۰

بررسی تاثير امنيت خاورميانه بر مديترانه

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۹
به گزارش عصر تعادل،سيد‌ علي خرم در روزنامه اعتماد نوشت: كنفرانس ديالوگ بين‌المللي براي مديترانه كه براي سومين سال متوالي در رم، پايتخت ايتاليا برگزار مي‌شود، به سمبلي براي تفاهم و تبادل نظر در دو سوي مديترانه بدل شده است.
 
كشورهاي اروپايي در شمال درياي مديترانه و كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در جنوب مديترانه از فرصت اين كنفرانس با حضور مقامات كشورهاي ساحل درياي مديترانه و كشورهاي موثر جهان استفاده مي‌كنند تا افكار و نظرات‌شان به يكديگر نزديك‌تر شود و همكاري‌هاي بيشتري براي حل مسائل مبتلابه منطقه اطراف خاورميانه انجام دهند. در چنين نشست‌هاي بين‌المللي تلاش مي‌شود براي جلوگيري از گسترش مشكلات موجود و پيدا كردن راه‌حل‌هاي تازه گفت‌وگو و تبادل نظر شود. اين اجلاس مشابه اجلاس امنيتي مونيخ است كه با همكاري اتاق‌هاي فكر و نهادهاي ديپلماتيك بين‌المللي برگزار مي‌شود تا از ديدگاه امنيتي به ايجاد گفت‌وگو، همكاري و توليد طرح و انديشه بپردازد.
 
تقريبا تمام كشورهاي مهم، حتي آنان كه ساحلي در درياي مديترانه ندارند در اين اجلاس دعوت مي‌شوند و اين نخستين بار نيست كه نمايندگاني از ايران براي شركت در كنفرانس گفت‌وگوهاي مديترانه دعوت شده‌اند. ايران به هر حال يكي از قدرت‌هاي موثر در خاورميانه محسوب مي‌شود و اين قدرت و نفوذ باعث مي‌شود كه مسووليت زيادي در ثبات و امنيت منطقه داشته ‌باشد. قدرت و نفوذ ايران در منطقه خاورميانه باعث مي‌شود كه نياز به گفت‌وگو و تبادل نظر با ايران و اطلاع از مواضع و طرح‌هاي ايران براي ايجاد صلح، ثبات و امنيت در خاورميانه، براي همسايگان ديگر اين منطقه در منطقه مديترانه نيز اهميت پيدا كند. حضور وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران اجازه مي‌دهد كه جايگاه، نوع نگاه و نقطه‌نظرات ايران در اين كنفرانس مطرح شود و ايران طرح‌ها و نقشه‌هاي خودش براي آينده‌اي باثبات و امنيت را در منطقه در اختيار ديگر كشورها قرار دهد. افزايش قدرت و توانايي سياسي و امنيتي ايران باعث مي‌شود كه اثرگذاري ايران از چارچوب مرزهاي ملي خارج شده و به چارچوب تاثير منطقه‌اي وارد شود.
 
از نگاه بين‌المللي ايران يكي از اثرگذارترين كشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا محسوب مي‌شود؛ منطقه‌اي كه بخش مهمي از سواحل جنوب و شرق درياي مديترانه را به خود اختصاص داده است. به قول مشهور «قدرت، مسووليت مي‌آورد» و همين قدرت و نفوذ ايران در منطقه است كه باعث مي‌شود بخشي از مسووليت حفظ امنيت و ثبات منطقه از ديدگاه نظام بين‌الملل بر عهده ايران باشد. ايران در عين حال براي حفظ قدرت و نفوذ خود در منطقه بايد نشان بدهد كه در مورد آينده منطقه و حفظ صلح و ثبات آن داراي تفكر، ديدگاه، برنامه و حاضر به سرمايه‌گذاري است. آقاي ظريف در اين اجلاس نشان خواهد داد كه آيا ايران براي ايجاد ثبات در منطقه حرفي براي گفتن و طرحي براي ارايه در اختيار دارد يا نه.
کد مطلب : ۱۳۷۲۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.