بستههای تحول آموزش پزشکی بدنه هیات علمی را فعال کرده است
تاریخ انتشار
جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۱
به گزارش عصر تعادل، دکتر فرهاد رمضانیبدر با تشریح برنامههای این دانشگاه برای توسعه آموزش علوم پزشکی در 4 سال آینده، اظهار کرد: با توجه به اسناد بالا دستی و برنامههای راهبردی و عملیاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان تمام توان خود را در جهت طرح تحول و توسعه آموزش علوم پزشکی و دستیابی به اهداف بستههای طرح تحول به کار بسته است.
وی با بیان اینکه، توجه ویژه این دانشگاه به متغیرهای زمینهای و شرایط اختصاصی منطقه ششم آمایش در توسعه آموزش علوم پزشکی خواهد بود، بر نقش پررنگ دانشگاهها در اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: برای تحول و تغییر در این حوزه، نیازمند توجه به الزامات مورد نیاز هستیم.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بهکارگیری اصول علمی انگیزش درونی و بیرونی در نیروی انسانی، تغییر دیدگاه مسؤولین ارشد دانشگاهها در جهت تحول و نوآوری و افزایش همکاریهای بین سازمانی بویژه بین دانشگاه، صنعت و موسسات خدماتی از دیگر مواردی است که در این حوزه راهگشا خواهد بود.
دکتر رمضانی بدر با اشاره به اینکه بستههای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی حدود سه سال است که در دانشگاههای علوم پزشکی اجرایی میشود، گفت: بستههای مختلف را به گونههای متفاوت میتوان ارزیابی کرد، اما به طور کلی بستهها نقاط قوت و چالشهایی دارد که باید جداگانه به آنها پرداخت؛ به عنوان مثال این بستهها در ارتقای راهبردی، گسترش اعتباربخشیهای آموزشی، ایجاد گفتمان مرجعیت، توسعه دانشهای میانرشتهای و مجازیسازی مناسب عمل کردهاند، اما لازم است به برخی حوزهها توجه بیشتری شود.
وی با بیان اینکه توان اجرایی دانشگاه علومپزشکی زنجان در اجرای برخی بستهها نظیر اعتباربخشیهای موسسهای، ارتقای راهبردی و گسترش محیطی (سند توسعه علمی)، مرجعیت علمی، دانشگاههای نسل سوم مجهز به اصلاح کوریکولوم postgraduate ، توسعه دانش میان رشتهای و مجازیسازی بیشتر و موثرتر بوده است، گفت: در اجرای برخی بستهها نظیر بینالمللیسازی، آموزش پاسخگو و زیر ساختها دارای محدودیتهایی بودهایم.
رمضانیبدر، تعریف دقیق، عینی و متمرکز اعتبارات مالی و نقدینگی توسعه بستههای تحول و نوآوری و نیز تعریف دقیق و عینی و عملیاتی متولی سازمانی و حقوقی هر بسته را حائز اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد: در کنار این موارد، تعیین پروژههای تحقیقاتی (دانش پژوهی و پژوهش در آموزش) در ریزبرنامههای عملیاتی بستهها و تحول و پیشبینی اعتبارات و نقدینگی در بازبینی بستههای تحول و نوآوری مدنظر قرار گیرد.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علومپزشکی زنجان گفت: طراحی و اجرای طرحهای تحقیق و توسعه بویژه در حوزه داروسازی، تنظیم سند توسعه علمی دانشگاه و منطقه 6 آمایش تا سال 1404 با توجه به نیازهای منطقه آمایشی، راهاندازی، اجرا و برگزاری مرکز آزمونهای صلاحیتهای بالینی، علوم پایه، پیش کارورزی، دستیاری با متدهای جدید ارزیابی و ارزشیابی و امکانات بروز ارزیابی مهارتهای بالینی، ارائه پروپوزال طراحی مدل توسعه دانشهای میان رشتههای همراه با آغاز فاز توسعه مفهومی مدل از جمله تجارب موفق دانشگاه علوم پزشکی زنجان بوده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی با بیان اینکه 17 کارگروه فعال در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای اجرای بستههای تحول و نوآوری تشکیل شده، گفت: راهاندازی مرکز آزمون صلاحیتهای بالینی و انجام فرایندهای مربوطه، ارائه پروپوزال طراحی مدل توسعه دانشهای میان رشتهای و آغاز فاز اول طرح توسعه مربوطه، افزایش توانمندی اعضای هیات علمی و کارشناسان در حوزههای تخصصی با برگزاری کارگاههای آموزش مرتبط، تعیین اولویتهای پژوهشی در اجرای بخشی از اولویت در حوزه آموزش پاسخگو و حوزه دانشگاه نسل سوم، انجام اعتباربخشی موسسهای و مراکز آموزش درمانی و آغاز ارزیابی مجدد داخلی، شروع فرایند اعتباربخشی بینالمللی (ارزیابی درونی) و عقد قرارداد با موسسات بینالمللی جهت اعتباربخشی از جمله دستاوردهای دانشگاه زنجان پس از اجرای بستهها بوده است.
