۰

طبیعت سرکش، هنوز آرام نشده است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۳
به گزارش عصر تعادل، سونامی آب و خاک و برف که در یک هفته گذشته بیشتر نقاط ایران از شمال تا جنوب کشور را درنوردیده، روز گذشته برای هفتمین روز متوالی ادامه یافت تا کشوری که چند سالی بود با خشکسالی و کمبود بارش دست به گریبان بود حالا در نتیجه بی‌نظمی‌های ایجاد شده ناشی از پدیده تغییر اقلیم با موج وسیعی از سرما، بارش های سیلابی و برف سنگین روبه‌رو شود.
 
اما در سیستان و خوزستان این گرد و غبار شدید بود که همچنان حکمرانی می‌کرد و باعث تعطیلی سراسری مدارس و فرودگاه ها شد ولی در کرمان، فارس، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و جنوبی بارش‌های سیل آسا خسارت‌های زیادی برجا گذاشت و موجب مرگ 4 نفر و مفقود شدن 5 نفر دیگر شد. سرما و برف شدید نیز گیلان، مازندران، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و خراسان رضوی و شمالی را با تعطیلی‌های گسترده و مشکلات زیادی در بخش خدمات عمومی مواجه کرد.
 
 
سازمان مدیریت بحران کشور هم با توجه به پیش‌بینی بارش باران در اکثر نقاط کشور و بروز پدیده گردوغبار درنواحی غربی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان را به حالت آماده‌باش کامل درآورد. این سازمان در اطلاعیه‌اش تأکید کرد به رغم هماهنگی با کارگروه تخصصی تأمین سوخت و مواد نفتی از هموطنان درخواست می‌شود با توجه به برودت هوا در مصرف انرژی بویژه گاز، نهایت دقت و مراقبت را بکار برند تا هموطنان در سراسر کشور از این نعمت بهرمند شوند و از شهروندان نیز تقاضا می‌شود که در صورت اجتناب ناپذیری سفر، تجهیزات زمستانه از جمله زنجیر چرخ، پوشاک گرم و سوخت کافی به همراه داشته و توجه داشته باشند که همراه داشتن تجهیزات ایمنی برای تمام رانندگانی که قصد تردد در محورهای کوهستانی را دارند ضروری است.
 
 
  463 شهر و روستا در محاصره سیل و آبگرفتگی
 
 
اما بارش شدید باران، خراسان را هم تحت تأثیر قرار داد به طوریکه شکسته شدن سد ریزه در تایباد در خراسان رضوی خسارات قابل توجهی بر جا گذاشت. یک روستا با 51 خانواده کلا تخلیه و دو نفر نیز مفقود شدند که جسد یک نفر از سیل زده‌ها ساعاتی بعد از آب گرفته شد.در شهر کاشمر نیز سیل موجب قطع برق و آبگرفتگی منازل مسکونی شد. سیل همچنین شهرهای تربت جام، نیشابور، بردسکن، تربت حیدریه، درگز، رشتخوار، بجستان و خواف را هم در برگرفت و خساراتی وارد ساخت اما دیگر شهرهای خراسان زیر برف سنگین فرو رفتند.
 
 
در کرمان نیز پس از شکستن سد حنیف در بردسیر، سیلاب وارد شهر بردسیر به عنوان یکی از پر جمعیت‌ترین مراکز جمعیتی استان کرمان شده و این شهر را با بحران مواجه کرد، با طغیان رودخانه شور، ملنتی و هلیل رود نیز سیل وارد شهر جیرفت شد و در دیگر شهرهای استان کرمان۱۰ هزار خانه دچار آسیب دیدگی شدید شدند. به گزارش معاون فنی استاندار کرمان نیز با توجه به اینکه بارندگی در این استان همچنان ادامه دارد احتمال سرریز سد جیرفت نیز در 24 ساعت آینده وجود دارد. از سوی دیگر با اینکه دریچه‌های سد نساء بم باز شده اما آب سریز شده از روی تاج این سد به هزار مترمکعب در ثانیه رسیده به همین دلیل چهار شهرستان بم، ریگان، فهرج و نرماشیر نیز در معرض سیل قرار گرفته‌اند. سیل در فهرج نیز باعث تخلیه 12 روستا شده. سیلاب همچنین در شهرستان بافت، راور، عنبرآباد، رودبار جنوب، جیرفت و همه شهرستان های شرقی، بردسیر و سیرجان شدید گزارش شده و به مردم توصیه شده از مسیر سیلاب ها دور شوند.
 
