۰

فضای انتخابات گرمتر شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۹
به گزارش عصر تعادل،با نزدیک شدن به زمان انتخابات، تحرکات نامزدهای انتخابات افزایش یافته است.
 
 
دیروز محمدباقر قالیباف شهردار اصولگرای تهران، محمد دهقان، نماینده طرقبه را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی‌اش معرفی کرد و همزمان تا 27 اردیبهشت ماه برای انجام کار تبلیغاتی‌اش از شورای شهر مرخصی گرفت. این در حالی بود که احمد مسجدجامعی در کانال تلگرامی خود خبر داد 14 عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای به وزیر کشور، خواستار بررسی نحوه یا عدم استفاده از امکانات شهرداری تهران بویژه مؤسسه همشهری برای فعالیت‌های تبلیغاتی محمدباقر قالیباف شده‌اند. به گفته وی، در این نامه بر بررسی وضعیت استعفا یا مرخصی معاونان و مدیران شهردار تهران که مشغول فعالیت‌های تبلیغاتی در ستاد انتخابات شهردار (محمدباقر قالیباف) هستند، تأکید شده است.
 
این نامه را احمد مسجدجامعی، احمد حکیمی‌پور، محمد سالاری، الهه راستگو، محسن سرخو، غلامرضا انصاری، محمدمهدی تندگویان، علی صابری، اسماعیل دوستی، محمد حقانی، فاطمه دانشور، رحمت‌الله حافظی، ولی‌الله شجاع‌پوریان و ‌هادی ساعی امضا کرده‌اند. قالیباف قرار است امروز به فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس برود و برنامه‌هایش را در این فراکسیون ارائه کند. فراکسیونی که دیروز میهمان سید ابراهیم رئیسی بود.
 
توضیح درباره دیدار رئیسی و نماینده ویژه پوتین
 
 
رئیسی دیروز بعد از ظهر با حضور در جلسه فراکسیون اصولگرایان مجلس، به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت؛ اما حاشیه‌ای که روز گذشته این نامزد انتخابات را در صدر اخبار قرار داد، دیدار اخیر او با نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه بود. رستم مینیخانوف، رئیس ‌جمهوری تاتارستان و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور ادیان مذهبی اخیراً با حضور در مشهد، با رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرده است. علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس بعد از این دیدار خواستار بررسی موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی شد و با اشاره به شایعاتی که درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا مطرح شده است، تأکید کرد: هر جور که به این دیدار نگریسته شود، شائبه دخالت در انتخابات در آن دیده می‌شود. به گفته وی، «با توجه به اینکه دیدار مقامات خارجی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید براساس تشریفات خاصی صورت گیرد و لازم است تا در چارچوب پروتکل تشریفاتی این کار انجام شود، وزارت امور خارجه باید در این ‌باره توضیح دهد و مطرح کند که برای انجام این دیدار چه چیزی را در نظر گرفته است.» دیروز اما سبحانی‌فر، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در این باره توضیح داد: «رئیس ‌جمهوری تاتارستان، فرد مسلمانی است و می‌خواست زیارتی در مشهد داشته باشد.
 
همچنین قرار است قراردادی تجاری بین مشهد و تاتارستان امضا شود و این هیأت به همین دلیل به مشهد رفت و در آنجا درخواست دادند دیداری هم با تولیت آستان داشته باشند و ما نیز این دیدار را برایشان هماهنگ کردیم.» وی راجع به مسئولیت خود در این دیدار نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه من رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و روسیه هستم و هم از نمایندگان استان خراسان رضوی بودم، بخشی از این هماهنگی‌ها از سوی وزارت کشور محول شده بود که صورت گرفت.
 
واکنش میرسلیم به باهنر: کنار نمی‌روم
 
 
مصطفی میرسلیم، نامزد حزب مؤتلفه اسلامی در انتخابات هم دیروز با برگزاری یک نشست خبری، به تشریح مواضع و دیدگاه‌های خود پرداخت. او در واکنش به سخنان اخیر محمدرضا باهنر مبنی بر اینکه حزب مؤتلفه به آیت‌الله موحدی کرمانی قول داده است نامزدش کنار می‌رود، گفت: از آقای باهنر ممنون هستیم اما بهتر است به کارهای خودشان برسند، ما آمادگی خود را برای خدمت به مردم اعلام کرده‌ و تا آخر ایستاده‌ایم. به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید اگر مرحوم عسگراولادی زنده بود تصمیم مؤتلفه برای رقابت با سایر اصولگرایان را قبول می‌کرد، گفت: من خودم واژه اصولگرایی را درست کردم زیرا کار ما مبتنی بر اصول است. کار ندارم به اینکه عده‌ای اصولگرایی را به خود بسته‌اند در حالی که ما سرمنشأ اصولگرایی هستیم. اگر مرحوم عسگر اولادی نیز زنده بود، از ما حمایت می‌کرد. میرسلیم مجدداً انتقاداتی را متوجه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» کرد و گفت: نیت و هدف «جمنا» با حزب مؤتلفه اسلامی مشترک است اما در سلایق ما با هم اختلاف داریم. میرسلیم البته قالیباف را هم بی‌نصیب از انتقاد نکرد و گفت: به عنوان عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیر تخلفات بوده‌ام و در روزهای اول سر کار آمدن قالیباف، او به منزل من آمد و با او صحبت کردم و خیرخواهش بودم و در اسفند ۱۳۹۳ به او گفتم که در شهرداری خلاف‌هایی صورت می‌گیرد که قالیباف پاسخ داد دست روی دلم نگذار، واویلاست.
 
