۰

​عروس مردگان؛ شاخ جدید اینستاگرام

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۵
به گزارش عصر تعادل، مشهورترین چهره‌های فضای مجازی‌اند اما نه هنر خاصی دارند و نه تحصیلات بالایی. تعداد فالوئرهایشان در اینستاگرام به میزان باور نکردنی بالاست تا جایی که بازیگران و خوانندگان کشورمان هم از این لحاظ به گرد پایشان نمی‌رسند . طنز تلخ؛ مشهورشدنشان به دلیل عمل‌های زیبایی است، عمل‌هایی که به اسم مد انجام داده‌اند و چهره‌هایی همچون عروس مردگان را برای خود ساخته‌اند. البته ماهم در رشد و شهرت بیهوده آن‌ها مقصریم. آن زمان که صرفا برای خندیدن یا حتی مسخره‌کردن، آن‌ها را «لایک» کردیم و برایشان «کامنت» گذاشتیم و با این کار خواه ناخواه تعداد فالوئرها و بازدیدکننده‌های صفحاتشان را بالا برده‌ایم وآنها را مهم تر از آنچه که هستند کرده‌ایم.
 
**احمق‌ها را معروف نکنیم
 
وجود چنین افرادی در فضای مجازی و دنبال کنندگان بیشمار آنها سبب شکل گیری کمپین «احمق‌ها را معروف نکنیم» شد. این کمپین ابتدا از کشورهای غربی استارت زده شد و کم کم در ایران به شهرت رسید . موضوع کمپین جلوگیری از معروف کردن آدم‌های احمق است . در این کمپین از مردم خواسته شده است افراد احمق را دنبال نکنند . آنها برای جامعه مضر هستند و چیزی جز بد آموزی برای عرضه ندارند . اما گویا چنین کمپینی نتوانسته آنچنان که باید موفق شود چرا که هنوز برخی از جوانان برای دیده‌شدن دست به اقدامات عجیبی می‌زنند.
 
**مردگان از گور گریخته!
 
یکی از چالش‌های اساسی که اخیرا گریبان گیر قشر خاصی از جوانان شده انجام عمل‌ها و جراحی‌های زیبایی است. عمل‌های زیبایی که به اسم مد در جامعه جا خوش کرده است. عمل‌هایی که از گونه، لپ، لب و بینی تا فرو کردن اجسام در بدن را شامل می‌شود. اما موضوع عجیبی که اخیرا ذهن را به خود درگیر کرده، مدهای عجیب و غریب دختران و پسرانی است که با دیدن آن شاید از تعجب شاخ در بیاوریم. شاخ دربیاوریم برای شاخ‌های مجازی که برای دریافت چند عدد لایک یا کامنت بیشتر، شخصیت خود را زیر پا می‌گذارند. برخی از این افراد نه هنری دارند و نه تحصیلاتی و نه کسی آنها را می‌شناسد؛ اما به سرشناس‌ترین چهره‌های فضای مجازی تبدیل شده‌اند. به طور مثال این روزها در اینستاگرام شاهد عکس‌هایی هستیم که با انجام عمل‌های به اصطلاح زیبایی، صورت خود را به شکل اسکلت‌های انسانی یا مردگان از گور گریخته در می‌آورند تا خود نمایی کنند.
 
در همین راستا سروش نادری، روانپزشک ،درباره شخصیت‌های این افراد به میزان می‌گوید: فضای مجازی این فرصت را برای برخی ایجاد کرده تا به خود نمایی بپردازند .وی افزود: در حال حاضر گسترش شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام یکی از مکان‌هایی است که برخی‌ها برای خود نمایی به آن روی می‌آورند. این روانپزشک در ادامه گفت: گاهی بسیاری از ما به‌ صورت ناخودآگاه جذب این فرصت‌ها در فضاهای مجازی می‌شویم که با پخش کردن آنها برای دوستان خود توهمی از مهم بودن را به آنها القا می کنیم.وی گفت: نظام تربیتی ما دچار مشکلاتی است که منجر به این ناهنجاری‌ها می‌شود. نسل جوان باید برای حضور در فضاهای مجازی تعلیم ببینند.
 
**وقتی چهره‌های عجیب مد می‌شود
 
یک روانشناس هم در خصوص شخصیت این افراد به آفتاب یزد می‌گوید: این اقدام برخی از افراد در فضای مجازی هم می‌تواند دلیل شخصیتی داشته باشد و هم دلیل اجتماعی . به هر حال نه تنها در جامعه ایرانی بلکه در جوامع غربی هم این افراد برای جلب توجه و دریافت فالوئر که از مهم ترین انگیزه‌هاست، دست به اقدامات عجیب و غریبی می‌زنند. عبدالله امیدی اظهار کرد: بسیاری از افراد به صورت افراطی دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند و دیده شوند. وقتی هم افراط صورت می‌گیرد یعنی یک آسیبی وجود دارد. گاه این افراط برای به دست آوردن درآمد بیشتر است و گاه برای زیبایی. وی بیان کرد: به صورت عادی همه از جمله سیاستمداران، هنرمندان و... دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند اما مثلا کسانی که چهره‌شان را با عمل‌های زیبایی به شکل اسکلت انسانی درمی‌آورند چون نامتعارفند این سوال را ایجاد کرده‌اند که چرا این گونه هستند. این افراد برای اینکه درآمد کسب کنند یا سلبریتی شوند دست به کارهای نامتعارف می‌زنند.
 
عبدالله امیدی عنوان کرد: تعداد چنین افرادی در اینستاگرام کم نیست؛ انگار یک نوع مد اجتماعی وجود دارد که روز به روز بر تعداد افرادی با چهره‌های عجیب و غریب در این شبکه اجتماعی افزوده می‌شود. وقتی تعداد این افراد زیاد می‌شوند در واقع با پدیده‌ای به نام مد اجتماعی مواجه می‌شویم.
 
این روانشناس با طرح این سوال که چرا برخی از افراد با درست کردن چهره‌های عجیب و غریب می‌خواهند طرفدار جمع کنند، عنوان کرد: ممکن است از یک سو این افراد دچار اختلال شخصیت باشند و از سوی دیگر دچار چنین اختلالی نباشند یعنی عده‌ای صرفا به خاطر اینکه رفتاری تبدیل به مد شده است، دست به آن رفتار می‌زنند. اما احتمال اینکه افرادی که می‌خواهند از این طریق شهرت کسب کنند، دچار مشکل شخصیتی شده باشند، زیاد است. عبدالله امیدی گفت: هر آدم عجیب و غریبی در این دنیا طرفدار خودش را دارد اما اینکه چرا افراد بیشماری جذب این افراد می‌شوند و به قول معروف فالوئر زیادی دارند، به این دلیل است که مد اجتماعی در آن وجود دارد . یعنی انگار مد این است که همه طرفدار کسی شوند که مثلا خود را شبیه اسکلت انسانی کرده است.
کد مطلب : ۱۱۶۴۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.