۰

آفريقاي جنوبي صاحب 8 نيروگاه هسته اي جديد مي شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۵
 مرکز اطلاع رسانی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی اعلام کرد : بر اساس این توافقنامه که در حاشیه برگزاری پنجاه و هشتمین اجلاس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اتریش به امضا سرگئی کرینکو ، مدیر روس اتم روسیه و تینا جومت پترسون ، وزیر انرژی آفریقای جنوبی رسید ، شرکت روس اتم ملکلف شد این 8 نیروگاه جدید هسته ای را تا 2023 راه اندازی کند.
این دو کشور همچنین برای راه اندازی بخش های تحقیقاتی و همکاری اتمی دو جانبه در آفریقای جنوبی نیز به توافق رسیدند. از سوی دیگر بر اساس توافق دو طرف روسیه محققین هسته ای آفریقای جنوبی را در دانشگاه های خود خواهد پذیرفت.
تینا پترسان وزیر انرژی آفریقای جنوبی هم در این باره گفت: این قرارداد درهای تازه‌ای را در رسیدن به تکنولوژی روسیه ، زیرساخت‌ها ، مسائل مالی و فراهم کردن طرح‌های مناسب در این زمینه را به روی ما باز خواهد کرد که در افزایش همکاری‌ها در آینده نیز موثر خواهد بود.
آژانس انرژی اتمی روسیه (روس اتم) هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: مسکو قصد دارد در چارچوب مشارکت راهبردی با آفریقای جنوبی در زمینه انرژی هسته ای که میان دو کشور توافق شده است، هشت رئاکتور هسته ای در اختیار این کشور آفریقایی قرار دهد.
طبق این بیانیه، آفریقای جنوبی با این قرارداد می تواند اولین نیروگاه هسته ای را که بر پایه فناوری روسیه احداث شده است در قاره آفریقا به بهره برداری برساند. 
سرگئی کرینکو ، رئیس شرکت دولتی روس اتم ارزش کلی قرارداد بین روسیه و آفریقای جنوبی را بین 40 تا 50 میلیارد دلار برآورد کرد. 
کرینکو گفت : ساخت یک رئاکتور هسته ای حدود پنج میلیارد دلار قیمت دارد. 
وی افزود با توجه به شرایط متفاوت ، ارزش هشت دستگاه از این رئاکتورها می تواند بین چهل تا پنجاه میلیارد دلار باشد.
آفریقای جنوبی در حال حاضر یک رئاکتور هسته ای دارد. 
بهره برداری از رئاکتورهای هسته ای جدید ساخت روسیه در آفریقای جنوبی برای سال 2023 برنامه ریزی شده است. منبع:واحدمرکزی خبر
کد مطلب : ۱۵۹۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}