میرکاظمی: رئیسی با قالیباف رقابت می‌کند
 
 
شاید ناخوشایندترین خبر دیروز برای اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان بخصوص «جبهه مردمی»‌ها، اعلام صریح رقابت رئیسی با قالیباف بود. مسعود میرکاظمی، وزیر محمود احمدی‌نژاد در دولت سابق که ریاست کمیته طرح و برنامه ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی را به عهده دارد، روز گذشته به صراحت اعلام کرد رئیسی با قالیباف رقابت خواهد کرد. این در حالی بود که «جبهه مردمی»‌ها پیش از این اعلام کرده بودند نامزدهای این گروه ملتزم شده‌اند در نهایت به ساز و کار «جمنا» تمکین کرده و به نفع نامزد واحد و نهایی کنار بروند. رئیسی و قالیباف، دو نامزد این ائتلاف هستند. رئیسی پیش‌تر اعلام کرده بود که تا پایان در میدان رقابت خواهد ماند. در چند روز گذشته اخباری نیمه رسمی از اختلاف این دو نامزد به گوش می‌رسید. شاید بر همین اساس بود که دیروز، مرضیه وحید دستجردی سخنگوی «جمنا» احتمال داد هر دو نامزد «جمنا» در کارزار رقابت باقی بمانند. به گفته وی، «ممکن است احساس کنیم هر دو در صحنه باقی بمانند یا یکی به نفع دیگری کنار برود.»
 
رضا روستاآزاد، عضو شورای مرکزی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» هم گفت: در جمنا به این نتیجه رسیدیم که با توجه به نظرسنجی‌‌ها پس از مناظره دوم که در روز بیست و سوم  ماه جاری برگزار می‌شود، در روز بیست و چهارم نظرسنجی کشوری مورد بررسی قرار گیرد و روز بعد از آن تصمیم‌گیری جمنا درخصوص حضور یک یا دو کاندیدا در انتخابات به‌ طور رسمی اعلام می‌شود. محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در سخنرانی اخیر خود در جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به رقابت احتمالی رئیسی و قالیباف گفت: آقایان رئیسی و قالیباف قرار است هر دو حضور داشته باشند و در درون تشکیلات جمنا با هم رقابت کنند تا معلوم شود کدام‌شان زمینه رأی‌آوری بیشتری دارند. اما این رقابت درون تشکیلاتی نباید رقابت اصلی را تحت تأثیر قرار بدهد که این مسأله بغرنجی است. این عزیزان باید هر دو تلاش کنند اگر رقابتی هم می‌کنند، با رقیب مشترک باشد و رأی همدیگر را نتراشند.
 
 
بر اساس اخبار نیمه رسمی، محمدباقر قالیباف سهم بیشتری از سبد آرای پایگاه اجتماعی اصولگرایان را دارد. اما آن گونه که از ظواهر امر برمی‌آید، رئیسی در یارگیری میان چهره‌های اصولگرا موفق‌تر بوده است. تازه‌ترین اصولگرای پیوسته به او سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت محمود احمدی‌نژاد است. روز شنبه تصاویری از دیدار رئیسی و جلیلی منتشر شد و برخی سایت‌ها و کانال‌ها پیش‌بینی کردند جلیلی در صورت پیروزی رئیسی، در دولت آینده مسئولیت خواهد داشت. دیروز میرکاظمی، از اعضای ستاد رئیسی درباره این ملاقات گفت: آقای جلیلی از روزی که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف خود را اعلام کرد، با ستاد آقای رئیسی همکاری می‌کند.
 
 
همزمان با این فعالیت ها، نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس نیز تلاش می‌کنند نامزدهای تحت حمایت خود در انتخابات را یاری کنند. دیروز فراکسیون ولایی مجلس میزبان ابراهیم رئیسی بود و امروز از قالیباف وعده گرفته است. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس نیز از تصمیم این فراکسیون برای همکاری نمایندگان در ستادهای انتخاباتی حسن روحانی خبر داد و گفت که در جلسه اخیر فراکسیون امید مقرر شد در راستای اعلام حمایت فراکسیون از آقای روحانی در انتخابات از هر استان یک یا دو نفر از نمایندگان عضو فراکسیون برای همکاری با ستادهای انتخاباتی ایشان انتخاب شوند تا بتوانند در راستای انسجام و همگرایی بیشتر، مشارکت حداکثری و جذب نیروهای جریان اصلاح‌طلبی به شکل منسجم عمل کنند.
 
 
فعالیت ها  انتخاباتی نامزدها امروز با سه سفر ادامه می‌یابد. امروز مصطفی میرسلیم برای سخنرانی در یکی از دانشگاه‌های مازندران به این استان می‌رود و قالیباف نیز به قم سفر خواهد کرد. استان سیستان و بلوچستان هم مقصد اولین سفر رئیسی است.
 
 
حسن روحانی هم دیروز به قزوین رفت. او که صبح دیروز به منظور شرکت در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرداران اسلامی و افتتاح چندین طرح و پیگیری مصوبات سفر اول به این شهر سفر کرده بود، بعد از کارهای اجرایی، در ورزشگاه این شهر حضور یافت که مملو از جمعیت بود. او  با بیان اینکه امروز برای حرکتی دوباره در ساختن ایران آماده‌ایم، همگان را به مشارکت گسترده و خلق حماسه‌ای بزرگ در انتخابات فرا خواند و تأکید کرد: دوباره باید مسیر آزادی در جامعه، فضای غیر امنیتی در دانشگاه، ثبات در بازار و تعامل سازنده با جهان را انتخاب کنیم. نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها تأکید کرد عقب نخواهم نشست و از هیچ چیزی نخواهم هراسید. به گفته وی، زنان شایسته ما باید به جایگاه شایسته برسند.
کد مطلب : ۱۲۴۴۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.