وی با بیان اینکه، توجه ویژه این دانشگاه به متغیرهای زمینهای و شرایط اختصاصی منطقه ششم آمایش در توسعه آموزش علوم پزشکی خواهد بود، بر نقش پررنگ دانشگاهها در اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: برای تحول و تغییر در این حوزه، نیازمند توجه به الزامات مورد نیاز هستیم.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بهکارگیری اصول علمی انگیزش درونی و بیرونی در نیروی انسانی، تغییر دیدگاه مسؤولین ارشد دانشگاهها در جهت تحول و نوآوری و افزایش همکاریهای بین سازمانی بویژه بین دانشگاه، صنعت و موسسات خدماتی از دیگر مواردی است که در این حوزه راهگشا خواهد بود.
دکتر رمضانی بدر با اشاره به اینکه بستههای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی حدود سه سال است که در دانشگاههای علوم پزشکی اجرایی میشود، گفت: بستههای مختلف را به گونههای متفاوت میتوان ارزیابی کرد، اما به طور کلی بستهها نقاط قوت و چالشهایی دارد که باید جداگانه به آنها پرداخت؛ به عنوان مثال این بستهها در ارتقای راهبردی، گسترش اعتباربخشیهای آموزشی، ایجاد گفتمان مرجعیت، توسعه دانشهای میانرشتهای و مجازیسازی مناسب عمل کردهاند، اما لازم است به برخی حوزهها توجه بیشتری شود.
وی با بیان اینکه توان اجرایی دانشگاه علومپزشکی زنجان در اجرای برخی بستهها نظیر اعتباربخشیهای موسسهای، ارتقای راهبردی و گسترش محیطی (سند توسعه علمی)، مرجعیت علمی، دانشگاههای نسل سوم مجهز به اصلاح کوریکولوم postgraduate ، توسعه دانش میان رشتهای و مجازیسازی بیشتر و موثرتر بوده است، گفت: در اجرای برخی بستهها نظیر بینالمللیسازی، آموزش پاسخگو و زیر ساختها دارای محدودیتهایی بودهایم.
رمضانیبدر، تعریف دقیق، عینی و متمرکز اعتبارات مالی و نقدینگی توسعه بستههای تحول و نوآوری و نیز تعریف دقیق و عینی و عملیاتی متولی سازمانی و حقوقی هر بسته را حائز اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد: در کنار این موارد، تعیین پروژههای تحقیقاتی (دانش پژوهی و پژوهش در آموزش) در ریزبرنامههای عملیاتی بستهها و تحول و پیشبینی اعتبارات و نقدینگی در بازبینی بستههای تحول و نوآوری مدنظر قرار گیرد.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علومپزشکی زنجان گفت: طراحی و اجرای طرحهای تحقیق و توسعه بویژه در حوزه داروسازی، تنظیم سند توسعه علمی دانشگاه و منطقه 6 آمایش تا سال 1404 با توجه به نیازهای منطقه آمایشی، راهاندازی، اجرا و برگزاری مرکز آزمونهای صلاحیتهای بالینی، علوم پایه، پیش کارورزی، دستیاری با متدهای جدید ارزیابی و ارزشیابی و امکانات بروز ارزیابی مهارتهای بالینی، ارائه پروپوزال طراحی مدل توسعه دانشهای میان رشتههای همراه با آغاز فاز توسعه مفهومی مدل از جمله تجارب موفق دانشگاه علوم پزشکی زنجان بوده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی با بیان اینکه 17 کارگروه فعال در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای اجرای بستههای تحول و نوآوری تشکیل شده، گفت: راهاندازی مرکز آزمون صلاحیتهای بالینی و انجام فرایندهای مربوطه، ارائه پروپوزال طراحی مدل توسعه دانشهای میان رشتهای و آغاز فاز اول طرح توسعه مربوطه، افزایش توانمندی اعضای هیات علمی و کارشناسان در حوزههای تخصصی با برگزاری کارگاههای آموزش مرتبط، تعیین اولویتهای پژوهشی در اجرای بخشی از اولویت در حوزه آموزش پاسخگو و حوزه دانشگاه نسل سوم، انجام اعتباربخشی موسسهای و مراکز آموزش درمانی و آغاز ارزیابی مجدد داخلی، شروع فرایند اعتباربخشی بینالمللی (ارزیابی درونی) و عقد قرارداد با موسسات بینالمللی جهت اعتباربخشی از جمله دستاوردهای دانشگاه زنجان پس از اجرای بستهها بوده است.