۰

واگذاری اختیار به شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین قیمت‌‌ها

تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۱
برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما شب گذشته به بررسی وضعیت شرکت‌های هواپیمایی در کشور اختصاص داشت و در این برنامه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری حضور یافت و با دو تن از نمایندگان مجلس نیز ارتباط تلفنی برقرار شد.

عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدا به برنامه سازمان هواپیمایی برای آزادسازی کامل قیمت حمل ونقل هوایی بر اساس مصوبه مجلس اشاره کرد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی تاکنون اقدام به افزایش قیمت پروازها نکردند و قرار است این دستورالعمل از هفته آینده اعمال شود، البته نظارت کامل بر شرکت‌های هواپیمایی و پروازها پس از آزادسازی قیمت‌ها وجود دارد و با آزاد سازی کامل قیمت‌ها، قیمت گذاری پروازها در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد تا شرکت‌ها خودشان به تعیین قیمت و اعمال آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی مناسب برای انجام پرواز به مناطقی که کمتر مورد توجه بوده نیز در دستور کار است، اظهار داشت: آزاد سازی قیمت‌ها در بخشی از مسیرها که تردد هوایی زیادی در آن وجود دارد صورت گرفته است.

عابدزاده افزود: بیشتر شرکت‌های هواپیمایی ساختار لازم را برای ارائه بلیط با قیمت‌های متفاوت دارند بنابراین ما نمی‌توانیم برای آزادسازی قیمت‌ها منتظر افزایش تعداد ناوگان خطوط هواپیمایی کشورمان باشیم.

وی با بیان اینکه در یکسال اخیر نرخ بلیت پروازها در بسیاری از مواقع زیر قیمت بوده است، گفت: سن ناوگان  هوایی ما بالاست و همه آن هم به خاطر اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان نیست  بخشی از آن به خاطر آن است که سرمایه داران سودی عایدشان نمی‌شود و به همین خاطر وارد این عرصه نمی‌شوند، ورود شرکت‌های جدید هواپیمایی هم با این نگاه صورت می‌گیرد ولی به آینده امیدوار هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: قیمت تمام شده  یک صندلی ساعت نزدیک به 40 دلار و نرخ متوسط یک ساعت پرواز را  80 دلار است که این مسئله بسیار ناعادلانه است.

وی با بیان اینکه نرخ بلیت پروازها پس از انقلاب 200 برابر شده است، عنوان کرد: این درحالی است که هزینه‌های حمل و نقل هوایی با700 تا 800  درصد افزایش  از دلار 7 تومانی هم اکنون با دلار 3500 تومانی محاسبه می‌شود.

عابدزاده با بیان اینکه  250 فروند هواپیما  در ناوگان هواپیمایی کشور فعال هستند که نزدیک به یک میلیارد دلار ارزش دارند، افزود: این مسئله در حالی است که  5 فروند  هواپیمای 777 با ظرفیت 1300 صندلی یک میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم دارد.

وی در رابطه با میزان خسارت‌های دریافتی مردم از شرکت‌ها، گفت: مردم بسیار کم برای دریافت خسارت مراجعه می‌کنند زیرا در پی کیفیت هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع 3 میلیون ایرانی از حمل ونقل هوایی کشور استفاده می‌کنند، افزود: پروازهای خطوط داخلی در 250 مسیر تعریف شده است در حالیکه  40 فرودگاه در کشور وجود دارد که شرکت‌های هواپیمایی رغبتی برای پرواز به آنها ندارند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه آزاد سازی قیمت بلیت پروازها باعث می‌شود تا تعداد بیشتری از هموطنانمان از حمل ونقل هوایی بهره مند شوند، گفت: با این کار پروازها با نرخ‌های متفاوت عرضه می‌شود و مسافران حق انتخاب بیشتری دارند.

عابدزاده تصریح کرد: در صورتیکه شرکت‌های هواپیمایی بتوانند نرخ‌های پس از آزادسازی قیمت‌ها را اجرا کنند در مدت یکسال شاهد تغییرات اساسی در حمل ونقل هوایی خواهیم بود.

* سامانی: آزادسازی قیمت‌ها به معنای افزایش قیمت نیست

در ادامه این برنامه اسد سامانی دبیر انجمن شرکت‌های حمل ونقل هوایی گفت: از نهم آذر که آزاد سازی قیمت‌ها به شرکت‌ها اعلام شده است  تاکنون شاهد افزایش نرخ پروازها نبوده‌ایم. در چند روز گذشته افزایش نرخ‌ها تنها در برخی آژانس‌های مسافرتی و تعدادی از پروازها صورت گرفته که به صورت چارتری انجام می‌شود.

وی گفت: آزادسازی قیمت‌ها به معنای افزایش قیمت نیست بلکه این کار باعث شفافیت در قیمت پروازها و اعلام نرخ آنها در مسیرهای مشخص در سایت‌ها می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل ونقل هوایی گفت: با آزاد سازی قیمت‌ها دیگر سازمان هواپیمایی کشور نمی‌تواند روی قیمت‌ها نظری داشته باشد و تنها بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی نظارت و آنها را هدایت و حمایت می‌کند.

