات آینده ایران نخواهد داشت و ایران روند خودش را دارد. مردم تلاش خودشان را انجام میدهند و آنچه خواست مردم ایران باشد در انتخابات انجام می‌شود.
روحانی در پاسخ به این سوال که اگر ترامپ تصمیم بگیرد درباره برجام مجدد مذاکره کند واکنش شما چیست؟ تاکید کرد: آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا به حال اظهاراتی درباره برجام کرده که خوشحال نیست یا این توافق خوبی نیست و غیره. اینها بیشتر شعار است و بعید می دانم در مقام عمل وقتی وارد کاخ سفید شود، اتفاقی بیفتد چون این توافق دو جانبه نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: مذاکره مجدد که اصلا معنا ندارد. مذاکرات مقدمه ای برای توافقی بوده و سالها طول کشیده از سال 82 شروع شده و مذاکرات مختلف در این دولت هم حدود دو و نیم سال به طول انجامیده که بر سر بند بند و کلمه کلمه توافق بحث شده است مثل اینکه کسی بگوید پیرهنی که داریم می خواهیم تبدیل به پنبه کنیم و دوباره ریسندگی شود و از ابتدا خیاط بدوزد.
روحانی همچنین گفت:‌ بازگشت و ارتجاع که معنی ندارد. هیچ گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود؛ چرا که مذاکرات انجام، تکمیل و درشورای امنیت سازمان ملل تائید شده است وبه صورت یک سند بین‌المللی در آمده و توافق دو جانبه نیست بلکه چند جانبه است.
در همه بخش ها از رکود خارج نشده ایم
رئیس جمهور در پاسخ به سوال شبکه خبر درباره مهمترین اقدامی که دولت در دوران باقی مانده از عمر خود عملی خواهد کرد، گفت: آنچه در طول این ۳ سال و نیم اتفاق افتاد تلاش برای تحقق پروژه های مختلف بوده است، چند پروژه باقی مانده که باید تکمیل شود. البته منظورم فقط پروژه های عمرانی نیست که پروژه های عمرانی حتما به پایان می رسد.
وی افزود: دولت باید اجازه ندهد نوسانات اقتصادی ایجاد شده و تلاش کند تورم کاهنده باشد. تلاش ما در سه سال و نیم بر این اساس بوده و تلاش می کنیم تا پایان دولت نیز این کار را ادامه دهیم.
روحانی ادامه داد: در زمینه رشد اقتصادی تلاشمان خروج از رکود بوده و بدون شک ما امروز از رکود خارج شده ایم. البته نه در تمام بخش ها به طور مثال در بخش ساختمان هنوز از رکود خارج نشده ایم که باید برای آن تلاش کنیم.
رئیس قوه مجریه ادامه داد: در زمینه ایجاد اشتغال در یکسال گذشته کارهای مهمی انجام شده است که این روند باید تا پایان عمر دولت ادامه داشته باشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز فضای سرمایه گذاری در کشور فراهم شده و مردم باید از این فضا استفاده کنند، تصریح کرد: در بخش های مختلف از جمله خرید لوکوموتیو از شرکت های خارجی و ریل سازی، ساخت خودرو با مشارکت شرکت های خارجی و توسعه بنادر کارهای جدی انجام شده که تا پایان دولت نیز باید انجام شود.
کد مطلب : ۱۰۷۴۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.