۰

شایع‌ترین مشکل گوارشی در ماه رمضان

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۶
وقتی در ماه رمضان یک وعده غذایی در سحر به وعده‌های غذایی اضافه می‌شود و به دنبال آن هم فرد استراحت می‌کند، شرایط ایجاد ریفلاکس فراهم می‌شود.
ریفلاکس معده به حالتی می‌گویند که در آن محتویات معده و اسید معده برگشت پیدا می‌کند و شخص دچار حالت تهوع، احساس سنگینی و سوزش سردل می‌شود.
استراحت بلافاصله پس از خوردن سحری، موجب تشدید علائم ریفلاکس شده و باعث می‌شود که روزه‌داران هنگام بیداری در صبح احساس سنگینی معده و حالت تهوع داشته باشند. همچنین احساس برگشت محتویات غذا و معده نیز موجب آزار می‌شود.
افرادی که سابقه ریفلاکس معده دارند، در ماه رمضان علائم ریفلاکس در آنها تشدید می‌شود. ایجاد حداقل دو ساعت فاصله میان خوردن سحر و استراحت، درصد زیادی از علائم ریفلاکس را کاهش می‌دهد. بنابراین باید سعی کنید در وعده سحر مایعات زیادی ننوشید؛ چرا که مصرف زیاد مایعات موجب پرشدن حجم معده شده و خود باعث ریفلاکس معده می‌شود. مصرف غذاهای چرب را نیز به حداقل برسانید؛ چرا که روند تخلیه معده را با کندی مواجه می‌کند و موجب بازشدن دریچه میان معده و مری می‌شود. همچنین نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا باعث تشدید علائم ریفلاکس می‌شود.
ناگفته نماند مصرف قرص‌هایی مانند «فاموتیدین» و «رانیتیدین» تا درصد زیادی به کاهش علائم ریفلاکس و پیشگیری از آن کمک می‌کند.
کد مطلب : ۵۰۲۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.