سامانی افزود: در80 تا 90مسیر پروازی تاکنون آزاد سازی قیمت‌ها صورت نگرفته است  و همچنان نرخ پروازها را در این مسیرها سازمان هواپیمایی کشوری تعیین و اعلام می‌کند.

وی پیربودن سن ناوگان هوایی را معلول وضعیت قیمت‌های کنونی دانست و گفت: شرکت‌های هواپیمایی به هیچ وجه از یارانه استفاده نمی‌کنند و تاکنون هم از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان حمل ونقل هوایی استفاده نکرده‌اند.

دبیر انجمن شرکت های حمل ونقل هوایی با بیان اینکه برای تاسیس  یک شرکت هواپیمایی در کشور نیاز به 156 میلیون دلار سرمایه گذاری است، گفت: یکی از شرکت‌های هواپیمایی بابت خسارت تاخیر در پروازهایش بیش از 300 میلیون تومان به مسافران  پرداخت کرده است.

سامانی تصریح کرد: آزاد سازی قیمت بلیت پروازها فرصت استفاده همه مردم را از حمل ونقل هوایی فراهم می‌کند.

* قادری: در شرایط کنونی بستر لازم برای آزادسازی نرخ پروازها فراهم نیست

در ادامه این برنامه جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی گفت: بستر لازم برای آزاد سازی نرخ پروازها  در شرایط کنونی فراهم نیست.

وی افزود: هم اکنون شرایط رقابتی نیست و پروازها در انحصار چند قطبی میان چند شرکت هواپیمایی است و جایگزین مناسبی هم در حمل و نقل دیگر از جمله قطار سریع السیر نداریم.

وی افزود: در سال‌های اخیر اقدامی برای توسعه ناوگان هوایی صورت نگرفته است و از سیستم‌های جایگزین هم به جای سیستم اداری متمرکز در پایتخت و مراکز استفاده نمی‌شود.

قادری گفت: شرکت‌های هواپیمایی در بسیاری از خدماتشان از یارانه استفاده می‌کنند و این بی معنی است که همزمان  با استفاده از یارانه بحث آزاد سازی نرخ پروازها  انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: شرکت‌های هواپیمایی از نظر ساختار مدیریتی و ساماندهی نیروهای مازاد مشکل دارند.

وی افزود: پیش فروش بلیت پروازها در شرکت‌های هواپیمایی با کسر قیمت از جمله روش‌هایی است که در این شرکت‌ها اعمال نمی‌شود.

قادری تصریح کرد: هرگاه صحبت از آزادسازی است قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد و اگر چنین شود مجلس شورای اسلامی  برای اصلاح قانون وارد خواهد شد.

* حسینی‌صدر: در شرایط رکود اقتصادی نباید قیمت پروازها افزایش یابد

در ادامه موید حسینی‌صدر عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مسئولان کشور هزینه‌ها را با معیار بین المللی و دلار محاسبه می‌کنند در صورتی که درآمد مردم به ریال است، شرکت‌های هواپیمایی بیش از یک هزار میلیارد تومان بابت هزینه سوخت به وزارت نفت بدهکارند.

وی گفت: تعدادی از سرمایه گذاران که خود از بازنشستگان  صنعت هوایی کشور هستند پیشنهاد تاسیس  شرکت‌های هواپیمایی جدید و ورود  هواپیما با عمر زیر 15 سال را داده‌اند.

این عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس افزود: تاسیس یک شرکت هواپیمایی 35 تا40 میلیون دلار نیاز دارد و بازگشت سرمایه آن هم سه ساله است.

حسینی صدر افزود: تنها مجوز یک شرکت هواپیمایی 20 تا 30 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

وی فرآیند دریافت خسارت بابت تاخیر در پرواز هواپیماها را بسیار زمان بر و سخت دانست  و گفت : هفتاد درصد انحصار پروازها در اختیار تنها سه شرکت هواپیمایی است که بسیار هم سودآور است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید برای مردم احترام قائل باشیم گفت: در شرایطی که همچنان رکود اقتصادی حاکم است چرا باید قیمت پروازها افزایش یابد.

* کرمانی: با آزادسازی قیمت‌ها مشکلات شرکت‌های هواپیمایی حل می‌شود

همچنین محمدحسن کرمانی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی هم در ارتباط  تلفنی با این  برنامه گفت: اگر آزاد سازی قیمت‌ها در حمل ونقل هوایی صورت نگیرد ایرادها و اشکالات موجود در پروازها و شرکت‌های هواپیمایی برطرف نمی‌شود.

محمدحسن کرمانی افزود: افزایش بلیت برخی پروازها در تعدادی از آژانس‌ها صرفاً مرتبط با زمانی مشخص است.

وی گفت: اگر قرار باشد که اقتصاد کشور که اقتصاد حمل ونقل هوایی هم بخشی از آن است دچار گفت‌وگوها و سلیقه‌های افرادی شود که متخصص نیستند همین وضعیت ادامه می‌یابد.

کرمانی خاطر نشان کرد: در صورت آزاد سازی قیمت پروازها تمام مشکلات شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی در مدت 3 تا 6 ماه حل می‌شود.

مرجع : فارس
کد مطلب : ۶۵۶۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.