 
در فارس نیز میزان بارندگی در بخشی از مناطق استان به 550 میلی متر در مدت کمتر از چهار روز رسید. رئیس مدیریت بحران شهرستان داراب نیز این حجم وسیع بارندگی را در مدت چند روز در یکصد سال اخیر بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: در شهر داراب فارس نیز 30 روستا به دلیل طغیان رودخانه در محاصره سیل قرار گرفتند که به دلیل عدم دسترسی امدادرسانی به آنها از طریق بالگرد هلال احمر صورت گرفت. سیل شهرهای فسا، لار، جهرم و استهبان و نیریز را هم محاصره کرد و موجب تخلیه یک بیمارستان در شهر استهبان شد.
 
 
دکتر پیرحسین کولیوند که صبح شنبه از شهرهای سیل‌زده فسا، جهرم، لار و استهبان بازدید کرده بود، گفت: «جمعه شب بیمارستان ۹۶۶ تختخوابی امام خمینی (ره) استهبان به علت بروز سیل با آب محاصره شده بود و از آنجا که احتمال خطر برای بیماران وجود داشت، اورژانس تمامی بیماران را به وسیله آمبولانس‌ و اتوبوس‌آمبولانس به بیمارستان فسا منتقل کرد.». اما در جهرم سیل روز گذشته به حدی رسید که لوله‌های گاز و آب شهر را هم با خود برد و موجب قطع برق در برخی مناطق هم شد.
 
 
 رئیس اورژانس نیز تأکید کرد: «اورژانس در جهرم ۲۲۶ مأموریت انجام داده و مجموعا به ۲۳۸ بیمار و مصدوم ارائه خدمت شده است. متأسفانه در این شهرستان یک نفر به دلیل بروز سیلاب فوت شد و سه فوتی غیر سیلابی نیز داشتیم.» در بوشهر نیز سیل موجب مرگ یک شهروند شد و 8 شهر استان در محاصره سیل قرار گرفت که وضعیت در شهرهای دیر، جم، کنگان و عسلویه بحرانی‌تر بود. در این استان نیز میزان بارش به حدی زیاد بود که بیش از دو برابر میانگین سالانه طی یک هفته باران بارید و موجب مسدود شدن بسیاری از راه‌های استان و آبگرفتگی شهرها و روستاها و قطع آب و برق شد. استاندار بوشهر نیز با اعلام اینکه بارندگی در فارس و بوشهر به پایان رسیده اما از پیشروی سیلاب به سمت این استان به ویژه در منطقه بردخون بوشهر به دلیل طغیان بیش از حد رودخانه «مند» و نجات جان 5 نفر که در محاصره سیل قرار داشتند با بالگرد خبر داد.  در هرمزگان نیز سیل موجب سرریز شدن سد بردول در پارسیان و محاصره بیش از ۵۰۰ نفر از ساکنان مسکن عرش و مهر شد. به گفته استاندار هرمزگان همچنین طغیان رودخانه زاخر منجر به مسدود شدن راه پارسیان به عسلویه شد و همچنین موجب تخریب اسکان عشایر نیز شده است.
 
 
 امدادرسانی هلال احمر به 119 هزار نفر
 
 
با شدت یافتن سیل، تلاش امدادگران هلال احمر نیز به سیل زدگان و آسیب دیدگان برف در چند روز گذشته از مرز صدهزار تن گذشت و به 119 هزار نفر رسید.  رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: در٢٦ استان هم (به جز پنج استان ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان) خدمات امدادی به هموطنان متاثر از برف و کولاک در٢٧٥ شهر، روستا و محور برف‌گیر ارائه شده است. مرتضی سلیمی گفت: در بخش سیل نیز خدمات امدادی به 86 هزار و 700 تن از هموطنان در 463 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین 13 استان متاثر از سیل و آب‌گرفتگی ارائه شده است و 13 هزار و 800 نفر هم اسکان اضطراری یافته‌اند.  در همین حال46 تن از محصوران در سیل و آب‌گرفتگی نیز نجات یافته و جست‌وجو برای نجات پنج مفقودی در استان‌های کشور ادامه دارد. به گفته او امدادرسانی در هفت استان فارس، کرمان، بوشهر، هرمزگان، خراسان رضوی و جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد.
کد مطلب : ۱۱۳۶۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.